Paljonko sinulle jää palkasta käteen kuukaudessa?
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000006706295.html
Itselleni jää 50 euroa enemmän kuin ikäisilleni keskimäärin.
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 53-vuotias nainen, nettopalkkani on verojen, työpaikkalounaan ja ay-maksujen yms. kulujen jälkeen muutaman kympin yli kolme tonnia. Olen akateemisesti koulutettu, ollut samassa duunipaikassa erilaisissa tehtävissä 29 vuotta, nyt esimiestehtävissä. Siihen nähden siis ei kauhean kova palkka.
Tämä on off-topic: Miksi sinulle pitäisi maksaa enemmän sen vuoksi, että olet jumiutunut samaan organisaatioon ja viettänyt siellä 30 vuotta?
Sinulla voisi olla enemmän annettavaa ja voisit tuottaa työnantajallesi enemmän lisäarvoa, jos olisit nähnyt muutakin kuin yhden työpaikan, jonka sen kuviot osaat läpikotaisin. Kaltaisesi pitkän linjan ovat organisaatioissa usein kaiken kehittymisen tukkeina, kun ei ole näkemystä mistään muusta kuin "näin ollaan aina ennenkin tehty" ja " ei toimi meillä, kokeiltiin kerran vuonna 1998" .
No olen aika harvinaisella alalla, jossa ei ole helppo vaihtaa duunipaikkaa. Olen sen sijaan vaihtanut samassa talossa osastoa ja toimenkuvaa ja kehittänyt siten osaamistani.
Ja palkkani on alallani siis hyvä, mutta vastuut, kokemus ja koulutus huomioiden ei kovin kummoinen.
Lisäksi en ajattele ollenkaan noin kuin sinä, että pitkään samalla työnantajalla ollut olisi jotenkin kehittymisen tukkeena.
Päinvastoin, se on HYVÄ asia, että he suhtautuvat joskus kriittisesti kouhottamiseen ja "muutokseen muutoksen vuoksi".
Olisihan se nyt aika huono asia, jos taloon tulla poukahtaa uusi ihminen, jolla on omasta mielestään hieno idea, mutta jota on jo kokeiltu ja huonoksi todettu - ja tuota feedbackia ei uskallettaisi sanoa ääneen, ettei saa muutosvastarintaisen mainetta. Tyhmää, kapteenille pitää voida perämiehen sanoa, jos laivan kurssi on kohti karia! Ja sitä palautetta viisas esimies osaa arvostaakin.
Perusteltua palautetta siis.
n. 1200€ (ulosotto vie osan)
Ikää 44 v.
Palkasta jää käteen 1400-1500e kuukaudessa. Tähän päälle tuet / sijoitukset ja lapsilisät, kk käteen jää n.2000e. Säästöön saan vähintään 500e kuukaudessa.
5500€-verot.Siitä asumiseen,sähköt vesi Lämmitys jne 1500€ kk.Ruoka 800€.Käteen jää..15€..Auto,menovesi kk.vakuutukset..töihin mentävä 80km.Suunta..yht.160km kaupan kautta,harrastukset 700€kk,muksut..Siihen joku kerta ostat 1500€ varusteet lätkään.
Mulla on netto ollut aina 1000-1500e.
N39.
Miksi joku täällä alapeukuttaa kaikkia hyvin tienaavia? :D Olisit iloinen kun maksetaan hyvin veroja.
Olen N35 ja käteen jää n. 2200 e, reipas 100 e enemmän, kuin keskiarvo. Mieheni 36, noin 800 e enemmän, kuin oma keskiarvo on.
Kyllä näillä tuloilla ihan mukavasti nelihenkinen perhe Oulussa elää. Ainahan sitä lisärahaakin olisi mukava saada, mutta perusarkea se tuskin juuri muuttaisi.
Surullisen moni ei ymmärrä nettotulon käsitettä 🤦♀️
Vierailija kirjoitti:
Miten niin ei ymmärrä? Minusta tuossa ei kukaan ole sekoittanut sitä bruttoon.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on sinusta nettotulo? Vatuttaa tällaiset mielestään nerokkaat tyypit, jotka eivät koskaan selitä mitä tarkoittavat.
Vierailija kirjoitti:
Mitä siinä on ymmärtämistä? Kai jokainen tietää paljon tilille tuleva palkka on.
Johan tässäkin ketjussa on ehditty listata ties mitä työpaikkalounaita, autoetuja, ulosottoa ja harrastusvälineitä. Näillä ei ole mitään tekemistä nettotulojen kanssa.
Nettona jää kuukaudessa nyt vanhempainvapaalla n. 2700 euroa ja ikää on tosiaan 25v, että tienaan näköjään yli ikäisteni keskiarvon.
32v nainen, Pk-seutu. Palkka 3000, netto 2400. Laskujen ja ruoan yms jälkeen säästöön jää about 500e kuukaudessa.
Ukko38 kirjoitti:
Heittämällä listan kärkeen.
Eihän pk seudulla edes pysty elämään jos ei ole vähintään 3000e netto per kk
Meillä omakotitalo PK seudulla ja harvemmin on nettopalkka yli 3000 kummallakaan.
Itsellä netto 2100-2600 riippuen lisistä. Eli keskimäärin yli keskiarvon.
Vierailija kirjoitti:
Olen 53-vuotias nainen, nettopalkkani on verojen, työpaikkalounaan ja ay-maksujen yms. kulujen jälkeen muutaman kympin yli kolme tonnia. Olen akateemisesti koulutettu, ollut samassa duunipaikassa erilaisissa tehtävissä 29 vuotta, nyt esimiestehtävissä. Siihen nähden siis ei kauhean kova palkka.
Tuo on kuitenkin ylimmän tulodesiilin palkka, eli parempi kuin 90 prosentilla meistä muista.
Vierailija kirjoitti:
Johan tässäkin ketjussa on ehditty listata ties mitä työpaikkalounaita, autoetuja, ulosottoa ja harrastusvälineitä. Näillä ei ole mitään tekemistä nettotulojen kanssa.
Otsikossa kysytään paljonko sinulle jää palkasta käteen kuukaudessa, ja sen takia varmaan laitettu muitakin menoja.
N52 ja nettotulot 2800 €. Vastaileeko tällaisiin vain hyvätuloiset, sillä tällä listalla olen surkeimmasta päästä, vaikka tienaan enemmän kuin ikäiseni naiset keskimäärin?