Vietkö kynttilän tänään haudalle? Katselin eilen bussin ikkunasta kun ajoimme hautausmaan ohi että ihmiset
olivat vieneet jo paljon kynttilöitä. Kaunis näky.
Kommentit (21)
Kuka siivoo kaiken muoviroskan pois?
En vie kynttilää mieheni, isäni, enkä mummoni haudoille. Se on kaunis ele, mutta olen laahustanut niin pitkään kuoleman laaksossa koko ajan hautaamassa rakkaita ja tyhjentämässä kuolinpesiä että tänään mieluummin kuoharia ja jotakin mukavaa kaupallisessa hengessä.
Ei meidän perheessä ole lapsenakaan ollut tapana viettää pyhäinpäivää kun omat sukulaisetkin haudattu muualle paitsi nyttemmin yksi täti paikalliseen uurnalehtoon nimettömänä. Tuskin vien siis tänä vuonnakaan kynttilää.
Eilen aioin viedä, mutta meni ylitöiksi enkä enää töiden jälkeen jaksanut. Tänään vien illalla. Meillä on lasiset kynttilät, joihin vain vaihdetaan uusi sisältö. Haen ne pois haudoilta viikon sisään siitä kun ne haudoille vein.
Olen ateisti, mutta käyn joskus pyhäpäivinä hautausmaakävelyllä kynttilöiden vuoksi
(paikkakunnalle ei haudattu omia läheisiä). Kaunis näky ja kauniita ajatuksia.
Vierailija kirjoitti:
Joko omaiset itse tai seurakunnan työntekijät.
Vierailija kirjoitti:
En vie kynttilää mieheni, isäni, enkä mummoni haudoille. Se on kaunis ele, mutta olen laahustanut niin pitkään kuoleman laaksossa koko ajan hautaamassa rakkaita ja tyhjentämässä kuolinpesiä että tänään mieluummin kuoharia ja jotakin mukavaa kaupallisessa hengessä.
Ihan oikein. Juhla on sitä, että tehdään jotain muuta kuin arkena. Sinun arkeesi on tuo kuolema-teema ilmeisesti kuulunut viime aikoina aika vahvasti, joten sinun juhlasi kuuluu nyt olla jotain aivan muuta.
Vierailija kirjoitti:
Olen ateisti, mutta käyn joskus pyhäpäivinä hautausmaakävelyllä kynttilöiden vuoksi
Miten ateismi tuohon liittyy? Ei hautausmaat ole mitään uskonnollisia paikkoja, vaikka usein sijaitsevatkin kirkon lähellä ja ovat seurakuntien hoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Hautausmaan työntekijät .
En vie. Kynttilämeri hautausmaalla on kaunis näky, mutta kerran satuin näkemään sen valtavan roska- ja jätemäärän mikä pääosin muovikuorellisista ja metallikannellisista kynttilöistä aiheutui. Se veti aika sanattomaksi ja sen jälkeen en ole ostanut ainuttakaan hautakynttilää.
Hautausmaalla käydessä (muualle haudattujen muistopaikalla) otan korkeintaan tulitikut mukaan, että voin sytyttää sammuneita kynttilöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ateismi tuohon liittyy? Ei hautausmaat ole mitään uskonnollisia paikkoja, vaikka usein sijaitsevatkin kirkon lähellä ja ovat seurakuntien hoidossa.
Seurakunnat eivät ainoastaan hoida, vaan omistavat hautausmaat, ns. kirkkomaan, ns. siunatun ma'am, on siis olemassa joitakin hautausmaita, jotka eivät ole minkään uskontokunnan, mutta niitä on aika vähän.
Kynttilöiden sytyttäminen haudoille ei kyllä mielestäni ole uskonnon harjoittamista, ellei sitä itse sellaisena pidä. Ateistit kun kuolee, se ei ole uskon asia.
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin menen maanantaina hakemaan kynttiläroskat pois haudoilta, joita hoidan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikein. Juhla on sitä, että tehdään jotain muuta kuin arkena. Sinun arkeesi on tuo kuolema-teema ilmeisesti kuulunut viime aikoina aika vahvasti, joten sinun juhlasi kuuluu nyt olla jotain aivan muuta.
-Juhlitko joka viikonloppu vai oliko sattuma että oma juhlimisesi sattui juuri pyhäinpäiväksi? Syitä laiskuuteen käydä muistamassa läheisiä voi tietenkin aina olla.
Vierailija kirjoitti:
Juu, eihän kuolema ole jumalan olemassaolosta tai usko vakaumuksesta riippuvainen asia. Eikä hautausmaalla käyminen uskonnon harjoittamista (ellei sitä itse sellaisena koe) Kyllä kai kirkkorakennuksissakin voi käydä niitä ja tunnelmaa kokemassa, vaikka ei jumalaan uskoisikaan.
Minä käytän Havin Havu-lyhtyjä useaan kertaan. Ensimmäisellä kerralla vien sen alkuperäisine kynttilöineen ja seuraavalla kerralla laitan Havu-lyhtyihin öljykynttilät. Havu-lyhtyjä voi käyttää todella monta kertaa, niin kauan kuin kynttilän metallinen "kansi" alkaa näyttää mustuneelta/ruostuneelta. Hautausmaan roskiksesta voi myös löytää vain kerran käytettyjä Havu-lyhtyjä, joista voi ottaa sen kannen käyttöön. Yhdessä hautakivessä on kynttiläsyvennys, niin että siihen tarvitaan vain öljykynttilä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Juhlitko joka viikonloppu vai oliko sattuma että oma juhlimisesi sattui juuri pyhäinpäiväksi? Syitä laiskuuteen käydä muistamassa läheisiä voi tietenkin aina olla.
Ymmärtääkseni muistaminen ei edellytä mihinkään menemistä. Läheistä voi muistaa missä ja milloin vaan, ilman että liikehtii mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vainajat ei kaipaa eläviltä muistamista tai haudalla käymistä, he ovat maallisten rituaalien ulottumattomissa. Haudat ja hautausmaat ovat meitä eläviä varten, eikä hautausmaalla käymisen pitäisi olla vastenmielinen velvollisuus kenellekään. Ikävää, jos siitä sinulle on sellainen suorite muodostunut.
Vierailija kirjoitti:
Hmmmm...kiinnostava kysymys. Monilla hautausmailla on henkilökuntaa tai ulkoistettu kiinteistöhuolto, joka pitää huolta hautausmaan kunnosta ja siisteydestä. Voi hyvinkin olla samat ihmiset, jotka pyhäinpäivän jälkeen ”siivoo muoviroskan pois”.
Vein eilen iltapäivällä neljän aikoihin kynttilät haudoille. Öljykynttilät lyhtyihin, palavat huomiseen asti. Minulla on puolen tunnin matka hautausmaille, halusin hoitaa sen jo eilen, etten joudu tänään ruuhkaan. Tänään poltan kynttilää kotonani rakkaiden ihmisten muistoksi.