Suurin syy miesten lyhyempään elinikään: LAISKUUS
Olen huolissani isästäni. Hänellä on jo nyt 2 tyypin diabetes ja työterveydessä on puhuttu usein vakavasti että hän saattaa kuolla nuorena, jos ei muuta tottumuksiaan. Ikää vasta 47. Äiti on yrittänyt vaikuttaa isän elintapoihin, mutta isä ei ole niiden muuttamisesta kiinnostunut. Juoppo ei ole mutta alkoholia kuluu litroittain oluen muodossa joka viikko ja syö vain rasvaisia ruokia, ei vihanneksia, ei mitään terveellistä. Ei urheile, ei lenkkeile. Ruokajuomana juo punaista maitoa tai olutta.
Kaverinsa ovat samanlaisia 'äijiä' ja mikä huvittavinta, ovat usein valittaneet siitä että naiset elää pidempään kuin miehet! Kuitenkin omilla elintavoillaan aiheuttavat lyhyemmän elämän itselleen. Mitä olen myös laittanut merkille, niin jos joku ikäisistään (45) miehistä jää työttömäksi, niin heittää hanskat tiskiin ja alkaa ryyppäämään, ei edes harkitse alanvaihtoa tai vaikka lisäkoulutusta.
Olen itse töissä sosiaalitoimen päihdehuollon parissa ja huomannut sielläkin että valitettavan yleinen on tämä miesten tapa toimia, pakoilla vastuuta omasta terveydestään.
Kommentit (12)
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 16:16"]
Miesten elämä on paljon rankempaa ja vaatii rankat huvit. Tosin miehet eivät siltikään voi toteuttaa kaikkia tarpeitaan. Jos se on jonkun mielestä laiskuutta, niin OK.
-Mies 28v-
[/quote]
Sä Mies28v et taida paljon sisäistää lukemaasi tekstiä. Ihmeellisiä myös ovat yleistyksesi. Vai johtuuko se siitä että olen sinua yli 20 vuotta vanhempi ja elämänkokemusta jo on enemmän. Että miesten elämä yleensä raskaampaa? Minun äitini huolehti isästäni ja meistä lapsista enemmän kuin itsestään ja kuoli ennen kuin ehti edes eläkkeelle. Oli aika tavallista vanhempieni sukupolvessa, että naiset tekivät kotonakin taukoamatta töitä, mutta mies sai levätä työpäivän jälkeen.
Oma vaimoni tekee varmasti rankempaa työtä, kuin teen itse päivät tietokoneen ääressä. Vaimo joutuu hoitoalan töissä jatkuvasti vaaratilanteisiin asiakaskunnan kanssa, joka koostuu mielenterveyspotilaista.
Arvostan vaimoani. Meillä on 2 lasta ja toinen raskaus oli riskiraskaus, ensin oli vaimo vaarassa ja sitten vauva, joka menehtyi kohtuun. Vaimo joutui synnyttämään kuolleen vauvan. Siinä tilanteessa mietin että minä miehenä en olisi siihen pystynyt.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 12:44"]
Lassukat onneksi tulee elämään terveellisesti, kun niillä on niin hoikka ja urheilullinen esikuva :D
[/quote]
Lepakkolaakson Lessukka antaa päivittäisen terapiayrjönsä maiskuteltavaksi. Ja kyllä on hyvvee! Nam spruit!!
On varmaan monia syitä tuohon. Eikä ne terveelliset elämäntavat takaa yhtään mitään. Mun veljeni sai sydärin vähän päälle 50-vuotiaana, ei ole koskaan tupakoinut, ei juonut, on ollut kala-kasvissyöjä jo yli 20 v, on hoikka ja harrastaa paljon liikuntaa.
Miesten elinikää laskee kyllä huonot elintavatkin, mutta miehet tekevät myös enemmän itsemurhia ja elävät ns. vaarallisesti, eli heille sattuu enemmän tapaturmia. Ja itse uskon myös siihen, että kun miehet eivät puhu tunteitaan ulos, ne kasaantuvat sisälle ja elimistö sitten purkaa ne vaikka sydänkohtauksella. Naiset on hyviä motkottamaan ja miehet ovat oppineet nielemään kaiken. Ja seksiä, sitä saavat ihan liian vähän sekä miehet että naiset, sehän on oikea nuoruuden ja terveyden eliksiiri.
