Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten maksetaan vero osakkeiden myyntivoitosta?

Vierailija
08.02.2014 |

Alan nyt ostaa osakkeita ja myyn loppuvuodesta pois sellaiset osakkeet, joiden arvo on noussut ja joista saan siis voittoa. Verotuksessa valtio raapaisee myyntivoitosta eli luovutusvoitosta 30 % päältä, vai mitä?

Miten se veron maksaminen käytännössä tapahtuu? Meneekö se niin, että osakkeitani hallinnoiva osakevälittäjä irrottaa jo myytäessä sen 30 % veroa ja tilittää sen saman tien minun puolestani verottajalle, vai tuleeko verottajalta myöhemmin, vaikka seuraavan vuoden jouluksi, postissa maksulappu ja joudun maksamaan verot silloin?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä itse olet velvollinen verottajalle nuo tiedot ilmoittamaan. Saat keväällä edellisen vuoden verotiedot ja siihen teet korjaukset.

Vierailija
2/5 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 14:15"]

Sinä itse olet velvollinen verottajalle nuo tiedot ilmoittamaan. Saat keväällä edellisen vuoden verotiedot ja siihen teet korjaukset.

Ainakin rahastosta tuli juuri erittely voitoista ja tappioista ja tieto, että ovat lähettäneet verottajalle samat tiedot kuin tässä saamassani paperissa. Mutta että jos siis siirryn ostamaan osakkeita, käytäntö onkin toinen?

[/quote]

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin Nordnet lähettää tiedot verottajalle, en tiedä muista välittäjistä.

Vierailija
4/5 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just noin eli aina keväällä teet edellisen vuoden veroehdotukseen tarvittavat korjaukset eli siinä pitää täyttää lomake josta näkee mitä olet ostanut ja myynyt ja millä hinnalla.

Sitten syksyllä saat korjatun veroehdotuksen takaisin ja saat mätkyt tai palautuksia.

Vierailija
5/5 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 14:23"]

Ainakin Nordnet lähettää tiedot verottajalle, en tiedä muista välittäjistä.

[/quote]

Maksaako Nordnet myös verot suoraan voitosta eli tekee työn puolestasi, vai joudutko itse maksamaan ne myöhemmin?