Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä aiheuttaa raskausajan painonnousun?

Vierailija
14.02.2014 |

Onko se hormonit vai mikä? Onko se luonnon konsti saada äiti "valmiiksi" kestämään kuluttavan imetysajan?

Vauva ja lapsivesi ei kuitenkaan loppujen lopuksi paljon paina. Kyllähän se ihan nestettä ja läskiä on mitä kertyy. 

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaus aiheutttaa naisen elimistöön keinotekoisen metabolisen oireyhtymän, mikä saa rasvan kerääntymään elimistöön (ja vaikuttaa käsittääkseni myös raskausajan diabeteksen puhkeamiseen). Tarkoitus on kerätä (luonnontilassa hyvin niukasta) ravintomäärästä riittävästi rasvakudosta imetykseen, sekä ensisijaisesti turvata sikiön ravinnonsaanti.  Raskausaikana siis kulutuksen ja syömisen suhde on erilainen, ja äiti voi lihoa enemmän kuin se laskennallisesti on mahdollista, koska elimistö toimii eri tavalla, ja pyrkii keräämään rasvaa. 

Vierailija
2/27 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vau, kiitos sulle mielenkiintoisesta ja kattavasta vastauksesta.:)

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin lisätä vielä 2:n kirjoitukseen, että rasvakerros suojaa myös sikiötä esim. jos äiti sattuu kaatumaan (ei toki ole 100% suoja, mutta tyhjää parempi).

Uskoisin, että kivikaudella odottavilla äideillä kolhuja on sattunut nykyaikaa enemmän.

Vierailija
4/27 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon nro 2 erinomaiseen vastaukseen lisäisin vielä: 

Lapsi noin 3-4 kg, istukka noin 1kg plus lapsivesi + n. 1kg, kohtu kasvaa ja painaa raskauden lopussa vajaan kilon, äidin lisäveri + muut nesteet n. 2kg

Eli ollaan jo noin kahdeksan kiloa plussan puolella ilman grammaakaan läskiä. 

Vierailija
5/27 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

sepäs se vasta jotain oliskin, että äiti synnytettyään n 3,5 kg vauvan, istukan yms. olisi n 5-6 kg kevyempi kuin ennen synntystä ja raskautta.

;)

Vierailija
6/27 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskausmyrkytykseen liityvä munuaisten toiminnan hidastuminen ja nesteen kertyminen voi olla yksi syy. Siinä tapauksessa on myös selvää turvotusta, ei vaan "läskiä".

Vierailija
7/27 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 10:00"]

Tuohon nro 2 erinomaiseen vastaukseen lisäisin vielä: 

Lapsi noin 3-4 kg, istukka noin 1kg plus lapsivesi + n. 1kg, kohtu kasvaa ja painaa raskauden lopussa vajaan kilon, äidin lisäveri + muut nesteet n. 2kg

Eli ollaan jo noin kahdeksan kiloa plussan puolella ilman grammaakaan läskiä. 

[/quote]

Juuri näin. Mulla 8 kg jäi synnytyssairaalaan.

Vierailija
8/27 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa kaveripiirissäni paino nousee aina eniten niillä, jotka ovat luonnostaan hoikkia. Ei ole mitenkään ihmeellistä, että joku kerää +25 kiloa raskausaikana, vaikak ei ikinä ole ollut ylipainoinen, ja ne kaikki kilot häviävät ristiäisiin mennessä. Kaikilla näillä on tosin myös maitoa tullut runsaasti.

Sitten taas on niitä, jotka on aina olleet vähän pulleampia, joilla ei tule raskauskiloja mut joilla ei tule sitten maitoakaan kovin runsaasti. Tämä ihmetyttää mua aina. Enkä väitä että näin ois yleisesti, näin vaan on mun kavereillani. Aivan kuin joidenkin elimistö ois tehokas sekä keräämään että käyttämään energiaa, ja joidenkin elimistön energiankäyttö ois vähemmän tehokkaampaa.

Vierailija
9/27 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö neuvolasta enää anneta ollenkaan opasvihkoja, joissa kerrotaan mistä painonnousu koostuu? Kiertävä verivolyymi, istukka, lapsivesi, lapsi jne? Ihan ihmeellisiä kysymyksiä nykyäideillä.

Kyllä tarvittaisiin edes Suosikin lääkäripalstaa kertomaan, että ekalla kerralla voi tulla raskaaksi, uimahallivedestä ei tule raskaaksi ja että raskaana oleva ihmininen ei liho, kun paino nousee. Painon kuuluu nousta eikä pysyä samassa.

Vierailija
10/27 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ainakin osaltaan painonnousuun vaikutti se, että yritin syödä erityisen tunnollisesti, terveellisesti ja riittävästi, että sain varmasti tarpeeksi ravintoaineita. Aikaisemmin saatoin jättää aterioita väliin.

Vierailija
11/27 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten on myös näitä mammoja, jotka ajattelevat, että kun tässä kerran jokatapauksessa lihoo, niin voi syödä huoletta mitä tahansa ja kuinka paljon tahansa. Ja tietenkään liikkua ei voi paljon yhtään kun minähän olen raskaana. Sitten ihmetellään kun ei ne 30 kiloa lähtenytkään synnytyksessä pois.

