Päiväkodin pitäisi mahdollistaa työssäkäynti, mutta nyt joudun koko ajan joustamaan töistäni!
Minulla siis yksi lapsi joka aloitti vuosi sitten päiväkodin. Minä hölmönä luulin, että päiväkoti on sitä varten, että vanhemmat pääsevät töihin. Mitä vielä! Olen joutunut lähtemään töistä aikasemmin päiväkodin takia monta kertaa.
Viime syksynä oli ensin vanhempainilta. Oltiin ulkona, kierrettiin jotain rasteja ja me vanhemmat mietittiin mitä ne siellä päiväkodissa lapsille keksii. Luulin, että olisi saatu jotain hyödyllistä tietoa, mutta ei. Sitten oli kasvatuskeskusteluja, joissa puhuttiin lapsesta ne samat asiat jotka olen kuullut monta kertaa, kun olen lasta hakenut päiväkodista. Lisäksi isänpäivä ja äitienpäiväkahvitteluja ja ties mitä temppuratoja, joulujuhlaa yms. Aina saa miettiä miten näihin pystyy osallistumaan, ettei vaikuttaisi liikaa omiin töihin.
Joo, ne on lapsesta kivoja. Ymmärrän sen. Mutta kun oma työ on sellainen, etten minä sieltä voi lähteä silloin kun haluan. Minulla on aikataulut, asiakkaat ja työajat joita olisi hyvä noudattaa. Luulin, että koronan takia näitä kissanristiäisiä olisi päiväkodilla vähemmän, mutta nyt niitä ollaan järjestetty ulkona. Minua ei kiinnosta seistä pihalla tuntemattomien ihmisten kanssa miettimässä, millä väreillä joku leikkimökki maalataan. Sitten päiväkodilta syyllistetään, kun ei osallistuta.
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle riittäisi lapsen päivähoito. Itse pystyn kyllä kasvattamaan lapseni.
Tietenkin olet vapaa järjestämään lapsesi hoidon kuinka parhaaksi näet, perhepäivähoidossa tai kerhossa yksityisesti.
Kunnallinen päivähoito on kuitenkin varhaiskasvatusta, jota säädellään lailla melko tarkasti. Varhaiskasvatussuunnitelma on velvoittava asiakirja, ei mikään suositus.
Sinun ei ole mikään pakko valita kunnallista varhaiskasvatusta ennen kuin lapsi täyttää 6 - vuotta ja menee eskariin. Silloin taitaa olla pakko, mutta sekin vain 4 tuntia päivässä. Siihen saakka saat järjestää lapsen hoidon kokonaan aivan kuten haluat, vaikka naapurin Keijolla.
Varhaiskasvatuksen opettajaEi tarvitse yksityisessä pph-hoidossa vasuja täytellä, vaikka kunnan valvonnan alaisena olemme me myös. Kannattaa vanhempien myös harkita tätä. Maksu on sama kuin kunnallisella puolella (pääasiassa) palvelusetelien tai kelantuen avulla.
Yks. Pph
Ehdottomasti näin. Etenkin kun nyt subjektiivisen päivähoito-oikeuden myötä on päiväkodeilla taas kädet täynnä työtä.
Varhaiskasvatuksen opettaja
Koulussa on parhaimmillaan koko elokuu, joulukuu ja toukokuu pelkkää erityisjärjestelyä ja erilaista rastijuoksua. Tieto tulee viime tipassa ja yleensä muuttuu ainakin viisi kertaa, joten joka aamu arvotaan, mikä se päivän aikataulu ja tarvikelista oikeastaan on.
Sitten on vanhempainillat (useita vuodessa), luentoiltoja ja tietenkin ne keskellä päivää olevat keskustelut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nää Vasut voisi kyllä järkeistää. Niihin menee tuhottomasti aikaa ja hyöty on pieni. Saman oisi tehdä yksinkertaisesti.
