Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko etäluettava sähkömittari ajanut teidät ahdinkoon?

Vierailija
14.02.2014 |

Aamu-tv:ssä sanottiin, että monille talven sähkölaskut on tulleet yllätyksenä, nyt kun laskutetaan kulutuksen mukaan. Ja ongelmia tulee, kaikille!

Siis eikö toi nyt ollut tiedossa, kaikilla? Että talvella tulee sitten isompia laskuja kuin kesällä. Ylläpipyllärinä tulleet tasauslaskut minusta oli paljon ikävämpiä.

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ajanut. Meillä on maalämpö.

Vierailija
2/48 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ahdinkoon, mutta selvä ero havaittavissa. Ennen talvella sähkölasku oli enimmillään hiukan yli 200 ja nyt tuli lasku, joka yli 300.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ajanut, osaan seurata kulutusta joko netistä omilta sivuilta tai suoraan sähkömittarista. Osaan tehdä tulet takkaan ja muutenkin säästää sähkössä. 

Vierailija
4/48 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskuja varten kannattaisi avata erillinen tili, jonne laitetaan joka kuukausi vakiosumma rahaa. (Sopivan summan saa selville tarkastelemalla, mitä laskuja viimeisen vuoden aikana on tullut maksettua. Jos itse laskuja ei ole tallella, summat näkyvät kyllä tiliotteestakin.)

Vierailija
5/48 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se ihan megayllätys, että suurempi kulutus tuo suuremman laskun. Ajatelkaapa, jos bensaan alkaisi mennä enemmän rahaa silloin kun ajaa enemmän. Nyt päättäjät vaihtoon ja vanhat sähkömittarit takaisin!

Vierailija
6/48 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 15:48"]

Ei ole ajanut. Meillä on maalämpö.

[/quote]

Kai teillä kuitenkin sähköäkin käytetään, vaikkei lämmitys sillä toimikaan...?

Vierailija
7/48 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Säästän kesällä talvea varten. Tyhmä on jos ei osaa asiansa hoitaa. Terv. Sähkölaskutuksen asiakaspalvelussa työskentelevä

Vierailija
8/48 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ahdistaa ajatella tuo etäluku. Mitä kaikkea muuta kolmas ulottuvuus etälukee minusta minun kotoa. Aivan kauhea ajatuskin jos he etälukevat minun herkkää runouttani yöpöydän laatikosta. Minun sisin on vaarassa tuhoutua, miten se eheyttää enään.

Vierailija
9/48 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta ei se hintaa ole nostanut koko vuoden mitalla katsottuna. Jos ei osaa varautua niin ihan omaa hölmöyttä

Vierailija
10/48 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut etäluettava mittari jo pidempään sekä kotona että möksällä. Möksällä on ilmalämpöpumppu, joka huolehtii peruslämmöstä ja sähkö puuttuu peliin sitten kun yty loppuu. Ikävyyttä aiheutti aikaisemmin se, että laskuja tuli 3-4 per vuosi, jolloin talvikauden laskut kirpaisivat kipeästi. Saatiin se onneksi muutettua kk-perusteiseksi. 

Vierailija
11/48 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua taas ahdisti ihan helvetisti se ns. arviolaskutus. Tuli tunne, että huijataan: laskun summa näytti nousevan talvella, mutta ei kesällä laskenut, eikä kyllä seuraavanakaan talvena!

Vierailija
12/48 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin...okt-asujana mulla on ollut tapana ottaa lukemat ylös joka kk, jo ennen etäluettavia vaikka lasku tuleekin 3kk välein. En todella luota että Fortum saisi aina kirjoitettua laskut oikein. 

Mutta mä olenkin tälläinen excel-idiootti joka tietää taloutensa ja talonsa asiat ja piirtelee vielä sähkönkulutuksesta pylväsdiagrammit ja kattelee niistä että viime talvena meni vähempi ja 2006 vasta vähän menikin kun sauna oli koko talven rempassa.

