Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Krooninen hiivatulehdus ja kyläpaikkojen tarjoilut

Vierailija
13.02.2014 |

Minä kärsin kroonisesta hiivatulehduksesta joka sai alkunsa kortisonikuurista. Olen luopunut gynen neuvojen mukaan sokerista, makeista hedelmistä, vehnästä ja kaikesta raffinoidusta viljasta.

Ihmettelen sitä, että miksi kyläpaikassa loukkaannutaan milteipä verisesti jos en syö tarjoomuksia. Minulle riittää kuppi teetä ilman makeutusta. Minua varten ei tarvi leipoa tai käydä kaupassa. En halua kailottaa kaikelle kansalle intiimivaivoistani. 

Jos jotain haluatte aivan välttämättä tarjota niin tehkää veteen keitettyä kauralesepuuroa. Yksi ystäväni tekee sitä ison kattilallisen ja kaikille se näyttää maistuvan. Tarjoiluongelmaan on siis helppo ratkaisu olemassa. Hiivaton voi ottaa hilloa ja hiivavaivainen voita puuron kyytipojaksi.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 17:13"]

Yleensä nuo "kroonisesta" hiivatulehduksesta kärsivät ovat ylipainosia. Kannattaa laihduttaa ja hoitaa ne alapään limakalvot kuntoon. Terveellä ihmisellä hiiva ei alapäässä kasva eikä lisäänny ainakaan pullaa syömällä. Joskaan terve ihminen ei syö joka päivä pullaa.

[/quote]

No, sitten sitä suuremmalla syyllä voisi jättää tarjoilut pois. Laadukas irtotee on suurempi nautinto kuin leivonnaiset, karkit ja sipsit. 

Vierailija
2/27 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kun tarjotaan sellaista mitä en halua syödä, eli kaikki vaaleat pullat yms., kiitän vaan kauniisti ja pahoittelen etten nyt millään jaksa syödä mitään kun söin kotona juuri lähtiessä. Sitä joutuu joskus toistamaan pari kertaa, mutta menee yleensä lopulta perille. 

Toi kaurapuuron keitto kahvivieraille oli kyllä hupaisa ajatus. Mä voisin tarjoilla vieraille vaikka liotettuja pellavansiemeniä paljaaltaan, ehkä yhtä suuri suksee kuin sun puurollasi.

Ja loppuen lopuksi: anna loukkaantua, jos niikseen tulee. Ei kaikkea tarvi ottaa niin henkilökohtaisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltäydypäs kohteliaasti tarjoiluista pari kertaa ja kohta saatkin kuulla kärsiväsi syömishäiriöstä. Näin nimittäin kävi mulle. Kieltäydyin kohteliaasti kyläpaikan kahvipöydän antimista, sanoin että just olen syönyt ja ne kaikki tyypilliset tekosyyt, ettei tarjoaja vaan loukkaantuisi. Sain kuulla, että tämä emäntä levittää huhua mun vakavasta syömishäiriöstäni. Ja perusteluina käytökseni kahvipöydässä sekä  "laihtunut olemukseni"... :(

Vierailija
4/27 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ota tätä edes tämän kerran minun mielikseni blaa blaa..." sanoo Syyllistäjä/Marttyyri. "Näin niiin paljon vaivaakin...".

Kun haluan tavata ihmisen, haluan tavata ihmisen. Kun haluan syödä, hankin itse itselleni sopivaa ruokaa.

Vierailija
5/27 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jos kertoisit jo etukäteen, ettet terveyssyistä voi syödä mitään sokeria eikä vehnäjauhoja. Että jos haluavat tarjoilla jotain, niin pala ruisleipää tai maustamaton jugurtti sopii. Jos alkavat tarkemmin kysellä, niin vastaa että on liian noloa sitä seliellä. Eiköhän ne silloin ymmärrä vaihtaa puheenaihetta. Tsemppiä! Minulla oli monta vuotta jatkuvasti hiivatulehduksia ja ruokavaliolla pääsin niistä erroon. Yhä jos syön liikaa sokeria, oireita alkaa tulla. Silloin jätän taas sokerin ja vehnäjauhot pois, syön A-jurttia maustamattomana ja käytän maitohappokapseleita. Nopeasti auttaa!

Vierailija
6/27 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyllä vain sanoisin, että hiivatonta ja sokeritonta pitää olla että voin syödä, vaikka jo etukäteen?! varsinkin, jos tiedän että kyläpaikan emäntä/isäntä haluaa tarjota ja on kova tekemään tarjottavia. Ei oo taas sitte pahaa mieltä kellään!

Vierailija
7/27 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 16:02"]

Mitäs jos kertoisit jo etukäteen, ettet terveyssyistä voi syödä mitään sokeria eikä vehnäjauhoja. Että jos haluavat tarjoilla jotain, niin pala ruisleipää tai maustamaton jugurtti sopii. Jos alkavat tarkemmin kysellä, niin vastaa että on liian noloa sitä seliellä. Eiköhän ne silloin ymmärrä vaihtaa puheenaihetta. Tsemppiä! Minulla oli monta vuotta jatkuvasti hiivatulehduksia ja ruokavaliolla pääsin niistä erroon. Yhä jos syön liikaa sokeria, oireita alkaa tulla. Silloin jätän taas sokerin ja vehnäjauhot pois, syön A-jurttia maustamattomana ja käytän maitohappokapseleita. Nopeasti auttaa!

