Kävin tänään pelkopolilla. Haluatko kysyä jotain?
Kommentit (9)
En viitsi kertoa, mistä sairaalasta on kyse, niin voin kirjoittaa vapaammin. Kävin, koska edellinen synnytys (ensimmäinen) oli tosi vaikea. Olen siis uudelleensynnyttäjä. Olin kyllä tyytyväinen kätilön työhön. Hän oli ennen kaikkea asiallinen, kyllä myös empaattinen, mutta enemmän pinnan alla kuin esim. säälivä. Mielestäni hän osasi "kohdella" mua oikein. Voi siis sanoa, että käynnistä oli apua. Olen menossa myöhemmin uudelle käynnille.
Ap
Se oli sellainen pitkä ja epätoivoinen. Sain kyllä ihan uuttakin tietoa tuolla pelkopolikäynnillä. Mun synnytyksen pahin ongelma oli pitkä imukuppiavusteinen ponnistusvaihe. Se ei vain tuntunut loppuvan. Tiivistettynä ongelmat johtuivat siitä, että supistukset heikkenivät koko ajan (johtui ilmeisesti kohtutulehduksesta, olin sairaalassa käynnistyksessä vesienmenon takia), vauva oli huonossa tarjonnassa ja aika iso. Nyt selvisi myös se, että kätilö käski aloittaa ponnistamisen aivan liian aikaisin.
Lisäksi puhuttiin siitä, miksi mulle annettiin epiduraali. Papereiden perusteella ei selvinnyt muuta kuin se, että kätilö oli itse (multa kysymättä) päättänyt, että sellainen tarvitaan. En siis pyytänyt sitä, eikä multa kysytty, haluanko.
Ap
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 20:51"]
Kiva kuulla, että pelkopolista oli hyötyä ja varsinkin, että siellä sai lisätietoa myös edellisestä synnytyksestä. Auttaisi paljon, jos ymmärtäisi mitä ja miksi ekassa synnytyksessä tapahtui ja olisiko joitain asioita voinut tehdä toisin ja voisiko samojen ikävimpien kokemuksien toistumista välttää jotenkin omalla tai sairaalan toiminnalla.
t. 2
[/quote]
Jos satuu, että tulet lukemaan keskustelua vielä, vastaan...
Koin itse, että tieto siitä, mitä tapahtui, auttoi ymmärtämään, miksi synnytys meni niin huonosti. Pelkopolikätilö oli voimakkaasti sitä mieltä, että mitään hankaloittavaa fyysistä tekijää (siis ahtautta tmv.) minulla ei ole, koska muuten vauva ei yksinkertaisesti olisi noilla spekseillä tullut ulos. Mulla on kyllä synnytystapa-arvio edessä, se tulee täällä automaattisesti, jos edellisessä synnytyksessä on ollut käytössä imukuppi.
On epätodennäköistä, että nuo samat asiat toistuisivat seuraavassakin synnytyksessä. Nykyään streptokokki seulotaan jo neuvolassa, joten sekin tiedetään etukäteen.
Jälimmäiselle kysyjälle: en viitsi kirjoittaa tänne nimiä tai nimikirjaimia, kun en viitsi mainita edes sairaalaa. VOisi jollekulle tulla turhaa spekulaatiota.
Ap
Kiva kuulla, että pelkopolista oli hyötyä ja varsinkin, että siellä sai lisätietoa myös edellisestä synnytyksestä. Auttaisi paljon, jos ymmärtäisi mitä ja miksi ekassa synnytyksessä tapahtui ja olisiko joitain asioita voinut tehdä toisin ja voisiko samojen ikävimpien kokemuksien toistumista välttää jotenkin omalla tai sairaalan toiminnalla.
t. 2
Mitä kautta sinne pääsee? Itsekin haluaisin.. :/
Sua hoitaneen kätilön etunimi?tai nimikirjaimet?
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 20:55"]
Mitä kautta sinne pääsee? Itsekin haluaisin.. :/
[/quote]
Pyydä äitiysneuvolasta lähete.
Missä sairaalassa kävit? Mistä syystä kävit? Eka vai uudelleensynnyttäjä? Millainen oli vastaanotto siellä ja oliko apua?
t. pelkopolikäyntiä odottava