Mutta kuulostaahan se hienolta ja ns opet saa olla tuhottomasti pois ryhmästä koneiden äärellä kaffen kansa.Juu nämä Vasut ovat aivan typeriä. Osaa joo laittaa vetoketjun kiinni ja ymmärtää lukujonon jne, näitä lappuja käydään se tunti.
Minä olen sitä mieltä, että vanhemmat voisivat itse päättää onko tarvetta vasuille/keskusteluulle tai pk:n väki voisi itse sanoa, jos tarvetta on. Mutta muuten ne voisi jätä väliin. Omilla lapsilla olleet täysin turhia. Ja vielä se typerä virallisuus niissä lippulapuissa.
Minulla oli yhteishuoltajuus lapsista ex:n kanssa, mutta eipä sitä kiinnostanut. Asui toisella puolella Suomea, eikä pitänyt yhteyttä lapsiin. En tiennyt edes osoitetta ja se yhteishuoltajuus oli joku lastenvalvojan suositus kauan sitten mistä en osannut silloin kieltäytyä kun näistä sovittiin.
Päiväkodista pitkään jankutettiin, että tämä paperi tarvitsee ehdottomasti myös isän allekirjoituksen. Sanoin, etten tiedä missä hän on. Mutta kun se tarvitaan vaati lto!! Johonkin typerään vasulappuun. Paljonpa isää vasulaput kiinnostivat kun ei ne lapsetkaan. Väärensin sen loppujenlopuksi kun en jaksanut kuunnella lto:n kyselyjä asiaan. En tiedä onko asiat muuttuneet, näistä yli 10v.Kolmen äiti.
Jep.
Lastenhoitajana pyöritän ryhmää lähes syksyn yksin kun opet kirjaa näitä keskusteluja hienoille lomakkeille. Kummasti niihin meneekin aikaa.
Minä joka hoidan lapset, en edes näe mitä niissä lukee.
Hölmön hommaa.
Vierailija kirjoitti:
Koulussa on parhaimmillaan koko elokuu, joulukuu ja toukokuu pelkkää erityisjärjestelyä ja erilaista rastijuoksua. Tieto tulee viime tipassa ja yleensä muuttuu ainakin viisi kertaa, joten joka aamu arvotaan, mikä se päivän aikataulu ja tarvikelista oikeastaan on.
Sitten on vanhempainillat (useita vuodessa), luentoiltoja ja tietenkin ne keskellä päivää olevat keskustelut.
Meillä ei ainakaan ole ollut ala-asteella mitään vanh.iltoja tai muitakaan rastijuoksuja. Keskustelut tulossa ja ne hoidetaan meetin kautta.
Vasut ym kinkerit ymmärrän, mutta sitä en oikein ymmärrä enkä hyväksy, että lapsi vaaditaan hakemaan pois klo 12 hoidosta, että henkilökunta voi kokonaisuudessaan suunnitella toimimtaansa. Vaatii aika helvetisti suunnittelua olla pois töistä yli puoli päivää.
Isänpäivä ja äitienpäivä juhla. Miksi niihin molempiin pitää osallistua, siis sinun?
Ap täällä. Minun lapsi täytti siis 3v. Vasukeskustelut ovat olleet siis luokkaa, että osaa pukea, syödä, leikit sujuu kavereiden kanssa jne. Mun lapsella ei ole mitään erityistä ja on ihan normaalisti kehittynyt ja kasvanut. Ymmärrän vasut niiden lasten kohdalla, joilla jotain ongelmia ja niiden, jotka menossa eskariin.
Olisin vienyt pph:lle, mutta niitä on vähennetty tosi paljon tällä alueella. Nyt lapsi on sopeutunut päiväkotiin ja saanut kavereita, niin enää en halua vaihtaa. Päiväkodissa ei siis mitään vikaa, mutta olen väsynyt siihen, että niin paljon on menoja ja lippulappusia täytettävänä pk:n takia. Pitää muistaa viedä jumppavaatteita, naamiaisasua, retkieväitä, omaa lelua, unikaveria, kirjaa, peliä ja ties mitä. Sitten nämä iltamat johon toivotaan vanhempien osallistuvan. Ihan kivoja välillä, mutta tuntuu, että joka viikko on jotain, mitä pitää yrittää muistaa tuoda tai järjestää.
