Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako terapeutti koskettaa potilasta?

Vierailija
30.10.2020 |

Sain paniikkikohtauksen istunnon aikana ja terapeutti silitteli selkääni. Kysyi luvan että saako koskea ja annoin luvan. Oliko väärin toimittu vai ok? Suhteemme on muuten "asiallinen"

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa, paitsi nyt epidemia-aikaan se ei ole suositeltavaa. Oma terapeuttini halasi minua yleensä jokaisen istunnon aikana, mutta epidemian alettua kertoi että pitää nyt toistaiseksi turvavälin.

Minä en ihan nyt allekirjoita näitä ”halailijaterapeutteja”. Koskemattomuudelle on syynsä. Tuollainen toistuva halailu tuo aina mukanaan mahdollisuuden alitajuiseen seksuaaliseen vireeseen - ihan vaikka tarkoitus olisi kuinka viaton. Ja kyllä, seksuaalisesta suuntautumisesta riippumatta.

Riippuu ihmisistä.

Ei riipu. Kyseessä on _hoitosuhde_, jossa koskettelulla tehostetaan manipulointia.

Voi herranjestas. Olen käynyt kohta 15 vuotta samalla terapeutilla. Mitään seksuaalista siinä ei ole. Hän saa paniikkikohtaukseni hellittämään tuolla koskettamisella. Tilannetajuinen siis ja osaa lukea ihmistä. Mitään manipulointia siinä ei ole vaan auttamista ja tukemista. Suomalaisten suhtautuminen fyysiseen kosketukseen on omituinen.

Ja sinä maksat tuosta kosketuksesta? Siksikö saat paniikkikohtauksen siellä?

Ei helvetti 😳

Kuulostaa kyllä oudolta. Käynyt vuosia, saa istunnoissa paniikkikohtauksia, jotka menevät ohi koskettelulla. Kuka käy 15 v terapiassa.

Vierailija
22/30 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa, paitsi nyt epidemia-aikaan se ei ole suositeltavaa. Oma terapeuttini halasi minua yleensä jokaisen istunnon aikana, mutta epidemian alettua kertoi että pitää nyt toistaiseksi turvavälin.

Minä en ihan nyt allekirjoita näitä ”halailijaterapeutteja”. Koskemattomuudelle on syynsä. Tuollainen toistuva halailu tuo aina mukanaan mahdollisuuden alitajuiseen seksuaaliseen vireeseen - ihan vaikka tarkoitus olisi kuinka viaton. Ja kyllä, seksuaalisesta suuntautumisesta riippumatta.

Riippuu ihmisistä.

Ei riipu. Kyseessä on _hoitosuhde_, jossa koskettelulla tehostetaan manipulointia.

Voi herranjestas. Olen käynyt kohta 15 vuotta samalla terapeutilla. Mitään seksuaalista siinä ei ole. Hän saa paniikkikohtaukseni hellittämään tuolla koskettamisella. Tilannetajuinen siis ja osaa lukea ihmistä. Mitään manipulointia siinä ei ole vaan auttamista ja tukemista. Suomalaisten suhtautuminen fyysiseen kosketukseen on omituinen.

Ei helvetti 😳

Kuulostaa kyllä oudolta. Käynyt vuosia, saa istunnoissa paniikkikohtauksia, jotka menevät ohi koskettelulla. Kuka käy 15 v terapiassa.

No tuo ei ole oikea henkilö arvioimaan terapeutin toimintaa. Melko tehotonta jos on 15 vuotta kulkenut. Joku raja se tuossakin on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu ihmisistä.

Ei helvetti 😳

No tuo ei ole oikea henkilö arvioimaan terapeutin toimintaa. Melko tehotonta jos on 15 vuotta kulkenut. Joku raja se tuossakin on.

Roikottamista, halailua/fyysistä koskettelua, rahastusta, you name it ... 😐

Vierailija
24/30 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu ihmisistä.

Ei helvetti 😳

Tiesitkö, että joillakin on erittäin vaikeitakin esim. persoonallisuushäiriöitä, traumoja, tms. ja siksi voivat tarvita elämän pituista tukea. Psykoanalyyttinen terapia voi muutenkin kestää vaikka kuinka kauan kun siinä tehdään muutakin kuin annetaan lääkkeitä tai hengitysharjoituksia kouraan samalla kun käsketään vaan päättää ajatella eri tavalla.

