Niskaturvotusultran jälkeen saatiin suhdeluvuksi 1:230. Mitä nyt?!?
Eli raskausviikkoja mulla on 12 +2 ja tänään soittivat tuolta kunnan äitiyspolilta, että ultra+verikoe+virtsanäyte seurannassa kävi ilmi, että meillä on kohonnut riski saada kromosomipoikkeava lapsi. Raja-arvona pidetään 1:250 ja meillä arvo on 1:230. Ehdottivat lisätutkimuksia. Suostuisitteko? Keskenmenon riski on noin 1:200.
Onko jollain ollut samat riskilukemat ja mihin jatkotutkimuksiin ne johti? Mitä jatkotutkimuksissa selvisi?
Kommentit (13)
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 15:32"]
Mulla taisi olla 1/40 luokkaa. Kävin punktiossa, siinä on oikeasti todella pieni keskenmenon riski, ja meillä kaikki oli hyvin, oli ihanaa nauttia loppuraskaudesta ku tiesi vauvan olevan "kunnossa".
kovasti se pyörii päässä, tsemppiä mitä päätätkin!
[/quote]
ja se punktio oli ihan helppo juttu, ensin todella asiantunteva ultraus.
Mulla oli 1:2200 ja mulle sanottiin että se on vielä normaali
Jotenkin olisi helpompi perustella punktio itselleen jos riskilukema olisi suurempi. Mutta nyt kun riski saada sairas lapsi on pienempi kuin punktion keskenmeno riski niin tuntuu vähän hölmöltä lähteä tutkimaan.
Ap
No sen verran pieni todennäköisyys ap:n lapsella on kromosomivikaan, että paljon todennäköisemmin lapsella on esim. geenimutaation aiheuttama vamma sen sijaan. En näe mitään syytä olla huolissaan. Joten pieni määrä suhteellisuudentajua olisi paikallaan.
En suostuisi lapsivesipunktioon, koska siinä on tuo keskenmenoriski. Mahdolliset lisäultrat ottaisin.
Tekisitkö abortin, jos lapsivesipunktion tulos olisi ei-toivottu? Minä tiesin, etten tekisi, joten en mennyt ottamaan keskenmenoriskiä.
Menisin punktioon. Meillä ei NT ultrassa vielä selvinnyt mitään, mutta rakenneultrassa sitten selvisikin. Ja punktio tehtiin silloin ja sitten piti odotella vielä yli 2 viikkoa vastauksia.
En kestäisi hermoilla asiaa niin kauan. Jos teille vaikka nyt selvisikin testeissä, että lapsi olisi niin sairas ettei raskautta kannata jatkaa niin eikö se olisi hyvä näin "aikaisessa" vaiheessa tietää?
Meillä onneksi selvisi tuossa punktiossa ettei muuta vikaa ole kuin sellainen, josta selvittiin sitten leikkauksella alle 1-vuotiaana.
Tekisitkö ehdottomasti abortin, mikäli lapsivesipunktio kertoisi kromosomipoikkeavuudesta? Siltä kantiltä lähtisin itse asiaa miettimään. Pienihän tuo riski vielä on.
Joo kyllähän tämä vahvisti mun päätöstä olla menemättä tutkimuksiin (kiitos vaan taas av :)). Ihmettelin, että miksi tutkimusta suositeltiin edes näillä riskilukemilla. Ajateltiin mennä ylimääräiseen 3D ultraan yksityiselle viikoilla 20, hakemaan siis sitä mielenrauhaa :) Vaikka ei tällaiset todennäköisyydet mua vielä skitsahtamaan saakaan.
Ap
Meillä oli 1/200, emme käyneet jatkotutkimuksissa. Ajattelin, että poikkeavuuden mahdollisuus on 0,05%, aika pieni siis.
Terve tyttö tuli. Ainoastaan pituuskasvua on seurattu tarkemmin, tässäkään ei ole taustalla mitään kromosomipoikkeavuutta.
Niin ja ap vielä jatkaa. En tekisi aborttia, ellei kromosomipoikkeavuus olisi niin vakava, että aiheuttaisi lapselle tarpeetonta tuskaa/välittömän synnytyksen jälkeisen kuoleman. Enkä välttämättä tällöinkään. Haluaisin silti varmaan vielä seurata rakenneultraan asti. Ja uskon kuitenkin siihen, että jos lapsi on täysin elinkelvoton niin mahdollisesti kuolee sikiöaikana.
Ap
No, aina on mahdollisuus, että jotain on pielessä, kun on yhden suhde johonkin. Meillä oli tuo suhdeluku 1:100. Eli 1% todennäköisyys, että vauva ei ole terve ja 99% todennäköisyys, että vauva on terve. Ja meillä vauva Ei ollut terve. Eli jos se sattuu omalle kohdalle, niin se sattuu. Ei noiden lukujen suhteen voi mitään sanoa.
Suosittelen jatkotutkimuksia, jos olette epävarmoja haluatteko pitää vauvan, jos vauvanne on vaikka vakavasti vammainen. Jos haluatte pitää vauvanne joka tapauksessa, niin sitten ei ehkä kannata mennä.
Mulla taisi olla 1/40 luokkaa. Kävin punktiossa, siinä on oikeasti todella pieni keskenmenon riski, ja meillä kaikki oli hyvin, oli ihanaa nauttia loppuraskaudesta ku tiesi vauvan olevan "kunnossa".
kovasti se pyörii päässä, tsemppiä mitä päätätkin!