Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vietkö omat lakanat ja pyyhkeet kun menet käymään vieraisilla?

Vierailija
08.02.2014 |

Minua ainakin loukkaa, jos ei talon tavarat kelpaa. Kas kun eivät tuo omaa imuria ja tiskiharjaakin.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

pyyhkeen otan aina ja lakanatkin jos erikseen sitä toivotaan.

Vierailija
22/41 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ota. Minusta olisi jotenkin outoa ottaa pussilakanat ja pyyhkeet matkaan, kun käväistään naapurissa kahvilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En.

Vierailija
24/41 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten isot pesukoneet teillä on, jos vieraiden lakanat ja pyyhkeet mahtuu yhteen koneelliseen? Meillä on 7 kg kone ja siihen ei mahdu kuin 2 pussilakanaa + 2 aluslakanaa kerrallaan. Jos 4-henkinen perhe kylässä, niin pyykkiä tulee ylimääräistä 3 koneellista...

Vierailija
25/41 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 14:30"]

Hyi yök, tekeekö joku oikeasti niin, että petaa vieraille jonkun toisen käyttämät lakanat?? En ole koskaan kuullut sellaisesta! Ehkä joku läheinen sukulainen voi nukkua mökillä (missä pyykkääminen hankalaa) toisen lakanoilla, joita on käytetty vain 1 yö, mutta silloinkin ehdottomasti puhdas tyynyliina!

[/quote]

AV:lla oli tästä oikein pitkä ketju joskus. Minuakin ällötti, mutta on ilmeisesti aika tavallista, ettei vierailun jälkeen pestä niitä lakanoita vaan kierrätetään monilla eri vierailla, ennen kuin päätyvät pesukoneeseen.

Vierailija
26/41 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 14:56"]

Miten isot pesukoneet teillä on, jos vieraiden lakanat ja pyyhkeet mahtuu yhteen koneelliseen? Meillä on 7 kg kone ja siihen ei mahdu kuin 2 pussilakanaa + 2 aluslakanaa kerrallaan. Jos 4-henkinen perhe kylässä, niin pyykkiä tulee ylimääräistä 3 koneellista...

[/quote]

Peset kyllä todella vajaita koneellisia. 7 kilon koneeseen menee kukkkurallinen pyykkikorillinen pyykkiä. Kannattaa joskus vaikka punnita. Määrällisesti ainakin 3 x tuo mainitsemasi määrä + tyynyliinat päälle.

Vierailija
27/41 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tilanteesta ja kyläpaikasta! Joskus otetaan miehen kanssa makuupussit (meillä on sellaiset ohuet), lapselle ollaan otettu mukaan vallan omat petivaatteet ja matkasänky. Usein ollaan talon lakanoissa. Jos on epäselvää, kysyn.

Meillä käy paljon yökyläläisiä ja mun lähtökohta on se, että talo tarjoaa lakanat, pyyhkeet, ruuat ja muut. Jos tulee paljon yökyläläisiä kerralla - näin tapahtuu muutaman kerran vuodessa - saatan pyytää erikseen vieraita tuomaan. Meillä käy lisäksi yksi miehen kaveriporukka, joka yleensä tuo omat varusteet mukanaan ruuista lähtien, mutta talo kyllä mielellään tarjoaisi heillekin.

Vierailija
28/41 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan, jos kuljemme omalla autolla. Tyynyn otan myös. Ja varsinkin jos yövymme useassa paikassa samalla reissulla...kiva jättää kerran käytetyt lakanat joka vierailupaikkaan. Järkevämpää pestä kotona 1 koneellinen kuin vaikka 3 emäntää pesee käytännössä puhdasta pyykkiä sen koneellisen kukin.

Vierailija
29/41 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 14:56"]

[/quote]Mulla on 6 kilon ja pesen aina vaan yhden pussilakanan,

Vierailija
30/41 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun luo ei tarvi tulla lakanoitten kanssa koska on ihan liikaa lakanoita ja pyyheliinpoja. En halua mielellään yövieraita. Ihan lähimmät vaan.

Vierailija
31/41 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mennään mökkiolosuhteisiin vien kuitukangaslakanat: eivät paina juuri mitään ja on helppo heittää pois käytön jälkeen.  Olemme 5-henkinen perhe, joten aika paljon tulisi isäntäväelle ylimääräistä pyykkiä, jos menisimme koko sakki ja  nukkuisimme heidän lakanoissaan. Arvostan sitä, että vieraat tuovat omat lakanat ja pyyhkeet jos tulevat meidän mökille, ja pyydänkin tuomaan. Ja huomaavainen vieras kysyy etukäteen. 

Kaupungissa en vie eikä meille tarvitse tuoda, täällä on pyykkikone, taloyhtiössä pesula, kuivaaja ja kuivaustiloja isollekin pyykkimäärälle. 

