Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

***Heinäkuun viimeiseen tiistaihin ELOisat***

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
25.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rivakasti kävelin kauppaan ja sieltä äidin luokse kahville ja melkein juoksujalkaa kotiin niin en vaan noita suppareita kipeemmiks saa millään...

Aikas turhauttavaa...

Taidan lähtee mattoja pesemään kontaten juuriharjalla...

Tai kuumaan saunaan jynssäämään pylly pystyssä lauteita jos ukko tulis sen kolmannen S:sän hoitamaan siihen samalla...

No joo, ehkä mä vien vaan pennut takas ulos ja hyppelen haarahyppyjä pihalla.

Olikos se kretukan vauva (lahopää minä) joka nyt ei meinaa lähtöasemissa pysyä. Isot peukutukset et käännähtäis viel oikeinpäin uudelleen!

Mut nyt siis jatkamaan turhautumista...=)

LEM 38+2

Vierailija
22/32 |
25.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan viimeistä tiistaita viedään. Olin jo varma, että Pumpuli on lähtenyt laitokselta hakemaan prinsessaa :) Älä kysy mistä mulle on tullut sellainen tunne mutta kun puhuit ettei miehen sukuun synny tyttöjä niin ajattelin josko sittenkin kiusallasikin sellaisen pyöräyttäisit =)

Kretukka: Hengessä mukana, toivottavasti vauva vielä ymmärtäisi kääntyä lähtökuoppiin.

LEM: kokeile sitä glögiä vielä josko se auttaisi.

Piako oli äksyllä tuulella? Et ole ainoa, tällä hetkellä mua tuntuu nyppivän kaikki. Lähinnä mies ja sen ihme säätäminen. Ukko tuntuu olevan koko ajan teillä. jotain kun olen tekemässä niin heti huolehtivana tulee varmistamaan etten tipu jakkaralta tms. Hyvää hän tarkoittaa mut kun olen tällä tuulella niin huutia saa..

Jospas sitä purkaisi turhautumisensa lattioiden moppaamiseen. Jotenkin sen siivoamisen aloittaminen on vaan niin hankalaa. Yksi positiivinen asiakin mahtuu tähän päivään eli kuivausrumpu toimitettiin tänään. Mä olenkin säästänyt lakanapyykkiä että pääsen sitä vekotinta kokeilemaan :)

pubu ja Unski rv36+4 (2 yötä synnytystapa-arvioon)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
25.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin sain sen käsityksen että perätiloja ei käynnistetä. Synnytyksen täytyy lähteä käyntiin luomusti kun vauva on valmis. Käynnistys saattaa aiheuttaa liian voimakkaita supistuksia tai olla liian nopea ja näin lisätä perätilasynnytyksen riskejä.

Meidän vauvaa yritettiin kääntää vkolla 37 ja ei siis silloin kääntynyt, mutta pari päivää sen jälkeen kääntyi rt tarjontaan. Tässä asennossa se ei viihtynyt vaan päätti kääntyä uudelleen perätilaan. Nyt kun vk 39 on täynnä/täyttyy ei tässä kummosia enää ole tehtävissä. Ensi viikolla olisi äitipoli käynti tiistaina lasketussa ajassa, jos ei ihmeitä tapahdu on kait ruvettava varautumaan sektioon, joka ei tunnu hyvältä kolmen alatiesynnytyksen jälkeen.

Olen kokeillut noita asentoja pitää yrittää jatkaa samaan tapaan. Vyöhyketerapiaa en ole kokeillut.

Tänään kovin omanapainen kretu

Vierailija
24/32 |
25.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse sektion kokeneena (perätilan vuoksi) en näe siinä mitään kauheeta,aattele se niin että oot sitten kokenut molemmat :)

mulla taas taitaa olla alatiesynnytys eessä ja en mäkään haluaisi kun sektion on ollu mulle " se normaali" tapa tähän mennessä,mut oon miettiny asioita ja pitää punnita hyödyt ja haitat,perätila vauvan synnyttäminen alakautta on riskillisempi kuin sektio. meillä oli viikoilla 36+6 käännytys x2 joka ei onnistunut peppu se oli niin tiukasti siellä kiinni,mulla ei edes ehdotettu alakautta että lähtisin kokeilemaan. mulla jäi hyvä kokemus ja toivuinkin nopeasti..saa nähdäm millaset kokemukset tän kanssa jää...:)

