Miksi korostatte virikehoitolasten vanhemmille tuota virikehoitoa?
Erityisesti toivoisin pk:ssa työskentelevien vastaavan tähän.
Lapseni on osapäivähoidossa, en ole itse töissä. Hoidossa hän on, koska en pysty fyysisen vammani vuoksi ihan kaikkeen. Tämä vamma vaikeuttaa myös työllistymistäni, sekin on pk:ssa tiedossa. Ennenkuin vedetään miksi sitten hankit lapsen kortin, kerron etukäteen, että tilani paheni raskausaikana. Aiemmat raskaudet eivät pahentaneet tilaani.
Lapsen aloittaessa hoidon oli kaikkien tiedossa, miksi hän tulee hoitoon. Kuitenkin jatkuvasti hoidon alussa korostettiin, että lapseni on virikehoidossa. Tätä puhuttiin ihan avoimesti toisten vanhempien kuullen. Puutuin asiaan, jolloin virikehoidon korostaminen loppui. Ihanhan tuossa vaitiolovelvollisuuttakin kyllä rikottiin.
Miksi siis on niin erityinen tarve korostaa tuota virikehoitoa ja antaa ymmärtää, että on huono vanhempi, vaikka fyysinen vamma kyseessä.
Ja mitä virikettä ylipäätään on se, että lähes puolet osapäivähoidon ajasta käytetään päiväuniin?
Kommentit (18)
Tilanteesi on hyväksyttävä! Mutta on niin paljon pieniä lapsia, jotka tekee pitkääkin päivää päiväkodissa vanhemman ollessa kykeneväinen hoitaman lapsen. Eilen olin klo 15.30 avoimella päiväkodilla 3v poikani kanssa. Siellä oli äiti 1v lapsen kanssa kaksin leikkimässä. Isompi lapsi 3v oli edelleen päiväkodissa. Ei riitä ymmärrys. Kuulemma 4pv viikossa päikyssä.
Miksi ihmeessä viet lapsesi juuri päiväuniaikaan hoitoon? Mitäpä jos veisit heti aamusta (silloin se viriketoiminta ja ulkoilu on) ja hakisit pois päikyiksi? Toki se on itselle vaikeampi herätä aamusta viemään lasta, mutta lapsen etu se olisi
[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 12:21"]
Tilanteesi on hyväksyttävä! Mutta on niin paljon pieniä lapsia, jotka tekee pitkääkin päivää päiväkodissa vanhemman ollessa kykeneväinen hoitaman lapsen. Eilen olin klo 15.30 avoimella päiväkodilla 3v poikani kanssa. Siellä oli äiti 1v lapsen kanssa kaksin leikkimässä. Isompi lapsi 3v oli edelleen päiväkodissa. Ei riitä ymmärrys. Kuulemma 4pv viikossa päikyssä.
[/quote]
Tiedän, että on hyväksyttävä syy. Sitä vaan ihmettelen, mitä iloa pk:ssa saivat tuosta syyllistämisestä. Koko ajan alussa yritettiin painaa hoitopäiviä minimiin, kun tarve olisi ollut joka pv hoidolle. Minun oli pakko sanoa pk:ssa, että jos heillä olisi minun vammani, olisi se työkyvyttömyyden paikka. En tiedä avasiko se silmiä. Ap
[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 12:25"]
Miksi ihmeessä viet lapsesi juuri päiväuniaikaan hoitoon? Mitäpä jos veisit heti aamusta (silloin se viriketoiminta ja ulkoilu on) ja hakisit pois päikyiksi? Toki se on itselle vaikeampi herätä aamusta viemään lasta, mutta lapsen etu se olisi
[/quote]
Pk on määrittänyt ajan, jolloin hoito heille sopii. Aamupala toki rajattu näin pois. Herääminen ei ole minulle ongelma, herään viim. 6.30. Ap
Meillä päiväkoti suositteli tuota ratkaisua että aamusta tuodaan ja päiväuniksi pois jotta lapsi saisi suurimman hyödyn. Mitä aika teillä on?
Koska virikehoitolapsi on päiväkodissa erityislapsen asemassa. Hänellä on tarve saada sitä hoitoaikaa, koska äitinsä/isänsä ei kykene olemaan vanhempi, joka pystyy ikätason mukaisia virikkeitä tarjoamaan. Virikehoidolla korvataan puutteellista vanhemmuutta, enkä ymmärrä, miksi muille vanhemmille ei saa sanoa totuutta. Tiedetäänhän siellä, että moni lapsi on hoidossa, koska molemmat vanhemmat ovat töissä.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 12:31"]
Meillä päiväkoti suositteli tuota ratkaisua että aamusta tuodaan ja päiväuniksi pois jotta lapsi saisi suurimman hyödyn. Mitä aika teillä on?
[/quote]
Minäkin pyysin näin, mutta ei käynyt. Ap
[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 12:32"]
Koska virikehoitolapsi on päiväkodissa erityislapsen asemassa. Hänellä on tarve saada sitä hoitoaikaa, koska äitinsä/isänsä ei kykene olemaan vanhempi, joka pystyy ikätason mukaisia virikkeitä tarjoamaan. Virikehoidolla korvataan puutteellista vanhemmuutta, enkä ymmärrä, miksi muille vanhemmille ei saa sanoa totuutta. Tiedetäänhän siellä, että moni lapsi on hoidossa, koska molemmat vanhemmat ovat töissä.
