Mitä mieltä olette näistä hoiva-avustajien pikakoulutuksista?
Itse olen työttömänä ollut pidempään ja sitten tarjoiltiin tällaista vaihtoehtoa. Tuli tunne, että alalle vain tarvitaan työvoimaa ja sitten pyritään saamaan mahdollisimman paljon työntekijöitä, mutta onko se oikea lähtökohta kenenkään kannalta. Itse voisin hyvinkin sopia hoitoalalle, mutta tein nuoruudessa paljonkin hoitoalan sijaisuuksia, en kokenut alaa omaksi silloin joten miksi nyttenkään. Eikö ensimmäinen lähtökohta alalle pyrkimiseen ole se, että myös pitäisi alasta eikä se että alalta saa töitä.
Kommentit (40)
Se on ihan hyvä juttu, että työkkäri pakottaa tekemään duunia sellasella alalla, missä on työvoimapula. Meilläkin on töissä nyt yks hoiva assari-opiskelija seuraneitinä mummoille.
Ikävää että suomen hoitajapulaa yritetään korvata ulkomaamaalaisialla hoitajilla..ja nyt jopa hoiva-avustajilla. Kyllä se hoitajapulan korjaaminen pitäs lähteä siitä, miten saadaan ihmiset pysymään töissä, kyllä se jotain kertoo jos 30 000 hoitajaa on jo vaihtanut alaa. Ja tässä on yks tuleva alan vaihtaja lisää..ei tätä hommaa vaan jaksa, niin moni asia mättää.
t: sh
Ei se ole mikään pikakoulutus. Siinä on ihan lähihoitajan ammattitutkinnon osia suoritettavaksi ja siitä voi jatkaa lähihoitajaksi, jos pää kestää esim. lääkelaskut.
Parempi, että vanhuksia kotona auttavilla on edes joku koulutus eikä niin, että sairaanhoitaja käy kerran kuussa kurkistamassa, mitä kuuluu säärihaavoille ja muuten asiakas on kouluttamattomien maahanmuuttajien "armoilla".
Ei kukaan ole mitään pakottamassa ja pakottaminen harvemmin johtaa muutenkaan hyvään lopputulokseen.
Paljon parempihan se olisi suomalaisia kouluttaa kuin rahdata tänne ulkomailta hoitajia.
Kysehän on yhteiskunnan rakenteellisesta ongelmasta, siitä että pyritään säästämään rahaa ja hotamaan vastedes vanhukset kotona, vaikka siinä ei ole mitään järkeä. Ja tähän sitten tarvitaan työntekijöitä.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 11:18"]
No niin tekee. Mutta entä jos on kouluttautunut ihan eri alalle, pitäisikö hypätä johonkin hoiva-alan koulutukseen vain koska alalle tarvitaan työntekijöitä.
[/quote]
Ja meidän pitäisi maksaa loppuelämän makaaminen kotonasi, vai?
"Voi jatkaa lähihoitajaksi jos pää kestää". Tämä onkin sellainen huippukoulutus, että harvalla pää ja osaaminen kestää.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 11:35"]
[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 11:18"]
No niin tekee. Mutta entä jos on kouluttautunut ihan eri alalle, pitäisikö hypätä johonkin hoiva-alan koulutukseen vain koska alalle tarvitaan työntekijöitä.
[/quote]
Ai sun vai. Sulla tuskin on edes töitä, kun täällä päivälläkin notkut.
Ja meidän pitäisi maksaa loppuelämän makaaminen kotonasi, vai?
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 11:26"] Kyllä se hoitajapulan korjaaminen pitäs lähteä siitä, miten saadaan ihmiset pysymään töissä, kyllä se jotain kertoo jos 30 000 hoitajaa on jo vaihtanut alaa. Ja tässä on yks tuleva alan vaihtaja lisää..ei tätä hommaa vaan jaksa, niin moni asia mättää.
