Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitini käyttäytyy NIIN kummallisesti. Ks. keskustelu

Vierailija
11.02.2014 |

Olen siis 3-kymppinen nainen (ei lapsia) ja äitini on n. 6-kymppinen.

Keskustelumme etenee useinkin tällä samalla kaavalla:

äiti: Ootkos sä nyt nähny kavereita?

minä: Joo, oon, yhtä uutta kivaa kaveria melkein joka päivä kun

samassa työpaikassa ollaan.

äiti: Ai jaa, onko se intialainen (mies) vielä häirinny sua?

minä: Joo ei oo, taisin mainitakin jo kauan sitten. Tää mun uus kaveri on Anita nimeltään.

äiti: Ai, onko se joku ulkomaalainen? (WTF?) 

minä: ei oo, kuulostaako se susta ulkomaalaisen nimeltä?

äiti: no minkä ikänen se on?

minä: 28-vuotias.

äiti: Ai jaa, ei jotenkin sovi sen ikäselle tollanen nimi. Mutta ootko sä nähnyt niitä sun vanhoja kavereita? Ootko sä nähnyt sitä Piritaa?

minä: En oo, eihän me olla oltu vuosiin tekemisissä.

äiti: Ai jaa, no ootko sä nähnyt sitä Ullaa?

minä: En mä oo ollut senkään kanssa vuosiin tekemisissä, kyllähän sä sen tiedät.

äiti: Jaa, teillä on siellä töissä yt:t menossa. Eikö se olisi kamalaa jos sut irtisanottais? Ajattele et saisi palkkaa enää?

Onko mitään ideoita, miksi äitini käyttäytyy tällä tavalla? Siis kysyy lähinnä niistä kavereista, joiden kanssa minulla on mennyt välit poikki eikä ole lainkaan kiinnostunut uudemmista (vanhimmat näistäkin kyllä kymmenen vuoden takaa...) ystävistäni ym. Ihan kuin yrittäisi jotenkin "huonontaa" minua, tyyliin "Et sä sit kenenkään kanssa tuu toimeen ja varmaan sut irtisanotaankin. Huh.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrität nyt lukea liikaan rivien välistä. Ehkä äitisi tykkäsi Piritasta ja Ullasta, tai ainakin tunsi ne oli olis utelias kuulemaan kuulumisia. Ja jos teillä kerran ON yt:t menossa, niin eikö sitä saa olla huolissaan??

Vierailija
2/28 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisiä kiinnostaa ne henkilöt, keistä ne jo tietää jotain. Munkin äiti aina kysyy, että "no mitäs sille Mikolle kuuluu?" koska ei muista uusia nimiä niin helposti ja nopeasti ja onhan se tylsempää kysellä, kun ei tiedä, miltä joku näyttää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap lisää, että äitini ei kysynyt yt:istä mitenkään huolissaan, vaan ehkä jopa vähän piikikkäästi.

Vierailija
4/28 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistisairaus ?

Vierailija
5/28 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko aina ajatellut, ettei äitisi tykkää susta?

Vierailija
6/28 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 16:12"]

[/quote]

Usein joo olen näin ajatellut. Hän tuntuu pitävän minusta vain silloin, kun minulla menee hyvin ja minusta voi olla ylpeä. Jos minulla menee huonosti, ei tukea löydy.

ap

Vierailija
7/28 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 16:14"]

[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 16:12"]

[/quote]

Usein joo olen näin ajatellut. Hän tuntuu pitävän minusta vain silloin, kun minulla menee hyvin ja minusta voi olla ylpeä. Jos minulla menee huonosti, ei tukea löydy.

ap

[/quote]

Tästä syystä yliluet äitisi jutut.

Vierailija
8/28 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 16:09"]

Muistisairaus ?

[/quote]

Miksi olisi muistisairas? Äiti haluaa jutella tyttären kanssa. No huonosti onnistuu, jos  tuollaista lypsämistä on. Jos tytär kertoisi sponttaanisti asioistaan, ei äidin tarvitsisi tehdä noita kysymyksiä. Kysyykö tytär mitään äidiltä, mistä asioista juttelevat? Jos tavataan usein myös jutellaan; se on eri asia jos tytär ei halua jakaa elämäänsä äidin kanssa.

Vierailija
9/28 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Passiivis-aggressiivinen? Hänellä on paha mieli (jostain sinusta riippumattomasta asiasta) ja haluaa siksi pahoittaa sinunkin mielesi? Kuulostaa vähän persoonallisuushäiriöisen touhulta, ainakin jos kyseessä on tyypillinen keskustelunne eikä mikään poikkeus.

Vierailija
10/28 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No musta vaikuttaa uteliaalle ihmiselle, joka tekee kysymyksiä toinen toisensa perään reagoimatta oikeastaan juuri erikoisemmin vastaukseen..

Pääset helpommalla kun et analysoi liikaa tarkoitusperiä. Tuskin mitään pahaa tarkoittaa ainakaan. Vaikuttaisi sille että olet sellainen jolta pitää udella yksityiskohtaisesti jos jotain haluaa saada irti ainakin äitisi läsnäollessa ja Se tekee äitisi kyselyt ehkä hieman tungettelevaksi tjms sun mielestä...

Vierailija
11/28 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 16:25"]

Passiivis-aggressiivinen? Hänellä on paha mieli (jostain sinusta riippumattomasta asiasta) ja haluaa siksi pahoittaa sinunkin mielesi? Kuulostaa vähän persoonallisuushäiriöisen touhulta, ainakin jos kyseessä on tyypillinen keskustelunne eikä mikään poikkeus.

