Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkodin pitäisi mahdollistaa työssäkäynti, mutta nyt joudun koko ajan joustamaan töistäni!

Vierailija
31.10.2020 |

Minulla siis yksi lapsi joka aloitti vuosi sitten päiväkodin. Minä hölmönä luulin, että päiväkoti on sitä varten, että vanhemmat pääsevät töihin. Mitä vielä! Olen joutunut lähtemään töistä aikasemmin päiväkodin takia monta kertaa.

Viime syksynä oli ensin vanhempainilta. Oltiin ulkona, kierrettiin jotain rasteja ja me vanhemmat mietittiin mitä ne siellä päiväkodissa lapsille keksii. Luulin, että olisi saatu jotain hyödyllistä tietoa, mutta ei. Sitten oli kasvatuskeskusteluja, joissa puhuttiin lapsesta ne samat asiat jotka olen kuullut monta kertaa, kun olen lasta hakenut päiväkodista. Lisäksi isänpäivä ja äitienpäiväkahvitteluja ja ties mitä temppuratoja, joulujuhlaa yms. Aina saa miettiä miten näihin pystyy osallistumaan, ettei vaikuttaisi liikaa omiin töihin.

Joo, ne on lapsesta kivoja. Ymmärrän sen. Mutta kun oma työ on sellainen, etten minä sieltä voi lähteä silloin kun haluan. Minulla on aikataulut, asiakkaat ja työajat joita olisi hyvä noudattaa. Luulin, että koronan takia näitä kissanristiäisiä olisi päiväkodilla vähemmän, mutta nyt niitä ollaan järjestetty ulkona. Minua ei kiinnosta seistä pihalla tuntemattomien ihmisten kanssa miettimässä, millä väreillä joku leikkimökki maalataan. Sitten päiväkodilta syyllistetään, kun ei osallistuta.

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

lapsesi ala harrastamaan mitään.

Lähes kaikki lapset harrastavat jotain. Vähintään pelaamista tms. Eivät ne vaan apaattisina istu vapaa-aikaansa

Pelaaminen olisikin aloittajan lapselle sopiva harrastus. Ei olisi harkkakuskauksia, talkoita, kisamatkoja, kahviovuoroja, vanhempainiltoja yms joista suurinosa vanhemmista selviää helposti, jopa useamman lapsen kanssa ja jopa yksinhuoltaja. Ap ei selviäisi.

Minkä takia aikuiset itse pystyvät harrastamaan mitä moninaisimpia asioita ilman, että se johtaa "harkkakuskauksiin, talkoisiin, kisamatkoihin, kahviovuoroihin" yms?

Todella outoa, että lasten harrastuksista on tehty tuollaista teatteria.

Vierailija
42/63 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko ei ole osallistua. Voit ihan kertoa henkilökunnalle, että työsi ei valitettavasti mahdollista osallistumista tällaisiin tapahtumiin. Mutta näiden kissanristiäisten tarkoitus on tarjota mukavaa tekemistä ja yhdessäoloa vanhemmille ja heidän lapsilleen, sekä luoda ja vahvistaa luottamusta myös kodin ja päikyn välille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa mitä menoa. Onneksi lapsi on pk:nsa ja koulunsa jo suorittanut. Olisin polttanut päreeni hetkessä ko."konsultti p*skaan " vrt.varhaiskasvatus suunnitelma.

Lapsesta pidetään huolta pk:ssa , hän saa ruokaa, lepoa, leikkiä, ystäviä jne.

Kuten ap kirjoitti sitä vartenhan ne ovat eivät vanhempien tiimipäiviä varten, jotka juuri yo.potaskaa?

Vierailija
44/63 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki pk:n juhlat ja vasut pitäisi ehdottomasti olla iltaisin jos niitä on pakko järjestää. Vaatii todella paljon jäädä pois juhlista, koska lasta harmittaa että äiti ja isä ei taaskaan pääse. Molemmilla työ josta ei olla pois kesken päivän ilman todella hankalia järjestelyitä. Usein ilmoituskin tulee niin myöhään että on sovittuja palavereita samaan aikaan.

