Mulla meni lapsen kaverisynttäreihin rahaa 180€
Kommentit (66)
Ei ole kallis hinta, jos paljon tarjoiluja ja rekvisiittaa. Olen työkseni vetänyt lasten synttärijuhlia kahdessa eri firmassa ja molemmissa kekkerit maksoivat minimissään tuon 180€/1,5h. Toiseen ei kuulunut tarjoilu ollenkaan, vaan sen sai ostaa lisähinnasta (9€ per nenä) tai tuoda omat juhlaeväät. Toiseen sisältyi mehua, popparia ja jätskiä. Lisämaksusta hodarit tai hamppariateria. Toki se ohjelmanumero ja vetäjä on noissa firmoissa se, mikä maksaa, mutta tarjoilut eivät ole sitten vastaavasti kummoiset. Poppari ja mehu ei paljoa maksa kaupassa.
Kun lapset opetetaan, että rahaa on eikä rahahanaa tarvitse koskaan sulkea, niin aikuistuttuaan he ovat rahaongelmissa ja te olette siihen syyllisiä.
Vierailija kirjoitti:
Kun lapset opetetaan, että rahaa on eikä rahahanaa tarvitse koskaan sulkea, niin aikuistuttuaan he ovat rahaongelmissa ja te olette siihen syyllisiä.
Miten olet keskustellut jälkikasvusi kanssa raha-asioista?
Olen käyttänyt lapsieni juhliin enemmän rahaa kuin ap. Tämä on sovittu lasten kanssa. Jokainen heistä rakastaa juhlia, mutta esimerkiksi joululahjaksi ovat ehdottaneet yhteisiä lahjoja, jotta rahaa säästyisi juhliin. Toisilleen antavat lahjaksi mm. kirjastosta lainaamiaan kirjoja, koska haluavat antaa toiselle elämyksen lahjaksi. Me vanhemmat olemme saaneet joululahjaksi mm. mustan teatteriesityksen, jonka lapset esittivät kylpyhuoneessa.
Sillee jokseenkin järjetöntä, sillä lapset vähät välittävät siitä onko ruuan arvo 50,- vai 150,- , kunhan on hauskaa kavereiden kanssa. Juhlien tarjottavat voivat olla esim. jätskiä, donitseja ja pakastepizzapaloja, aika paljon niitä saisi ostaa että tulis kolmenumeroinen summa.
Mä annoin jossain kohtaa lapsille vaihtoehdot: joko järjestän kaverisynttärit tai lapsi saa minulta arvokkaamman synttärilahjan. Molemmat valitsivat jälkimmäisen ja siltä tieltä ei enää takaisin palattu. Mulle viimeinen pisara oli se, kun ilmoittautuneissa oli laktoositonta, maidotonta, gluteenitonta, sianlihatonta, vehnätöntä, ties mitä erikoisruokavaliota, eikä kyseiset lapset lopulta välttämättä edes ilmestytyneet paikalle. Ihan älytön ruljanssi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vertailun vuoksi: ainekset itse tehtyyn kakkuun 12 hengelle: max 25 euroa. Maissinjyvät ja ruokaöljyä poppareihin: alle 5 euroa. Itse tehdyt sämpylät ja nakit hot dogeihin: 10 euroa. Ainekset muffinsseihin: max 8 euroa. Sipsit: 6 euroa. 6 isoa limsapulloa: max 12 euroa. Yhteensä max 66 euroa.
Mutta en näe mitään tuomittavaa siinä, että käyttää rahaa valmiina ostamiseen, jos rahasta ei ole pulaa.
Vertailun vuoksi: Ostaa valmiina ja selviää synttäreistä päivässä. Ostaa aineksia ja leipoo ja viikon. Kumpaa kenelläkin sitten on enemmän, rahaa vai aikaa ja jaksamista.
