Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

omistusasunnosta asoon - onko tyhmää?

Vierailija
10.02.2014 |

Meillä on asunto myynnissä ja haluttaisiin mieluummin aso, eli luopua isosta lainataakasta ja elääkin vähän jatkuvien lainalyhennysten sijaan. Haussa on kiva vuokra-asunto mutta nyt aloin miettiä ason mahdillisuutta.

Onko ihan umpihullua muuttaa omistusasunnosta asoon? Voitaisiin maksaa se asomaksu käteisellä, joten lainaa ei enää tarvita. Haluan pitkäaikaisen kodin mutten isoa sitovaa lainaa. Olisiko tässä siis ideaa?

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tosi paljon kaikille vastauksista! Musta aso olisi tosi varteenotettava vaihtoehto mutta mä en vaan tiedä siitä mitään eli miten nopeasti asuntoon voi muuttaa yms. eli miten vaikeaa on kauppjen toteutuessa sitten sumplia muutot ja muut. Vuoronumeron on mies hakenut jo melkein 10 v sitten eli olisi ihan mahdollista saada jokin uusi ja hyvä asunto.

Rahaa kyllä säästellään jo nyt, kun tosiaan koko ajan tulee jotain yllättävää, johon asunnonomistajan on vain pakko varautua. Nyt on olleet rahaa viemässä kylpyhuoneremontti kosteusvaurion vuoksi, keittiössä meni vaihtoon liesi ja apk, koska hajosivat, kiuas lakkasi toimimasta, julkisivukunnostuksiin meni monta tonnia ja koko ajan on pelko perseessä mitä tapahtuu seuraavaksi. Pelkkää rahanmenoa vaan!

Ja asosta saa ilemisesti omat rahat pois jollain indeksillä tarkistettuna eli ne ovat kuin pieni sijoitus.

Vierailija
22/41 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 20:42"]Mä ainakin vielä pari kk sitten asoon muuttaessa jouduin esittämään paperit, ettei oo varallisuutta ostaa vastaavaa omistusasuntoa, mutta en tiedä onko tässä sitten nykyään paikallisia eroja tms.

[/quote]

Siis miten tämä todetaan? Siis ettei palkka riitä lainanmaksuun vai ettei tilillä makaa ylimääräinen 300 000 euroa tyhjänpanttina? Ei meillä ainakaan ole rahaa ostaa omaa, pankinhan tämä nykyinen on melkein kokonaan...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse menisin mielummin pankkiin tai soittaisin sinne ja kysyisin, voitaisiinko kuukaudessa maksettavaa lainasummaa pienentää. Useimmiten onnistuu, pankit eivät halua menettää laina-asiakasta. Aso maksut valuvat pois omasta pussista ja aika vähän saa takaisin, omistusasunnon lainan lyhentäminen on ollut yksi turvallisimmista tavoista sijoittaa viimeiset vuosikymmenet. Eli kyllä, on tyhmää muuttaa pois omistusasunnosta. 

Vierailija
24/41 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verotustodistuksesta piti viedä kopiot varallisuuden osoittamiseksi, siitähän ne tulotkin samalla näkyvät.

21

Vierailija
25/41 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 20:48"]

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 20:42"]Mä ainakin vielä pari kk sitten asoon muuttaessa jouduin esittämään paperit, ettei oo varallisuutta ostaa vastaavaa omistusasuntoa, mutta en tiedä onko tässä sitten nykyään paikallisia eroja tms.

[/quote]

Siis miten tämä todetaan? Siis ettei palkka riitä lainanmaksuun vai ettei tilillä makaa ylimääräinen 300 000 euroa tyhjänpanttina? Ei meillä ainakaan ole rahaa ostaa omaa, pankinhan tämä nykyinen on melkein kokonaan...

[/quote]

Saa toki olla rahaa lainanmaksuun, mutta jos vaikka tililläsi on 200 000 euroa niin et voi muuttaa sen hintaiseen aso-asuntoon.

Vierailija
26/41 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, meillä olisi ehkä hyvällä tsägällä omaa rahaa 20 000 ja risat, jotta saisi asomaksun maksettua.

Maksetaan tällä hetkellä lainankorkoja ja vastiketta yhteensä 900 euroa (kyllä, laina on iso ja Helsinki kallis kaupunki), eli jo nuo ovat enemmän kuin ason vastike monessa kivassa kohteessa. Ihan samalla tavalla nuo rahat menee kankkulan kaivoon ja vain lainalyhennys, 500 e kk jää käteen JOS saadaan asunto kohtuuhintaan myytyä.