No sitten minä en pääse. Mulla on iltatyö jossa olen ainoa työntekijä, joten haluan että noi on päivällä ennen kolmea.

Vierailija
45/63 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hohhoijaa mitä menoa. Onneksi lapsi on pk:nsa ja koulunsa jo suorittanut. Olisin polttanut päreeni hetkessä ko."konsultti p*skaan " vrt.varhaiskasvatus suunnitelma.

Lapsesta pidetään huolta pk:ssa , hän saa ruokaa, lepoa, leikkiä, ystäviä jne.

Kuten ap kirjoitti sitä vartenhan ne ovat eivät vanhempien tiimipäiviä varten, jotka juuri yo.potaskaa?

Nykytarhojen teennäisyydestä kertoo paljon se, että siellä on nämä varhaiskasvatussuunnitelmat. Edes koulun puolella ei laadita mitään vastaavaa (myöhäiskasvatussuunnitelma?), vaikka koulun tarkoitus on olla opetuspaikka.

Vierailija
46/63 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki pk:n juhlat ja vasut pitäisi ehdottomasti olla iltaisin jos niitä on pakko järjestää. Vaatii todella paljon jäädä pois juhlista, koska lasta harmittaa että äiti ja isä ei taaskaan pääse. Molemmilla työ josta ei olla pois kesken päivän ilman todella hankalia järjestelyitä. Usein ilmoituskin tulee niin myöhään että on sovittuja palavereita samaan aikaan.

Ilta-aikoina järjestettävät tapahtumat saattavat vaatia sen, että henkilökunta tekee nuo tunnit talkootöinä - kuntatyönantaja ei kenties maksa tuollaisista ilta- ja ylitöistä.

Ainakin omassa kunnassa olen epäillyt tätä, koska valtaosin pk:n ja koulun kaikki tapaamiset ja tapahtumat ovat olleet virka-aikoina.

Kannattaa varautua ajatukseen, että kouluikäisen asiat vaativat vielä useammin omien työaikojen järjestelyä. Myös kouluterveydenhuolto- ja hammaslääkärikäynnit ovat vuosittaisia, etenkin jos huomataan jotain erityistarpeita, kuten vaikkapa oikomishoidot.

Kunta-alalla on työehtosopimus, ei siellä tehdä talkootyötä. Maksetaan ylityökorvaukset ihan niin kuin kuuluukin. Ilta-ajat on hankala järjestää ilman ylitöitä ja niitä ei ole pakko tehdä. Työvuorot on hankala saada täsmäämään kun ollaan jo päivällä töissä.

Varhaiskasvatuslain mukaan meillä on velvollisuus osallistaa vanhemmat, siksi niitä osallistavia juttuja on paljon. Vasun voi käydä vaikka skypen kautta jos on vaikea päästä paikalle ja onpa niitäkin vanhempia jotka ei koskaan saa vasulle varattua aikaa sopimaan. On perheitä jotka eivät koskaan osallistu mihinkään ylimääräiseen, on perheitä jotka osallistuvat kaikkeen ja lukuisa määrä perheitä siitä väliltä. Olkaa rohkeasti omaa mieltä ja osallistukaa mihin haluatte, me emme syyllistä.

Varhaiskasvatuksen hoitaja

Mulle jäi vaan mieleen, kun kaksi eri hoitajaa (eri tilanteissa) sanoi minulle, kun en päässyt kahvitustilaisuuteen ja johonkin äiti/lapsi jumppaan, että nuo tapahtumat ovat lapselle tärkeitä ja lasta harmitti jälkeenpäin. Kysyivät, olisiko mummoa joka osallistuisi minun puolesta. Kun ei ole. Miehen työajat ovat vielä hankalammat, koska joutuu tekemään pitkää työmatkaa. Hänkin yrittänyt hakea lähempää töitä, mutta ei ole vielä tärpännyt. 

