70/80-luvun lapset ja vitamiinit
Millaisia muistoja teillä 1970 ja -80 luvuilla lapsuutenne viettäneillä on, onko silloin lapsille annettu vitamiineja, esim D-vitamiinia?
Kommentit (50)
C-vitamiinia sain joskus pienenä. Kouluiässä en muista saaneeni mitään vitamiineja.
En muista saaneeni mitään vitamiineja. Sisarus sai joskus kalanmaksaöljyä, mutta minä en allergian takia saanut. Muistan kun 80-l kaveriperheissä oli vitamiineja ja olisin halunnut meillekin. Mutta oltiin köyhiä, en tiedä oliko muuta vastustusta. Kavereilla oli sellaisia porejuomaksi muuttuvia tabletteja ja multitabs taisi tulla kasarilla.
Minäkin muistan nuo Vitol-helmet. Olen miettinyt pitkään, mitä ne pienet läpikuultavat pallot oli, mutta nyt selvisi. Olen syönyt niitä 80-luvulla.
Multitabsia ja fluoritabletteja söin 80-luvulla lapsena.
RaMaVit- nestetta lusikalla suuhun.
Maistui hyvalta, sita sai mansikan ja banaanin makuisina.
Nimi tuli sanoista Ramasee, Masentaa, Vituttaa.
Ilmankos me 70- luvun lapset kasvoimme niin hienoiksi aikuisiksi.
Ramavit, rautaa, maksaa ja vitamiineja. Ja kalanmaksaöljyä.
Vitamiineja syötettiin vauvasta siihen asti että muutin kotoa. Ja vieläkin vanhemmat muistuttelevat minua vitamiinien käytöstä.
Fluorilla huuhdeltiin koulussa kerran viikossa suut. Piti pitää 10 minuuttia suussa ja eihän se onnistu lapsilaumassa. Muistelee ope. Ihania muistoja ja nauruja!
Vierailija kirjoitti:
Mitä ne sellaiset pienet punaiset läpikuultavat pallot mahtoi olla 70-luvulla? Painettiin läpi levystä.
d-vitamiinia, niitä saa muuten vieläkin kaupasta.
Olisinpa saanut edes vitamiineja, ruuasta ei niin kauheasti pidetty huolta.
Mulle annettiin raekalkkia kun en juonut maitoa. Se oli hyvää, kuin sokeria tai karkkia. Sitä ei kai enää ole?
Fluoritabletteja syötettiin lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Oon vm -71. Silloin mantra oli C- ja A-vitamiini. Niitä syötettiin tablettinakin, kunnes sitten selvisi, että c-vitamiinia ei voi tankata varastoon ja A-vitamiini aiheuttaa sokeutta... että ihan vähän tuota D-vitamiinimaniaa karsastan itse, meillä se hankitaan muuten kuin pullosta.
Hei haloo... A-vitamiinin PUUTE aiheuttaa näköongelmia ja jopa sokeutta! A-vitamiinin liikasaannista tulee lähinnä vain jotain lieviä yleisoireita, mutta raskaanaolevien runsas A-vitamiinin saanti voi johtaa keskenmenoihin tai sikiövaurioihin.
Sulla meni nyt vähän sekaisin nuo muistelot.
"Maksan, A-vitamiinilla täydennettyjen elintarvikkeiden tai A-vitamiinia sisältävien ravintolisien jatkuva liiallinen käyttö voi aiheuttaa A-vitamiinimyrkytyksen.
A-vitamiinin liikasaannin oireita ovat yleisoireet, kuten päänsärky ja väsymys sekä ruoansulatuskanavan, ihon, hermoston sekä tuki- ja liikuntaelimistön oireet.
Erityisesti odottavien äitien tulisi varoa A-vitamiinin liikasaantia, koska se voi lisätä sikiövaurioiden ja keskenmenon riskiä. Maksaruokia ja A-vitamiinivalmisteita tulisikin välttää koko raskauden ajan. Myös alle kouluikäisten maksaruokien käyttöä tulee rajoittaa." itsehoitoapteekki
Olen syntynyt 1981 eikä minulla ole mitään muistoja siitä, että minulle olisi annettu esim. d-vitamiinia tai muista ravintoainelisää. Ehkä sitä annettiin minulle kun olin niin pieni, että en vain muista mitään. Sen kyllä muistan, että maidon juontia pidettiin tärkeänä, että sain kalsiumia että luut pysyvät vahvoina ja joskus se tahtoi olla haastavaa se maidon juonti, kun en pidä maidon mausta. Nykyään en juo koskaan maitoa, mutta syön kyllä maitotuotteita, esimerkiksi juustoa, maitorahkaa, raejuustoa ja laitan kahviin maitoa.
Muistan kuinka pikkusisko sai ihan muutaman viikon iässä jo appelsiinimehua, että hän saisi tarpeeksi c-vitamiinia ja minä ihmettelin, että eikö vauvalle kuulu antaa vain tissimaitoa. Tämä tosin oli jo 1960-luvulla.
MultiTabseja mulle annettiin kasarilla, olen vm -74.
70-luvulla oli valtavan suuret erot perheiden ja lasten huolehtimisen välillä, tätä on vaikea ymmärtää nykypäivänä jolloin lapsia kohdellaan ”tasaväkisemmin” neuvolan ja muun ohjeistuksen ansiosta.
70-luvulla oli köyhiä perheitä jossa nähtiin nälkää ja asuttiin hökkeleissä ja lasten terveyttä ja hygieniaa ei hoidettu ollenkaan. Väkivalta ja kurittaminen oli julmaa ja raakaa.
Ja sitten oli hyviäkin perheitä joissa huolehdittiin hyvin lapsesta ja rakastettiin.
Itse olin huonon väkivaltaperheen lapsi ja mulla oli todella surkea koti. Nykyajan mittapuulla on vaikea edes käsittää että sellaista oli vielä niinkin ”lähimenneisyydessä” kuin muutaman vuosikymmenen takaa.