Vierailija
25/32 |
25.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katzulle onnittelut tytöstä, jos en vielä tullut onnitelleeksi. Kukahan lie seuraava, Babybel ellei LEM ehdi ensin. Niin ja eikös Lilli ole jo tositoimissa?! Tsemppiä kaikille ja samoin tietty muille, jotka tuskailee vailla mitään merkkejä synnytyksestä. Niin ja ERIALLE luonnollisesti onnittelut, kun saitte viimein Taatelin kotiin.

UHMA: voi vitsi, minkälaisia uhmakohtauksia meidän 2v8kk neiti on alkanut järjestää. Äsken raivosi tunnin ennen nukkumaanmenoa - just kun ollaan saatu kaikki nukkumiset hoidettua niin mallikkaasti. Ihme kyllä oma pinna on kestänyt melko hyvin - saa nähdä millaista se sitten on, kun on toinen pieni vaatimassa huomiota vierellä... Toivottavasti nää uhmat hellittäisi vähän kun vauva syntyy :(

VALMISTELUT: eilen hain postista pikkuvaatelähetyksen ja nyt ne on pesty ja silitetty. Eli 50-56senttisiäkin vaatteita on nyt useampia, samoin muutamia " vierailu" vaatteita, vaikka aika harvoin taisin esikoisellakaan mitään farkkuja tms. käyttää. Myös sänky tuli laitettua valmiiksi äitiyspakkaukseen eli silitin reunasuojuksenkin ja lisäksi vaunukankaat on pesty. Nyt sitten vain odotellaan :)

Huomenna aamulla onkin LÄÄÄKÄRINEUVOLA. Saa nähdä mitä se tuumii. Onni on edelleen melkoisen vilkas tapaus, vaikka sillä onkin alkanut olla enemmän myös rauhallisempia jaksoja. Supistuksia laskin jo aamupäivän puolella kymmenisen kappaletta (siis niitä kivuttomia...), mutta nyt on taas rauhoittuneet.

Eipä muuta tällä erää. Toi tytön uhmakohtaus oli kyllä niin vaikuttava, että piti jäähdytellä fiiliksiä oikein kunnon jätskiannoksella. Nyt meen ripustamaan pikkuiset villavaatteet kuivumaan!

Kerttukasperi ja Onni rv 36+0

Vierailija
26/32 |
25.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos pimennysverhovinkeistä. Suomen kotiin täytyy katsoa tuota kangasta Stockalta. Tähän hätään ei harmi vaan ehdi. En halunnut seinään porattavia, kun meillä ei ole porakonetta. Kiersin kauppoja ja halvimmat verhot löysin Jyskistä. Biltemassa oli iskuporakone hintaan 98 kr eli noin 10 euroa. Se lähti mukaan ja kipaisin hakemassa ne verhot samalla keikalla.

Vauvalle ostettiin sänky, patja ja pinnasuojus. Aikasta kiva mieli, että sain näin paljon aikaiseksi. Kokosin jo sängynkin.

Hermopinne on pahentunut ja välillä tulee " puukoniskuja" lonkkaan. Olen havainnut, että johtuvat vauvan liikkeistä. Autoa ajaessa tulee aika tiuhaan sellaisia " iskuja" . Eivät ole koskaan tuntuneet kivalta, mutta nyt on kyllä kipeysastetta tullut lisää.

PERÄTILA: voimia tilanteen kanssa painiville. Täällä hermoiltiin myös vauvan asentoa, mutta kääntyi oikeaan tarjontaan viime viikolla. Tosin ehtii vielä uudestaankin pyörähtää. Sektio tai perätilasynnytys? Siinä on tosiaan miettimistä. Itsestäkään kumpikaan ei tuntuisi houkuttelevalta, mutta valitsisin ehkä sektion. Esikoisen kanssa ponnistusvaihe pitkittyi ja tyttö tuli maailmaan imukupin avustuksella. Tuntuu, että yksi ns. onnistunut synnytys pitäisi olla alla, että uskaltautuisin perätilasynnyttäjäksi.