[/quote]

En todellakaan halua jakaa alapään asioita kaikkien kanssa!

Kyllä toisten ihmisten pitää kunnioittaa fyysistä koskemattomuuttani. He eivät saa päättää minun syömisistäni ja syömättä jättämisistä.

Vierailija
8/27 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti munaat jos et kerro rajoitteista ja annat emännän valmistaa sinulle herkkuja, joihin et koske.

Itsekäs olet, jos annat toisen valmistaa ja tiedät etukäteen ettet syö.

Vierailija
9/27 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta hiivasta voi päästä eroon yhdellä tietyllä antibiootilla, en nyt vain muista mikä se on. Minulla oli itsellä sama juttu, mutta tuolla kuurilla sen sai pois eikä mitään ongelmaa enää ole. Turha kärsiä, etsi vain käsiisi joku lääkäri, joka on erikoistunut näihin asioihin, esim. ravintotieteeseen.

Vierailija
10/27 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ei tyrkytetä enää missään mitään mitä en halua, koska olen totaalikieltäytyjä. Eli, sellaisille jotka eivät usko kohteliasta kieltäytymistä, sanon seuraavaksi vaan EI. En sano enää ei kiitos, enkä selittele mitään. Jos aletaan pälättää ja tyrkyttää sanon uudelleen EI.

Samaan tyyliin, kuin kiellettäisiin pahanteossa olevaa koiraa, eli lujasti, kuuluvasti ja määrätietoisesti sekä otetaan katsekontakti siihen tyrkyttäjään.

Voin kertoa, että tämä tyyli tehoaa melkoisen nopeasti.

Vierailija
11/27 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

7: Kukaan ei sanonut että sinun pitäisi kailottaa alapään asioistasi. Yleensä jos vedotaan terveyssyihin niin ei ihmiset jatka kyselemistä, jos ei nyt ole ihan juntti...

Vierailija
12/27 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä joisin mielelläni vain teetä, ei pelkästään siksi että välttelen viljoja ja laihdutan, mutta en kaipaa kahvipöydässä syötävää. Toistuvasti joudun ikäviin tilanteisiin tämän takia, loukkaannutaan ja maristaan. Osa menee niin pitkälle, että tunkee lautaselleni itseltään esim. pitsaa tai kakkua, jotta maistaisin edes vähän.

Vierailija
13/27 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 16:48"]

Tuosta hiivasta voi päästä eroon yhdellä tietyllä antibiootilla, en nyt vain muista mikä se on. Minulla oli itsellä sama juttu, mutta tuolla kuurilla sen sai pois eikä mitään ongelmaa enää ole. Turha kärsiä, etsi vain käsiisi joku lääkäri, joka on erikoistunut näihin asioihin, esim. ravintotieteeseen.

[/quote]

Flagyl

http://www.laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=918&d=16086&i=SANOFI-AVENTIS_FLAGYL_FLAGYL+400+mg+tabletit

Vierailija
14/27 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emättimen hiivatulehdus on tyypillinen sukukypsien naisten vaiva. Hiivatulehduksen aiheuttaja on lähes aina emättimessä muutenkin tavattava Candida albicans -niminen hiivasieni, joka on yltynyt liikakasvuun. Hiivatulehdukselle altistavat esimerkiksi raskaus, antibioottien tai ehkäisypillereiden käyttö, diabetes ja immuunivajaustilat. Myös tiukat vaatteet, hengittämättömät siteet tai suojat voivat lisätä oireilua. Laukaisevaa tekijää ei aina tunnisteta.

Hiivatulehdusta voi epäillä oireiden perusteella; kuitenkin kutinaoireisista alle puolella on hiivatulehdus. Itselääkinnässä on oltava varovainen, koska gynekologiset oireet saattavat aiheutua myös muista syistä, jotka vaativat erilaista hoitoa. Kokkareinen valkovuoto, samanaikainen vahva kutina ja joskus kirvely ulkosynnyttimissä viittaavat tavallisimmin hiivatulehdukseen.

