Raskaana olevat kasvissyöjät, millä varmistatte päivittäisen
Kommentit (47)
[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 20:36"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 20:34"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 18:11"]
Kuka niin hullu on että pelkkiä kasviksia syö raskausaikana.
[/quote]Täytyyhän muutakin syödä raskausaikana kuten kalaa, kanaa, maitotuotteita, ruisleipää, omegat saa kun käyttää rypsiöljyä, kananmunia, pähkinöitä, verilettuja,
[/quote]
Omega kolmosta ei saa mistä tahansa pähkinöistä todellakaan.
[/quote]Itse harrastan monenlaista pähkinää mm saksanpähkinää ja mitä nyt löytyy irtomyynnissä
[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 20:55"]
Lihansyönti on iljettävä jo ajatuksenakin.
[/quote]naudanpihvi, medium, viipalepotut, kasviksia, punaviiniä, ah voiko parempaa olla
Ainoastaan kalasta saa EPA- ja DHA-rasvahappoja, jotka ovat tärkeitä sikiön aivojen kehitykselle.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 20:09"]
no se lihan sisältämät aineet on vain niin tärkeitä, voisitteko tehdä poikkeuksen raskauden ajaksi ja syömään pienen määrän lihaa, toivottavasti ette pakota vauvojanne kasvisravintoon antakaa niiden kasvaa niin silloin teineinä päättävät, mutta ennen 8 ikävuotta vauvan kuuluu saada normaalia ravintoa.
[/quote]nauta sisältää hyvin imeytyvää hemirautaa, seleeniä, sinkkiä. b-ryhmän vitamiineja
Mikä tarvi lihaa syövillä on tuputtaa kasvissyöjille lihaa? En minä ainakaan kasvissyöjänä tuputa omaa näkemystäni muille. Monen kasvissyöjän ruokavalio on sitäpaitsi terveellisempi, sillä he joutuvat pakostikin kiinnittämään enemmän huomiota ruokavalioon, jolloin ovat myös tietoisempia ravintoarvoista yms.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 21:15"]
Ainoastaan kalasta saa EPA- ja DHA-rasvahappoja, jotka ovat tärkeitä sikiön aivojen kehitykselle.
[/quote]En syönyt paljoa kalaa raskausaikana ja hyvinpä tuo poika kasvoi ja koulussa hyvin menestynyt. en edes imettänyt kun ei maitoa juuri tullut1
Ja juuri sinun kokemuksesihan on yleistettävissä toisin kuin tieteelliset tutkimukset tuhansien ihmisten otoksella.
Ihan ravitsemusterapeutin mukaan omega-rasvahappojen tarpeen tyydyttämiseksi raskausaikanakin riittää hyvin pellava- ja rypsiöljy.
Itse tosin en koko raskausaikana ole saanut alas pellavaöljyä, jota söin ennen raskautta, joten olen kaiken varalta syönyt joitain raskaus-omegakolmosia kapseleina, joissa on kalaöljyä, muuten olen edelleen vegaaniruoalla ja neuvolasta saanut sille täyden siunauksen. Toivon, että imettäessä pystyisin taas syömään öljyä oksentamatta joka kerta kaaressa välittömästi sen jälkeen. Kalaöljy ei ole millään muotoa kestävä tapa omegakolmosten saamiseks, koska nykyisenkaltaisella ryöstökalastuksella kala loppuu pian meristä (ns. roskakalahan ei mmerkittävissä määrin noita rasvahappoja sisällä) ja kalaöljyn tuotanto on yksi suuri lisäsyyllinen ryöstötroolaukseen.
Lihan syömiselle sen enempää raskausaikana kuin muutenkaan ei ole minkäänlaisia terveydellisiä perusteita. Sen voi aivan huoletta jättää ruokavaliosta pois (tietysti huolehtien muuten proteiininsaannista), tästä oli ihan vähän aikaa sitten ravitsemusasiantuntijaa haastateltu lehdessä.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 20:39"]
Syökää nyt jumankauta raskauden aikana edes kalaöljyä (ei kalanmaksa)!! Kasvikunnan omegat on eri asia kuin eläinkunnan!
[/quote]
Ravitsemusterapeutit sanoivat minulle raskaana ollessani että ei saa syödä/juoda kalaöljyä.
Kannattaa mieluummin syödä kalaa kuin kalaöljyä. Kalalajeissa riittää valinnanvaraa, ei ole pakko syödä ryöstökalastettua, vaan WWF:n listalta eettisiä vaihtoehtoja. Ravintoaineet on muutenkin parempi saada ruuasta kuin purkista, jos vaan mahdollista. Mitä järkeä syödä kalaöljykapseleita, jos voi ilman allergiaoireita syödä ihan oikeaa kalaa?