Viikon? Tuossa oli itsetehtäviä täytekakku, muffinssit, hot dogien sämpylät ja popparit. Jos aloittaa näiden tekemisen aamulla, niin kaikki nämä ovat valmiita iltaviiteen mennessä, ja käytetystä ajasta merkittävä osa on mennyt odotteluun, jonka aikana voi tehdä jotain muuta. Toki eri hommat voi jakaa viikon ajalle niin, että tekee joka päivä jonkin pikkujutun.
Muffinssien, poppareiden ja sämpylöiden tekemiseen menee aktiivista työaikaa korkeintaan puoli tuntia kuhunkin. Täytekakun tekemiseen menee 1-3 tuntia sen mukaan, miten paljon haluaa panostaa tarjoiluun. Lisäksi aikaa kuluu sen odotteluun, että jokin paistuu uunissa sekä sämpylätaikinan kohoamiseen. Työvaiheet suunnittelemalla voi kuitenkin käyttää odotteluaikaa toisen asian tekemiseen.
Ja tietenkin saa halutessaan käyttää rahaa siihen, että ostaa tarjottavat valmiina. Tuo viikko vain oli niin pahaa liioittelua, että en malttanut olla kommentoimatta.
Ruokakauppaan menee helposti paljon rahaa. Olisit päässyt halvemmalla, jos olisit miettinyt paremmin, mutta jos rahasta ei ole pulaa, niin mikäpä siinä.
Edulliset synttäritarjoilut, jotka olivat vieraille mieleen.:
- vaniljajäätelöä
- suklaa- ja/tai lakritsakastiketta
- nonparelleja
- vohveleita
- kermavaahtoa
- karkkeja
- sekamehua
Kaikki saavat tehdä omat jäätelöannoksensa. Vasta kun jokaisella on annos valmis, aloitetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vertailun vuoksi: ainekset itse tehtyyn kakkuun 12 hengelle: max 25 euroa. Maissinjyvät ja ruokaöljyä poppareihin: alle 5 euroa. Itse tehdyt sämpylät ja nakit hot dogeihin: 10 euroa. Ainekset muffinsseihin: max 8 euroa. Sipsit: 6 euroa. 6 isoa limsapulloa: max 12 euroa. Yhteensä max 66 euroa.
Mutta en näe mitään tuomittavaa siinä, että käyttää rahaa valmiina ostamiseen, jos rahasta ei ole pulaa.
Vertailun vuoksi: Ostaa valmiina ja selviää synttäreistä päivässä. Ostaa aineksia ja leipoo ja viikon. Kumpaa kenelläkin sitten on enemmän, rahaa vai aikaa ja jaksamista.
Viikon? Tuossa oli itsetehtäviä täytekakku, muffinssit, hot dogien sämpylät ja popparit. Jos aloittaa näiden tekemisen aamulla, niin kaikki nämä ovat valmiita iltaviiteen mennessä, ja käytetystä ajasta merkittävä osa on mennyt odotteluun, jonka aikana voi tehdä jotain muuta. Toki eri hommat voi jakaa viikon ajalle niin, että tekee joka päivä jonkin pikkujutun.
Muffinssien, poppareiden ja sämpylöiden tekemiseen menee aktiivista työaikaa korkeintaan puoli tuntia kuhunkin. Täytekakun tekemiseen menee 1-3 tuntia sen mukaan, miten paljon haluaa panostaa tarjoiluun. Lisäksi aikaa kuluu sen odotteluun, että jokin paistuu uunissa sekä sämpylätaikinan kohoamiseen. Työvaiheet suunnittelemalla voi kuitenkin käyttää odotteluaikaa toisen asian tekemiseen.
Ja tietenkin saa halutessaan käyttää rahaa siihen, että ostaa tarjottavat valmiina. Tuo viikko vain oli niin pahaa liioittelua, että en malttanut olla kommentoimatta.