Älkää käsittäkö väärin. Lapsi on mulle tärkeä ja on kiva, että päiväkoti panostaa, mutta nyt on menossa tämä osallistamisen buumi, että meiltä vanhemmilta vaaditaan jo vähän liikaa osallistumista ties mihin kekkereihin ja lippulappusiin.
Kunpa saisi edes sen hoidon, mitä tarvitsisi. Jo 90-luvulla piti vanhempien suunnitella menemiset ja tulemiset siten, että toinen vei ja toinen haki lapset, kun työpäivä olisi muuten jäänyt tyngäksi, koska lapset oli haettava 16:45, jotta kuulemma oma henkilöstö ehti hakea toisaalla hoidossa olevat lapsensa klo 17.
Pph/kolmiperhehoidon murheenkryyni oli myös jatkuva varahoidon tarve. Meilläkin kun oli kolme hoitoikäistä lasta, niin eiväthän he koskaan mahtuneet yhteen varahoitopaikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Ap täällä. Minun lapsi täytti siis 3v. Vasukeskustelut ovat olleet siis luokkaa, että osaa pukea, syödä, leikit sujuu kavereiden kanssa jne. Mun lapsella ei ole mitään erityistä ja on ihan normaalisti kehittynyt ja kasvanut. Ymmärrän vasut niiden lasten kohdalla, joilla jotain ongelmia ja niiden, jotka menossa eskariin.
Olisin vienyt pph:lle, mutta niitä on vähennetty tosi paljon tällä alueella. Nyt lapsi on sopeutunut päiväkotiin ja saanut kavereita, niin enää en halua vaihtaa. Päiväkodissa ei siis mitään vikaa, mutta olen väsynyt siihen, että niin paljon on menoja ja lippulappusia täytettävänä pk:n takia. Pitää muistaa viedä jumppavaatteita, naamiaisasua, retkieväitä, omaa lelua, unikaveria, kirjaa, peliä ja ties mitä. Sitten nämä iltamat johon toivotaan vanhempien osallistuvan. Ihan kivoja välillä, mutta tuntuu, että joka viikko on jotain, mitä pitää yrittää muistaa tuoda tai järjestää.
Älkää käsittäkö väärin. Lapsi on mulle tärkeä ja on kiva, että päiväkoti panostaa, mutta nyt on menossa tämä osallistamisen buumi, että meiltä vanhemmilta vaaditaan jo vähän liikaa osallistumista ties mihin kekkereihin ja lippulappusiin.
Meidän lapsi oli kunnallisella pph:lla ja ihan samalla lailla siellä käytiin vasukeskustelu hoitopäivän jälkeen, jouluna oli tontturataa ja isän- ja äitienpäiväkahveja juotiin, kesän aloitusta juhlittiin yms. Nämä oli kaikki onneksi hoitoajan jälkeen, niin oli helppo osallistua.
Muistettavaa oli yhtälailla eväissä, naamiaiskamoissa, lelu- ja pelipäivissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin olet vapaa järjestämään lapsesi hoidon kuinka parhaaksi näet, perhepäivähoidossa tai kerhossa yksityisesti.
Kunnallinen päivähoito on kuitenkin varhaiskasvatusta, jota säädellään lailla melko tarkasti. Varhaiskasvatussuunnitelma on velvoittava asiakirja, ei mikään suositus.
Sinun ei ole mikään pakko valita kunnallista varhaiskasvatusta ennen kuin lapsi täyttää 6 - vuotta ja menee eskariin. Silloin taitaa olla pakko, mutta sekin vain 4 tuntia päivässä. Siihen saakka saat järjestää lapsen hoidon kokonaan aivan kuten haluat, vaikka naapurin Keijolla.
