Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä aiheuttaa raskausajan painonnousun?

Vierailija
14.02.2014 |

Onko se hormonit vai mikä? Onko se luonnon konsti saada äiti "valmiiksi" kestämään kuluttavan imetysajan?

Vauva ja lapsivesi ei kuitenkaan loppujen lopuksi paljon paina. Kyllähän se ihan nestettä ja läskiä on mitä kertyy. 

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 10:26"][quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 10:21"]

Jos syö normisti raskausaikana kunnon ruokaa ja reilujakin annoksia, ei ylimääräisiä kiloja tule. Lähtevät varmasti ristiäisiin mennessä. Jos taas vetää kaikkea roskaa ja ajattelee, että nyt kun on raskaana voi herkutella, niin siitähän ne ylimääräiset tulevat ja ne kilot on oikeesti laihdutettava itse pois.

Olen normipainoinen. Kiloja tuli yhdestä 11 ja kaksosista 16. Olen ollut takaisin omassa painossani kaksi viikkoa synnytyksestä.

[/quote]Painoindeksini oli ennen raskautta 19 ja kyllä siihen todella tuli lisää ihan terveellisellä ruoalla. En vetänyt herkkuja, mutten myöskään kuitannut lounasta pelkällä omenalla tms.. Normaalipainoinen toki olin koko ajan, ja nyt vuoden kuluttua synnytyksestä BMI on lähellä entistä.

t.11

[/quote]

Olit jo tosi hoikka, joten ehkä kehosi täytyi kerätä ylimääräistä, jottet laihdu liikaa ja olet hyvinvoiva vielä imetysaikanakin. Mun bmi hieman korkeampi 20-21.

Vierailija
22/27 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maito kertyy rasvana lantioon ja vyötärölle, verta tulee lisää ja kyllä mulla ihan se vauva ja istukkakin pelkästään on joka kerta tehnyt reilu 5kg. Kaiken kaikkiaan painoa on tullut joka raskaudessa n 10-12kg, kaikki on ollut pois imetyksen loputtua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydän anteeksi, jos mun aloitusteksti vaikutti jotenkin provosoivalta, kun puhun nesteistä ja läskistä. En tarkoittanut sitä mitenkään pahalla kenellekään.

Itsekin tässä odottelen neljättä vauvaa ja painoa on kertynyt jo nyt rv12:een mennessä 3 kiloa. Tulee mietittyä tällaisia asioita, kun oon aina ollut niin tarkka painostani.

Huolettaa (pieni murhe, mutta kuitenkin), putoaako paino yhtä helposti tämän jälkeen, kun kuitenkin kyseessä jo neljäs vauva ja ikää mulla 35 että vähän eri kuin esikoisen jälkeen 24-vuotiaana.

ap

Vierailija
24/27 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap, älä huoli. mä sain nuorimmaisen 41 v ja paino putosi ihan yhtä helposti kuin nuorempanakin synnytysten jälkeen. vaikka sain ekan vasta 31 v. mulla ei ikä vaikuta painonhallintaan mitenkään. helppoa vielä +50 v.

Vierailija
25/27 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 10:30"]

Ei se aina ole noin mitä 13 kertoi. Minä söin todella tervellisesti mittasin ja laskin ruuat, koska oli vaarana raskausajan diabeettes ja verenpaineen kohoaminen. Sekä pelkäsin sairaaloisesti raskausmyrkytystä.Paino nousi yli 25 kiloa ja kaikki jäi. Olin normaalipainoinen raskauden alkaessa mutta en enää.

[/quote]

Sulla olikin varmasti mistä pudottaa. Suurimmalla osalla tilanne on eri.

Vierailija
26/27 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolasta sanottiin että kovin pienikokoisille ja varsinkin laihoille naisille kertyy yleensä (ei aina, mutta useimmiten) paljon enemmän raskauskiloja, kuin normaalipainoisille tai ylipainoisille ja näin saa ollakin. Elimistö kerää rasvaa jotta vauva ja äiti selviytyisivät raskausajasta, sekä imetyksestä. Mutta asia on kovin yksilöllinen, jos kärsii raskausmyrkytyksestä raskauskiloja voi tulla vaikka 30, mutta silti kaikki lähteä pois jo kuukausi synnytyksen jälkeen. 

Vierailija
27/27 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla lähtö BMI oli jotain 18 tai 19 että siinä mielessä ihan ok että painoa tuleekin. Paino on synnytyksen jälkeen mulla tippunut aina rajusti jo parissa kuukaudessa. Pahimmillaan painoa oli 11 kk imetyksen jäljiltä enää 53kg ja pituutta mulla kuitenkin 176.

Siltikin mietin näitä painojuttuja aina aika ajoin, koska mulla oli nuorempana syömishäiriötä ja aina oon tosiaan ollut tarkka painosta ettei nousisi kiloakaan. Turhanpäiväistä touhua tietty.

ap