Toiset meistä käy töissä, niiden lapset harrastaa ne itse harrastaa, ne tekee vapaaehtoistyötä jne. Aika harvassa on päivät, että saa aamusta iltaan keskeytyksettä häärätä omiaan. Että jos jaat leipomukset tunnin, parin pätkiin per ilta, niin...
Lapsen kaverisynttärit, budjetti 50e
Vierailija kirjoitti:
Mä tein ite ison mangojuustokakun ja välimerellisen voileipäkakun ja niihin meni vähän vajaa 30 euroa
Vierailija kirjoitti:
Mä tein ite ison mangojuustokakun ja välimerellisen voileipäkakun ja niihin meni vähän vajaa 30 euroa
Annatko mangokakun ohjeen, ole niin kiltti!
Maksaisin tuon moninkertaisesti, jos lapsella olisi kavereita, joita kutsua synttäreille.
Vierailija kirjoitti:
Meillä jätettiin kaverisynttärit pitämättä koronan takia. Miten uskallatte järjestää juhlia nyt.
Olen töissä jättikoulussa, jossa on satoja kontakteja päivässä, joten jotkut synttärit ei todellakaan pelota. Koska päättäjät eivät sulje kouluja, niin se on merkki siitä, että on turvallista kokoontua.
Moni yritys ei järjestä tällä hetkellä lasten synttäreitä. Hoplop järjestää, mutta sinne en haluaisi mennä nyt tällä hetkellä.
Vierailija kirjoitti:
Maksaisin tuon moninkertaisesti, jos lapsella olisi kavereita, joita kutsua synttäreille.
Mun lapseni on kyllä onnekas, että hänellä on kavereita. ap
Vierailija kirjoitti:
No ihan kipeä summa meni kaverisynttäreihin.
Täällä palstalla yksi äiti järjestää joulua perheelle 100e ja tuolla summalla ostaa vielä kuusenkin jouluksi.
Nii just. Iskekäämme kaikki raipalla selkämme verille, koska palstalla on joku kotihoidontukilainen, joka ei ole säästänyt ennen lastentekoa ja nyt ihmettelee, miten lapsille tehdään joulu sadalla eurolla. Kukaan meistä ei saa käyttää yli satasta yhtään mihinkään juhlaan ikinä enää! Ja tarjoilujen on parasta olla sitten vain itse poimittuja puolukoita ja kantarellisoppaa!
Vierailija kirjoitti:
Sairasta! Miten voi tarjottaviin mennä tollanen määrä. Et selvästi osaa käyttää rahaa
Ai oikein SAIRASTA? 15e/vieras. Oletko järjestänyt itse ikinä mitään? Itsellesi? Onko se vaan lapset joiden pitäisi mennä popparilinjalla juhlat, että olisi mielestäsi TERVETTÄ? Vai järjestätkö sukujuhlatkin niin, että halvinta mahdollista on tarjolla? Jos järjestäisit omille kavereillesi juhlat (no tuskin sulla on noin montaa) niin mitä saisit heille 15e/vieras? Synttärit on kerran vuodessa ja lapsikin on ihminen. Siinä lyhyesti mun mielipide. Jos tuo on sun kuukauden "tuloista" (tuista) puolet niin eihän siinä järkeä ole, mut kysymyksessä ei otettu tuloja huomioon. Keskimäärin on ihan ok.
Vierailija kirjoitti:
Tyhmä äiti olet.
Mun lapsi sanoo: se on tyhmä, joka toista tyhmäksi haukkuu!
Ei ole paljoa meillä päin. Tapana kutsua kaikki luokan pojat + parhaat kaverit joukkueharrastuksesta ja pari kaveria naapurustosta, vaikka kuinka karsisi niin määrä on lähes 20. Myös oma lapsi saanut kutsuja näitä kaikilta. Kukaan hullu ei tällaista revohkaa kutsu kotiinsa, joten hoplopit, duudsonit, Megazonet ja hohtokeilaukset on hyödynnetty, hinta pyörinyt 200 - 450 euron välillä eri vuosina.