[/quote]
Minne ne alaa vaihtavat hoitajat oikein menevät töihin? SH/LH tutkinto ei pätevöitä kovin moneen hoitoalan ulkopuoliseen hommaan ja melkein joka alalla on pätevilläkin vaikeaa työllistyä.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 13:17"]
[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 11:26"] Kyllä se hoitajapulan korjaaminen pitäs lähteä siitä, miten saadaan ihmiset pysymään töissä, kyllä se jotain kertoo jos 30 000 hoitajaa on jo vaihtanut alaa. Ja tässä on yks tuleva alan vaihtaja lisää..ei tätä hommaa vaan jaksa, niin moni asia mättää.
[/quote]
Minne ne alaa vaihtavat hoitajat oikein menevät töihin? SH/LH tutkinto ei pätevöitä kovin moneen hoitoalan ulkopuoliseen hommaan ja melkein joka alalla on pätevilläkin vaikeaa työllistyä.
[/quote]
Minä lähdin lääke-edustajaksi ja palkka on todella parempi.
Moni tuttuni on lähtenyt Norjaan ja Ruotsiin. Yksi lähti lukemaan lakia ja on nyt niissä töissä.
Ja minä toivon totisesti, että minua hoitaa alalle motivoitunut eikä pakosta pikakoulutettu henkilö. Kansallisuudella tai värillä ei väliä.
Minä vaihdoin akateemiset onnettomasti palkatut pätkätyöt sairaanhoitajan ammattiin ja olen todella tyytyväinen. Ennen kuin hoitoalalta vaihtaa pois, suosittelen vaihtamaan työpaikkaa. Meillä on ihan huipputyöpaikka, enkä vaihtaisi pois.
Hoiva-avustajista on vähän ristiriitainen olo. Jos sellaiseen lähdetään, sinne ei saisi pakottaa ketään ja pitäisi olla soveltuvuuskokeet. Hoiva-avustaja minusta voisi työskennellä apuna vaikka osastolla, ei yksin missään kotihoidossa tms. Voisi avustaa syömisessä, wc:ssä, ulkoilussa jne, mutta ei haavanhoitoja tms. Siinä voisi kuitenkin vaikka työn ohessa käydä lähihoitajaksi jos haluaa oppisopimuksella.
En tiedä miten tuo palkkaus sitten, palkkahan ei voi olla kovin hirmuinen kun lähihoitajan palkkakaan 3v koulutuksella ei ole kummoinen, eikä siihen 3,5v päälle opiskelleella sairaanhoitajallakaan kovin paljon parempi.
Minä olen sitä mieltä, että terveen ihmisen pitää ensisijaisesti itse elättää itse itsensä. Vaikka se tarkoittaisi työn tekemistä, joka ei nyt niin kovasti huvittaisikaan. Sitten kun taas ajat paremmat ja oman alan töitä löytyy, niin voipi vaihtaa.
Minusta on positiivista, että annetaan edes joku koulutus. Hoiva-alalla on paljon työtehtäviä, jotka ei vaadi kovin paljoa koulutusta (vuoteen petaaminen, suht hyväkuntoisen potilaan syöttäminen/syömisessä avustaminen (nielemis- ja hengitysvaikeuksista kärsivät asia erikseen), ulkoilutus, seuran pito ja virikeohjelman järjestäminen jne.) On ihan järkevää, että näitä vähemmän koulutusta vaativia hommia tekee lyhyesti koulutetut esim. hoiva-avustajat. Näin koulutettujen hoitajien ammattitaito saadaan suunnattua vaatiavmpiin työtehtäviin.
