Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Liian alhainen verenpaine

Vierailija
30.03.2023 |

Mikä on jo vaarallinen lukema, liian alhainen siis? Minulla käy välillä 85/52 tienoilla, muutenkin on kokoajan siinä 95/60. Välillä on huono olo ja huimaa. Ja mitä tuolle voi tehdä? Suolaa syön jo liikaakin, eli pitäisi varmaan vähentää, mutta silloin etenkin laskee noin alas. Kahviakin juon ja varmaan stressiäkin vähän on töistä.

Liikun varmaan liian vähän, mutta siinäkin tulee se, että en voi kovempaa treenata tms kun tulee huono olo. Salilla koitan käydä, kun siinä saa tehtyä myös istualtaan liikkeitä. Niin ja en ole enää edes ihan nuori, vaan lähes keski-ikäinen. Lääkärit ei oikein mitään sano, kun siellä mitatessa se on aina vähän korkeampi, kun on se pieni jännitys.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on verenpaine ollut 90/55 usein. Nyt kun ikää jo 50v niin paineet yleensä tuossa 105/65.

Ei kait alhaiselle verenpaineelle oikein tehdä mitään. Itse kävelen melkein joka päivä 10000 askelta. Usein heikottaa ja huimaa. Joskus syö silloin salmiakkia tai juon kokista. Koetan ajatella ettei heikosta olosta tarvi välittää mutta kyllähän se vähentää sitä kuinka paljon jaksaa liikkua. Mutta teen mitä pystyn ja sitten nautin löhöilystä.

Vierailija
2/21 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävelyllä minäkin käyn, kunhan ei liian kovaa mene. Mutta paikallaan seisominen on huono myös, kun alkaa huimaamaan. Pitäisi syödä terveellisesti, mutta sekin laskee paineita, joten ei hyvä sekään.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle määrättiin lääke, Effortil. Olen syönyt sitä vuosia, nostaa sen verran että pahoja romahduksia ei enää tule.

Vierailija
4/21 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se voi olla myös sairauden merkki.

Vierailija
5/21 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kateeksi käy meillä korkean verenpaineen kanssa kamppailevilla.

Vierailija
6/21 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävelyllä minäkin käyn, kunhan ei liian kovaa mene. Mutta paikallaan seisominen on huono myös, kun alkaa huimaamaan. Pitäisi syödä terveellisesti, mutta sekin laskee paineita, joten ei hyvä sekään.

Ap

No ei minulla paineet laske vaikka syön terveellisesti😅

Se on juuri se idea, terveellinen ja säännöllinen ruokailu, silloin ei ainakaan itsellä heikota ja tai huimaa. Teen fyysistä työtä ja askelia tulee yli 10000/pv.

RR 105/52 tai parhaimmillaan 115/65. P. yleensä 51-55.

Ikää yli 50v.

Vierailija
7/21 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terve, oletko koronarokotteet ottanut? Alkoiko ongelmat sen jälkeen? Kaikki on hyvä ottaa huomioon.

Vierailija
8/21 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö lakritsia

Vierailija
9/21 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaarallinen lukema on sellainen, että pyörtyy alhaisen verenpaineen takia.

Minulla on korkea verenpaine, mutta sitä hoidettaessa jonkin aikaa oli liian vahva lääkitys, niin että varsinkin aamupäivisin piti pidellä seinistä kiinni, kun huimasi. Alimmat lukemat olivat jotain 70/55, mutta en silloinkaan pyörtynyt, epämiellyttävää se kyllä oli.

Edellä suositeltua lakritsaa voisit kokeilla.

Vierailija
10/21 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin alhaiset paineet. Oli muutama vuosi sitten lääkärissä alapaine 43. 

Ollut koko iän, eli ei ole kyse sairaudesta, rokotteista tai mistään muustakaan.

Vierailija
11/21 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena minulla oli jotain 110/80, raskausaikanakin 120/80.

Ei siis niin alhaiset kuinteillä kirjoittajilla.

Lääkäri kuitenkin jossain kohtaa sanoi tulevan vanhana vaikeuksia, alhainen verenpaine on vaikeampi hoitaa kuin korkea verenpaine.

Nyt olen vanha, 149/89 oli seitsemän päivän mittauksen keskiarvo. Välillä käy 170.

Kolmella lääkkeellä se on nyt 130/85. Välillä lääkkeet huippaa nyt aamupäivällä.

Minulle ois kelvannut tuo 149 mutta lääkäri ehdoton, se on saatava normiksi.

Vierailija
12/21 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö salmiakkia!

Vierailija
13/21 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No aina on ollut alhaalla, ei siis todellakaan mistään rokotteista johdu. Ja siis tulee syötyä liikaakin suolaa ja silloin yläpaine siellä 95, max 100. Mutta kun jätin sipsit ja muut suolaiset, niin tippui entisestään. Mutta eihän se muuten ole terveellistä syödä liikaa suolaa.