Velho78 rv36+6

Vierailija
27/32 |
25.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pubu, rämähdin nauramaan tuota prinsessa-kommenttias. Kiusa se olis pienikin kiusa, kun yhden neiti-ihmisen tosiaan tähän miesvoittoiseeen sukuun tekis. Arvaapa muuten, mitä anoppini oli sanonut äidilleni viime viikonloppuna? Anoppi ja appi lähtivät sunnuntaina viikoksi sukuloimaan 500km päähän, mutta anoppi oli äidilleni vakuuttanut, että tulevat takaisin ennenkuin minä synnytän. Kun asiasta kuulin, kysyin heti äidiltäni, että kai hän sitten anopilta kysyi, että mikähän päivä mahdan synnyttää, kun kerran anoppi noin hyvin tietää kotiin ehtivänsä. JA kyseessä siis sama anoppi-ihminen, joka koko raskauden on höösännyt, että vauva syntyy heinäkuun puolella. No, onhan se maanantaikin vielä heinäkuuta, kun he sunnuntaina kotiutuvat.

KRETUKALLE voimia! Ymmärrän hyvin tuskasi, sillä minäkin viikon tuskissani itkeskelin, kun vauvan epäiltiin olevan perätilassa. Nyt kaikki keinot peliin, noja-asennot, takulamput ja vyöhyketerapiat. Ymmärrän hyvin, ettet normaalien synnytysten jälkeen halua leikkaukseen, mulla oli ihan sama ajatus. Kuitenkin noin monta synnyttäneenä sulla on hyvät mahdollisuudet alakautta synnyttää, jos kerta mitat on olleet ok. Kun minä kätilön kanssa puhuin alakautta mahdollisuudesta oman epäilyni aikana, hän sanoi, että ensisynnyttäjälle ei alakautta suositellakaan, kun ei ole synnytyshistoriaa. Tois- ja uudelleensynnyttäjällä taas mahdollisuudet ovat hyvät, sillä avautuminen ja ponnistaminen käyvät nopeammin. Mutta kyllä, molemmat vaihtoehdot ovat minunkin mielestäni huonompia kuin normaali alakautta synnyttäminen, ymmärrän tunteesi. Ja kun on ne muut lapset kaitsettavana niin toipuminen leikkauksesta ei houkuttele. Toivotaan, että Nekku vielä kertaalleen kääntyisi pää alaspäin ja siinä pysyisi!!!!

LEM, tuo sinun SSS kuulosti kyllä melko tehokkaalle ;-) Luulis vauvan jo tajuavan tulla ulos, jos kaikki ässät tapahtuu yhtaikaa eikä peräkkäin.

Nyt levittämään pyykkiä, tajuton helle taas ja olo ihan plööööös!

Pumpuli

Vierailija
28/32 |
25.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kretukalle tsemppiä kotikäännösyrityksiin. On todella kurjaa miettiä sitä valintaa perätilasynnytyksen ja toisaalta taas sektion välillä.

LEM:kö se meinaa seuraavaksi synnyttää?

KHP: Mua supistaa myös usein jos on kova pissahätä. Tai siis se pissahätä jotenkin pahentaa supistusta. Tuntuu inhottavalta, varsinkin jos ei heti pääse vessaan tai joutuu kävelemään tai jotain. Mutta toisaalta, jos sen puolisen minuuttia kestää sitä inhottavaa supparia niin sitten taas pissahätä on mennyttä. Tosi outoa. Mietityttää jo, että onko sitten synnyttäessäkin jatkuvasti ravattava pissalla. Ei mulla ennen tällaista ole ollut.

Neuvolassa tänään: Verenpaine on nousussa ja hempat pudonneet tosi alas. Rautalisä siis aloitettava. Ja just kun olin saanut vatsantoiminnan kuntoon niin taas pitää alkaa kärsiä ummetuksesta ja seuraavaksi peräpukamat pahenee :( Nyyh. Kun sanoin, että haluaisin jo tästä mahasta eroon, niin terkkari oli sitä mieltä, että kyllä ainakin viikko tai pari pitää pysyä sisällä. Teki kyllä mieli sanoa, että minkäköhän takia muka. Ei niin, että luulisin tämän syntyvän etukäteen, mutta ei mulla mitään sitä vastaankaan ole.