Nyt siis saatiin vasu käytyä etänä, että sen suhteen voi huokaista helpotuksesta. Seuraavaksi on sitten isänpäivän metsärata ulkona ja yritetään kuumeisesti miettiä, miten saada isää tai edes pappaa paikalle. 

Vierailija
47/63 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nää Vasut voisi kyllä järkeistää. Niihin menee tuhottomasti aikaa ja hyöty on pieni. Saman oisi tehdä yksinkertaisesti.

Mutta kuulostaahan se hienolta ja ns opet saa olla tuhottomasti pois ryhmästä koneiden äärellä kaffen kansa.

Kannattaa avautua korkeammalle taholle. Varhaiskasvatussuunitelman laatiminen on nimittäin ihan lakisääteinen juttu. Vanhempien ei ole mikään pakko siihen osallistua, mutta siltikin se laaditaan. Ymmärrän toki, että kaikkia vanhempia ei ne omatkaan lapset vain kiinnosta.

Vierailija
48/63 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nää Vasut voisi kyllä järkeistää. Niihin menee tuhottomasti aikaa ja hyöty on pieni. Saman oisi tehdä yksinkertaisesti.

Mutta kuulostaahan se hienolta ja ns opet saa olla tuhottomasti pois ryhmästä koneiden äärellä kaffen kansa.

Juu nämä Vasut ovat aivan typeriä. Osaa joo laittaa vetoketjun kiinni ja ymmärtää lukujonon jne, näitä lappuja käydään se tunti.

Minä olen sitä mieltä, että vanhemmat voisivat itse päättää onko tarvetta vasuille/keskusteluulle tai pk:n väki voisi itse sanoa, jos tarvetta on. Mutta muuten ne voisi jätä väliin. Omilla lapsilla olleet täysin turhia. Ja vielä se typerä virallisuus niissä lippulapuissa.

Minulla oli yhteishuoltajuus lapsista ex:n kanssa, mutta eipä sitä kiinnostanut. Asui toisella puolella Suomea, eikä pitänyt yhteyttä lapsiin. En tiennyt edes osoitetta ja se yhteishuoltajuus oli joku lastenvalvojan suositus kauan sitten mistä en osannut silloin kieltäytyä kun näistä sovittiin.

Päiväkodista pitkään jankutettiin, että tämä paperi tarvitsee ehdottomasti myös isän allekirjoituksen. Sanoin, etten tiedä missä hän on. Mutta kun se tarvitaan vaati lto!! Johonkin typerään vasulappuun. Paljonpa isää vasulaput kiinnostivat kun ei ne lapsetkaan. Väärensin sen loppujenlopuksi kun en jaksanut kuunnella lto:n kyselyjä asiaan. En tiedä onko asiat muuttuneet, näistä yli 10v.

Kolmen äiti.

Jep.

Lastenhoitajana pyöritän ryhmää lähes syksyn yksin kun opet kirjaa näitä keskusteluja hienoille lomakkeille. Kummasti niihin meneekin aikaa.

Minä joka hoidan lapset, en edes näe mitä niissä lukee.

Hölmön hommaa.

Häh? Miten niin et näe? Vai oletko vain niin laiska, ettet viitsi niihin perehtyä? Vasu on kuitenkin tärkein työkalumme varhaiskasvatuksessa.

Vierailija
49/63 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa avautua korkeammalle taholle. Varhaiskasvatussuunitelman laatiminen on nimittäin ihan lakisääteinen juttu. Vanhempien ei ole mikään pakko siihen osallistua, mutta siltikin se laaditaan. Ymmärrän toki, että kaikkia vanhempia ei ne omatkaan lapset vain kiinnosta.

Normaali vanhempi tajuaa, että ne samat jutut pystyy aivan hyvin keskustelemaan ilmankin sitä "varhaiskasvatussuunnitelmaa" joka laitetaan mappiin pölyttymään. Niin tehtiin ennen ja niin voisi aivan hyvin toimia jatkossakin.

