Rahaa jouluun vain satanen. Miten sillä kolmelle hengelle kiva joulu?
Minä ja mies ei anneta nyt toisillemme mitään lahjoja, mutta nelivuotiaamme pitää saada muutama paketti. Lisäksi ollaan luvattu hänelle joulukuusi (jotka täällä Helsingissä maksaa kohtalaisen paljon...). Lopuilla rahoilla pitää saada ostettua koko jouluksi ruoat, suklaat ja ainekset joihinkin joulutorttuihin ym. Onko mahdollista onnistua? (Alkoholia emme osta, joten nekin rahat voidaan laittaa lapselle joulusuklaisiin ym.).
Kommentit (191)
Laadi tarkkaan budjetti, paljonko mihinkin satsaatte. Mä itse tekisin DIY kuusen. Näillä tulleilla neuvoilla saatte jo tosi kivan joulun. <3
En usko pätkääkään.
Ap sanoi että on vauva mutta kuitenkin saa pelkkää kotihoidontukea.
Isovanhempia, kummeja, sukulaisia ei tunnu olevan?
Kannattaa nyt ostaa muovijoulukuusi. Sitä voi sitten käyttää seuraavat 20 vuotta. Omani olen ostanut kierrätyskeskuksesta.
Jouluvalot eivät maksa paljon. Nekin ovat monivuotiset.
Kierrätyskeskus on pullollaan joulukoristeita. Ostakaa muutama kimaltelteva pallo. Halvimmillaan tekee kuitenkin itse: kahvipaketin pussista saa leikkaamalla tähden latvaan. Valkoisesta paperista saa lapsi askarrella paperiketjuja kuuseen. Muutaman enkelin ja sydämen askartelette kotiin tulleista pakkauksista. Ikkunoihin askartelette lumihiutaleita. Jos ei ole sinitarraa, niin keitetyllä perunalla voi liimata. Sen saa sitten pestessä pois.
Kirpputorilta löytää monta mukavaa lahjaa pilkkahinnalla tuon ikäiselle. Lisäksi esim. tikkari, suklaajoulupukki yms pientä.
Mikä teillä on budjetti muuten viikon ruokiin? Saman verran käytätte jouluviikon ruokiin: halpa kinkku, jos se on mieleen, laatikot ovat halpoja. Silakka ei ole kallista.
Joulusuklaa noin 3-5 euroa, voitakinalevy,2,99 €, luumumarmeladi 0,85€, piparkakkutaikina 1,55€. Eli kymppi riittää herkkuihin.
Vierailija kirjoitti:
Ja teillä ei ole sukulaisia, kummeja, isovanhempia jne. Vai kuolivatko he kaikki kerralla syöpään niinkuin tällä palstalla aina käy.
Pitää tähän nyt sivusta kirjoittaa, että ei meilläkään, kun olin lapsi ollut juurikaan läheisiä ihmisiä. Isovanhemmat olivat, mutta eivät hekään ostaneet paljon mitään lahjoja ja rahaa heilläkin vähän käytössä. Sen takia ei kannata olettaa, että kaikilla olisi apua ja läheisiä muutenkaan. Monilla varmaan on jo se on hyvä asia, mutta ei kaikilla.
Itsekin kannatan tekokuusta ja niitä voi saada jostain ihan ilmaiseksikin. Eikä sen tarvi olla mikään kovin isokaan. Ruuassa voi paljon säästää jos ostaa vaan sitä mistä itse tykkää. Katsoo kaikki tarjoukset läpi. Lapselle voisi ostaa lahjoja mistä hän tykkää ja käytettynäkin voi saada ihan kivoja juttuja. Kannattaa myös katsoa kaikki avustusjärjestöjen jutut myös läpi.
Vierailija kirjoitti:
En usko pätkääkään.
Ap sanoi että on vauva mutta kuitenkin saa pelkkää kotihoidontukea.
Isovanhempia, kummeja, sukulaisia ei tunnu olevan?
Voihan se vauva olla jo vaikka 11 kk.
Vierailija kirjoitti:
Muovinen pieni joulukuusi 10e
Jouluvalot 5e
Piparitaikina, joulutorttuainekset 5e
Riisipuuroainekset 5e
2x suklaarasia 5e
Tonttulakki, jouluinen lahjapaperi 5e
Jouluaskartelu ikkunakuvat 5e
Pieni kinkku 5e
Porkkanoita, perunoita, vihersalaatti, silli 5e
Yht 50eLapselle 1 toivelahja kaupasta 30e
Lapselle 20e arvosta lahjoja kirppikseltä.
Yht 50eYht 100e
Ihan kiva laskelma mutta kinkku 5e? Jauhelihastako?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko, että tässä on nyt kyse siitä, miten teidän nelivuotias kokee joulun - hän tykkää kyllä aivan varmasti. Kyse on siitä, millaisia mielikuvia sinulla on "lapsuuden ihanasta joulusta".
Jouluruoka, varsinkaan perinteinen suomalainen jouluruoka, ei maksaa yhtään sen enempää kuin tavallinen arkiruokakaan. Pitäähän teidän arkenakin syödä.
Satasella saa nelivuotiaalle useamman paketin. Mistä lapsenne pitää ja mitä hän toivoo lahjaksi?
Aidon joulukuusen saa 50 eurolla pääkaupunkiseudulla, mutta teillä on 2 kk aikaa selvittää ja kysellä, saisiko jostain edullisemman. Tekokuusia saa halvemmallakin, jos sellaisesta ja esim. Fb:n roskalavoilla on usein jaossa ihan kivoja tekokuusia ja etenkin joulukoristeita.