Sairaalakassia en ole vielä pakannut. Ajattelin sitten kun ollaan saatu kaikki muut hommelit, kuten makkareiden järjestely ja pinnasänkyjutskat jne, kuntoon. Ehkäpä tuossa viikon päästä vois olla aika tehdä se. Sitten pitää miettiä myös KOTIINTULOVAATTEITA. Luulisi, että näin kun kolmatta on saamassa, niin olis helppo miettiä mitä vauvalle voisi päälle panna, mutta en kyllä osaa yhtään miettiä mitä. Ehkäpä jotain seuraavanlaista: lyhythihainen body, potkupuku ja sukat sekä ohut myssy ja tumput ja neuleasu. Mukaan myös joku makuupussi tai muu jota voi käyttää peittona. Toisaalta lisäksi pitää varmaan pakata jotain vähän paksumpaa, esim. jopa kevyttoppapuku, jos tuleekin kovin kylmät ilmat. Pitää vielä miettiä. Täällähän on usein aloituksia näistä kotiutumisvaatteista. Omiakin kuteita vois ehkä vähäsen tuumailla.

Jamssa rv37+3

Vierailija
29/32 |
25.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sairaalakassi on hammastahnaa vaille pakattu!! hah haa... sainpas jotain aikaseks... ja vauvan vaatteetkin siihen samaan laukkuun laitoin kun ne ei paljoo tilaan vieny (lyhythihanen body, puolipotkarit, pikkunen trikoo takki, sukat ja alusmyssy) jos on viileempää ilmaa tulossa ni mies saapi ettii sitten kotoo jotain....

SUPPARIT+VESKIHÄTÄ: miula sattuu aina sillon ihan kauheesti supparit kun ois veskiin tarvis mennä.. Itseasiassa veskihädän tunnistan nykyään siitä että tulee vihlovia kiristyksiä alavatsalle, en muuten.... ja muuten ei niitä suppareitakaan tule.... joopas joo...

Käytiin äskön pitsalla ja nyt herkuttelen salmiakilla ja suklaalla, ja suu huuhdotaan jälleen jääteellä........... :)

Vierailija
30/32 |
25.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesin kyllä että mahdollisuus kääntyä uudelleen perätilaan oli mahdollinen, mutta turhautuminen ja pettymys oli valtava kun se ultralla tänään todettiin.

k.h.p. Ensisynnyttäjille minä ymmärsin ettei perätilasynnytystä ensisynnyttäjille suositella.

Ei sektiossakaan mitään vika ole se ei ole, mutta minä en sitä haluaisi kokea. Minulla on kolme synnytystä takana joista kaksi tosi helppoa. Ensimmäinen oli vaikea ja papereissa luki " todella väsynyt äiti" - se siitä sitten. Kävin pelkoni läpi toista odottaessa, mutta hyvän ja helpon synnytyskokemuksen jälkeen kolmanen odotus oli helppoa. Tuon tosi helpon synnytyksen (noin tunti sairaalassa ja 2min ponnistus ilokaasun turvin) en voinut uskoa joutuvani tähän tilanteeseen - kun on jo " noin väljät paikat" ;). Siis ei sektiossa mitään vikaa ole mutta viimekertainen nopea ja helppo synnytys sekä erittäin nopea toipuminen (ei repeämiä) oli nytkin toivelistalla (saatoin pyöräillä, ratsastaa, siivota, kantaa, rakastella jne.). Siis harmittaa vaan kovasti.

Nyt toivon siis joko kääntymistä tai nopeaa käynnistymistä, jottei koko kasvaisi liikaa.

Unohtuu noi aiotut kommentit muiden aatoksiin, mutta ajatuksia herättävät kovasti;)

Kiitos vielä kerran t. Kretukka

Vierailija
31/32 |
25.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olinpas todella sokea kun en löytänyt päivän pinoa, kiitos vaan Karmiini kun vinkkasit, osasin ruveta tehokkaammin etsimään.