Vierailija
50/63 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu nämä Vasut ovat aivan typeriä. Osaa joo laittaa vetoketjun kiinni ja ymmärtää lukujonon jne, näitä lappuja käydään se tunti.

Minä olen sitä mieltä, että vanhemmat voisivat itse päättää onko tarvetta vasuille/keskusteluulle tai pk:n väki voisi itse sanoa, jos tarvetta on. Mutta muuten ne voisi jätä väliin. Omilla lapsilla olleet täysin turhia. Ja vielä se typerä virallisuus niissä lippulapuissa.

Minulla oli yhteishuoltajuus lapsista ex:n kanssa, mutta eipä sitä kiinnostanut. Asui toisella puolella Suomea, eikä pitänyt yhteyttä lapsiin. En tiennyt edes osoitetta ja se yhteishuoltajuus oli joku lastenvalvojan suositus kauan sitten mistä en osannut silloin kieltäytyä kun näistä sovittiin.

Päiväkodista pitkään jankutettiin, että tämä paperi tarvitsee ehdottomasti myös isän allekirjoituksen. Sanoin, etten tiedä missä hän on. Mutta kun se tarvitaan vaati lto!! Johonkin typerään vasulappuun. Paljonpa isää vasulaput kiinnostivat kun ei ne lapsetkaan. Väärensin sen loppujenlopuksi kun en jaksanut kuunnella lto:n kyselyjä asiaan. En tiedä onko asiat muuttuneet, näistä yli 10v.

Kolmen äiti.

Jep.

Lastenhoitajana pyöritän ryhmää lähes syksyn yksin kun opet kirjaa näitä keskusteluja hienoille lomakkeille. Kummasti niihin meneekin aikaa.

Minä joka hoidan lapset, en edes näe mitä niissä lukee.

Hölmön hommaa.

Häh? Miten niin et näe? Vai oletko vain niin laiska, ettet viitsi niihin perehtyä? Vasu on kuitenkin tärkein työkalumme varhaiskasvatuksessa.

Tärkein työkalunne ovat omat kädet joilla esim. pestään peput, annostellaan ruuat ja puetaan kurahousut. Kädetön ihminen ei kovin kauaa pärjää käytännön suorittavassa työssä.

Vierailija
51/63 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu onpa se kamalaa, kun on - mitä? - kerran vuodessa kasvatuskeskustelu, yksi vanhempainilta ja kevät- ja joulujuhlat.

Neljä kertaa vuodessa pitää hiukan järkätä tekemisiään.

En tiedä yhtäkään työtä, josta ei tuollaisten takia voi lähteä käymään päiväkodissa, kunhan menonsa tietää hyvissä ajoin etukäteen. Pitäähän ihmisten voida olla sairaana ja käydä lääkärissäkin yms.!

Joka tapauksessa voit vallan hyvin jättää jotkut toiminnat väliin, ei äitienpäiväaamiaisille ole pakko osallistua. Sen kun sanot, että olet silloin töissä, etkä ikävä kyllä nyt pääse. Niin minä ainakin sanoin, ja se oli aivan ok. Totta kai päiväkodin henkilökunta työesteet ymmärtää.

Vierailija
52/63 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas samaa kuraa, päiväkotien haukkumisketju. Joku näitä aina tehtailee.

Säästytään paljolta turhalta ”keskustelulta” kun heti sovitaan että joo, päiväkodin henkilökunta on naurettavaa, matalasti koulutettua luuseria täynnä, jotka kuvittelevat olevansa tärkeitäkin, eikä siellä tajuta että vanhemmilla on muutakin tekemistä kuin keskittyä lapsen hoitopäivään.

Tyhmiä täynnä, ihme että saavat ylipäätään vaikeuttaa tahallaan ihmisten elämää. Hoitaisivat ne lapset ja olisivat hiljaa.