Järjenkäyttö on tässäkin asiassa sallittua, eikä jokaisesta pikkuasiasta kannata loukkaantua. 

Vierailija
32/41 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ota omia niille joilla useimmiten käyn yön yli kylässä (perhe ja sukulaiset). Kavereiden luokse tai mökille mentäessä vien tarvittaessa. Jos ei erikseen kehoteta ottamaan omia, en niitä myöskään ota.

Meille/meidän mökille tullessa kaikki tietävät että ei tarvitse ottaa omia ikinä mukaan. Minua ei haittaa ylimääräinen lakanapyykki yhtään. tällaiseen systeemiin olen oppinut jo lapsena, kaikki tulee talon puolesta jos vieraaksi on kutsuttu.

Tuli mieleen eräs kerta kun lähdin sinkkukaverin luokse toiselle puolelle suomea viikoksi. Hän oli sanonut että ota omat pyyhkeet ja lakanat mukaan. Koska tavaraa oli muutenkin paljon, pakkasin petivaatteet ja pyhkeen erilliseen kassiin, joka hirvittävässä kiireessä jäi sitten kotiin. Soiteltiin matkalla ja tajusin samalla unohdukseni. Ajattelin, että kaipa kaveri voi tässä tapauksessa lainata omiaan. Mutta ei... Ensimmäinen missio perillä oli kävellä kiireessä muutama kilsa prismaan, josta sitten ostin nuo puuttuvat kamat. Samalla ostettiin sitten ruoatkin, koska "jääkaapissa on vain valo". Oli kyllä todella vieraanvarainen aloitus sille kyläilylle:D

Vierailija
33/41 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 14:40"]Totta kai vien omat lakant ja pyyhkeet. Se juontaa juurensa lapsuudesta, jolloin ensinnäkin monen perheen liinavaatevarasto oli vielä varsin suppea ja pyykinpesumahdollisuudet hyvin puutteelliset. Ei ollet automaattikoneita ja kuivauskoneita, ei välttämättä koneita lainkaan. Ja vaikka olosuhteet ovat nyt ihan erilaiset, niin en ole päässyt irti tavastani. Sitä minä en kyllä ymmärrä, että kyläpaikan emäntä loukkaantuisi siitä, että tuon omat liinavaatteet. Kuulostaa aivan kummalliselta. Kuvitteletko ap tosiaan, että omat liinavaatteet ovat jonkinlainen 'steitmentti' sinun huusholliasi ja sinua itseäsi vastaan? Olet herkkähipiäinen!

[/quote]

Minulla sama tapa ja juontanee juurensa lapsuudesta.

Vierailija
34/41 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä käyn vieraissa baari-illan päätteeksi. Toistuu sen verran usein, että ehkä pitäisi ehkä alkaa ottaa lakanat mukaan kapakkiin.

Vierailija
35/41 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan aina, kun olemme lähes aina autolla liikenteessä. Mun mielestä on kohteliasta viedä omat kamat. Mulle kyllä kelpaa kyläpaikan puhtaat lakanat, mutta en halua olla niin paljon vaivaksi, että kyläpaikassa tarvitse pestä viiden hengen lakanoita ja pyyhkeitä yhden yön takia. Omille vanhemmilleni en ota mitään mukaan. Laitan lapsillekin yökylään omat lakanat ja pyyhkeet mukaan.

Ei ole ongelma, jos eivät vieraat tuo meille omia lakanoitaan, mutta yleensä kyllä kaikilla autolla liikkuvilla on omat mukana, vaikkei olla koskaan aiheesta puhuttu. Lasten kavereilla on harvoin lakanoita mukanaan, mutta omat pyyhkeet on kaikilla.

Vierailija
36/41 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille ei saa taas tuoda omia lakanoita, en tykkää yhtään jos joku tuo omansa. en halua mitään luteita tai muita ikävyyksiä kuten pölypunkkeja, kihomatoja, täitä tms. En toki tätä koskaan kenellekkään sano, vaan olen muka niin kohtelias että petaan sängyt valmiiksi. Pyyhkeet voi olla omatkin.

Vierailija
37/41 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En

Vierailija
38/41 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi missään toisten patjoilla tai lakanoissa halua nukkua.

Nukun makuupussissa.

Vierailija
39/41 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kuljen autolla niin kyllä, on kohteliasta ettei jätä jälkeensä lakanapyykkikasaa. Pyydän myös meille tulevia ottamaan omat lakanat mukaan. Julkisilla liikkuminen on eri juttu, silloin ei tietenkään kanniskella lakanoita mukana.

Vierailija
40/41 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en halua kyläillä yli yön, mutta jos niin tekisin, kysyisin kyläpaikasta, tuonko omat lakanat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän seitsemän