Ruoka-allergisen lapsen vanhemmat! Ilmoitatko kouluun,
kun lapsi alkaa pystyä syömään ruoka-ainetta, jolle hän on ollut allerginen?
Olen koulun dieettikeittäjä, ja meillä tehdään 900 ateriaa päivässä, näistä erikoisruokavalioita parisensataa. Kaikki eivät tietenkään tarvitse joka päivä erv:tä (kala-allerginen vain kerran viikossa, kasvisruokailija vain lihapäivänä jne.), mutta kuitenkin eri kattiloita on hellalla joka aamu ainakin parikymmentä. Niistä sitten jaan kolmeen eri toimipisteeseen jokaiselle omalla nimilapulla varustetun astian. Ulkoa en muista läheskään kaikkien allergioita, ainoastaan pahimmat (joille on joka päivä tehtävä oma ateria kokonaan) joten joudun valtavista listoista etsimään päivittäin erv:t. Ja se ei ole aivan yksinkertaista, koska jos joku on allerginen vaikka porkkanalle, hänelle ei voi automaattisesti tehdä samaa porkkanatonta ruokaa kuin vaikka kymmenelle muulle, koska tällä yhdellä voi olla myös kananmuna- tai pippuriallergia, jota noilla muilla ei ole ja ruuassa on kumpaakin. Eli työtä on valtavasti, vastuusta puhumattakaan. Meillä on kolme lasta, jotka ovat niin moniallergisia, että pienikin muru väärää ruoka-ainetta (joiden lista on lähes loppumaton) aiheuttaa anafylaktisen sokin ja mahdollisen kuoleman, ainakin tehohoidon sairaalassa.
Sitten on näitä lapsia, joilla lukee listoissa joku ruoka-aineallergia, mutta he syövät kuitenkin mitä sattuu. Harmittaa tehdä kaiken sen kiireen keskellä turhaan ruokaa jollekin laktoosittomalle/tomaatittomalle tms., joka kuitenkin syö tavallisen ruuan, vaikka hänen nimellään on oma astia. Näissä oppilasmäärissä ja tässä kiireessä ei millään ehdi vahtimaan, kuka syö mitäkin. Lisäksi meiltä lähtee ruoka kahteen muuhun kouluun, joten niitä on aivan mahdoton vahtia. Omassa koulussamme vain huomaa, että ruokaan ei ole koskettu. Olen pyytänyt terveydenhoitajaa olemaan yhteydessä koteihin, että listat saataisiin ajan tasalle, mutta mitään ei tapahdu.
Eli olisitko ystävällinen ja ilmoittaisit kouluun, suoraan keittiöön, jos lapsesi ei tarvitse enää erikoisruokavaliota? Siedätys on päivän sana ja moni alkaa sietää ennen allergisoineita ruokia. Tuo pieni ele helpottaisi hirveästi minun ja monen muun työtä.
Ja vielä pieni pyyntö: jos lapsella on erityisruokavalio ja hän on pois koulusta, olisi hienoa, jos laittaisit aamulla tekstarin keittiöön, että lapsi ei tule tänään kouluun. Se olisi valtava helpotus. :)
Kiitos jos jaksoit lukea, valtava selostus! :)
Kommentit (42)
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 19:36"]
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 16:51"]
Vosiko keittiöhenkilökunta laittaa allrgisen lapsen mukana kotiin jotkut yhteystiedot? Itse olen käynyt koululla ja pyytänyt tiedot keittiöhenkilökunnalta. Siksi voin ilmoittaa poissa-oloista helposti. Moni vanhempi ei vaan pääse keittölle käymään.
[/quote]
Eiköhän kaikille lapsille anneta koulun alettua koulun yhteystiedot. Ja jos et tiedä, osaisitko katsoa netistä, jos kuitenkin tiedät, mitä koulua lapsesi käy?
Voiko uusavuttomampaa olla??
[/quote]
Meillä ei kouluruualla, sen valmistajilla, tai jakajilla ole mitään tekemistä koulun kanssa. Koulun sivuilla ei ole ilmoitettuna kuin pari suurta firmaa.
Tottakai!