Eli tässä kopsattua tekstiä:

" ELO22: kyselit eilen meinataanko ottaa kotiapuja. Pitää ensin katella miten tilanne kehittyy, meidän kaupunki tarjoaa ilmeisesti perhetyöntekijöitä kaksosperheille tarpeen mukaan pariksi tunniksi kerrallaan, hinnasta en ole vielä ottanut selvää. Esikko (4,5v) menee syyskuun alusta päiväkotiin osapäivähoitoon 2 aamupäivää/viiikko ja lisäksi srk:n kerho 2 kertaa viikossa. Pitänee katsoa josko näillä pärjättäis.

OMA NAPA: lepo jatkuu edelleen kotosalla. Limatulppaa tulee edelleen, eikä yhtä ainutta kipeetä supistusta oo näkynyt. Tässä raskaudessa yksi kipeä supistus bongattu pari viikkoa takaperin. Eli jos ei ihmeitä tapahdu niin sektio tapahtunee to aamuna suunnitellusti. Vähiin käy aika ja alkaa jo piikkikammoista pelottamaan kanyylit ja puudutuspiikit jne. Mutta jospa se siitä...

SEKTIO: onko kellään kokemusta kahdesta sektiosta? Eka sektio tehtiin vakaviiltona, ja nyt lääkärit on alkanut puhua, että kaksoset leikattaisiin pystyviillosta. Eikös yleensä ole käytäntönä, että vanhasta arvesta leikataan? Jännä nähä mikä kuvio mahasta sit löytyy torstain jälkeen. "

Pinossa onkin paljon tekstiä, en jaksa ruveta isommin kommentoimaan. Mutta tsemppistä vaan muillekin sektioon joutuville, viime viikolla sain tosiaan lääkäriltä tuomion, että vaikka A vauva sattuisi kääntymään pois perätilasta, sektio silti edessä edellisen pysähtyneen synnytyksen vuoksi. Toivotaan että muillakin menisi hyvin perätilasektiot yms jos sellaisiin joudutte.

Mutta taas lepoa.

Babybel ja muksut rv 37+5

Vierailija
32/32 |
25.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

SIIVOUSVIMMA: Nyt iski se siivousvimma sit tänne! Tähän asti olen vaan ihmetellyt teidän kaikkien energiatasoa, mutta niin vain löysin itseni leipomassa omenapiirakoita ja jynssäämässä kylppäriä hammasharjalla ja tekemässä vaikka mitä puunausta. Mutta ei vaikuttanut kahden (saatte arvata mikä oli kelit huomioiden se toinen S...) S:n menetelmä mitään ainakaan vielä, limatulppaakaan ei ole näkynyt, mikä esikoiselta tuli 2 vrk ennen. ;D

No, ehkä vois kumminkin toivoa että tämä vimmaisuus tarkoittaisi että hormonit heittelee ja lähtö lähenisi. Nyt päästiin uudelle viikolle 38+0, joten saisikin jo syntyä tämä neiti. Mahanympärys on kanssa yli metrin, 101 cm, joten en kaipaisi lisää siihenkään.

YÖVALVOMISESTA: onko teillä tapana valvoa aamuyöstä ihmeaikoihin? Minulla selkä jumiutuu ja tulee kuuma jne, joten väsymyksestä huolimatta herään siinä 4-5 aikaan, ja pääsen taas kunnolla uneen vasta oltuani ainakin puoli tuntia - tunnin jalkeilla, eli just vaan n. tuntia ennen esikoisen aamuheräämistä. Huoh, ärsyttävää! Sitten päikkäreitä pitää ottaa joten esikon nukkuma-ajat ei paljon hyödytä omaa puuhailua.

KOTIINTULOVAATTEET: ajattelin laittaa molemmat lyhyt- ja pitkähihaiset bodyt mukaan (sään mukaan sit päälle), puolipotkarit, sukat, ohuet tumput ja lakin ja trikootakin tarvittaessa. Sit vähän harsoa tms peittoa sairaalan ja auton välillä pidettäväksi jos vielä tarvii mahdollisella viileällä ilmalla. Lyhyt hetkihän se on ulkona kumminkin.

Huoh, siihen kotiinpääsyyn asti kun pääsisi...!