Vauva 40+ vuotiaana?
Meillä on ennestään lapset 6v ja 14v. Olemme puhuneet vielä yhdestä. Itse täytän pian 41v, eli kiire tulisi. Jos enää edes raskautuisin. Olen terve ja normaalipainoinen.
Miten teillä on raskaudet menneet 40+ iässä? Kuinka nopeasti tulitte raskaaksi? Entä synnytykset? Miten jaksoitte vauvan kanssa valvomiset jne?
Kommentit (30)
Meille tuli nuorimmainen kun olin 43v ja edellisestä 8v aikaa. Kävin kaikki seulat ja testit mitä sai. Raskausaikana ei mitään ongelmia paitsi jouduin sokeriseurantaan ja viimeisen muutaman viikon liitoskipujen takia saikulla. Olo oli itsevarma, ihana ja rento. Neuvolakäynnit lähinnä nauratti että siinähän 20v terkka neuvoo mitä pitää ruokkia ja tehdä milloinkin. Oli ihanaa kun sai luottaa omaan itseensä ja viis veisata mistään suosituksista.
Synnärillä oli ihana kätilö joka kotiin lähtiessä toivotti "Tervetuloa uudelleen". Sanoi etten ollut läheskään vanhimpia synnyttäjiä mitä hänellä on ollut (itse otin ikäni puheeksi, hän ei maininnut mitään sitä ennen). Toki yösyötöt väsyttivät jonkin verran, mutta ei mun mielestä sen enempää kuin nuorempanakaan. Se on lopuksi niin lyhyt aika mitä valvotaan ja vanhempana sitä otti kaiken niin paljon rennommin. Päivääkään en vaihtaisi pois. Jos yhtään tuntuu siltä että vielä yksi lapsi olisi tervetullut niin anna mennä. Tsemppiä!
Eikös yli 40-vuotiaat saa lapsivesitutkimuksen halutessaan?
Vierailija kirjoitti:
En saanut.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan haluaisi keskenmenoriskin sisältävään lapsivesitutkimukseen, kun niptikin on mahdollinen?
Itse sain niptin julkisella, kun down-riskisuhde yhdistelmäseulassa oli 1:70. Yksityisellä sen saa käsittääkseni kuka vain halutessaan.
Ja nuo riskiluvuthan on laskettu ikää voimakkaasti painottaen, joten yllätys-downeja harvoin tulee nelikymppisille.
Vierailija kirjoitti:
Mitä seulontoja on tarjolla esim. 42- vuotiaalle odottajalle?
Nimin. viimeksi raskaana 25- vuotiaana.
En tiedä, mikä on tämän päivän systeemi, koska kuopukseni on jo 7v. Mutta kun menin 39 vuotiaana raskausajan neuvolaan (lasketun ajan aikaan olin 40v), terkkari selitti tosissaan, että tämä on nyt riskiraskaus, joten sitä seurataan tarkemmin. Todellisuus oli, että neuvolakäyntejä oli vähemmän kuin yhdessäkään aikaisemmassa raskaudessa. Ensimmäisten 20 raskausviikon aikana kävin 2 kertaa neuvolassa, ja kerran äitiyspoliklinikalla ultrassa. rv 22 oli rakenneultra, joten kolmas neuvolakäynti oli rv 26. Silloin todettiinkin, että rautaa pitää alkaa kiireesti syömään, koska hemoglobiini oli niin alhaalla. Verensokereita ja maksa-arvoja piti myös jo kiireesti alkaa seuraamaan. (Näissä oli ollut ongelmia jo edellisissä raskauksissa, joten seurattiin joka raskaudessa.) Verensokereita olisi kai pitänyt jo aikaisemmin alkaa seuraamaan, mutta "hups, onpa se aika rientänyt!"
Sain nuorimmaisen 41-vuotiaana, isommista lapsista nuorin oli silloin 8 v. Olen aina tullut helposti raskaaksi, edelliset raskaudet alkoivat ensimmäisestä yrityksestä.
Nelikymppisenä tämä raskautumisen helppous kääntyi itseäni vastaan. Mun kohtuun tarttuivat kaikki viallisetkin munasolut ja niitähän nelikymppisellä on keskimäärin ehkä puolet. Tuloksena oli siis monta raskautta ja keskenmenoa ennen tuota onnistunutta raskautta. Gynekologi selitti jotenkin niin, että yleensä yli nelikymppisellä raskautuminen kestää vähän pidempään juuri siksi, että on niitä huonoja munasoluja ja ne eivät monilla edes kiinnity.
Penska himassa 60-vuotiaana?
Voi itku...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä seulontoja on tarjolla esim. 42- vuotiaalle odottajalle?
Nimin. viimeksi raskaana 25- vuotiaana.
Ihan normaalit ultrat. Neuvolan mukaan erityisempiä seuloja aletaan käyttää vasta kun äiti on 45v täyttänyt.
Minä luin just jostain, että yli 40-vuotiaalle tarjotaan automaattisesti kaikki seulat.
Ikis. Se linkki nyt. Vai valehteletko taas?