Kiitos sinulle, näinhän se on, että ei nelivuotias vielä osaa odottaa tietynlaista joulua ja tiettyjä ruokia vaan tykkää kun on joulutunnelmaa ja jotain joulujuttuja. Enemmän tässä on varmaan kyse minun omista mielikuvista lapsuuden joulusta. Luulen, että lapsi osaa ilahtua ihan halvoistakin lahjoista, kun keksii monta pientä kivaa, vaikka jonkun lasten lehdenkin voi ostaa ja paketoida eikä lapsi siitä osaa ajatella, että pitäisi olla koko vuoden lehtitilaus tms. Ap
Ostathan lehden kirpputorilta. Maksaa max 50 senttiä.
Flying Tigerista tai Citymarketin outletista kymmenen erilaista 1-2 e tavaraa. Etsikää tekokuusi (esim. Jyskistä tai Torista vitosella), ei tarvitse ihmetellä samaa kuusiongelmaa ensi jouluna. Kaupasta lanttua, porkkanaa ja riisiä sekä kinkkurulla ja jäätelöpaketti, niistä syntyy jo hyvinkin jouluruuat. Vielä jää rahaa joulukalenteriin ja suklaaseen.
90 x euron juusto
1 x koskenkorva
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja teillä ei ole sukulaisia, kummeja, isovanhempia jne. Vai kuolivatko he kaikki kerralla syöpään niinkuin tällä palstalla aina käy.
Pitää tähän nyt sivusta kirjoittaa, että ei meilläkään, kun olin lapsi ollut juurikaan läheisiä ihmisiä. Isovanhemmat olivat, mutta eivät hekään ostaneet paljon mitään lahjoja ja rahaa heilläkin vähän käytössä. Sen takia ei kannata olettaa, että kaikilla olisi apua ja läheisiä muutenkaan. Monilla varmaan on jo se on hyvä asia, mutta ei kaikilla.
Itsekin kannatan tekokuusta ja niitä voi saada jostain ihan ilmaiseksikin. Eikä sen tarvi olla mikään kovin isokaan. Ruuassa voi paljon säästää jos ostaa vaan sitä mistä itse tykkää. Katsoo kaikki tarjoukset läpi. Lapselle voisi ostaa lahjoja mistä hän tykkää ja käytettynäkin voi saada ihan kivoja juttuja. Kannattaa myös katsoa kaikki avustusjärjestöjen jutut myös läpi.
Kyllä meillä on osa isovanhemmista elossa, mutta ei he osta edes lapsille lahjoja. Antavat kortin tai jonkun suklaapukin. Muitakin sukulaisia on, mutta sovin heidän kanssa että tänä vuonna ei puolin ja toisin osteta lahjoja koska meillä ei ole rahaa ostaa. Ap
Missä lapsilisät ja muut tuet jos kerran miehellä pieni palkka?
Vierailija kirjoitti:
Rahat loppu ja silti puksautettu vielä neljäs suu ruokittavaksi? Ei näillä mammoilla ole kyllä mitään järkeä päässä.
No tajuatko että kellä tahansa on rahat loppu kotihoidontuella. Minäkin olen kotihoidontuella vuoden loppuun ja olen ihan todella rahaton ja köyhä. Töihin palatessani palkka on 7800e.
Mieti vähän ennenkuin ylevänä haukut muita. Vai oletko minuakin parempipalkkainen jotta voit päteä?
Vierailija kirjoitti:
90 x euron juusto
1 x koskenkorva
:X
Jouluna jäätelöä, ihana idea!!! :)
(yllä kommmentissa oli tämän idea)
Tuo ehdottomasti, eikä ole kallista! Jätskistä tulee hyvä mieli aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahat loppu ja silti puksautettu vielä neljäs suu ruokittavaksi? Ei näillä mammoilla ole kyllä mitään järkeä päässä.
No tajuatko että kellä tahansa on rahat loppu kotihoidontuella. Minäkin olen kotihoidontuella vuoden loppuun ja olen ihan todella rahaton ja köyhä. Töihin palatessani palkka on 7800e.
Mieti vähän ennenkuin ylevänä haukut muita. Vai oletko minuakin parempipalkkainen jotta voit päteä?
Miksi et säästänyt jos kerran palkka on 7800e?
Vierailija kirjoitti:
Missä lapsilisät ja muut tuet jos kerran miehellä pieni palkka?
Saamme tietenkin lapsilisät ja asumistukea. Mutta ne menevät peruselämiseen: asumiseen, sähkölaskuun, vaippoihin, ruokaostoksiin ym. ja lasten kenkiin ja vaatteisiin ja lääkkeisiin ym. (ja ei, en shoppaile mitään merkkivaatteita). Ap
Meidän tyttäremme ensimmäinen joululahjatoive oli: "Vaikka ranskalaiset", kysyttyämme häneltä ensimmäistä joululahjatoivetta. Oli varmaan 3-4 -vuotias. Siitä sen näkee, kun yrittää säästää lapsen roskaruoilta, joita kuitenkin näkee muiden syövän :DDD. Siis 4-vuotias ei todellakaan paljoa vaadi. Kiva kirja, jota luetaan yhdessä ja sukulaisilta jotakin pientä ehkä saatte? Yhdessäolo on paras joululahja.
Lapsilisät maksetaan 23.12. Vai joko olet niillekin muuta käyttöä keksinyt?
Ei hupene. Emme miehen kanssa kumpikaan käytä ollenkaan alkoholia. Mainitsen sen siksi, että lähes kaikkien perheiden joulubudjetista menee osa viineihin ja olueen. Ap