Kuinka pitkäksi aikaa kissat saa jättää yksin kotiin?
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu miten on valmistautunut, jos on varattu riittävästi ruokaa ja vettä ja paikka mihin tehdä tarpeet niin kyllähän se pärjää vaikka viikon.
Toivottavasti tämä oli provo?
Jos nyt on kyseessä sisäkissa joka muutenkin viettää kaikki aikansa sisätiloissa niin se nyt on ihan sama onko siellä ihmistä paikalla vai ei jos perustarpeista on huolehdittu.
Joo, kissan vieminen esim. vieraaseen eläinhoitolaan pe-su on paljon suurempi stressi kuin yksinolo. Koiran kohdalla tilanne on toinen.
48 tuntia on kansainvälinen tutkimuksiin perustuva suositus.
Enemmistö kissoista säätelee itse oman syömisensä eikä rohmua kerralla kaikkea niin kuin koirat.
Osan märkäruuasta voi jäädyttää ja laittaa eristävään astiaan jolloin se on kissalle mieluista n. vuorokauden päästä.
Asun ulkomailla ja täälläkin suositus on se 2 vrk.
Se on muuten asetus, ei laki. Toki vastuullinen omistaja ei jätä kissaansa yksikseen ilman valvontaa. Omat on olleet joskus yhden yön yli omillaan, käytännössä melkein kaksi vuorokautta. Useampi vessa, paljon ruokaa ja vettä monessa astiassa eikä mitään hätää ole ollut. Kun on kotiuduttu, on ovella ollut vastassa tyytyväiset kisulit. Jos tilanne alkaisi toistua, pitäisi luonnollisesti miettiä hoitajaa.
Onneksi virikkeiden suhteen kissat eivätkö ole kovinkaan vaativia. Virikkeiksi riittää lattialle pudonnut karkkipaperi hyvät kiipeilypaikat ja näkymä ikkunasta, kun taas kaupasta ostetut kalliit lelut ei pahemmin kissoja kiinnosta.
Ja on toki hyvä olla huolissaan lemmikistään, mutta ei sisäeläimet kuten kissa ole jatkuvan sairastumisuhan alla niin, että pitäisi stressata itseltään yöunet ja hiukset päästä.
Eläinsuojelulain mukaan vähintään kerran vuorokaudessa jonkun on käytävä tarkistamassa että kissoilla on kaikki hyvin. Tämä laki koskee kaikkia selkärankaisia eläimiä.
Minkä ikäisen lapsen antaisitte käydä katsomassa kissoja? Minulla vanhempi lapsi nyt tokaluokkalainen ja asuu puolet ajasta isällään. Ja tämä isän koti on ihan lähellä omaani. Joskus lapsivapaalla käyn reissussa ja minulla on kissoja. Olen pyytänyt sitten kaveria ruokkimaan kissat, mutta miettinyt milloin voisin lastani pyytää tekemään tämän. Hän varmaan mielellään kävisi, kun kovasti meidän kissoista pitää.
Ja kun se aikalukollinen automaatti tilttaa eikä anna ruokaa niin...