Laina-aikaa ei voi pidentää, otettiin aikoinaan maksimi 25 vuotta, josta on maksettu kolme vuotta.

Vierailija
27/41 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 21:01"][quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 20:48"]

[/quote]

[/quote]

Jos kauppa saadaan toteutumaan, tulee tilillä olemaan ehkä 25 000 euroa. Ei killinkiäkään enemmän. Onko tuo nyt sitten este?

Etsitään muutenkin erilaista asuntoa, esim. rivari. Nyt meillä paritalo. Ja neliöitä saisi olla vähän enemmän jotta saadaan lapselle heti oma huone. Eli ihan erilainen talo olisi haussa

Saa toki olla rahaa lainanmaksuun, mutta jos vaikka tililläsi on 200 000 euroa niin et voi muuttaa sen hintaiseen aso-asuntoon.

[/quote]

Vierailija
28/41 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten toi lainaus meni noin kummasti....

Vierailija
29/41 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei pysty/halua maksaa oman lainoja niin silloin aso on kyllä seuraavaksi järkevin vaihtoehto. Varsinkin jos pystyy vielä itse sen asomaksun ilman lainoja maksamaan. Varallisuutta saa kyllä hyvin olla sen aso-maksun verran muttei tosiaan liikaa. 

Me asutaan tällä hetkellä vaso-rivarissa, vuokra/vastike 1100€/kk. Vastaavat vuokrarivarit alkaa 1300€/kk ja ylöspäin + yleensä vielä vesimaksu päälle (tässä vesiennakko sisältyy vuokraan ja yleensä saadaan siitä hiukan takaisinpäinkin).

Muutetaan kyllä omaan kunhan rahatilanne sen parin vuoden päästä sallii, mutta tällä hetkellä ollaan oikein tyytyväisiä nykyiseen asumismuotoon :)

Vierailija
30/41 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulle se omistaminen on rasite, koska olen kiva stressaamaan ja raha-asiat vaivaa varsinkin nyt kun on lapsi tulossa. Haluisin keskittyä elämään enemmän, en maksamiseen ja omaisuuden haalimiseen. muuten muuttaisin mielelläni vuokrallekin mutta halua kuintenkin tehdä jotain omaa kodilleni(esim taipetoida) ja haluan pysyvän kodin, vuokralla kun siihen pysyvyyteen ei voi luottaa

Vierailija
31/41 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 19:50"]

Meillä on ainakin ollut järkevää, aso on todettu halvimmaksi asumisvaihtoehdoksi pääkaupunkiseudulla!

[/quote]

Öö...häh? Minä just kattelin että ne vastikkeet on samaa tasoa tai jopa hieman korkeammat kuin kaupungin vuokra-asunnoissa jossa itse asumme. Meidän alueella asoja, vuokra-asuntoja ja omistusasuntoja sekaisin, joten slummissa ei tarvii kaupungin vuokra-asunnossakaan asua. Seiniä tapetoinut on täällä kaikki, kylppärin kalusteetkin saa vaihtaa, maalata, laittaa uusiksi lattiat Ym. Ja asumisvarmuus on ihan sama kuin omassa tai asossakin. Ainut syy asoon olisi että olen aika varmasti jonon ekana niistä suurimpia asuntoja hakevista eli saisin hakemani asunnon (numero haettu 16v sitten.. 7 v sitten oltiin jo ihan alkupäässä) kun taas kaupungilla ei juuri isompia ole eikä varsinkaan varaa valita mistä sellaisen haluaa, onnekas jos ylipäätään jostain saa..

Vierailija
32/41 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 21:52"]

Meillä on ainakin ollut järkevää, aso on todettu halvimmaksi asumisvaihtoehdoksi pääkaupunkiseudulla!

[/quote]

Öö...häh? Minä just kattelin että ne vastikkeet on samaa tasoa tai jopa hieman korkeammat kuin kaupungin vuokra-asunnoissa jossa itse asumme. Meidän alueella asoja, vuokra-asuntoja ja omistusasuntoja sekaisin, joten slummissa ei tarvii kaupungin vuokra-asunnossakaan asua. Seiniä tapetoinut on täällä kaikki, kylppärin kalusteetkin saa vaihtaa, maalata, laittaa uusiksi lattiat Ym. Ja asumisvarmuus on ihan sama kuin omassa tai asossakin. Ainut syy asoon olisi että olen aika varmasti jonon ekana niistä suurimpia asuntoja hakevista eli saisin hakemani asunnon (numero haettu 16v sitten.. 7 v sitten oltiin jo ihan alkupäässä) kun taas kaupungilla ei juuri isompia ole eikä varsinkaan varaa valita mistä sellaisen haluaa, onnekas jos ylipäätään jostain saa..

