Muita jotka luopuivat päivätyöstä lasten takia?!?
Olen kahden lapsen tukiverkoton yksinhuoltaja. Olin kotona kunnes pienempi täytti 3v. Ilokseni huomasin työllistyväni yhä, ihan hyviin paikkoihin. Vaikka työni olikin pätkää pätkän perään niin hyvin sujui, mistä on kiittäminen erinomaisia suomalaisia päiväkoteja! Välillä säälitti viedä esim. heinäkuussa lapset pk:hon pitkäksi päiväksi kun juuri muita lapsia ei siellä ollut. Sivuutin tämän sillä että töitä on pakko tehdä elääkseen.
Ongelmat alkoivat 3v. myöhemmin kun esikoinen aloitti koulun. Tähän asti olin saanut viedä aamulla hänet pk:hon ja tiesin että on hyvässä hoidossa kunnes myöhään iltapäivällä hänet haen. Mutta nyt hänen piti itse lähteä kouluun ja sen jälkeen selvitä itse kotiin odottamaan minua pahimmillaan kuudeksi tunniksi yksin! En voi sanoin kuvailla mikä helvetti oli töissä mennä salaa vessaan soittamaan hänelle ja yrittää saada lähtemään kouluun. Hänellä ei yksinkertaisesti riitä kapasiteetti yksin kouluun lähtemiseen. Hän ei selviytynyt sinne yhtenäkään aamuna ilman, että takki, puhelin, pahimmillaan reppu jäi kotiin.
viimeinen niitti oli kun yhtenä hyvin kylmänä aamuna hän lähti pelkässä t-paidassa kotoa, kouluun hän ei ollut mennyt. Rynnättyäni kotiin löysin vain takin, repun ja kännykän. Tuntikausien etsinnän jälkeen löysin hänet viimein kylmettyneenä kodin viereisestä metsästä juuri ennen kuin poliisi olisi aloittanut etsinnät. Iltapäivät noudatti samaa kasvaa, reppu saattoi jäädä kouluun ja lapsi kadota, pahimmillaan löytyi melkein 5km matkan päästä kotoa kun kuulemma eksyi (Koulu näkyy kotimme ikkunasta).
Pätkätyöni loppui pari viikkoa lapsen koulun alkamisen jälkeen. Kieltäydyin jatkamasta minulle tarjottua uutta pätkää. Elimme 3kk. säästöillämme saatuani karenssin työkkäriltä. En ole katunut pätkääkään sitä että jäin kotiin työttömäksi. Lapsi menee syksyllä 3-luokalle, ei osaa vieläkään kelloa eikä selviä kouluun ilman vahvaa avustustani. Toinen lapseni on myös koulussa ja täsmälleen samansorttinen, mistään ei tule mitään ilman äidin apua.
Koko tänä aikana en ole hakenut yhteenkään työpaikkaan, enkä hae. Saa vapaasti tuomita. Ainakin on lapset turvassa. Mistään en saa apua aamuiksi ja iltapäiviksi lastenhoitoon että pääsisin itse töihin joten näillä mennään.
Kommentit (30)
Onpas melkoista, millä te siis pärjäätte? Oletteko joutuneet luopumaan asunnostanne tässä matkan varrella ja siirtyneet johonkin kunnan vuokrakasarmiin?
Lyhennettyä tein pitkään, mutta ei mun tarvinnut kokonaan jäädä pois työstä, en tajua, miksei sulla ole ollut siihen mahdollisuutta...
Mä jäin kotiin, kun esikoinen lähti kouluun. Ei mitään ongelmia tms ollut, mutta katsottiin, ettei noin pienen tarvitse tuntikausia olla yksin iltapäivisin. Päätös tehtiin mun kotiin jäämisestä, kun iltapäiväkerhosta ei paikkaa saanut.
Nyt on nuorin saatu kouluikäiseksi ja niin vaan vielä porskutan kotona ens syksyyn. Sitten esikoinen menee kasille ja nuorin on tokalla. Jospa puolipäiväiseksi pääsis johonkin duuniin.
Taloudellisesti kädestä suuhun miehen palkalla, en ole kortistoon edes yrittänyt. Me ollaan oltu tyytyväisiä, palstamammat yleensä eivät.
Kyllä lapsiin kannattaa satsata!
EIkö teidän paikkakunnalla ole iltapäiväkerhoa ollenkaan? Entä onko alallasi mahdollista tehdä osapäivätöitä? Lapsille varmasti hyvä ratkaisu jos taloudellisesti pärjäätte mutta ei äiti voi elämän loppuunasti paapoa joka askelta
Minun puolestani saat ihan vapaasti olla poissa töistä, mutta etkö itse ole huolissasi lastesi pärjäämättömyydestä? Olethan edes yrittänyt hankkia heille apua? Ei ole normaalia käytöstä olla noin äidistä riippuvainen - tai ettei osaisi aamulla lähteä kouluun - tai osata kelloa?
Menetkö lastesi kanssa myös rippikouluun, armeijaan?
Oikeasti, ekaluokkalainen on noin avuton?!
Siitä mä tässä nyt eniten olen järkyttynyt.
Mullakin on kaksi pientä koululaista, ja kyllä molemmat on jo ekalla osanneet pukea, syödä aamupalan ja lähteä kouluun ajallaan. Sitähän lapsen juuri pitää harjoitella. Onko lapsilla jotain diagnoosia?
Toinen hämmästyksen aihe on sitten iltapäivähoito. Täällä ainakin ekaluokkalaisille on tarjolla iltapäivähoito viiteen asti, maksaa 120 euroa kuussa, mutta eipä tarvitse olla huolissaan, miten ekaluokkalainen pärjää pitkän iltapäivän kotona.