Varhaiskasvatuksen opettajaEi tarvitse yksityisessä pph-hoidossa vasuja täytellä, vaikka kunnan valvonnan alaisena olemme me myös. Kannattaa vanhempien myös harkita tätä. Maksu on sama kuin kunnallisella puolella (pääasiassa) palvelusetelien tai kelantuen avulla.
Yks. Pph
Ehdottomasti näin. Etenkin kun nyt subjektiivisen päivähoito-oikeuden myötä on päiväkodeilla taas kädet täynnä työtä.
Varhaiskasvatuksen opettaja
Tuskin olet oikea varhaiskasvatuksen opettaja jos puhut työstäsi "päivähoitona". Päiväkodeissa on jo vuodesta 2015 alkaen tarjottu lapsille varhaiskasvatusta eikä enää päivähoitoa. Varhaiskasvatus on jokaisen lapsen oikeus ja siellä on suuri merkitys lapsen tulevalle koulumenestykselle sekä syrjäytymisen ehkäisylle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yks. Pph
Minä neuvolassa mainitsin, että lapsi menisi ehkä perhepäivähoitoon, niin terkkari änkesi kesken lauseen sanomaan että niin päiväkotiin. Olin että mitä ******. Asenne se että vanhempien sana jyrätään ja sillä ei ole juuri mtn merkitystä, pääasia että vieraat kasvattavat lapsen, ja kunta on tietoinen jokaisesta liikkeestä mitä perheessä tapahtuu.
En ilmeisesti osaa hänen mielestään kasvattaa lastani kun niin hehkutti varhaiskasvatuksen tärkeyttä. No ihan piruuttani laitan perhepäivähoitoon lapsen.
eri
Jos päiväkoti vaatii noita kasvatuskeskusteluja, ne voi hoitaa Skypellä tai illalla joskus viiden jälkeen. Vanhemmat voivat jakaa ne käynnit.
Vierailija kirjoitti:
Jos päiväkoti vaatii noita kasvatuskeskusteluja, ne voi hoitaa Skypellä tai illalla joskus viiden jälkeen. Vanhemmat voivat jakaa ne käynnit.
Kyllä ne vaditaan henk kohtaisina. Jopa koulussa ja jopa korona-aikaan.
Just kinannut yläkoululaiseni luokanvalvojan kanssa asiasta.
Keskellä päivää pitäisi ajaa uudestaan koulullw molempien.
Ei riitä että kuskaamme lapsen sinnw aamulla ja haemme iltapäivällä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki pk:n juhlat ja vasut pitäisi ehdottomasti olla iltaisin jos niitä on pakko järjestää. Vaatii todella paljon jäädä pois juhlista, koska lasta harmittaa että äiti ja isä ei taaskaan pääse. Molemmilla työ josta ei olla pois kesken päivän ilman todella hankalia järjestelyitä. Usein ilmoituskin tulee niin myöhään että on sovittuja palavereita samaan aikaan.
Ilta-aikoina järjestettävät tapahtumat saattavat vaatia sen, että henkilökunta tekee nuo tunnit talkootöinä - kuntatyönantaja ei kenties maksa tuollaisista ilta- ja ylitöistä.
Ainakin omassa kunnassa olen epäillyt tätä, koska valtaosin pk:n ja koulun kaikki tapaamiset ja tapahtumat ovat olleet virka-aikoina.
Kannattaa varautua ajatukseen, että kouluikäisen asiat vaativat vielä useammin omien työaikojen järjestelyä. Myös kouluterveydenhuolto- ja hammaslääkärikäynnit ovat vuosittaisia, etenkin jos huomataan jotain erityistarpeita, kuten vaikkapa oikomishoidot.
