Päiväkodin pitäisi mahdollistaa työssäkäynti, mutta nyt joudun koko ajan joustamaan töistäni!
Minulla siis yksi lapsi joka aloitti vuosi sitten päiväkodin. Minä hölmönä luulin, että päiväkoti on sitä varten, että vanhemmat pääsevät töihin. Mitä vielä! Olen joutunut lähtemään töistä aikasemmin päiväkodin takia monta kertaa.
Viime syksynä oli ensin vanhempainilta. Oltiin ulkona, kierrettiin jotain rasteja ja me vanhemmat mietittiin mitä ne siellä päiväkodissa lapsille keksii. Luulin, että olisi saatu jotain hyödyllistä tietoa, mutta ei. Sitten oli kasvatuskeskusteluja, joissa puhuttiin lapsesta ne samat asiat jotka olen kuullut monta kertaa, kun olen lasta hakenut päiväkodista. Lisäksi isänpäivä ja äitienpäiväkahvitteluja ja ties mitä temppuratoja, joulujuhlaa yms. Aina saa miettiä miten näihin pystyy osallistumaan, ettei vaikuttaisi liikaa omiin töihin.
Joo, ne on lapsesta kivoja. Ymmärrän sen. Mutta kun oma työ on sellainen, etten minä sieltä voi lähteä silloin kun haluan. Minulla on aikataulut, asiakkaat ja työajat joita olisi hyvä noudattaa. Luulin, että koronan takia näitä kissanristiäisiä olisi päiväkodilla vähemmän, mutta nyt niitä ollaan järjestetty ulkona. Minua ei kiinnosta seistä pihalla tuntemattomien ihmisten kanssa miettimässä, millä väreillä joku leikkimökki maalataan. Sitten päiväkodilta syyllistetään, kun ei osallistuta.
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Vasut ym kinkerit ymmärrän, mutta sitä en oikein ymmärrä enkä hyväksy, että lapsi vaaditaan hakemaan pois klo 12 hoidosta, että henkilökunta voi kokonaisuudessaan suunnitella toimimtaansa. Vaatii aika helvetisti suunnittelua olla pois töistä yli puoli päivää.
Eikö teidän päiväkodissa ole järjestetty varahoitopaikkaa muualle niitä lapsia varten, joita vanhemmat eivät pysty hakemaan ajoissa?
Meillä pitävät kokonaisen suunnittelupäivän kerran vuodessa. Hoitopaikka toiseen päiväkotiin on aina järkätty, jos sitä on tarvittu. Onneksi yleensä ollaan saatu järkättyä joko jommallekummalle vanhemmista vapaata tai sit muksut mummolaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle riittäisi lapsen päivähoito. Itse pystyn kyllä kasvattamaan lapseni.
Tietenkin olet vapaa järjestämään lapsesi hoidon kuinka parhaaksi näet, perhepäivähoidossa tai kerhossa yksityisesti.
Kunnallinen päivähoito on kuitenkin varhaiskasvatusta, jota säädellään lailla melko tarkasti. Varhaiskasvatussuunnitelma on velvoittava asiakirja, ei mikään suositus.
Sinun ei ole mikään pakko valita kunnallista varhaiskasvatusta ennen kuin lapsi täyttää 6 - vuotta ja menee eskariin. Silloin taitaa olla pakko, mutta sekin vain 4 tuntia päivässä. Siihen saakka saat järjestää lapsen hoidon kokonaan aivan kuten haluat, vaikka naapurin Keijolla.
Varhaiskasvatuksen opettajaEi tarvitse yksityisessä pph-hoidossa vasuja täytellä, vaikka kunnan valvonnan alaisena olemme me myös. Kannattaa vanhempien myös harkita tätä. Maksu on sama kuin kunnallisella puolella (pääasiassa) palvelusetelien tai kelantuen avulla.
Yks. Pph
Minä neuvolassa mainitsin, että lapsi menisi ehkä perhepäivähoitoon, niin terkkari änkesi kesken lauseen sanomaan että niin päiväkotiin. Olin että mitä ******. Asenne se että vanhempien sana jyrätään ja sillä ei ole juuri mtn merkitystä, pääasia että vieraat kasvattavat lapsen, ja kunta on tietoinen jokaisesta liikkeestä mitä perheessä tapahtuu.
En ilmeisesti osaa hänen mielestään kasvattaa lastani kun niin hehkutti varhaiskasvatuksen tärkeyttä. No ihan piruuttani laitan perhepäivähoitoon lapsen.
eri
Kysyitkö terkkarilta, että miksi hän piti päiväkotia parempana vaihtoehtona? Minkä ikäinen lapsesi oli tuolloin?
Me "pääsimme" eskarin vanhempainillassa miettimään 3 hengen ryhmissä, miten esiopetuksesta saataisiin toimivampaa tai laadukkaampaa. Eli kehitysideoita eskarin arkeen. Jippii.