[/quote]

Niin ja kaupunki Helsinki, 15 min junamatkan päässä keskustasta.

Vierailija
33/41 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 21:57"]

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 21:52"]

[/quote]

[/quote]

Niin ja kaupunki Helsinki, 15 min junamatkan päässä keskustasta.

[/quote]

Pointtina onkin se, ettei niihin kaupungin vuokra-asuntoihin pääse! Jonossa on tuhansia ihmisiä eikä kaikkien tilanne ole niin akuutti, että niihin pääsisi.

Toisaalta voin sanoa Helsingin kaupungin vuokra-asunnosta muuttaneena, että muutin tosi tyytyväisenä siitä mörskästä uuteen hienoon aso-asuntoon, jonka vuokra on kuitenkin samaa luokkaa.

Vierailija
34/41 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No harvoin kaupungin kämpissä on esim. saunaa, josta maksaa mielellään muutaman kympin. Ja mä olen asunut myös Hekan asunnossa, ei saanut tapetoida eikä vaihtaa edes homeista muovimattoa vessassa. Hississä haisi kusi ja naulaakaan ei saanut seinään laittaa. Vuokra oli kyllä pieni siksi siellä neljä vuotta asuinkin.

Pääseekö muka omistusasunnosta kaupungin kämppään?

Vierailija
35/41 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on tyhmää. Omassa omassa asuminen on aina halvempaa kuin toisen omassa asuminen. Aso on käytännössä vuokra-asummista. Paitsi että siihen on yhdistetty sekä vuokra-asumisen että omistusasumisen huonot puolet. Et omista yhtiöstä mitään, mutta vastaan kokonaisuudessa omalta osuudeltasi sen kuluista. Jos esim.  yhtiön asuntoja makaa tyhjänä, niin muut maksaa niiden kulut, oikeasti vuokralla kun taas maksetaan se mitä on sovittu, vaikka yhtiön todelliset kulut olisi mitä.

Vierailija
36/41 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 19:42"]

On varaa omaaan mutta jatkuvasti ilmenee remppatarpeita niin taloyhtiossa kuin omakustanteisesti kodissa, joten rahaa menee ja vastuu sekä stressi vain kasvaa. Siksi kämppä myynnissä. Varaa kaikkeen elämänlaatua parantavaan ei ole eli oikeasti laadukkaaseen ruokaan, matkusteluun, vapaa-ajan harrastuksiin. Saman kokoinen aso olisi monia satasia halvempi kuussa kuin mitä nykyinen asumiskustanne. Toinen vaihtoehto on vuokrata mutta ne ne vasta kalliita onkin.

[/quote]Vuokralla on halvempaa asua kuin omassa VAIN jos ei maksa itse vuokraansa. Omistusasujalla jää enemmän rahaa muuhun, kuin vuokralla asuvalla, joka maksaa itse asumisensa. En olisi niin varma että vuokralla asumista tuetaan tulevaisuudessa kuten nykyään.

Vierailija
37/41 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiessani viestit, nousee mieleeni yksi kysymys: miksi ostaa sikakallisya asuntoa, jota ei ehkä olekaan varaa maksaa? Me hankimme vajaa 10v sitten ensimmäisen omistusasunnon, 70-luvulla rakennetun kerrostalokolmion. Olimme aiemmin asuneet aina uusissa vuokra-asunnoissa, joissa omat saunat. Muutto nykyiseen saunattomaan oli aluksi iso kolaus, mutta saimme sopivan saunavuoron ja tilaa sekä asunnon pohjaratkaisu on järkevin, missä ikinä olemme asuneet. Lainaa ei tarvinnut ottaa kuin satatonnia ja asuntoa ei tarvinnut paljia remontoida. Asumme uudellamaalla lähellä Helsinkiä. Vaikka saunan menetin, sain tilaa ja pohjan, joka mahdollisti yhden lisähuoneen rakentamisen ja näin meillä on nyt neliö. Asumiskustannuksemme on edelleen lainan ja vastikkeen kanssa ehkä ehkä alle alueemme vuokratason verrattuna vastaavanlaiseen asuntoon. Ainakin kaverini maksaa satolle ja vvo:le vastaavasta enemmän. Meilläkin taloyhtiössä on tehty isoja remppoja:hissi, pihat yms.

