Voitteko ***** pysyä kotona jos olette sairaita?
Miksi pitää tulla töihin tai viedä lapsi tarhaan, jos on vielä niin kipeä että kaikki muut työkaverit saavat flunssan, jonkun mahataudin tai muun ikävän pöpön?
Terveisin: Makaan täällä kotona korkeassa kuumeessa, pää täynnä räkää ja yksin keuhkoni ylös, koska työkaveri ei malttanut sairastaa kotona!! EI MULLA OLE VARAA TÄHÄN!!
Kommentit (35)
?? Ei oikein auennut tämä kommenttisi.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 09:25"]
Hah hah haa.
Olet tosi sairas.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 08:23"]
Etkö osaa pestä käsiäsi? Ei flunssa niin vaan tartu ihmisestä toiseen, kyllä sinä itse sen puutteellisella hygienialla aiheutat.
[/quote]
Flunssa tarttuu myös ilmasta. Niinkuin monet muutkin taudit. Ei käsien pesu silloin riitä. Kun yksi aivastaa bussissa, se tarttuu aika monelle vieressä olleelle.
Ei kiinnosta. En halua jäädä töistäni jälkeen. Tunnen huonoa omatuntoa jäädessäni kotiin.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 08:15"]
No minä en ainakaan saa sairaslomaa koko sairauteni ajaksi. Ehkä maksimissaan viikon saan olla sairas, sitten on pakko palata töihin. Joskus sairaslomaa annetaan vain kaksi päivää ja sillä on pärjättävä.
Talous romahtaa jos kaikki vaan makaavat sairaana kotona.
[/quote]
Kai tiedät, että jos sairausloma päättyy ja olet edelleen sairas, sinun kuuluu mennä uudestaan lääkäriin, eikä töihin.
Itse olen toista päivää saikulla influenssan takia. Yö oli vielä yli 38 kuumetta, mutta on silti huono omatunto kun olen poissa. Myös työpaikalta voi aistia miten itsekästä on olla pois.
viimeflunssassa olin kipeenä töissä. Kuumeessa, se kestikin sitten melkein 2 viikkoa kuumeineen, nyt ajattelin olla itsekäs ja en riskeeraa hwnkeäni. Epäilen nimittäin että siitä edellisestä jäi jotain kroppaan. Tämä uusi tuli vain parin kk kuluttua.
vika on työkulttuurissa. Tuntuu että on laiskuri ja saikuttaja jos ei mene siitnä 38 astetta töihin, koska joku siellä kuitenkin lehkii että hän aina tulee, ottaa vaan buranaa.
mua pyörryttää vieläkin niin palkon etten jaksa edes sängystä nousta.
kuume ei ole kriteeri jäädä sairauslomalle. keuhkokuumekkin saattaa olla ilman kuumetta, saatika pienempi tauti.
meillä oli nyt jotain ihme vatsatautia: molemmat lapset oksensivat kerran
(toinen pe, toinen ma) ja me miehen kanssa vain piereskelimme pirusti.
mies on käynyt ihan normaalisti töissä (itse olen tällä hetkellä työtön), sanoi ettei kehtaa hakea sairaslomaa siksi että pierettää!, lapsetkin palasivat tänään koulun & tarhaan.
Todella itsekästä levittää tauteja. Immuunipuutteisilla ihmisillä yksi norovirus voi kestää viikkokausia. Vaikka itse virus poistuisikin elimistöstä, niin esim mulla menee suoliston bakteerikanta niin sekaisin, että kerrankin oli 2 kk ripuli putkeen. :(
Ja peskää käsiänne!
Ei se yhteiskunta toimi sillä tavalla että jokaisesta pikkuflunssasta jäädään kotiin. Mitä siitäkin tulisi jos sinä jäisit kotiin pienen flunssan takia, saamelaiset jäisivät kotiin pienen flunssan takia, presidentti jäisi kotiin pienen flunssan takia...
Aaaiiiiiivan... Todellakitodellakintodellakin...
[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 12:24"]
Ei se yhteiskunta toimi sillä tavalla että jokaisesta pikkuflunssasta jäädään kotiin. Mitä siitäkin tulisi jos sinä jäisit kotiin pienen flunssan takia, saamelaiset jäisivät kotiin pienen flunssan takia, presidentti jäisi kotiin pienen flunssan takia...
[/quote]
Minulla on ollut enemmän tai vähemmän ylähengitysteiden tulehdusoireuta kuusi viikkoa. Lapseni aloitti syksyllä päiväkodin. Hänelläkin oireita on, mutta vähemmän. Lääkäri ja LH sanoi, että lapsen voi tuoda päiväkotiin jos se jaksaa olla siellä. Näin. Todellakaan ei yhteiskunta pyörisi, jos kaikki vastaavassa tilanteessaolevat olisivat olleet koko alkuvuioden kotona. Ap taitaa olla tällainen sairaslomien salaystävä :)
Samaa mieltä! Opiskelen välillä kirjastossa ja sinnekin porukka vääntäytyy opisk... eiku FACEBOOKKAAMAAN, samalla niiskuttaen ja yskien. Kiitos.
