Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pienen budjetin arkiruoka

Vierailija
11.02.2014 |

Tehkää (taas) ruokalista viikoksi suht pienellä budjetilla? Tai kertokaa mitä arkiruokaa olette syöneet itse lähiaikoina? Ja vinkkejä iltapalalle, ei puuroa, sitä syödään aamuisin ihan tarpeeksi. :)

Kaipaisin vaihtelua ja rahan säästöä. Meillä kaksi aikuista ja kolmevuotias lapsi.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunamuusi (itse tehty) ja nakkikastike.

Illalla perunamuusista tehtyjä rieskoja.

Vierailija
2/28 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makaronilaatikko, hernekeitto, peruna-nakkivuoka, lohikeitto, linssikeitto, jauheliha-perunamuusilaatikko, lasagne.

Iltapalaksi ruisleipää ja kaveriksi kaakao/maito, hedelmiä, smoothieta, munakas erilaisilla täytteillä, muroja, marjakeittoa ja sämpylä, jogurttia, kiisseliä, lämpimiä voileipiä, erilaisia salaatteja (esim. tonnikalasalaatti on mun lempparia), salaattia voi syödä noin tai vaikkapa patongin kanssa on tosi hyvää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paistetut perunat (eli eilisen päivän keittettyjä perunoita viivuitettuna ja pannulla paistettuna, mukaan mitä tahansa proteiinia (kananmunaa, makkaraa, lihaa tms)

Vierailija
4/28 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tonnikala makaroonilaatikko. Kasvissosekeitto. Kirjolohikiusaus.

Vierailija
5/28 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi helppo tapa löytää edullisia arkiruokia on seurata päiväkotien ja koulujen ruokalistaa.

Vierailija
6/28 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jauhelihakeitto, lasagne, pinaattiletut (itse tehdyt), lihapata, risotto, tomaattikalaa, espanjalainen munakas, itse tehty hernekeitto, kasvissosekeitto, kanaa cordon bleu, pizza, chili con carne.

Vierailija
7/28 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 23:30"]Yksi helppo tapa löytää edullisia arkiruokia on seurata päiväkotien ja koulujen ruokalistaa.

[/quote]

Joskus on tullut harrastettua tuota, mutta nyt en ole ollenkaan muistanut! Kiitos muistutuksesta! :) -Ap

Vierailija
8/28 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 23:27"]

[/quote]

Tonnikala ei todellakaan ole halpaa eikä myöskään kirjolohi.

Vierailija
9/28 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä tuli jo hyviä vinkkejä, esim. itsetehdyt pinaattiletut ja tonnikalasalaatti. Niitä kumpaakaan meillä ei ole ollut piiitkään aikaan. Perunamuusin jämistä tehty rieska on myös hyvää ja halpaa! :) -Ap

Vierailija
10/28 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kalapuikot ja porkkanalla höystetty perunamuusi

Vierailija
11/28 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tarkoitin "suht pienellä" budjetilla tosiaan ihan perusruokaa, mutta ei mitään superkallistakaan. Eli tarkoitus olisi pienentää edes vähän ruokamenoja, mutta ei ole mikään varsinainen rahapula (ainakaan vielä). -Ap

Vierailija
12/28 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 23:35"]

Jauhelihakeitto, lasagne, pinaattiletut (itse tehdyt), lihapata, risotto, tomaattikalaa, espanjalainen munakas, itse tehty hernekeitto, kasvissosekeitto, kanaa cordon bleu, pizza, chili con carne.

[/quote]

Itse tehty my ass. Kaupan hyllystä löytää huomattavasti halvemmalla esim. pinaattilettuja ja hernekeittoa...

Vierailija
13/28 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 23:55"][quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 23:35"]

[/quote]

Itse tehty my ass. Kaupan hyllystä löytää huomattavasti halvemmalla esim. pinaattilettuja ja hernekeittoa...

[/quote]

Meillä kyllä syödään purkkihernaria siinä missä itse tehtyäkin, mutta kyllä ne vaan letut on 1000 kertaa parempia ihan itse tehtyinä. Eikä niiden raaka-aineidenkaan hinnat päätä huimaa.. -AP

Vierailija
14/28 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Broileri-wokki, uunilohi sitruunapestolla ja muusi, pizzaperjantai (jokainen saa tehdä lempitäytteellään pizzan tai puolikkaan pellistä - itselläni varmaan taas artisokka-vuohenjuusto-aurinkokuivattu tomaatti, miehellä salami-aurajuusto-ananas ja lapsella tonnikala-katkarapu). Texmex-salaatti on kiva, samoin halpispäivään tomaattipasta (linssilisällä jos protskut kiinnostaa). Munakoiso-tomaattipasta namnam. Lasagne pinaatista ja ricotasta on herkkua ikuisen jauhelihan sijaan, eikä edes ratkaisevasti jos lainkaan kalliimpaa.

