Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäinen on vanhin tuntemasi okt-talossa asuva ihminen, niin ettei tarvitse apua?

Vierailija
31.10.2020 |

Mietitään miehen kanssa talon ostoa maaseudulta. Meillä on toki ajatus, että yhdessä tasossa ja jos ei ole esteetön, tehdään siitä sellainen, niin että voitaisiin asua n. 20 vuotta. Koskaan ei voi tietää sairaastuuko ja voi sairastusa nuorena. Sukumme on ollut pitkäikäistä ja hyväkuntoista melko vanhaksi molempien puolelta, joten on ajateltu, että 75-vuotiaaksi asti voitaisiin asua. Me emme luultavasti viihdy kaupungissa ja mökin ja asunnon pitäminen erikseen tuntuu liian voimia vievältä. Ollaan 56 ja 57 nyt. Asutaan lähellä työpaikkoja, mutta mies voi siirtyä kokonaan etätöihin ja mulla on pöytälaatikossa yritys, jonka voisin aktivoida - yhteistyökumppanit on ympäri Suomen. Jonkun verran pitäisi minun reissata, mutta pääasiassa tekisin töitä kotona. Mulla loppuu työt ensi vuoden lopussa joka tapauksessa, kun työnantajani jää eläkkeelle. Uutta voi olla tässä iässä vaikea saada.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat 78 vuotta ovat pärjänneet iöman apua tähän asti. Nyt ovat laittamassa taloa myyntiin.

Vierailija
22/29 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pariskunta 83 ja 84, seuraavana vuonna alkoivat tarvita apua, asuivat kyllä kaupungissa omakotialueella.  Maalla meidän kylällä asuu naapuruksina veljekset kumpikin omassa talossaan, 88 ja 80v polttopuutkin tekevät yhdessä ja traktorilla tien linkoavat vuorotellen. Yli 70-vuotiaita tiedän useita, sekä miehiä että naisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

93 oli meidän talon entinen asukas. Vanhoista kalentereista huomasin hänen käyneen ostamassa mm. kesämekon vuonna 2018. Ruoka hänelle toimitettiin kaupasta kotiin. Yläkertaan hän ei viimeisinä vuosina enää päässyt kun kulki rollaattorin tukemana. Nukkui pois nukkuessaan 2019 kesällä. Mies menehtyi 30 vuotta aiemmin. Papereista päätellen hän on ollut hyvin omatoiminen.

Vierailija
24/29 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suvussani on runsaasti loppuun asti omakotitalossa asukeista ihmisiä. Isäni on nyt 80, ja tekee myös aikansa kuluksi myös remontteja itse.

Vierailija
25/29 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

98-vuotias mummoni. Puut ja vedet kantaa itse. Mä käyn pari kertaa viikossa hänelle kaupassa, muuta apua ei huoli.

Vierailija
26/29 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätini asui kuolemaansa 98v asti pärjäsi loistavasti kerran päivässä vain kävi ruokalähetti muuten teki itse ruuat,keitti kahvit yms. ja kerran viikkoon kylvettäjä/siivooja koska tädiltä oli syövän takia toinen jalka amputoitu. Kun rupesi tuntumaan yksinäiseltä katsoi päivän lehdestä ohjelma tarjonnan,soitti inva taksin,pisti itsensä "tällinkiin" ja eikun menoksi taksin saavuttua ja samalla hoiti kauppa/apteekki/pankki yms. asiansa.

Vierailija
27/29 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taas asun nyt maaseutumaisessa lähiössä ja haaveilen siitä, että sitten eläkkeellä muutan lähikaupungin keskustaan uimahallin ja kirjaston kupeeseen. Ei tarvitse ihmetellä, saako ajokortin uusittua tai kulkeeko linjuri.

Jep. Täällä on jo eläköitymissuunnitelmat siinä pisteessä, että vanha maaseutukoti on myyty ja upouusi kerrostaloasunto odottaa keskellä kaupunkia. Kaikki palvelut on kävelyetäisyydellä, lähikauppa jopa samassa rakennuksessa. Ihanaa, ettei enää tarvi rehkiä pihatöissä ja pohtia, mikä paikka seuraavaksi vaatii remonttia ja huoltoa. Easy livin' - Vihdoin!

Vierailija
28/29 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 78v isoäiti elelee yksin, ei tarvitse apua. Naapurissaan on noin 30v pariskunta, jotka ei selviä itse edes pihatien kolaamisesta. Ehkä ei se ikä, vaan se asenne.

Vierailija
29/29 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä valtaosa kahdeksankymppisistä pärjää omakotitalossa mainiosti, jos vaan muisti ei mene. Toki arjen apua moni ostaa, mutta joku ruohon leikkaaminen ei varmaan liene mikään kynnyskysymys. Omien havaintojeni mukaan tyypillinen omakotitalosta rivitaloon tai kerrostaloon muuttaja on iäkäs leski, joka ei enää viihdy yksin suuressa talossa puolison kuoltua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi neljä