Itselläni on lapsi, jonka pitkäaikaisairaus vaatii usein sairaalajaksoja. Olisin tosi iloinen, jos osastolla olisi tälläisiä hoiva-avustajia tai viriketätejä. Siis ihmisiä, jolla olisi aikaa olla lapsen seurana pelailla ja leikkiä tai edes yksinkertaisesti pitää silmällä, silloin kun vanhempi ei pysty olemaan paikalla (tai jopa tarjoaisi vanhemmalle pienen tauon leikittämisestä, vaikka vanhempi olisikin paikalla). Nyt hoitajilla on niin kiire, että harvoin pystyvät olemaan kokoaikaisina lapsenhoitajina eli lapsi joutuu olemaan aika pitkiä aikoja yksin videoiden vahdittavana , käyvät vain välillä katsomassa, että henki kulkee ja lapsi on pysynyt sängyssä. Yliopistosairaaloissa on leikkitätejä ja lastentarhanopettajia järjestämässä leikkitoimintaa, mutta heidän aikansa on tosi rajallista yhtä lasta kohden, aluesairaaloissa ei ole edes tätä pientä apua.
Jos et tahdo tehdä sitä työtä mitä tarjolla, niin sitten sinun täytyy keksiä itsellesi sellaista työtä jossa viihdyt, esim. yrittäjyyden kautta tai lähteä opiskelemaan alaa joka oikeasti kiinnostaa ja jossa voisit oikeasti työlistyä. Jos oma-aloitteisuus ei riitä tähän, niin sitten on tartuttava siihen mitä työkkäri tarjoaa.
Mua aina huvittaa nämä jotka halveksivat lähäreitä (en ole lähihoitaja). Ei ole käynyt mielessä että itse voisi joskus tarvita hoitoa ja vaipan vaihtajaa? Ai niin totta kai olette kuolemattomia tai teillä on vara palkata joku george clooney vaihtamaan paskavaippanne.
19, valitettavasti hoiva-avustajat eivät tule olemaan mitään ekstraviriketätejä ja -setiä osastoilla, vaan sitä ammattitaitoista henkilökuntaa sitten vähennetään vahvuuksista.
Muutoin ajatus olisikin mainio, potilaat saisivat enemmän huomiota ja heitä aktivoitaisiin ihan eri tavalla kuin nykykiireessä. Todellisuus taitaa vaan olla se, että hoiva-avustajien tullessa työpaikoille ne koulutetut huiskivat vieläkin vauhdikkaammin ja hoiva-avustajat yrittävät sitten pitää potilaat ruokittuina ja puhtaina. Sen takia en liputa hoiva-avustajakoulutuksen puolesta.
Hoiva-avustajaksi kouluttautuneena, meillä oli aivan samat testit kuin lähihoitajillakin ennen koulutukseen pääsyä, että siltä osin asiaa ei kannate vähätellä ! Olemme ns. viittä vaille lähihoitajia, koska meiltä puuttuu vain yksi tutkinnon osa-alue ja senhän voi suorittaa erikseen niin halutessaan. Töitä on ollut hyvin ja ollessani kentällä töissä, esim. lääkkeet jaetaan keskitetysti jo tk:ssa, siitä huolimatta meilläkin on nyt edessä ns. kouluttamattomille tarkoitettu lääkelaskennan tentti. Käytännössä teemme hyvin paljon samoja töitä kuin lähihoitajat ja he saavat kernaasti kyllä tehdäkin ne vaativamman työt mihin ovat koulutuksen saaneet, silloin jos niitä eteen sattuu tulemaan. Lisäksi työnantaja kouluttaa meitä yhtälailla kuin muitakin, kun alaan liittyvää koulutusta on tarjolla työpaikan puolesta.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 13:17"][quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 11:26"] Kyllä se hoitajapulan korjaaminen pitäs lähteä siitä, miten saadaan ihmiset pysymään töissä, kyllä se jotain kertoo jos 30 000 hoitajaa on jo vaihtanut alaa. Ja tässä on yks tuleva alan vaihtaja lisää..ei tätä hommaa vaan jaksa, niin moni asia mättää.
[/quote]
[/quote]
Mun tuntemani terveysalan myynti- tai tutkimushommiin, suurin osa on kyllä kouluttautunut täysin uudelleen ihan eri alalle.
Toisekseen hoiva-alalle pyrkiviltä katsotaan myös soveltuvuus. Näihin pikakoulutuksiin ei sellaista niin vaadita.