Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toimiva perhe: vastuunjako Meidän Perhe Oy:ssä

Vierailija
12.02.2014 |

Meidän perhe ei nykyisin toimi optimaalisella tavalla. Siksi onkin ryhdytty miettimään vastuunjaon muuttamista ja kysyisinkin miten teillä jaetaan vastuu perheen asioista? Ongelmana meillä on lähinnä vastuun kasaantuminen yhdelle ja muiden jatkuva vastuunoton välttely, jolloin syys asioiden toimimattomuudesta voidaan vierittää yhdelle (joka on tätä nykyä sangen kiukkuinen).

Perheeseemme kuuluu ns. isä-lisäosa, joka on siitä kätevä, että hän tuo perheeseen rahaa. Muuten tuo lisäosa ei paljoa vaikuta toimintaan, koska hänellä ei ole omaa tai omia vastuualueita, mutta toki hän auttelee mielellään. Lisäksi tulevaisuuden kannalta tärkeinpänä pidän kolmea kouluikäistä lasta, joiden koulutus toki vie nyt aikaa, mutta pidän siihen panostamista kuitenkin tärkeänä.

Epäilen, että homma voisi toimia paremmin ns. vastuun jakamismenettelyllä ja sitä on toki yritettykin, muttei ole saatu toimimaan. Kertokaa vinnkejä, miten saada Meidän Perhe Oy toimimaan paremmin?

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 10:07"]

Mies myös remontoi jatkuvasti kotia. Jos ei ole remontti kesken, laittaa myös ruokaa ja käy kaupassa. Ennen siivosikin, mutta nyt kun on viimeiset kolme vuotta remontoinut lähes jatkuvasti, niin minä olen lasten kanssa hoitanut siivouksen.

[/quote]

Koko ajan remontti kesken!? Minkälainen talo teillä on että koko ajan pitää korjata? Olisipa kamala painajainen joutua asumaan vuosikausia remontin keskellä...

Vierailija
22/26 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 10:07"]

Olen kehittänyt seuraavan systeemin, joka on myös lasten tiedossa: Ilmoitan että nyt on kotityöiden aika. Jos lapset tekevät työn heti, marisematta ja vastaanväittämättä, niin joka hommasta heille maksetaan euro. Jos joudun sanomaan useamman kerran tai lapsi mököttää tai sanoo vastaan, homma on kuitenkin tehtävä, mutta siitä ei saa palkkaa. Tehdyt työt merkitään listaan rasteina ja kun jompikumpi poika on saanut 10 rastia, niin palkat maksetaan.

[/quote]

Mahtava systeemi! Kiitos kun kerroit siitä: siirretään heti käytäntöön meillä. Sopii varmaan lapsillekin hyvin, kun nyt ovat kaipailleet viikkorahoja, joita ei ole aina saanutkaan sattuneesta syystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä maksat, kuuluu useammankin lapsen suusta?! Lasten kasvaessa ei enää euro riitä ja etujakin vaaditaan iän myötä enemmän kun oma ajattelu kyky kehittyy, ruuan, katon päälle ja vaatteet yms...(sen uusimman puhelimenkin, uhkailuista huolimatta)saa kuitenkin, miksi ottaa hikeä ja tehdä yhtään mitään. Tästä syystä meillä ei kotitöistä makseta, eikä tulla maksamaan. Kukaan ei sotke yksin niin kukaan ei siivoakaan yksin.

Vierailija
24/26 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 08:46"]

Minkälainen valta/vastuu pitäisi olla kouluikäisillä lapsilla kotitöistä? Lapset sanovat "ei mua haittaa, että on sotkusta", kun vaadin siivoamaan.

[/quote]

Olen 58 vuotias kahden lapsen äiti, lapseni "kasvatin" lähestulkoon yksin. Kertaakaan eivät lapset kieltäytyneet heille määrätyistä tehtävistä, olen hyvin lempeä kasvattaja, joten "hirmuvallasta" ei ollut kyse. Pienille lapsille pienet tehtävät, kun ikää karttuu, vastuualueet laajenivat. Sama toimii tyttäreni 12 vuotiaan kanssa, hänellä on kotisiivouksessa omat alueet. Molemmat vanhemmat käyvät töissä ja siivouksen tekevät yhdessä ja kovasti tuntuvat nauttivan!

