Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäinen on vanhin tuntemasi okt-talossa asuva ihminen, niin ettei tarvitse apua?

Vierailija
31.10.2020 |

Mietitään miehen kanssa talon ostoa maaseudulta. Meillä on toki ajatus, että yhdessä tasossa ja jos ei ole esteetön, tehdään siitä sellainen, niin että voitaisiin asua n. 20 vuotta. Koskaan ei voi tietää sairaastuuko ja voi sairastusa nuorena. Sukumme on ollut pitkäikäistä ja hyväkuntoista melko vanhaksi molempien puolelta, joten on ajateltu, että 75-vuotiaaksi asti voitaisiin asua. Me emme luultavasti viihdy kaupungissa ja mökin ja asunnon pitäminen erikseen tuntuu liian voimia vievältä. Ollaan 56 ja 57 nyt. Asutaan lähellä työpaikkoja, mutta mies voi siirtyä kokonaan etätöihin ja mulla on pöytälaatikossa yritys, jonka voisin aktivoida - yhteistyökumppanit on ympäri Suomen. Jonkun verran pitäisi minun reissata, mutta pääasiassa tekisin töitä kotona. Mulla loppuu työt ensi vuoden lopussa joka tapauksessa, kun työnantajani jää eläkkeelle. Uutta voi olla tässä iässä vaikea saada.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti 77 v, hoitaa vielä kaiken itse, myös polttopuut. Appiukko 85 vuotta, no hänellä käy kyllä siivooja, mutta hoitaa itse myös pihan.

Vierailija
2/29 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies 80 v, vaimon ikää en tiedä. Reipas ja terve.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutaan siis nyt kaupungissa, mutta ei uskota, että eläkeiässä viihdytään. Mulle on jo viikko kesälomaa kaupungissa liikaa, jos ei pääse mihinkään luontoon välillä. Joskus ollut tämä tilanne, kun mies ollut työmatkalla ja mulla loma eri aikana, ilman autoa käytössä.m 

Vierailija
4/29 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini pappa eli yli 90-vuotiaaksi asti yksin omakotitalossaan. Suorilta jaloilta se oli lähtökin sitten tapahtunut arkiaskareiden keskellä, pölynimuri oli ilmeisesti ollut vielä laittamassa pois joten siivoamassa on tainnut parhaillaan olla.

Vierailija
5/29 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

V 2018 edesmennyt Tyyne Hinkkala Satakunnasta eli 109 vuotiaaksi. Loppuun asti omassa talossaan.

Vierailija
6/29 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani, jotka ovat iältään 83 ja 85 vuotta asuvat omakotitalossa. Hoitavat koti- ja pihatyöt itse. Ovat hyväkuntoisia ja terveysongelmia heillä lähinnä fyysisen työn aiheuttamista selkävaivoista. Fyysinen työ on toisaalta antanut hyvän peruskunnon, jota he ovat ylläpitäneet aktiivisella liikunnalla.

Anoppi asui rivarissa yksin 98-vuotiaaksi, mutta hänellä kävi kyllä usean vuoden ajan kotipalvelu ja siivooja. Kävi kyllä itse lähikaupassa ja huolehti pihasta.

Luultavasti olen tässä porukassa se, joka nuorimpana joutuu muuttamaan johonkin palvelutaloon.

Vierailija
7/29 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Appiukko on 85, anoppi pari vuotta vanhempi, asuvat ihan reippaasti isoa ok-taloa kahdestaan, tekevät pihatyöt, appi vaihtaa renkaat autoon yms.

Vierailija
8/29 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni sukulainen asui kuolemaansa (106v) saakka

Vierailija
9/29 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

67-vuotias äitini.

Vierailija
10/29 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sekä isänisä että äidinäiti asuu yksin omakotitaloissaan. Toinen n. 85v ja toinen lähempänä 90v. Saavat kyllä apua sukulaisilta ja toisella käy lisäksi kotihoito yms.

Vierailija
11/29 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

V 2018 edesmennyt Tyyne Hinkkala Satakunnasta eli 109 vuotiaaksi. Loppuun asti omassa talossaan.

Respektiä.

Vierailija
12/29 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

90 vuotias nainen, joka kantoi vedet ja puut itse.

Vierailija
13/29 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätini 90 v, asuu yksin isossa ok-talossa isolla tontilla ja hoitaa kaiken yksin.

Katsotaan perään kyllä, muttei tykkää siitä vaan haluaa hoitaa kaiken itse.

Vierailija
14/29 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaanpa, että sai kumminkin apua kotitöihin.

Voihan omassa kodissa asua kuolemaansa asti, kun huolto pelaa.

Oma äitee asui yksinään ok-talossa 90-vuotiaaksi asti. Naapuri autteli lumitöissä, pyytämättä. Ei äiti olisi alentunut pyytämäänkään. Apu olis kelvannut vain omalta pojalta tai vävyltä.

Vierailija
15/29 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni, 88v. Kykenee tekemään kaiken itse. Kalastaa, hakkaa polttopuut, siivoaa ja hoitaa asiansa. Minä laitan kukat, koska niistä hän ei välitä.

Vierailija
16/29 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pappani asui myös 90-vuotiaaksi yksin maalla omakotitalossa. Ruokapalvelu toi ruokaa 2x vko, koska lähimpään kauppaan oli yli 10km, mutta muuten teki kaiken itse.

Suorilta jaloilta myös lähti. Pappa ❤️

Vierailija
17/29 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haave on ehkä sitten realistinen. Tuntuu vain, että ikäluokkamme porukka nimenomaan menee päinvastoin, ok-talosta kerros- tai rivitaloon. Tiedämme kyllä, että hommaa riittää, mutta voihan palveluja ostaakin jos ei kaikkea itse jaksa, nykyään on näitä kylätalkkareita, joilta voi palveluja ostaa. Saisimme tästä kaupunkiasunnostamme sen verran, että se riittäisi mainiosti pieneen taloon jossain maaseutukirkonkylässä ja ylikin jäisi. 

Vierailija
18/29 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokea Johan Venninen asui yksin omassa talossaan lähes satavuotiaana.

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2008/12/31/johan-venninen

Vierailija
19/29 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummu taitaa olla nyt 94-vuotias. Asustelee synnyintalossaan metsän keskellä. Ei suostu muuttamaan sieltä kylälle, haluaa omassa töllissään olla loppuun asti. Täti käy saunottamassa kerran viikossa ja naapurit pistäytyvät aina välillä katsomaan, onko mummo vielä hengissä. Kotiapu taisi käydä silloin siteitä ja silmätippoja laittamassa, kun mummulta leikattiin kaihi.

Vierailija
20/29 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas asun nyt maaseutumaisessa lähiössä ja haaveilen siitä, että sitten eläkkeellä muutan lähikaupungin keskustaan uimahallin ja kirjaston kupeeseen. Ei tarvitse ihmetellä, saako ajokortin uusittua tai kulkeeko linjuri.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kahdeksan