Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saan 600 euroa riittämään ruokaan 5 hengen perheessä?

Vierailija
12.02.2014 |

Kuukaudessa on 600 e rahaa mikä on käytettävissä  ruokaan, juomiin, vessapaperiin, kahviin, herkkuihin, vaippoihin, pesuaineisiin, shampoisiin, voiteisiin, rätteihin ym.

Vaatteet, lääkkeet, kengät, bensat ym menevät eri "rahastosta".

Aikuisia on kaksi. Isä syö lounaan töissä eikä maksa siitä.

Äiti ja lapset syövät kaikki ruoat kotona.

Yksi lapsi on vaipoissa.

Ei allergioita, ei nirsoilua.

Mitä söisimme, että tuo raha riittää?

Minulla on joka kuukausi viimeisellä viikolla niin tiukkaa, että jätän usein itse syömättä, juon vain hanavettä, että voin jakaa ruoan lapsille. Eihän tämä ole normaalia?

Emme tupakoi, alkoholia ostetaan todella harvoin, lähinnä vain juhlapäiviksi pullo punkkua tms.

En käsitä miksi raha ei vain riitä!  Leivon myös itse, en osta kalliita eineksiä, en mielestäni törsää. Yritän, että meillä olisi terveellistä ruokaa, aina hedelmiä, joka aterialla vihanneksia.

Olen tosi surullinen vikan viikon kun rahaa on ehkä 2 euroa ja sillä pitäisi pärjätä. Kaivelen kaappeja ja yritän saada niistä jotain suuhunpantavaa lapsille.

Miksi minulla menee niin paljon rahaa? :(

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm.. Oletko käynyt ruokajonossa, siitä voisi olla ainakin edes vähän apua.. :)

Vierailija
2/40 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

älä sure, av-mammat osaavat laittaa viikon ruoat 50 eurolla, saat varmasti hyviä vinkkejä ja rahaa jää ylikin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liha on kallista, käytä enemmän papuja ja linssejä. Juusto on kallista, osta vain tarjouksesta. Käytä kauden kasviksia, älä osta kalliita kotimaisia tomaatteja talvella. Käytä juureksia. Osta tarjouksia, pakasta, pakasta myös ylijääneet ruoat annoksissa. Ja käy lidlissä, siellä vaan on halvempaa.

Vierailija
4/40 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herkut pois tai ainakin vähemmän, ovat kalliita! Soijarouheella kannattaa korvata esim. jauheliha. Tulee halvemmaksi, maustamalla oikein herkullista ja on riittoisaa.

Vierailija
5/40 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 23:46"]

[/quote]Ei kiitos, en syö eineksiä

Vierailija
6/40 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kuten nelonen totesi, liha kannattaa maidon lisäksi ostaa Lidlistä.

Vierailija
7/40 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kuten nelonen totesi, liha kannattaa maidon lisäksi ostaa Lidlistä.

Vierailija
8/40 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee itse hapankaalia ja viiliä/jogurttia. Lihat tarjouksista pakkaseen. 

Vierailija
9/40 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en myöskään ymmärrä, meillä menee mun mielestä liikaa rahaa noihin samoihin juttuihin, 3 hengen perheessä 400€/kk. Tästä olisi varaa vielä kiristääkin, mutta vähän mukavuuden halua kai ettemme ole tehneet sitä. Missä teet ostoksesi, onko kauppasi suomen kallein (prisma, cm)?

Pienennä lihan määrää per annos, siinä säästää tosi paljon. Leipä on kallista, sitä kannattaa leipoa itse ja määrää myös vähentää. Ei kannata ostaa mitään valmiita kastikkeita/liemiä/tms. Kasviksia kannattaa lisätä, erityisesti juureksia, niitä saa yleensä edullisesti ja sesonkiaikaan lähes ilmaiseksi. Loppukesä/alkusyksy kannattaa oikeasti panostaa marjojen poimimiseen ja muiden luonnon herkkujen säilöntään. Ei kannata kangistua vanhoihin tottumuksiin, vaan miettiä asioita uusiksi. Helppo tietty sanoa, mutta kun nyt kerran pyysit vinkkejä/mielipiteitä...

Marttojen sivuilla on muuten hyviä vinkkejä myös.

Vierailija
10/40 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee isompia annoksia ja syökää useampi päivä samaa esim. Makkarakastike vaihtelette vain riisin perunan makaroonin välillä nm. Meillä kaks vaipoissa ja kuukauden ruoka/kauppamenot 400-450€ "paskaa" ei syödä eikä nälkää nähdä perus kotiruokaa meillö menee ehkä joulukuussa tuo 600€ kun joulusyömiset lasketaan mukaan

Vierailija
11/40 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täh? Nuo rahathan riittävät hyvin! Monelle päivälle ruokaa kerralla, lihaa, maitoa ja vihanneksia pakkaseen vaan, jos on alennuksessa. Leipää voi leipoa itse yms. Meillä menee suunnilleen 100e/per henkilö ruokaan kuukaudessa ja välillä tulee ostettua sillä aika hintaviakin raaka-aineita. Koskaan ei ole käynyt mielessäkään, että pitäisi leipäjonoon mennä.

Vierailija
12/40 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän... On varmasti todella vaikeaa, kun 5hlö/600€.

Meillä oli ennen 650€/2:lle hengelle (aikuinen+alakoululainen). Ja tuntui, että hieman joutuu katsomaan...

Ostamme paljon hedelmiä, kasviksia ja teemme kotiruokaa, syömme terveellisesti.