Itsehoito

Lääkehoidon onnistumiseksi ja oireiden uusiutumisen ehkäisemiseksi:

Noudata hyvää henkilökohtaista hygieniaa. Vältä kuitenkin liian tiheitä pesuja, saippuan käyttämistä ja suihkuttamista suoraan emättimeen. Liikahygienia saattaa aiheuttaa oireita. Jos käytät pesuaineita, niiden pH:n tulee olla alle 7.
Kuukautissuojana kannattaa kokeilla siteiden sijasta tamponia tai kuukuppia
Vältä voimakkaasti hajustettujen hygieniatuotteiden käyttöä.
Käytä ilmavia keinokuituisia, merseroidusta puuvillasta tai silkistä valmistettuja alusvaatteita.
Vältä paljon sokeria sisältävää ravintoa. Sen sijaan hiivalla kohotettuja leivonnaisia ei tarvitse välttää. Laktobasillipitoisen maustamattoman jogurtin päivittäisestä syömisestä saattaa olla hyötyä toistuvista hiivatulehduksista kärsiville.
WC:ssä käynnin jälkeen pyyhi alapää aina edestä taaksepäin. Hiiva saattaa levitä myös peräsuolesta emättimen puolelle.
Joskus esitetään ohjeita emättimeen laitettavan jogurtin tai laimean etikkaliuoksen käytöstä hiivatulehduksen hoidossa. Tällaisten hoitojen tehoa ei ole osoitettu ja ne saattavat häiritä itsehoitolääkkeiden tehoa.

Itselääkintä

Jos olet aikaisemmin sairastanut emättimen hiivatulehduksen tai muuten tunnistat oireet, voit hoitaa tautia itselääkinnällä.

Suositeltavia itsehoitolääkkeitä ovat emätinpuikot, jotka sisältävät imidatsolijohdannaisia, klotrimatsolia, mikonatsolia ja tiokonatsolia.
Lisäksi voidaan käyttää emulsiovoiteita, jos kutina ulkosynnytinelimissä on voimakasta.
Suositeltavien kuurien pituudet vaihtelevat 1–6 päivään riippuen valmisteesta.
Emätinpuikkoja käytetään ohjeen mukaan iltaisin. Hoitoa jatketaan myös kuukautisten aikana. Tamponien käyttöä samanaikaisesti ei suositella. Siteitä tai pikkuhousunsuojia voi käyttää.
Allergiset- tai ärsytysreaktiot ovat harvinaisia, mutta mahdollisia. Ne ilmenevät ärsytyksenä ja kirvelynä hoidon aikana. Saattaa tuntua, että oireet pahenevat hoidosta huolimatta. Tällöin hoito on keskeytettävä ja on mentävä lääkäriin.
Nykyisin on mahdollista hankkia ilman reseptiä myös suun kautta otettava lääkekapseli; flukonatsol. Kapseli niellään kokonaisena joko aterian yhteydessä tai tyhjään mahaan.
Raskauden aikana itselääkintää ei suositella ilman yhteydenottoa lääkäriin tai neuvolaan.

Vierailija
15/27 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä nuo "kroonisesta" hiivatulehduksesta kärsivät ovat ylipainosia. Kannattaa laihduttaa ja hoitaa ne alapään limakalvot kuntoon. Terveellä ihmisellä hiiva ei alapäässä kasva eikä lisäänny ainakaan pullaa syömällä. Joskaan terve ihminen ei syö joka päivä pullaa.

Vierailija
16/27 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 16:45"]

Ehdottomasti munaat jos et kerro rajoitteista ja annat emännän valmistaa sinulle herkkuja, joihin et koske.

Itsekäs olet, jos annat toisen valmistaa ja tiedät etukäteen ettet syö.

[/quote]

Kun sanon etten halua mitään niin toivoisin emännän ottavan sen tosissaan. Kyse ei ole kursailusta.

Vierailija
17/27 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otat uuden lähestymistavan ja teet pullan tuuppaajille heti  napakasti selväksi, että pimppisi alkaa kasvattamaan välittömästi hiivaa sokerihötön nauttimisesta! Luulenpa, että toimii varmemmin kuin pikkusievä mumiseminen, että "kiitos, mutta ei kiitos nyt..."

Vierailija
18/27 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisen perinteen tuntien tavallaan tarjoajien loukkaantuminen siitä kieltäytymisestä on jopa ymmärrettävää. Itse kyllä luulin, että tälläinen kursailu-tyrkytys -seremonia on jo katoavaa kansanperinnettä, koska en ole itse tähän törmännyt ainakaan kymmeneen vuoteen enää kotipuolessa. 

Mutta lapsuusajalta muistan, kuinka vieraan piti ainakin kahdesti kieltäytyä tarjotusta lisäkahvikupista tai pullapalasta, ettei vain vaikuttanut liian innokkaalta. Kuitenkin, jos se ei tarkoitti eitä, tarjoaja loukkaantui.  Vanhempi miessukulainen, joka sai työn kautta tarjottavaksi tuolloin harvinaisia viinaksia, piti tapaa niin absurdina, että oikeasti vei sen pullon takaisin kaappiin ensimmäisen kieltäytymisen jälkeen ilkikurisuuttaan.

Vierailija
19/27 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

vedät housut kinttuun ja näytät punoittavaa etupyllyäsi, jos eivät vähemmällä usko

Vierailija
20/27 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kiitos kauheasti, mutta terveyssyistä minun on pidättäydyttävä lähes kaikesta syömisestä X kuukauden ajan. Tuo pulla näyttää tosi hyvälle, mutta valitettavasti en voi edes maistaa. Oletko muuten käynyt kampaajalla, kun on tukka noin nätisti?"

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi seitsemän