Voi ap. Sinulla taitaa olla elämänhallinta täysin hukassa, tai sitten ura menee lapsen edelle. Yksi lapsi ja kaksi vanhempaa ja nyt jo on noin vaikeaa.
Toivottavasti tämä jää ainoaksi lapseksi,etkä eroa eikä lapsesi ala harrastamaan mitään. Silloin sinun "paletti" kaatuu täysin. Voimia sinulle ja sinun "ongelmille". Nauran sinulle pas..set naurut.
Vierailija kirjoitti:
lapsesi ala harrastamaan mitään.
Lähes kaikki lapset harrastavat jotain. Vähintään pelaamista tms. Eivät ne vaan apaattisina istu vapaa-aikaansa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähes kaikki lapset harrastavat jotain. Vähintään pelaamista tms. Eivät ne vaan apaattisina istu vapaa-aikaansa
Pelaaminen olisikin aloittajan lapselle sopiva harrastus. Ei olisi harkkakuskauksia, talkoita, kisamatkoja, kahviovuoroja, vanhempainiltoja yms joista suurinosa vanhemmista selviää helposti, jopa useamman lapsen kanssa ja jopa yksinhuoltaja. Ap ei selviäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki pk:n juhlat ja vasut pitäisi ehdottomasti olla iltaisin jos niitä on pakko järjestää. Vaatii todella paljon jäädä pois juhlista, koska lasta harmittaa että äiti ja isä ei taaskaan pääse. Molemmilla työ josta ei olla pois kesken päivän ilman todella hankalia järjestelyitä. Usein ilmoituskin tulee niin myöhään että on sovittuja palavereita samaan aikaan.
Ilta-aikoina järjestettävät tapahtumat saattavat vaatia sen, että henkilökunta tekee nuo tunnit talkootöinä - kuntatyönantaja ei kenties maksa tuollaisista ilta- ja ylitöistä.
Ainakin omassa kunnassa olen epäillyt tätä, koska valtaosin pk:n ja koulun kaikki tapaamiset ja tapahtumat ovat olleet virka-aikoina.Kannattaa varautua ajatukseen, että kouluikäisen asiat vaativat vielä useammin omien työaikojen järjestelyä. Myös kouluterveydenhuolto- ja hammaslääkärikäynnit ovat vuosittaisia, etenkin jos huomataan jotain erityistarpeita, kuten vaikkapa oikomishoidot.
Kunta-alalla on työehtosopimus, ei siellä tehdä talkootyötä. Maksetaan ylityökorvaukset ihan niin kuin kuuluukin. Ilta-ajat on hankala järjestää ilman ylitöitä ja niitä ei ole pakko tehdä. Työvuorot on hankala saada täsmäämään kun ollaan jo päivällä töissä.
Varhaiskasvatuslain mukaan meillä on velvollisuus osallistaa vanhemmat, siksi niitä osallistavia juttuja on paljon. Vasun voi käydä vaikka skypen kautta jos on vaikea päästä paikalle ja onpa niitäkin vanhempia jotka ei koskaan saa vasulle varattua aikaa sopimaan. On perheitä jotka eivät koskaan osallistu mihinkään ylimääräiseen, on perheitä jotka osallistuvat kaikkeen ja lukuisa määrä perheitä siitä väliltä. Olkaa rohkeasti omaa mieltä ja osallistukaa mihin haluatte, me emme syyllistä.
Varhaiskasvatuksen hoitaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelaaminen olisikin aloittajan lapselle sopiva harrastus. Ei olisi harkkakuskauksia, talkoita, kisamatkoja, kahviovuoroja, vanhempainiltoja yms joista suurinosa vanhemmista selviää helposti, jopa useamman lapsen kanssa ja jopa yksinhuoltaja. Ap ei selviäisi.
Kuulostaa ihan hirveeltä elämältä
Odotapa vaan koulua.
Korona räjäytti sen jättipotin aivan uusiin sfääreihin!