Itseasiassa todellinen vaaranpaikka lihota on vasta kun lopettaa imettämisen. Siihen astihan energiaa on kulunut raskauteen ja imetykseen ja kun näin ei enää tapahdu, niin samalla syömisellä ja liikkumisella lihoo silti.

Vierailija
12/27 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos syö normisti raskausaikana kunnon ruokaa ja reilujakin annoksia, ei ylimääräisiä kiloja tule. Lähtevät varmasti ristiäisiin mennessä. Jos taas vetää kaikkea roskaa ja ajattelee, että nyt kun on raskaana voi herkutella, niin siitähän ne ylimääräiset tulevat ja ne kilot on oikeesti laihdutettava itse pois.

Olen normipainoinen. Kiloja tuli yhdestä 11 ja kaksosista 16. Olen ollut takaisin omassa painossani kaksi viikkoa synnytyksestä.

Vierailija
13/27 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei mulle ainakaan neuvolassa kerrottu, mikä altistaa raskausajan diabetekselle. Ihan Helsingin sanomista sain senkin lukea. Neuvolassa annettiin ymmärtää, että se tulee ylipainoisille ja niille jotka syö paljon sokeria, vaikka suurin osa raskausajan diabetekseen sairastuvista on terveitä, normaalipainoisia ihmisiä, ja syy sen saamiseen on perimässä ja suoliston toiminnan muutoksissa.

Vierailija
14/27 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 10:21"]

Jos syö normisti raskausaikana kunnon ruokaa ja reilujakin annoksia, ei ylimääräisiä kiloja tule. Lähtevät varmasti ristiäisiin mennessä. Jos taas vetää kaikkea roskaa ja ajattelee, että nyt kun on raskaana voi herkutella, niin siitähän ne ylimääräiset tulevat ja ne kilot on oikeesti laihdutettava itse pois.

Olen normipainoinen. Kiloja tuli yhdestä 11 ja kaksosista 16. Olen ollut takaisin omassa painossani kaksi viikkoa synnytyksestä.

[/quote]Painoindeksini oli ennen raskautta 19 ja kyllä siihen todella tuli lisää ihan terveellisellä ruoalla. En vetänyt herkkuja, mutten myöskään kuitannut lounasta pelkällä omenalla tms.. Normaalipainoinen toki olin koko ajan, ja nyt vuoden kuluttua synnytyksestä BMI on lähellä entistä.

t.11

Vierailija
15/27 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli vaan 8 kg lisää raskausaikana, ei kaikille tuu muuta ylimääräistä kuin se kohdun sisällön tuoma paino.

Vierailija
16/27 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 10:09"]

Eikö neuvolasta enää anneta ollenkaan opasvihkoja, joissa kerrotaan mistä painonnousu koostuu? Kiertävä verivolyymi, istukka, lapsivesi, lapsi jne? Ihan ihmeellisiä kysymyksiä nykyäideillä.

[/quote]

Ennenkö ollaan oltu fiksumpia kun tämäkin asia on kuitenkin pitänyt painaa sinne neuvolan opasvihkoon. Herätys hölmö.

Vierailija
17/27 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se aina ole noin mitä 13 kertoi. Minä söin todella tervellisesti mittasin ja laskin ruuat, koska oli vaarana raskausajan diabeettes ja verenpaineen kohoaminen. Sekä pelkäsin sairaaloisesti raskausmyrkytystä.Paino nousi yli 25 kiloa ja kaikki jäi. Olin normaalipainoinen raskauden alkaessa mutta en enää.

Vierailija
18/27 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa putosi paino raskausaikana yli 10 kiloa. Koska sairastuin raskausdiabetekseen ja muutin ruokavalion täysin. Joskus voi raskaana jopa laihtua. Eli kyllä se on se safka pääasiassa mikä lihottaa raskaana olevaa niin kuin muulloinkin.

Vierailija
19/27 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meikäläisen vartalo toimii hiukan poikkeavasti: toisen lapsen odotuksen aikana olin autokolarissa ja jouduin pyörätuoliin ja lääkitykselle. Silti painoni laski rv:stä 29 (jolloin kolari tapahtui) synnytykseen asti. Lapsi syntyi normikokoisena ja terveenä rv 39 ja minä painoin vähemmän kuin vuosiin :) 

Vierailija
20/27 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 10:30"]Ei se aina ole noin mitä 13 kertoi. Minä söin todella tervellisesti mittasin ja laskin ruuat, koska oli vaarana raskausajan diabeettes ja verenpaineen kohoaminen. Sekä pelkäsin sairaaloisesti raskausmyrkytystä.Paino nousi yli 25 kiloa ja kaikki jäi. Olin normaalipainoinen raskauden alkaessa mutta en enää.

[/quote]

Sulla oli siis jotain sairauksia/ongelmia, koska jouduit laskemaan määriä. Näin ollen ei kyse ole täysin terveestä odottajasta. Tämähän vaikuttaa myös siihen, miten kiloja tulee ja menee.