Vierailija
25/26 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töiden jakamisessa kannattaa jonkun verran määritellä, mitä "yhteen hommaan" kuuluu eli mitkä kaikki asiat on sitten kanssa pakko tehdä alusta loppuun, ennen kuin voi  paukutella henkseleitään tehdyllä työllä ;) Minua ärsyttää suunnattomasti esim. eräät tuttavapiirin miehet, jotka suureen ääneen pesevät ikkunat (kun vaimo on ensin siivonnut ikkunan edustan tyhjäksi, tuonut ämpärillisen pesuvettä ja pesutarvikkeet ikkunan viereen, pyyhkinyt ikkunankarmit ja - laudat valmiiksi, pyyhkinyt mieheltä tippuneet vedet lattioilta, käynyt tarvittaessa vaihtamassa pesuveden välillä miestä varten, laittanut verhot ja huonekalut takaisin paikoilleen ja lopuksi siivonnut pesuvälineet pois). Ja sitten se äijä itsetyytyväisenä makaa loppuviikonlopun sohvalla katsoen, kun on vaimon "vuoro" siivota loppukämppä..

Esim.

Ruoanlaittoon kuuluu KAIKKIEN ruoanvalmistuksessa syntyneiden jälkien korjaaminen (ruoka-aineet kaappiin takaisin ja tyhjentyneet pakkaukset roskikseen, käytetyt kulhot/kattilat/lastat ast.pesukoneeseen, tasojen pyyhintä, jne), niin että keittiö jää samaan kuntoon kuin aloittaessa oli.

Jonkun paikan pesuun kuuluu myös pesutarvikkeiden paikalleen vienti, rätin huolellinen pesu (!) ja kuivumaan asettelu, jne.

Mitä vessanpesuun sisältyy ja miten ja millä aineilla/välineillä.

Pyykinpesu. Vaatteiden käyttäjät jättävät vaatteet pesuvalmiina pyykkikoriin (nenäliinat pois, sukat auki, vetoketjut kiinni). Pyykinpesijä hoitaa pesun, kuivauksen (ripustus tai rumpuun laitto), mahdollisesti viikkauksen. Käyttäjät hakevat itse omansa kaappiin. Pesijän kuuluu tyhjätä nukkasihdit ym eli jättää koneet käyttövalmiiksi seuraavaa kertaa varten.

Jos lattiat tarvii pyyhkiä, sen tekee imuroija (koska huonon imuroinnin jälkeen on ihan karseaa pyyhkiä lattioita, niin parempi linkittää nämä kaksi hommaa yhdelle ihmiselle, jolloin oma vaivannäkö imuroinnissa palkitaan/kostautuupyyhinnässä).

Minä olen kekenut selkeimmäksi ja reiluimmaksi tällaisen "yksi tekee yhden homman alusta loppuun asti itse"-mallin. Pienemmille lapsille voi toki keksiä pikku-urkoita jostakin osahommista äidin tai isän apurina. Esim. pöydän kattaminen, omien astioiden poiskorjaaminen pöydästä, pölyjen pyyhintä..

Vierailija
26/26 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole mitään perhe oy ab:ta ja hyvä niin.

Olemme mies ja nainen jotka rakastuimme, halusimme ja saimme yhteisen perheen.

Minä teen suurimman osan ruoanlaitosta, kodinsiivouksesta ja pyykkihuollosta ja se on mulle ok. Pidän tästä ja perhettä tykkään passata. Kuitenkin miehenikin tykkää laittaa ruokaa ja leipoa, tuoda mulle toisinaan kaffet sohvalle. Saan arvostusta perheeltäni ja mieheltäni ja naisena sitä kaipaan.

Lapsemme myös osallisytuvat omalta osaltaan kotitöihin ja uskon, että kun tekevät osansa, osaavatg myös arvostaa niitä enemmän ja toisaalta en halua kasvattaa heistä uusavuttomia

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yhdeksän