Halailu ei kyllä kuulosta kovin hyvältä idealta, ainakaan jatkuvana tapana eikä vain erityisissä tilanteissa, esim. lapsen kuoleman jälkeen tai viimeisen tapaamisen päätteeksi. Kättely on ainoa kosketus mikä oli osa omaa terapiaani ennen koronaa.

Vierailija
25/30 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on kyllä osalla sairaalloisen vaikea suhtautuminen fyysiseen kosketukseen.

Halaan ystäviänikin aina kun tapaamme. Terapeutti on minulle samalla tavalla tärkeä ja läheinen henkilö, joten totta kai halaan häntäkin aina kun tapaamme. Paitsi nyt, kun ei ole syytä lisätä riskiä että vastaanotolla leviäisi korona. Ei ole minkäänlaista seksuaalista virettä tai muutakaan kummallista näissä halauksissa. Fyysinen läheisyys on yksi ihmisen perustarpeista, ja hoitaa ihmistä tehokkaasti. Miksei terapeutti käyttäisi keinoja, jotka tehoavat?

Eri asia olisi, jos halailu menisi överiksi tai olisi jotain muuta kuin platonisen kaverillista. Normaaleilla ihmisillä näin ei käy. Asioista ei kannata tehdä liian vaikeita!

Vierailija
26/30 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on kyllä osalla sairaalloisen vaikea suhtautuminen fyysiseen kosketukseen.

Halaan ystäviänikin aina kun tapaamme. Terapeutti on minulle samalla tavalla tärkeä ja läheinen henkilö, joten totta kai halaan häntäkin aina kun tapaamme. Paitsi nyt, kun ei ole syytä lisätä riskiä että vastaanotolla leviäisi korona. Ei ole minkäänlaista seksuaalista virettä tai muutakaan kummallista näissä halauksissa. Fyysinen läheisyys on yksi ihmisen perustarpeista, ja hoitaa ihmistä tehokkaasti. Miksei terapeutti käyttäisi keinoja, jotka tehoavat?

Eri asia olisi, jos halailu menisi överiksi tai olisi jotain muuta kuin platonisen kaverillista. Normaaleilla ihmisillä näin ei käy. Asioista ei kannata tehdä liian vaikeita!

Monta huonoa pointtia joilla yritetään häivyttää fakta, ettei fyysinen koskettelu sovi hoitosuhteeseen. Niistä kärjekkäimpinä ne , ettei hoitosuhde ole ”läheinen ihmissuhde” ja että harvemmin terapiassa käy täysin ”normaaleita ihmisiä”. Fyysistä läheisyyttä terapiassa ihmisen perustarpeena etsivä ihminen on aika helvetin sekaisin.

Vierailija
27/30 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monta huonoa pointtia joilla yritetään häivyttää fakta, ettei fyysinen koskettelu sovi hoitosuhteeseen. Niistä kärjekkäimpinä ne , ettei hoitosuhde ole ”läheinen ihmissuhde” ja että harvemmin terapiassa käy täysin ”normaaleita ihmisiä”. Fyysistä läheisyyttä terapiassa ihmisen perustarpeena etsivä ihminen on aika helvetin sekaisin.

Miten sekaisin täytyy olla, että saa väännettyä tekstistä käsityksen, jonka mukaan terapiasta etsitään fyysistä läheisyyttä? Hetkittäinen fyysinen läheisyys on yksi keino monen muun joukossa, jolla hoito saadaan onnistumaan. Terapiaan ei tietenkään mennä sen takia, kuten varmasti hyvin ymmärrät.

Hoitosuhde ei ole kaikilta osin samanlainen ihmissuhde kuin suhteet ystäviin, mutta kyllä siinä läheistä, intiimiä ihmissuhdetta simuloidaan (yksipuolisesti).

Vierailija
28/30 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
29/30 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä paniikkikohtauksessa on minusta hyväkin koskea rauhoittavasti asiakkaaseen mutta muuten ei. Minusta kuulostaa oudolta että terapeutti halailee.

Vierailija
30/30 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai halaamisesta useimmiten ole haittaa, mutta joskus voi olla, ja siksi terapeutit yleensä välttävät sitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme seitsemän