Ap

Vierailija
14/21 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan tämän, kun itsellänikin on matala verenpaine, 88/70. On vetämätön olo ja varsinkin aamuisin kahvinjuonnin jälkeen tulee aika kuollut olo en vaan jaksa tehdä mitään kovin tehokkaasti. 

Lakritsista tykkään, mutta siitähän on juuri viime aikoina varoitettu. Aika vähän käytän suolaa, mutta piilosuolaa tulee varmasti. 

Mua ihmetyttää myös ylä- ja alapaineen läheisyys. Lääkäri tutki kilpirauhasarvot ym., mutta labrat oli normaalit.

Miten te alhaisesta verenpaineesta kärsivät nostatte verenpainetta terveellisesti?

Vierailija
15/21 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osallistu taloyhtiösi yhtiökokoukseen. Se nostaa verenpainetta vähintäänkin riittävästi. Tämän neuvon näin eilen somessa "itäkuskus"-mieheltä.

Vierailija
16/21 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osallistu taloyhtiösi yhtiökokoukseen. Se nostaa verenpainetta vähintäänkin riittävästi. Tämän neuvon näin eilen somessa "itäkuskus"-mieheltä.

😂👍 

Vierailija
17/21 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alhaisen verenpaineen omahoitoon pätevät samat konstit kuin korkean verenpaineen hoitoon. Säännöllistä liikuntaa, terveellistä ruokaa ja riittävästi nesteytystä. Suolan kanssa ei tarvitse varoa, minulle lääkäri sanoi, että ota oma suolapurkki mukaan osastolle, kun jouduin viikoksi sinne leikkauksen takia. Mutta ei siis saa liioitellakaan, se aiheuttaa kuivumista ja munuaisongelmia.

Itselläni tähän liittyy myös korkea lepopulssi, pulssi laskee normaaliksi, jos vaikka kävelen tai ajan kuntopyörää, kun jalkojen suuret lihakset tekevät osan sydämen työstä, eli pumppaavat verta laskimoihin

Perinnöllistähän tämä on, ja eityisen tärkeä on huomioida lääkkeet, joissa on sivuvaikutuksena verenpaineen lasku. Meille se voi olla jo sitten fataalia, kun 80/48 paineista ei enää kyllä kauheasti ole laskuvaraa.

Mitään lääkitystä ei ole tarjottu, koska olen "oireeton" eli en pyörtyile enkä ole (kovin usein) huonovointinenkaan.

Vierailija
18/21 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nostan tämän, kun itsellänikin on matala verenpaine, 88/70. On vetämätön olo ja varsinkin aamuisin kahvinjuonnin jälkeen tulee aika kuollut olo en vaan jaksa tehdä mitään kovin tehokkaasti. 

Lakritsista tykkään, mutta siitähän on juuri viime aikoina varoitettu. Aika vähän käytän suolaa, mutta piilosuolaa tulee varmasti. 

Mua ihmetyttää myös ylä- ja alapaineen läheisyys. Lääkäri tutki kilpirauhasarvot ym., mutta labrat oli normaalit.

Miten te alhaisesta verenpaineesta kärsivät nostatte verenpainetta terveellisesti?

Se nyt vaan on ominaisuus jonka kanssa on elettävä. Verensokerista ja nesteytyksestä on pidettävä hyvää huolta koska heikotus on kova jos/kun on matala verenpaine, matala verensokeri ja vielä pieni nestehukkakin. 

Vierailija
19/21 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sairaus laskee verenpainetta? Yritin Googlen avulla selvitellä kun itsellä laski 120/95 tasosta 100/70 tasoon ilman mitään elintapamuutoksia ihan yhtäkkiä, noin kuukausi oli ollut edellisestä mittauksesta.

Ihan ok tasolla noi toki vieläkin, mutta huimausta tullut jo noilla lukemalla kun kai tottunut korkeampaan tasoon. Aikaisemmin vain alkuraskauksissa ollut matalaa verenpainetta, loppua kohden noussut sitten liikaakin.

Vierailija
20/21 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä sairaus laskee verenpainetta? Yritin Googlen avulla selvitellä kun itsellä laski 120/95 tasosta 100/70 tasoon ilman mitään elintapamuutoksia ihan yhtäkkiä, noin kuukausi oli ollut edellisestä mittauksesta.

Ihan ok tasolla noi toki vieläkin, mutta huimausta tullut jo noilla lukemalla kun kai tottunut korkeampaan tasoon. Aikaisemmin vain alkuraskauksissa ollut matalaa verenpainetta, loppua kohden noussut sitten liikaakin.

Se on ihan normaalia että paineet vaihtelevat noin. Diastolinen reagoi helposti kaikenlaiseen stressiin ja systolisessa 20 pinnan vaihtelu on ihan perus. Mittaileppa viikon ajan aamuin illoin paineet ja laske keskiarvo, siinä todellinen tilanne jo näkyy paremmin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kolme