Vierailija
15/28 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 00:02"]Broileri-wokki, uunilohi sitruunapestolla ja muusi, pizzaperjantai (jokainen saa tehdä lempitäytteellään pizzan tai puolikkaan pellistä - itselläni varmaan taas artisokka-vuohenjuusto-aurinkokuivattu tomaatti, miehellä salami-aurajuusto-ananas ja lapsella tonnikala-katkarapu). Texmex-salaatti on kiva, samoin halpispäivään tomaattipasta (linssilisällä jos protskut kiinnostaa). Munakoiso-tomaattipasta namnam. Lasagne pinaatista ja ricotasta on herkkua ikuisen jauhelihan sijaan, eikä edes ratkaisevasti jos lainkaan kalliimpaa.

[/quote]

Kiitos hyvistä vinkeistä. Olisiko hyväksi havaitun tex mex-salaatin ohjetta laittaa? -Ap

Vierailija
16/28 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaalilaatikko, makkarakeitto, makaronilaatikko, kanasalaatti, makaroni/peruna + j.lihakastike, nuudeli-kanawokki, lasagne, hernekeitto, erilaiset puurot.. toivottavasti ei kaikkia oltu jo mainittu!

Vierailija
17/28 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Italianpata, erilaiset keitot. Makaroonilaatikko, pyttipannu (kaikki mitä kaapista löytyy) itse tehty perunasalaatti, maukas ja täyttävä lisuke edellisen päivän perunoista. Marjarahka tai kiisseli jos pakastimessa on marjoja. Letut ja pannari, tai köyhät ritarit kuivataneesta paahtoleivästä

Vierailija
18/28 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 00:29"]Italianpata, erilaiset keitot. Makaroonilaatikko, pyttipannu (kaikki mitä kaapista löytyy) itse tehty perunasalaatti, maukas ja täyttävä lisuke edellisen päivän perunoista. Marjarahka tai kiisseli jos pakastimessa on marjoja. Letut ja pannari, tai köyhät ritarit kuivataneesta paahtoleivästä

[/quote]

Mitä suosittelet laitettavaksi perunasalaattiin perunoiden lisäksi? :) -Ap

Vierailija
19/28 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunasalaattii  laitan yleensä suolakurkkua, jos kotona on niin omenaa, välillä saatan silputa kinkkua tms leikkelettä jos sattuu olemaan. Sipulia, kesällä ehdottomasti tuoretta naattia, valkosipilikin on hyvää jos tykkää sitten muut mausteet ( suola, pippuri, joskus grillimauste. eli ihan oman maun mukaan) ja purkkikermaviiliä (riippuu tietysti salaatin koosta). Jos vaan on aikaa niin anna levätä yön yli niin maut tasaantuu. Perunasalaatti on meillä monesti kesällä ainakin sellaine "jäteruoka" johon saa helposti uppoamaan kaikki edellisenpäivän perunoista aina makkaran paloihin.

Vierailija
20/28 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 23:39"]

[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 23:27"]

[/quote]

Tonnikala ei todellakaan ole halpaa eikä myöskään kirjolohi.

[/quote]

Eikö sinusta ole alle 5 €/ kilo halpaa? Kokonainen kirjolohi voi maksaa noin 10 € (n. 1,5 -2 kg), ja siitä voi tehdä kolmelle hengelle 3 ateriaa. Esimerkiksi 1 filee joko graavikalaksi, leivän päälle, toinen paistetaan tai tehdään kirjolohikiusausta (vrt. tonnikalakiusaus), pää ja ruodot keittoon. Meillä siinä on aivan riittävästi myös kalaa, sillä en ole kovin taitava fileeraaja.

Halpoja ruuista tulee, kun mietit yhden annokseen hinnan. Kalliistakin raaka-aineesta voit valmistaa edullisesti ison annoksen. Esimerkiksi yksi alennushinnalla ostettu päiväyspihvi suikaleiksi, ruskistetaan ja käytetään vaikka merimiespihviin tai muuhun laatikkoruokaan, tai vaikka munakkaan täytteeseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kolme