Noniin, nyt on kaikki sanottu. Voimme antaa ketjun painua unholaan taas vähäksi aikaa, kunnes joku taas muistuttaa meitä siitä kuinka hiton tyhmiä ja noloja työntekijöitä ”varhaiskasvatuksessa” on.

Vierailija
53/63 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säästytään paljolta turhalta ”keskustelulta” kun heti sovitaan että joo, päiväkodin henkilökunta on naurettavaa, matalasti koulutettua luuseria täynnä, jotka kuvittelevat olevansa tärkeitäkin, eikä siellä tajuta että vanhemmilla on muutakin tekemistä kuin keskittyä lapsen hoitopäivään.

Tyhmiä täynnä, ihme että saavat ylipäätään vaikeuttaa tahallaan ihmisten elämää. Hoitaisivat ne lapset ja olisivat hiljaa.

Noniin, nyt on kaikki sanottu. Voimme antaa ketjun painua unholaan taas vähäksi aikaa, kunnes joku taas muistuttaa meitä siitä kuinka hiton tyhmiä ja noloja työntekijöitä ”varhaiskasvatuksessa” on.

Itse halveksit korkeakoulutettujen varhaiskasvattajien työtä kun kutsut lapsen varhaiskasvatuspäivää "hoitopäiväksi".

Vierailija
54/63 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli jotkut äitienpäiväkahvit päikkärillä tyyliin 9-15, tein töitä 8-16. Ärsytti kun lapsi oli laitettu kutsumaan kun on leivottu ja kaikkea, sattui vielä silloin oikein extratiukka päivä töissä etten voinut mitenkään lähteä kesken kaiken (25 km päähän). Hakiessa lasta tivattiin miksen tullut kun lapsillakin oli paha mieli ja kutsuttu oli. Silloin kyllä suutahdin, kiireinen päivä koski päähän muutenkin ja tuollainen vastaanotto siellä. Lapsi oli vihainen kuten päikyn tätikin. Kysyin olisitko itse päässyt tänään minun työpaikalle jos olisin kahville kutsunut. Kuulemma järjestelykysymys vain. Annoin johtajalle palautetta ja sen koitosen koommin ko työntekijä ei puhunut minulle sanaakaan. Lähti kyllä aika pian sieltä poiskin.

Vierailija
55/63 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tästä ole kyse , ette te ole mitä nyt tuossa yllä luettelet.

Tunnettu viisaus : sen lauluja laulat kenen leipää syöt. Toteutatte jonkun tahon/viranomaisten keksimiä suunnitelmia.

Kyse on onko niissä järkeä, ovatko ne tarpeellisia ?

Miksi vanhemman pitää osallistua pk:n retkille tms.? Miksi pitää analysoida lapsen edistymistä , edistymistä missä ?, useamman kerran vuodessa jne.

Ymmärrän ns.ongelmatapaukset, mutta en ymmärrä miksi minun pitäisi osallistua johonkin majan rakennukseen a' 25e /h ?

Ja vaikka jätetään raha pois niin mitä lisäarvoa se tuo lapsille , jos 10 ventovierasta seisoo kelloa vilkuillen, että koska h*lvetissä tää loppuu.

Vierailija
56/63 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tästä ole kyse , ette te ole mitä nyt tuossa yllä luettelet.

Tunnettu viisaus : sen lauluja laulat kenen leipää syöt. Toteutatte jonkun tahon/viranomaisten keksimiä suunnitelmia.

Kyse on onko niissä järkeä, ovatko ne tarpeellisia ?

Miksi vanhemman pitää osallistua pk:n retkille tms.? Miksi pitää analysoida lapsen edistymistä , edistymistä missä ?, useamman kerran vuodessa jne.

Ymmärrän ns.ongelmatapaukset, mutta en ymmärrä miksi minun pitäisi osallistua johonkin majan rakennukseen a' 25e /h ?

Ja vaikka jätetään raha pois niin mitä lisäarvoa se tuo lapsille , jos 10 ventovierasta seisoo kelloa vilkuillen, että koska h*lvetissä tää loppuu.