Nyt menot kasvaneet niin, että enään 400€ kahdelle ruokaan kuussa. Ja tuntuu, ettei se riitä millään. Vaikka aina on ruokaa ollut pöydässä. Lapsikin syö kuin aikuinen ("hevonen") :D

En osaa neuvoa sinua ap, mutta toivottavasti joku osaa. En ymmärrä miten pärjäätte tai nro10 pärjää ja voisi vielä kiristääkin.

Mielelläni kuulen miten ja otan vinkkejä vastaan minäkin :)

Vierailija
13/40 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herkut ja muut turhakkeet pois

Vierailija
14/40 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 00:33"]Herkut ja muut turhakkeet pois

[/quote]

Siinähän se onkin, kun emme juuri osta herkkuja yms. Vaan raha menee ruokaan, pesuaineisiin, ruokaan.

Nro13

Vierailija
15/40 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 23:56"]

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 23:46"]

[/quote]Ei kiitos, en syö eineksiä

[/quote]

Tämä ei ollut ap:n  kirjoittama viesti. Oikea vastaus on, ei, en ole käynyt ruokajonossa sillä en taida kehdata :( En halua kertoa kenellekään, että meillä on tiukkaa.

Kiitos kaikille neuvoista! Yritän vähentää herkkuja. Ehkä ostan niitä liikaa, vaikka yritänkin ostaa vähän. Lihaa vähennän myös ja ostan kanaa jos jotain.

Kiitos.

ap

Vierailija
16/40 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen näin etenkin talvella paljon keittoruokia ja patoja. Esim jauhelihakeittoon rutkasti perunaa ja kasviksia, vähemmän sitten sitä lihaa niin tulee edulliseksi, mutta on ruokaisaa. Ja ison kattilallisen kun keittää niin riittää ainakin pariksi päiväksi.

Sama pataruokien kanssa. Niiden kanssa sitten itsetehtyjä sämpylöitä kyytipoikana, niin kyllä nälkä lähtee. :)

Vierailija
17/40 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä 5 henkilöä, 1 vaipoissa. 600 riittää ihan ok, kun ei osta mitään ylimääräistä. Sampoot, saippuat ym. halvinta mahdollista, ei niissä kuitenkaan NIIN suuria eroja ole.  Yleispesuainetta menee tosi vähän, en hölvää vaikka siistiä meillä onkin. Huuhteluaineeseen on tullut "tuhlattua" kalliiseen merkkiin, mutta tuoksu on hyvä :) Asioin vain s-ryhmän kaupoissa Prismassa ja s-marketissa yleensä. Teen myös keittoja ja melkein joka viikko kaalista jotain, vähintään raastetta, se on edullista. Pakasteseitistä saa maukkaan kalakeiton, ei tarvi aina olla lohta. Linssikeitto on hyvää ja välillä syömme riisi,manna ym. puuroa marjasopan kanssa ruuaksi. Myös kasvissosekeitot on hyviä, vaihdellen kasviksia. Teen ruokaa aina reilut annokset, jolloin riittää kahteen ruokailukertaan esim. 400g jauhelihapaketti. Mehua en osta kun erityistilaisuuksiin ja me aikuiset ei olla maitovasikoita, lasillinen päivässä riittää. Karkkia ja sipsiä tms. lapset saa valita kaupasta kerran viikossa, muita herkkuja ei osteta, vaan leivon pullaa isot satsit pakkaseen asti, mokkapalaa, kääretorttuja, kuivakakkuja tms. muuta piirakkaa vaihdellen herkuksi.  Sämpylää leivon myös pakkaseen, lapset tykkää niitä napsia välipalana. Vieraita jos sattuu yllättäen tuleen, ei tarvi rynnätä kauppaan ostamaan tarjottavaa vaan ne löytyy pakkasesta omatekosina. Omatekonen pitsa on kans mukava vaihtelu arkeen. Hetken mielijohteesta en lähde kauppaan vaan käyn vain 1-2 krt. viikossa. Vähällä rahalla selviää ja terveellisesti voi syödä, kun miettii mitä ostaa ja tekee itse.

Vierailija
18/40 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuus henkee ja 500€ riittää. Kaikki turhat rasvat ja meikit pois. En ole ikinä meikannut. Huomenna taas haen tarjouksesta 2 säkkiä wc+ 2 keittiöpaperia yht.30€ ja ne riittää puol vuotta. Pakastimeen varastoin tarjouksesta ruokaa. Kerran kuussa saatu kolme ruokakassia, jossa jauhoja, maitojauhe, makaroonia yms.

Vierailija
19/40 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 5-henkinen perhe, 2 vaipoissa. Keliakiaa ja laktoosi-intoleranssi. Miehellä ei ilmaista lounasta tai ylipäänsä työpaikkaruokailua.

Meillä mennyt 600 e kolmessa viikossa. Kunhan arki helpottuu vauvan kanssa, paneudun uudelleen edulliseen, mutta terveelliseen kotiruokaan. Nyt yritän vain selvitä ja nopeasti saada syötävää lapsille imetyksen ja kanniskelun lomassa.

Ennen synnytystä oli vielä aikaa touhuta keittiössä ja tein leivätkin itse.

Vierailija
20/40 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä sellaista konstai, että jaat ranan viikkoja varten valmiiksi. Otat rahapussiin viikoksi noin 150 ja sen kanssa on sitten elettävä. Itseäni auttaa tämä juttu, joka takaa sen, että myös loppukuusta on rahaa jäljellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kolme