Oletko kokenut elämäntapainflaation?
Eräs ystäväni lopetti tupakoinnin rahan vuoksi. Käytännössä säästyneistä rahoista ei ollutkaan mitään hyötyä, koska "johonkin ne rahat vain katoavat".
Olen itse kokenut saman kun tulot nousivat nelinkertaiseksi. Tajusin että jotain on tehtävä, koska "johonkin ne rahat vain katoavat" ja yhä odottamaan tilipäivää suu kuolassa.
Kyseessä on elämäntapainflaatio, joka koskee kaikkia tuloluokkia tulojen noustessa.
"Lifestyle inflation refers to an increase in spending when an individual's income goes up. Lifestyle inflation tends to become greater every time an individual gets a raise and can make it difficult to get out of debt, save for retirement, or meet other big-picture financial goals. Lifestyle inflation is what causes people to get stuck in a cycle of living paycheck to paycheck where they have just enough money to pay the bills every month. "
Kulut nousevat pienistä puroista: ostelet vähän kalliimpaa saippuaa, ihorasvaa, ruokaa jne ihan vaan koska voit. Päivitä television suurempaan, koska voit. Ostat vähän kalliimpia vaatteita, koska ne kuuluvat parempi tuloisen imagoosi. Pikkuhiljaa huomaat ettei ole rahaa mihinkään suureen ja elät kädestä suuhun tai pahimmassa tapauksessa ylivelkaannut.
Isoihin rahoihin tottuu, budjetointi unohtuu ja mihinkään isompaan ei ole varaa, saatika säästämiseen tai sijoittamiseen. Raha polttelee taskussa, koska onhan se käytettävä kun sitä on.
Onko sinulle käynyt näin ja kuinka teit korjausliikkeen?
Isompi asunto voi olla halvempi kuin pienempi. Itse muutin juuri kaksiosta kolmioon ja rahaa jäi reippaasti yli.
Mutta tietysti jos katsoo pitkin nenänvarttaan kaikkia vähänkään halvempia asuinalueita, niin sitten tällainen muutos ei onnistu.