Olen kyllä välillä miettinyt kanssa aso-vaihtoehtoa, saisin sen saunan takaisin, mutta meiltä ei löydy heti maksaa 2 kk vakuutta ellei sen voi maksaa jälkiläteen, kun omistusasunto myyty. Käsittääkseni täältä saa hyvinkin nopeasti aso-asunnon vaikka olisi juuri hakenut numeron.

Vierailija
38/41 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

38, on varaa maksaa mutta ei ole varaa tehdä mitään muuta. Ei ole kiva elää niin, ettei ole varaa nauttia elämästä.

Ja tosiaan asumiskustannukset on ihan huiman korkeat, 1400 kuussa. Tuolla summalla asuisi halvemmassa ja matkustelisi jne. samalla. Säästöönkin saisi rahaa. Nyt saan säästötilille vain 300 euroa kuussa, siellä ei paljon juhlita kun se menee ylimääräisiin vastikkeisiin ja muihin yllärikuluihin.

Vierailija
39/41 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

on hyvä ajatus! muutin itse 5 v sitten. avioerossa myytiin ok-talo, ositusrahoilla sain maksettua koko asomaksun ja nyt maksan vain vastiketya. suosittelen!!

Vierailija
40/41 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole ikinä tajunnut tuota ajattelutapaa, että vuokra tai aso-maksu valuvat pois omasta pussista eikä hyödytä itseään, vaan muille annetaan rahaa. Kyllä todellakin hyödyttää MINUA, ja mun iloksi sen rahan maksan, saan sillä vuokralla kodin itselleni ja perheelleni, tämä vuokra-asunto ja kaverin aso ovat ihan oma koti siinä kuin ostettukin. PAITSI että kun multa hajoaa jääkaappi, ei tarvitse itse ostaa eikä maksaa uutta, huoltofirma tuo uuden tilalle. Kaikki hoidetaan puolestani, ei tarvitse kuin puhelu soittaa mistä vain ongelmasta.

Ja jos on tarvetta vaihtaa erilaiseen asuntoon tai eri alueelle, se käy helposti vaihtamalla jonkun muun asukkaan kanssa tai hakemalla uutta vuokra-asuntoa. Omistusasunnossa joutuu maksamaan ja hoitamaan kaiken itse, juuri kuten ap kertoi, jatkuvaa ylimääräistä rahanmenoa. Ja asunnon vaihtaminen, eli vanhan myyminen ja uuden ostaminen, on vähän vaikeampi prosessi kuin etsiä listalta vaihtoasunto ja muuttaa kuukauden kuluttua :).

Ja mitä sillä ikuisella omistamisella tekee, ei kukaan saa sitä asuntoaan hautaan mukaan. Toiseksi, aso-asunnon voi antaa perinnöksi, ja niin myös vaikka Saton, VVon tai kaupungin vuokra-asunnon, jos vaikka nuori on kirjoilla asunnossa kun kuolen, hän saa sen pitää.

Ette te velka-ja putkiremonttiputkessa olevat saa mitään mukaanne, ja yleensä sen kuolleen asunto on vain riesa perillisille, mikä pitää myydä. Siinä vaiheessa kun saatte lainanne maksettua, on elämäntilanne muuttunut moneen kertaan, asuntoa pitänyt ostaa ja myydä ja maksaa kaikki, ja jos elätte niin kauan, että jäljellä on vain vastikkeen maksu, ja teillä pieni eläke, ei vieläkään ole muuhun rahaa tai alkaa uusi remonttikierros tai tontin vuokra nousee.

Mun jokainen vuokra-asunto on ollut iki-oma ja ihana, itse valittu, huoletonta elämää, ja asuntoa on voinut vaihtaa tarpeen mukaan kun lapset tarvinneet omat huoneet, on erottu, on riittänyt vähempikin tila  jne. Minä maksan vuokraa siitä, että mulla on katto pään päällä, ei täällä elämässä mikään ole ilmaista. Paitsi vuokralla tai asossa kaikki kodinkoneet ja remontit ;)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kuusi