[/quote]
Oletko kuullut vaitiolovelvollisuudesta? Sairaalassakaan ei "kerrota totuutta" muille miksi kukakin on hoidossa.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 12:32"]
[/quote]
Eli yksisilmäisesti niputat kaikki virikelapset vanhempineen samaan nippuun. Aloituksessa tuli selkeästi esille osapäivähoidon tarve eikä vaan että laiskuuttaan tai omaa puutteellisuuttaan vie lasta virikehoitoon. Jos tämä on päiväkodissa yleinen ajattelutapa, niin surullista on!
Minusta kaikki vanhemmat jotka vievät lapsensa hoitoon vaikka ovat itse kotona ja saatavilla pitäisi olla vaikka joku kyltti rinnassa jossa lukisi EN KYKENE OLEMAAN VANHEMPI ja siksi lapseni tarvitsee ulkopuolisen hoitajan!
Minä en ymmärrä tätä että ihan vaan omaa laiskuuttaan viedään lapsi hoitoon ja itse päästään kotona helpommalla. Todelliset hoidon tarpeet ovat sitten asia erikseen.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 12:42"]
Minusta kaikki vanhemmat jotka vievät lapsensa hoitoon vaikka ovat itse kotona ja saatavilla pitäisi olla vaikka joku kyltti rinnassa jossa lukisi EN KYKENE OLEMAAN VANHEMPI ja siksi lapseni tarvitsee ulkopuolisen hoitajan!
Minä en ymmärrä tätä että ihan vaan omaa laiskuuttaan viedään lapsi hoitoon ja itse päästään kotona helpommalla. Todelliset hoidon tarpeet ovat sitten asia erikseen.
[/quote]
Aloituksessahan oli kyse todellisesta hoidon tarpeesta ja siitä, ettei pk:ssa sitä suostuttu mitenkään huomioimaan.
12 jatkaa.. Joo ymmärsin kyllä aloituksen.. Mutta jos kukaan eiveisi niitä muksujaan turhaan hoitoon niin varmasti aapeen tilannekin olisi toinen! Saisi ymmärrystä jne..
[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 12:28"]
[/quote]
Pk on määrittänyt ajan, jolloin hoito heille sopii. Aamupala toki rajattu näin pois. Herääminen ei ole minulle ongelma, herään viim. 6.30. Ap
[/quote]
Sama täällä kun olin työtön niin selvästi sanottiin että yhdeksäksi voi tuoda ja hakua tietenkin toivottiin mahd. pian. En nyt ihan enne päikkyjä mennyt hakemaan kun silloinhan hoitopäivä olisi ollut vain 2,5h ja hyvin vaikea saada menoja sopimaan aina muka juuri tuohon rakoon. Hain aina sitten päikkyjen jälkeen klo 14.00 jotenkin tuntui että sen jälkeen ei missään nimessä olisi toivottu olevan ettei nyt vaan olisi vielä välipalaa saanut tai osallistua iltapäiväulkoiluun sehän vasta kauheaa olisi ollut...
[/quote]
Entäs työtön joka aktiivisesti etsii töitä ja joutuu joskus käymään haastatteluissa ja muissa tykkärin rekry tapahtumissa tai työtön joka joutuu viikon varoitusajalla työkkärin kurssille? Hänkö pitää lasta hoidossa vain koska ei ole kykenevä olemaan vanhempi. Joo, kykenevä ei ole siinä mielessä että jos haluaa olla työkkärin kirjoilla niin silloin ei vain voi olla 100% koko ajasta vain lapsen kanssa. Täytyy olla vapaa tekemään muutakin lyhyellä varoitusajalla.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 13:06"]
[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 12:28"]
[/quote]
[/quote]
Sama täällä kun olin työtön niin selvästi sanottiin että yhdeksäksi voi tuoda ja hakua tietenkin toivottiin mahd. pian. En nyt ihan enne päikkyjä mennyt hakemaan kun silloinhan hoitopäivä olisi ollut vain 2,5h ja hyvin vaikea saada menoja sopimaan aina muka juuri tuohon rakoon. Hain aina sitten päikkyjen jälkeen klo 14.00 jotenkin tuntui että sen jälkeen ei missään nimessä olisi toivottu olevan ettei nyt vaan olisi vielä välipalaa saanut tai osallistua iltapäiväulkoiluun sehän vasta kauheaa olisi ollut...
[/quote]
Meillä myös noiden aikojen välissä hoito mahdollista. Rajataan pois aamu- ja välipala ja maksu kuitenkin 60% kokopäivähoidon maksusta ja iso osa ajasta menee nukkumiseen. En pidä lasta hoidossa tuota koko aikaa edes. Ap
[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 13:09"]
[/quote]
Entäs työtön joka aktiivisesti etsii töitä ja joutuu joskus käymään haastatteluissa ja muissa tykkärin rekry tapahtumissa tai työtön joka joutuu viikon varoitusajalla työkkärin kurssille? Hänkö pitää lasta hoidossa vain koska ei ole kykenevä olemaan vanhempi. Joo, kykenevä ei ole siinä mielessä että jos haluaa olla työkkärin kirjoilla niin silloin ei vain voi olla 100% koko ajasta vain lapsen kanssa. Täytyy olla vapaa tekemään muutakin lyhyellä varoitusajalla.
[/quote]
Asiaa. Vastaavassa tilanteessa minua kuitenkin syyllistettiin pk:ssa lapsen virikehoidosta.
Asennevammaa voi olla ammatissa kuin ammatissa, mutta ihmettelen, mitä tarkoittaa joskus kuulemani termi kasvatuskumppanuus pk-työntekijöiden ja vanhempien välillä. Mitä kumppanuutta toisen väheksyminen on?
En osaa vastata miksi, mutta hyvä kun asiaan puutuit.