No. Osa tekee tärkeää työtä, on hyhiä työssään ja tekevät sitä mielellään, jolloin ei jäädä pois jokaisessa pikkuköhässä. Ja sitten on nää toiset. Kuitenkin pitää sairaana hengata av:lla valittamassa kuinka joku kunnon työntekijä on tämänkin turhan valittajan "tartuttanut".
Ja muuten. Jos et saa palkallista sairaslomaa, et ole sairas terveydenhuollon ammattilaisen arvion mukaan!
Moi!
Nyt vähän suhteellisuudentajua kehiin. Sairaalassa me hoitajat ei saada niin usein tartuntoja koska
- hoidamme esim. ripulipotilaita HANSKAT KÄDESSÄ. Paljain käsin emme koske vahingossakaan mihinkään eritteisiin. Te vanhemmat pesette ja desinfioitte kätenne ennen kuin poistutte huoneesta tai palaatte sinne, ette siis kanna pöpöjä huoneen ulkopuolelle. Laitoshuoltajat putsaavat vahvoilla antibakteerisilla liuoksilla ja mekaanisella pesulla ovenkahvoja ja pintoja monta kertaa päivässä. Me hoitajat käytämme käsihuuhdetta aina tullessamme ja poistuessamme potilashuoneesta. Tiedämme siis että pöpöjä on pinnat ja ovenkahvat pullollaan ja tästä syystä olemme tehostetun varuillamme koko ajan. Lienee päivän selvää, että siviilielämässä emme kulje kumihanskat kädessä ja desinfioi käsiämme taskussa olevasta desipullosta jokaisen ovenkahvan kosketuksen jälkeen. Toimistotyössä siivoojat eivät kuuraa myrkyillä kahvihuoneen jääkaapinkahvoja, kahvipannuja, hanoja ym kaikkia mahdollisia pintoja useammassa vuorossa. Töissä olen ylivarovainen sen suhteen, etten vahingossakaan hieraise silmääni tai nenänpieltäni ellen ole desinfioinut hyvin käsiäni. Ennen ruokailua kuuraan käteni aina kyynärpäitä myöten. Mutta ei normielämässä voi elää niin. Saatan esim. kaupassa joskus työntää ostoskärryä paljain käsin ja ottaa leipäkorista maistiaileipäpalan, ja tiedän että edellinen ihminen on voinut aivastaa kärryn "työntökahvaan", niistää nenänsä ja räkää on silti tullut sormiinkin jne jne. Tai töistä lähtiessäni kosken paljain käsin ovenkahvaan ja työmatkalla hieraisen silmääni kun sinne lentää joku roska. Siinä sitä taas potentiaalisesti mennään kohti räkätautia tms.
- Me todellakin hoidamme räkäisiä ja pärskiviä flunssapotilaita maskin kanssa, etenkin jos imemme limaa nenästä/suusta/trakeastomiasta eli tulemme lähikontaktiin ja tiedostamme että hoitotoimenpide tulee aiheuttamaan yskimistä ja pärskimistä.
Viime viikolla menin avustamaan verikokeen otossa labrahoitajaa huoneeseen jossa oli räkäinen vauva. Tämä ei ollut oma potilaani, mutta kiireavuksi osuin minä. Ja kyllähän siinä sain räkäryöpyn kivasti kasvoilleni kun vauva aivasti oikein mojovan pärskäyksen suoraan naamaani kun käsivartta pidin napakasti paikoillaan. Ja niin vaan nyt nenä vuotaa ja kurkku on käheä. Sairas en varsinaisesti ole, mutta tiedän että joku virus hengitysteissäni nyt jyllää.
Eli kyllä me hoitajatkin sairastellaan. Kun on vuosia tehnyt infektiopotilaiden kanssa töitä, on vastustuskyky omien tartuntojen myötä vahvistunut niin, ettei virukset enää aiheuta esim. kuumeista flunssatautia vaan pelkkää kurkkukipua tai nenän vuotamista. Kuumetta me saamme enää aniharvoin. Mutta esim. hoitajat jotka hoitavat ripulipotilaita saattavat kyllä useamman päivän altistuttuaan välillä sitten kaikista ponnisteluistaan huolimatta sitten itsekin sairastua. Niin se vaan menee.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 08:40"]
[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 08:38"]
[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 08:31"]Turhaan te nalkutatte ap:lle käsien pesusta! Ei se käsien pesu enää mitään auta, jos yksi räkii ja pärskii työpaikalla!
[/quote]
Öö, laitatko jotain lähdettä siihen ettei auta. Nykyisten turkimusten ja kokemusten valossa huolellinen käsihygienia on nimenomaan paras tapa ehkäistä flunssan leviämistä. Kuvittelehan vaikka sairaaloissa tai vanhainkodeissa työskenteleviä henkilöitä. Ei siellä flunssapotilaita hoideta maskit naamalla vaan hoitajat desinfioivat ja pesevät käsiään usein.
[/quote]
Juuri näin! Mä olin vauvani kanssa lastenosastolla noron takia, ja kyselin hoitajilta, saavatko he usein tartuntoja lapsipotilailta. Hän kertoi, että eivät saa, koska käsihygieniasta pidetään huoli.
[/quote]