Nuo vanhempainillat ovat kyllä tuskallisia, joissa pitää väkisin jutella muiden, itselle täysin tuntemattomien vanhempien kanssa asiasta x. Pahinta on, jos pitää osallistua johonkin tekemiseen. Jos vanhemmille on pakko järjestää jotain ohjelmaa, niin kuuntelisin mieluummin vaikka luentoa lapsen kehityksestä. Tai voisiko nämä puuharadat olla järjestetty niin, että menisin sinne itse sinne lapsen kanssa silloin, kun meillä on siihen oikeasti aikaa? Vaikka viikonloppuna. Ei niiden työntekijöiden siellä tarvitsisi olla. Usein työpäivän jälkeen me vanhemmatkin ollaan väsyneitä ja nälkäisiä. Haluttaisiin vaan kotiin syömään, lepäämään ja tekemään jotain rauhallista niiden lasten kanssa. Ap

Vierailija
57/63 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa tai pitäisikö sanoa tervemenoa lapsen varhaiskasvatuksen maailmaan, jossa oletetaan, että vanhemmat (lue:äiti) venyy ja paukkuu ja joustaa omista töistään hyppien ja heiluen päiväkodin aikataulun mukaisesti. JA ei se tuohon varhaiskasvatukseen jää, se jatkuu eskarista ala-asteelle ja sieltä yläasteelle - aina siihen asti kunnes lapsi valmistuu lukiosta tai ammattikoulusta. 19 vuoden ajaksi voit heittää oman elämäsi "piippuhyllylle" odottamaan. Sitten voit huokaista helpotuksesta - ohi on. 

Itselläni tämä silmiä avaava 19 vuoden lapsen kasvatusputki on nyt onneksi ohi ja sain oman elämäni takaisin.

Vierailija
58/63 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä Turussa on nykyään ohjeistus, että vasut on pakko järjestää päiväkodin aukioloaikana eli klo 17 mennessä. Käytännössä ennen klo 16, koska eihän siellä ole kuin yksi tai kaksi aikuista enää neljän jälkeen. Onneksi lapseni ei ole enää päivähoidossa.

Samaa mieltä myös jonkun aiemman kanssa tuosta vasun tarpeellisuudesta. Jos lapsella kaikki sujuu, miksi mennä joka syksy ja kevät jaarittelemaan että juu, edelleen sujuu. Pk:n henkilökunta voisi järjestää vasukeskustelun niille, joille siitä on hyötyä. En itse muista että vasuista olisi jäänyt mitään käteen. Lto kertoi että hyvin sujuu ja minä kerroin, että hyvin sujuu kotonakin.

Vierailija
59/63 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miksi päivähoidon kritisointi ymmärretään aina tahallaan siten, että kaikki on tyhmien hoitajien vikaa? Kysehän on siitä, että systeemissä on vikaa. Ei vasuista ärsyyntyminen tarkoita, ettei arvostaisi hoitajia. Se on ihan eri asia.

Vierailija
60/63 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sä et sitten osaa avata suutasi ja sanoa, että olet töissä silloin? 🤔 Ei siellä kukaan syyllistä, ihme hommaa. Miksi ihmeessä näin tekisivät?

Lastenhoitaja

Ei vai? Ha... Mä olin viime vuoden joulujuhlan aikaan töissä ja ilmoitin, että en osallistu. Hoitaja vielä edellisenä päivänä koetti sanoa, että kun sille lapselle ois hirmu tärkeetä, että osallistuisin ja kun muidenkin vanhemmat on paikalla niiden esityksessä. Sama juttu monta kertaa, kun jään pois. "Ois hirveen tärkeetä X:lle, jos tulisit ja tulee paha mieli, jos näkee muiden perheet paikalla." No ku en vit tu pysty. Mulla on vuorotyö ja en voi vaan lähteä kesken päivän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän neljä