Toisaalta jos vaihtoehtona on suht tervettä elämää 70 v ja 90 v elämää, jossa viimeiset 15 v on sairauksien ja kipujen täyttämää...sairaaloiden osastoilla voi käydä tutustumassa näiden pitkäikäisten mummojen elämään ja miettiä olivatko papat sittenkin oikeassa..
Tottahan tuo on. Etenkin duunarimiesten parissa suositaan tiettyä elämäntapaa.
Mikään ei ole vaikeampaa kuin yrittää saada ylipainoinen, keski-ikäinen duunarimies muuttamaan ruokavaliotaan terveellisemmäksi.
Meidän työpaikkaruokalasta katosi kokonaan tuon ikäluokan miehet, kun muutettiin heidän omien terveysongelmiensa vuoksi ruokalistaa vähän vähäkalorisempaan suuntaan. Nyt samat miehet käyvät lounaalla läheisessä kebabpaikassa...
Pitäisikö miehen elinikäkin siis olla naisten päätettävissä, vai mikä oli tämän aloituksen pointti?
Lassukat onneksi tulee elämään terveellisesti, kun niillä on niin hoikka ja urheilullinen esikuva :D
No miehet tulee halvemmiksi. Eivät kuormita eläkejärjestelmää tai terveydenhuoltoa vaikka maksavat suurimman osan niiden kuluista. Naisilla on papat ja pepat ja seulonnat ja pimppaakin pitää vuosittain nuohota ja kysyä, että mitä sille kuuluu.
Monet miehet eivät myös näe järkeä kituuttaa ysikymppiseksi ihan vaan muodon vuoksi kun suurimmalla osalla siinä iässä on jo Alzheimerit ja muut eivätkä maailman menosta tiedä mitään tai ovat liikuntakyvyttömiä ja vaipoissa.
Kaikkien elämänarvona ei ole elää mahdollisimman pitkään mahdollisimman terveenä.
Suurempi syy on kuitenkin tottumuksen voima: viimeistään parikymppisenä pitäisi olla kiinnostunut omista elintavoistaan ja elää sen mukaisesti. Kolmikymppisenä sitten valittu elämäntapa näkyy jo ulospäin, puhumattakaan kun ikää alkaa olla 40 tai enemmän. Jos on elänyt viimeiset 50 vuotta "äijämäisesti" makkaraa, kaljaa ja tupakkaa nauttien ja siinä sivussa pitkää työpäivää vääntäen niin hankalaahan sitä koko palettia on muuksi muuttaa.
Tunnen useitakin kavereitani, jotka tuskailevat ylipainon, kakkostyypin diabeteksen, tuki- ja liikuntaelinten vaivojen sun muiden oireiden kanssa. Olen monta kertaa vastannut, että pitäisi muuttaa sitä-ja-sitä asiaa, liikkua enemmän, nukkua säännöllisesti jne. ihan se tavallinen jo koulussa opittu litania hyvinvoinnin edellytyksistä. Tässä vaiheessa saan vastauksena jonkin muunnelman vastauksesta "ei mitään neitimäisiä homosteluja".
Siinäpähän syövät särkylääkkeitä sitten. Omat vaivani ovat toistaiseksi olleet laktoosi-intoleranssi, ohimoille hiljalleen kertyvät harmaat hiukset ja maitohapon aiheuttamat lihaskivut liikunnan jälkeisenä aamuna, vaikka (suunnilleen) samanikäisiä olemme kaikki.
"Are Men the Weaker Sex?
Contrary to cultural assumptions that boys are stronger and sturdier, basic biological weaknesses are built into the male of our species. These frailties leave them more vulnerable than girls to life’s hazards, including environmental pollutants such as insecticides, lead and plasticizers"
http://www.scientificamerican.com/article/are-men-the-weaker-sex/
Miesten elämä on paljon rankempaa ja vaatii rankat huvit. Tosin miehet eivät siltikään voi toteuttaa kaikkia tarpeitaan. Jos se on jonkun mielestä laiskuutta, niin OK.
-Mies 28v-
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 16:16"]
-Mies 28v-
[/quote]
Mikä siinä miesten elämässä on rankempaa (pakollista, mitä ei voi jättää väliin)? Armeija-aikakin on vain pieni osa koko elämästä.