Syömishimo!!
Olen laihduttanut, normaalipainon sisällä, joulukuun alusta asti rennosti ja kokonaisvaltaisesti elämäntapoja muuttaen. Syön terveellisesti ja soopivasti. Hidas painonlasku ei haittaa, mutta saisi olla hieman enemmän kuin +- 1kg pudotusta kuukaudessa.
Minulle tulee outoja kohtauksia, jolloin tuntuu että syömistarve on aivan pakottava! Yritän päästä siitä eroon ensin tankkaamalla terveellistä ruokaa. Yleensä ei sekään auta, vaan himo jatkuu ja kokoajan tuntuu että pitäs lähteä tyhjentämään lähikauppa kaikesta mahdollisesta. Nyt olen taistellut koko illan tätä himotusta vastaan ja tankannut kahdesti kasviksia ja kevyttä proteiinia niin paljon että mahaan sattui. Parempi sekin kuin herkut, mutta ei meinaa auttaa.
Mistä tämä voisi johtua ja miten päästä eroon? Ärsyttää kun motivaatiota riittää urheilla ja syödä terveelliseltä, mutta sitten kuin salama kirkkaalta taivaalta iskee kauheat syömishimot, jotka tuhoaa kaiken!! Kuukautiskierrosta ei johdu, kun tulee milloin sattuu.
Kommentit (4)
Minulla menee aina syömishimot ohi muutamassa viikossa kun sen ainaa jaksaa tsempata. Mutta jos olet jo joulukuusta asti taistellut niitä vastaan, niin en ole varma mikä auttaisi. Ehkä syöt liian kevyesti? Listaa vaikka päivän perusruokavaliosi niin katsotaan lähempää missä mättäisi. :)
Muakin kiinnostais vastaus tähän.
Juuri eilen illalla taistelin omaa syömishimoa vastaan. Mulla on siinä mielessä eri tilanne, että pohjalla on syömishäiriötaustaa. Normaalilla rytmillä menty nyt vuosia, mutta silti ajoittain iskee hullu syömisen himo. Kyse ei ole nälästä, kun maha on jo täysi kuin potkupallo. Pitää vaan saada mättää herkkua naamaan mättämisen takia.
Eilen kohtaus talttui odotusten vastaisesti ruisleivällä. Tein kolme isoa ruisleipäviritelmää ja siitä maha tuli niin valtavan täyteen, etten jaksanut lähteä tallustamaan kauppaan herkkuja ostamaan. Mutta joskus himo ei hellitä millään normiruoalla, ja se kalvava, kyltymätön mätön himo on just se, johon kaipaisi vinkkejä. Millä sen saa kesytettyä?
Mä kärsin tuosta läpi elämäni. Aina sama juttu, saatoin pitkiä aikoja syödä terveellisesti, liikkua ja laihtua normaalipainoon. Kunnes se himo taas jostain tuli, tempaisi mukaansa niin, että mässyputki venyi kuukausien mittaiseksi. Ja kilot tulivat takaisin. ja ei todella ollut kyse siitä, että olisin syönyt liian vähän tms, ihan kalorilaskurissa merkkasin kaiken tunnontarkasti, ja korkeintaan 500 kalorin vajeella menin. Paino pitosi max puoli kiloa viikko.
vuoden alusta päätin kokeilla vhh:ta. Kaksi viikkoa, niin kaikki makenhimot ja syömishimot poissa. Lisäksi pääsin eroon ainaisesta väsymyksestä ja painokin laski viitisen kiloa. Joten en voi muuta kuin suositella tätä. Olen myös kuullut monilta, että kaikki muut temput kokeiltua vasta vhh on katkaissut ongelmallisen syömiskierteen. Kai se on se sokeri/hiilihydraattiaddiktio sitten; vähä kuinalkoholistilla. Ainoa keino luopua kokonaan. Näin siis minulla. Kannattaa perehtyä ja kokeilla, siinä ei menetä mitään. Tsempit :)
Tuli ainakin selväksi ettei mikään auta... :)
-ap