Omega-3-rasvahapoista erityisen tärkeitä ovat EPA (eikosapentaeenihappo) ja DHA (dokosaheksaeenihappo), joita saa ainoastaan rasvaisesta kalasta tai siitä valmistetusta kala- tai kalanmaksaöljystä. Erilaisista kasviöljyistä, kuten rypsi-, soija- ja pellavansiemenöljystä ja niistä valmistetuista kasvirasvalevitteistä saa vain omega-3-rasvahappoihin kuuluvaa alfalinoleenihappoa (ALA), ei siis eikosapentaeenihappoa tai dokosaheksaeenihappoa.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 21:18"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 20:09"]
no se lihan sisältämät aineet on vain niin tärkeitä, voisitteko tehdä poikkeuksen raskauden ajaksi ja syömään pienen määrän lihaa, toivottavasti ette pakota vauvojanne kasvisravintoon antakaa niiden kasvaa niin silloin teineinä päättävät, mutta ennen 8 ikävuotta vauvan kuuluu saada normaalia ravintoa.
[/quote]nauta sisältää hyvin imeytyvää hemirautaa, seleeniä, sinkkiä. b-ryhmän vitamiineja
[/quote]
Minä en saanut rautalääkitystä koko raskausaikana, vaikka söin hyvin vähän lihaa (olen kasvis-kalansyöjä ja lihaa yritin niellä harvoin raskaana ollessani). Olen se joka kyseli siitä, mitä aineita ainoastaan lihasta löytyy, koska tottakai se raskaana ollessani kiinnosti. Lapselle syötämme lihaa ja kalaa, vaikka itse emme lihaa syö.
Ne kalasta saatavat EPA- ja DHA-rasvahapot tutkimusten mukaan vaikuttavat mm. sikiön aivojen, oppimiskyvyn, hermojen ym. kehitykseen ja ehkäisevät synnytyksen jälkeistä masennustakin. Ikävää, että jotkut leikkivät terveydellään jättämällä ne pois ruokavaliosta.
Jos on täysin vegaaninen ruokavalio, niin sitten pitäisi syödä kyllä kalaöljyä ja B12-vitamiinia.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 22:04"]
Syökää nyt jumankauta raskauden aikana edes kalaöljyä (ei kalanmaksa)!! Kasvikunnan omegat on eri asia kuin eläinkunnan!
[/quote]
Ravitsemusterapeutit sanoivat minulle raskaana ollessani että ei saa syödä/juoda kalaöljyä.
[/quote]
Voi pöljät. KalanMAKSAöljyä ei voi kannata käyttää, mutta kalaöljy on ERI ASIA! Voi luoja tätä tyhmyyttä muutenkin tässä ketjussa...
[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 22:27"]
Jos on täysin vegaaninen ruokavalio, niin sitten pitäisi syödä kyllä kalaöljyä ja B12-vitamiinia.
[/quote]
Tämä lause on paradoksi.
Kasviöljyt eivät korvaa kalaöljyä, sillä kasviöljyissä on eri rasvahappoja. Perusasiaa, perusasiaa.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 22:31"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 22:04"]
[/quote]
[/quote]
Voi pöljät. KalanMAKSAöljyä ei voi kannata käyttää, mutta kalaöljy on ERI ASIA! Voi luoja tätä tyhmyyttä muutenkin tässä ketjussa...
[/quote]
Ei kun molemmat kiellettiin, kun kysyin kahdeltakin ravitsemusterapeutilta. Molemmat kaupungin palveluksessa. En sitten niitä ottanut. Syön kyllä kalaa muuten.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 22:09"]Omega-3-rasvahapoista erityisen tärkeitä ovat EPA (eikosapentaeenihappo) ja DHA (dokosaheksaeenihappo), joita saa ainoastaan rasvaisesta kalasta tai siitä valmistetusta kala- tai kalanmaksaöljystä. Erilaisista kasviöljyistä, kuten rypsi-, soija- ja pellavansiemenöljystä ja niistä valmistetuista kasvirasvalevitteistä saa vain omega-3-rasvahappoihin kuuluvaa alfalinoleenihappoa (ALA), ei siis eikosapentaeenihappoa tai dokosaheksaeenihappoa.
[/quote]
Ihmisen elimistö valmistaa ALAsta EPAa ja DHAta, jos niitä ei saa ravinnosta.
Ottaen huomioon, että ennen kylmäsäilytyksen keksimistä rasvaista merikalaa on ollut mahdollista syödä riittävästi vain aivan meren rannassa asuneiden, olisi outoa, jos se olisi ainoa lähde välttämättömille rasvahapoille.
Muistakaa että pellavakielto koskee myös imetysaikaa.