[/quote]

Juu, kyseessä on siis ihan meidän peruskeskustelu, joka toistuu uudelleen ja uudelleen.

ap

Vierailija
12/28 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äitini on vähän samantapainen. Minusta kyse on vain siitä, ettei meillä ole oikeasti enää kauheasti aidosti yhteistä juteltavaa, mutta hän haluaa silti puhua jotain omalle tyttärelleen. Eli puhuu "puhumisen itsensä takia" vain jotain, ja minä vastailen. Ei sillä sisällöllä ole yleensä juurikaan merkitystä. 

Vierailija
13/28 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Onko mitään ideoita, miksi äitini käyttäytyy tällä tavalla? Siis kysyy lähinnä niistä kavereista, joiden kanssa minulla on mennyt välit poikki eikä ole lainkaan kiinnostunut uudemmista (vanhimmat näistäkin kyllä kymmenen vuoden takaa...) ystävistäni ym. Ihan kuin yrittäisi jotenkin "huonontaa" minua, tyyliin "Et sä sit kenenkään kanssa tuu toimeen ja varmaan sut irtisanotaankin. Huh."

En näe tuossa piikikkyyttä vaan huolta. Onko sinulla kavereita, miten sinulla menee? Onko intialainen vielä häirinnyt sinua?  Saatko pitää työpaikkasi? Miten olet varustautunut siihen, että menetät työpaikkasi? Jos kerrot hänelle niukasti, äiti täyttää fantasioilla loput ja parasta miettiäkin kaikki  pahimman jälkeen. Pessimisti ei pety.

Vierailija
14/28 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 16:09"]

Muistisairaus ?

[/quote]

mullekin tuli mieleen joku alkava muistisairaus. Tahdittomuus saattaa olla yksi oire.

Vierailija
15/28 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ehkä tulkitset äitiäsi väärin. Kyllähän äitisi kyseli uudesta kaverista. Mitä sen olisi pitänyt kysyä? Vastauksetkin voivat olla sellaisia että on vaikea luoda keskustelua.

Mikset itse ole kiinnostunut äitisi asioista tai kerro samoin tein asioita laajemmin ja tee keskustelusta luontevaa? Nyt tuo kuulostaa vähän tenttaus-keskustelulta jossa toinen yrittää saada jotain isompaa irti...

Vierailija
16/28 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 16:35"]

Mun äitini on vähän samantapainen. Minusta kyse on vain siitä, ettei meillä ole oikeasti enää kauheasti aidosti yhteistä juteltavaa, mutta hän haluaa silti puhua jotain omalle tyttärelleen. Eli puhuu "puhumisen itsensä takia" vain jotain, ja minä vastailen. Ei sillä sisällöllä ole yleensä juurikaan merkitystä. 

[/quote]

Miksi sitten  tapaatte?

Vierailija
17/28 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 16:37"]

[/quote]

Miksi sitten  tapaatte?

[/quote]

Koska me silti aidosti välitämme toisistamme. Ollaan vaan molemmat juroja introvertteja, minä vielä enemmän kuin äiti, ja ei oikein osata tuota keskustelupuolta. Toisaalta minä en halua kertoa eläkeläiselle äidilleni kauheasti elämästäni, koska hän helposti murehtii asioita ja suurentelee. Silti tykkään jutella hänen kanssaa, varsinkin kun minulla ei ole puolisoa eikä yhtään ystävää. Äiti sitten juttelee mistä juttelee, vanhoista asioista ja yleisistä asioista, ja minä vastailen jotain yleisluontoista.

Vierailija
18/28 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuota, kannattaisikohan sun miettiä jotain juteltavaa teidän tapaamisiin? Vaikka sitten niistä yleisistä asioista. Ja kysellä enemmän äitisi kuulumisia. Jos siis aidosti toisistanne välitätte ja välttämättä haluatte tavata, vaikka mitään juttelemista ei tunne olevan.

Tai mitäpä jos tekisitte jotain sen sijaan että painopiste "kivassa jutustelussa"?

Vierailija
19/28 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 16:47"]

[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 16:37"]

[/quote]

Miksi sitten  tapaatte?

[/quote]

Koska me silti aidosti välitämme toisistamme. Ollaan vaan molemmat juroja introvertteja, minä vielä enemmän kuin äiti, ja ei oikein osata tuota keskustelupuolta. Toisaalta minä en halua kertoa eläkeläiselle äidilleni kauheasti elämästäni, koska hän helposti murehtii asioita ja suurentelee. Silti tykkään jutella hänen kanssaa, varsinkin kun minulla ei ole puolisoa eikä yhtään ystävää. Äiti sitten juttelee mistä juttelee, vanhoista asioista ja yleisistä asioista, ja minä vastailen jotain yleisluontoista.

[/quote]

No voisitko sinä opetella ottamaan  vastuuta siitä vuorovaikutuksesta? Onhan se aika kurjaa, jos äiti joutuu puhua "puhumisen itsensä takia", itse en ainakaan sellaisia tapaamisia toivoisi. Kumpi näitä "tyhjiä" tapaamisia toivoo? Mitä, jos äitisi ajattelee sinut nähtyään, että sepä oli taas sitä "hyvää päivää kirvesvartta" juttua.

Vierailija
20/28 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyselee, koska ei keksi muuta juteltavaa. Kai sen nyt tyhmäkin tajuaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi neljä