Vierailija
13/48 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä on erilaisia tapoja hoitaa talouttaan. Jos on ns. järjestelmällinen joka tietää mihin raha menee ja on aina varallakin säästöjä =ei tule ongelmia.

Jos on taas sellainen ihminen että on pakko vetää tili nolliin aina, niin tottakai silloin kirpaisee jos tuleekin joku "yllättävä" lasku.

En tiedä milloin tuo uudistus on astunut voimaan, mutta hyvää asiakaspalvelua olisi jos olisi astunut voimaan kesällä, tiukalla budjetillakin elävillä olisi ollut aikaa valmistautua =säästää kesällä talven varalle. Jos muuttuu yks kaks kesken pakkasten, niin silloin niitä säästöjä ei ole nimenomaiseen asiaan ehtinyt kertyä, toki muita voi olla.

Vierailija
14/48 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt en tainnut ihan ymmärtää... Mitä pahaa on siinä, että maksetaan 'ihan ja just' kulutuksen mukaan? Ne arviolaskuthan oli ihan syvältä.

Ja kuka hullu nykyään edes rakentaa tai ostaa talon, joka 'toimii' vain sähkölämmityksellä.

Enemmän itseäni harmittaa se laki, jonka perusteella sähkökatkoksista yhtiö joutuu 'maksamaan' asiakkaalle korvauksia. Aivan höpönpöö. Hintoihin ja siirtomaksuihin ne korvaukset on siirretty.

Vierailija
15/48 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ja ei. Talvella lasku on suurempi ja vähän kirpäisee, mutta on myös antanut motivaatiota miettiä pienempää sisälämpötilaa, lyhyempiä kuumia suihkuja ja jopa varaavan tulisijan hankkimista.

Sarjassamme mission impossible on saada teini ymmärtämään, että jos paukkupakkasilla sisälämpötila on 18-19 astetta ja tuntuu kylmältö, niin lämpöä saa laittamalla villasukat jalkaa ja kollarin, jopa villapaidan päälle jne.

Vierailija
16/48 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 16:16"]

Sarjassamme mission impossible on saada teini ymmärtämään, että jos paukkupakkasilla sisälämpötila on 18-19 astetta ja tuntuu kylmältö, niin lämpöä saa laittamalla villasukat jalkaa ja kollarin, jopa villapaidan päälle jne.

[/quote]

Hyi onpa kylmä. Itse pidän erikseen sähkölämpöpatteria lämmittämässä 23 asteeseen.

Vierailija
17/48 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 16:24"]

[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 16:16"]

[/quote]

Hyi onpa kylmä. Itse pidän erikseen sähkölämpöpatteria lämmittämässä 23 asteeseen.

[/quote]

Maksatko itse sähkölaskusi vai sisältyykö se esim. vastikkeeseen? Tyypillisesti itse lämpönsä maksavat eivät halua ylläpitää mitään poronpesää vaan pitävät lämpötilan muutamaa astetta alempana kuin vastikkeiset vilukissat.

Vierailija
18/48 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tullut yllätyksenä. Mielestäni vain hyvä asia että tulee etäluettava mittari ja maksetaan kerran kuussa.

Vierailija
19/48 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Meillä on ollut etäluettava mittari jo pidempään sekä kotona että möksällä."

Jestas mikä sana. :) Möksä. Tätä en ollut vielä kuullutkaan. Summermöksä laken biitsillä.

Vierailija
20/48 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökillä nuo etämittarit on hankalia. Ennen voitiin laittaa kaikki sähkö pois talveksi tai viikoksi, kun ei oltu paikalla ihan vaan mittari sulkemalla. Nyt ei saa sitä tehdä, kun mittarin on oltava luettava. No kuinkas vaikka sitten, kun vaikka puu kaatuu linjalle, saattaa aiheuttaa tulipalon ja mökillä ei ole kukaan. Maksaako sähköfirma sen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi neljä