Oletko koittanut erilaisia keinoja koulu aamuun? Jos herätät puhelimella ja sitten on lapsen toimittava?
-pakkaatte repun valmiiksi illalla
-katsotte päivävaatteet ja ulkovaatteet valmiiksi illalla ja laitatte ne järjestykseen ja repun eteiseen ulko-oven pieleen
-käytte koulumatkan yhdessä läpi
-iltapäiväkerhoa löytyisikö? joskus myös tuttuun päiväkotiin saa sovittua että lapsi saisi mennä koulun jälkeen sinne jos koululla ei ole iltapäivä kerhoa
-saisitko kyseltyä koulusta että voisivatko he siellä järjestää iltapäiväkerhoa?
Lapsesi kuulostaa avuttomalta. Ottaisin sinuna yhteyden opettajaan,kouluterveydenhoitajaan tai neuvolaan. Jos lapsi harhailee ja haahuilee tunti tolkulla ulkona niin ei se kuulosta normaalilta.
Kummallakin on diagnoosi ja psykologin mukaan ovat erityisluokan tarpeessa. Valitettavasti täällä päin ei ole erityisluokkia vaan kunta "integroi" lapset normiluokkiin. Lapseni eivät ole tarpeeksi vammaisia saadakseen mitään tukea mistään.
Iltapäiväkerho on olemassa mutta paikkoja ei riitä kaikille. Ap
Ap, joku diagnoosi tai ongelma on, esim kehitysviivästymä? Ymmärrän kyllä ettei ekaluokkalainen osaa mutta sitten pitäisi jo normaalilapset kyetä. Itsellä myös sama tilanne erityislapsen kanssa.
Erityisoppilailla on etusija ip-hoitoon. Aamut varmasti ovat ongelma. Tsemppiä!
Mikset maininnut aloituksessasi, että lapsillasi on diagnoosit? On aika oleellinen ja ymmärrettävä syy tuohon, että olet joutunut jättämään työt kokonaan...
Hui, tuo että erityislapsi on jäänyt haahuilemaan tuntuu pelottavalta. Hyvä kun olet nyt hoitamassa.
Enpä kyllä usko, että erityislapsille ei saa hoitopaikkaa, vaikka integroitaisiinkiin. Heille tarjotaan myös aamuhoitoa.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 09:24"]
Enpä kyllä usko, että erityislapsille ei saa hoitopaikkaa, vaikka integroitaisiinkiin. Heille tarjotaan myös aamuhoitoa.
[/quote]
No kertoisitko tämän ystävällisesti kuntani päättäjille? Täällä ollaan melko oman onnen nojassa. Puheterapian kanssa sain tapella kauan ja hartaasti, viimein sen saimme eri puolelta kuntaa ja itse käytin päivällä työaikana lapsia siellä vaikka työnantaja urputti.
Ongelma on se, että lapset ei ole "tarpeeksi" vammaisia ja vika on päässä, eli juuri kehitysviivästymää = ovat vähän hitaita ja yksinkertaisia "normaaliin" verrattuna.
Kumpa olisi edes puoliso jonka kanssa jakaa vastuu, mieheni lähti kävelemään kun tajusi että lapsissa on vikaa. Ap
Ihanko sen takia vain lähti, että lapsissa vikaa?
Erityislapsille on kyllä mahdollista saada päivähotopaikka, vaikka oliskin koulussa. Esim pph. Ajaisin asiaa kyllä vimmatusti, pitäähän sitä perhe elättääkin!!
Soitinpa muuten keskustelun innoittamana iltapäivähoitotoimistoon ja tiedustelin paikkoja.
Kaikki paikat tälle keväälle on täynnä ja pitkät jonot. Kunta ei tarjoa kuulemma 2-luokkalaisille kuin yhden ryhmän x-kilometrin päässä (lähinnä kaupungin työntekijöiden lapsille) ja 1-luokkalaisella saattais olla jotakin toivoa päästä ensi syksynä jos nyt haen ja toimitan laput hänen vammaisuudesta toimistoon. Vanhempi menee 3-luokalle syksyllä joten hänellä ei enää toivoa päästä siis minnekään. Aamuhoitoa ei ole kuin alle kouluikäisille päiväkodissa (täti nauroi kun kysyin tätä).
Yritin saada meitä n. vuosi sitten lastensuojelun asiakkaaksi tukiperheen takia, eivät huolineet meitä sinnekään asiakkaaksi, siellähän saattais jotain perhetyöntekijöitä yms olla mut niihin ei siis päästä käsiksi nyt Kun ei asiakkuutta.
Mutta siis kohtalotovereita ei tältä palstalta löydy? Ap
Löytyy löytyy. Entäs maksaisiko kaupunki heille taksikyydit kouluun ja kotiin? Jos sinulla niin kauhea hinku sinne töihin on.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 10:11"]
Oletko ihan varma tuosta taksista? sopeutumisvalmennuksessa diagnosoidut lapset eri puolilta suomea olivat taksikyydin piirissä, koska eksyvät matkalla, vaikka matka olisi lyhyt..
olen itse jäänyt pois töistä samasta syystä, eli haluan huolehtia erityislapsesta. esim. läksyt eivät hoidu ilman aikuista ja haluan hänen saavan toimintaa elämäänsä, ei vain esim. koneella koko päivää.
meillä ei siis takseja tmv. koska olen tehnyt tämän ratkaisun. mutta kyllä muilla tuntui olevan...
[/quote]
Ap kertoi, että koulu on NÄKÖETÄISYYDELLÄ. Jos kunta on maksuhaluton, niin tuskin taksiakaan maksetaan. Mutta onpa siis kertakaikkisen kaamea tilanne. KAKSI kehitysviivästyslasta, mies liuennut. Olikohan miehen siittiöt vähän "viivästyneitä"??