Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tietosuojasta kun puhutaan...mitäs nää My Heritage palvelut?

Vierailija
29.10.2020 |

Ihmiset antaa vapaaehtoisesti DNA:nsa jonkun yhtiön käyttöön ja tallennettavaksi sillä verukkeella että saa sitten vertailla löytyykö sukulaisia Euroopasta vaiko peräti Afrikasta. Uskomaton kusetus.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä ainakin haluan tietää!

Vierailija
2/21 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta niillä sitten tehdään naniitteja jotka hyökkäävät kohdennettuja ihmisryhmiä vastaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

FBI on käyttänyt niitä tietoja rikollisen jäljittämisessä ja ainakin yhdessä tapauksessa 99 miljoonan käyttäjän tiedot varastettiin. Itse en luottaisi.

https://www.nytimes.com/2019/02/04/business/family-tree-dna-fbi.html

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006433704.html

Vierailija
4/21 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän tuota MyHeritage- palvelua ja olen ollut siihen tyytyväinen. Siitä on ollut paljon apua sukututkimuksessa.

Rahojani ei ole viety, eikä muutenkaan ”kusetettu”.

Salasanaa vaihdan aika ajoin, niinkuin muissakin palveluissa.

Vierailija
5/21 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
6/21 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

FBI on käyttänyt niitä tietoja rikollisen jäljittämisessä ja ainakin yhdessä tapauksessa 99 miljoonan käyttäjän tiedot varastettiin. Itse en luottaisi.

https://www.nytimes.com/2019/02/04/business/family-tree-dna-fbi.html

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006433704.html

eipä tuolla ole enää väliä:  dna-jäljitykseen voi riittää sekin, että joku lähisukulaisesi on tehnyt dna-testejä itsestään. sitä parempi, jos useampi lähisukulainen.

Vierailija
7/21 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain tampiot maksavat DNA:nsa luovutuksesta.

Vierailija
8/21 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet itse antanut tietosi jollekin firmalle, niin sitten olet. Turha itkeä.

Vierailija
9/21 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En missään tapauksessa luovuta DNA:tani kenellekään.

Minua ei myöskään kiinnosta tyhjästä pölähtävät sukulaiset, jos siis esim jollain isoisälläni olisi salaisia lapsia, jotka sitten ovatkin minulle sukua. Ollutta ja mennyttä.

Vierailija
10/21 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytän tuota MyHeritage- palvelua ja olen ollut siihen tyytyväinen. Siitä on ollut paljon apua sukututkimuksessa.

Kohta on turha itkeä kun et saa vakuutuksia. Vakuutusyhtiöt ottavat dna-tietosi ja löytävät ties mitä sairauksia

Vierailija
11/21 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En missään tapauksessa luovuta DNA:tani kenellekään.

Minua ei myöskään kiinnosta tyhjästä pölähtävät sukulaiset, jos siis esim jollain isoisälläni olisi salaisia lapsia, jotka sitten ovatkin minulle sukua. Ollutta ja mennyttä.

jos joku sukulaisesi on luovuttanut, niin sitten olet sinäkin mukana niissä bileissä.

Vierailija
12/21 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä AP ehdottaisi tehtäväksi? Pitäisikö tällaiset palvelut, joissa ihmisellä itsellään on vastuu tehdä päätös palvelun käytöstä, kieltää? Vai pitäisikö riskeistä informoida enemmän?

Jokaisen ko. palvelua käyttävän henkilön pitäisi tutustua yksityisyydensuojakäytäntöön ja päättää, haluaako palvelua edelleen käyttää ja kokeeko tietonsa riittävällä tavalla turvatuiksi.

Toki yritykseltä edellytetään suojaustoimenpiteitä, mutta se ei poista sitä faktaa, että aina jotakin ikävää voi tapahtua.

Näkisin että tällaisiin yksityisiin palveluntarjoajiin pitäisi suhtautua niin, että 100 % turvaa meidän tiedoillamme ei ole. Ja sitten tehdä päätös siitä, kokeeko riskin ja hyödyn olevan balanssissa.

Mikäli valtavien suojaustoimenpiteiden takana oleviin valtiollisiin toimijoihin on onnistuttu kohdistamaan informaatiorikoksia, ei se varmasti ole mahdotonta minkään muunkaan yrityksen kohdalla.

Vierailija
13/21 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tässä mitään kusetusta ole, kun jenkkifirmat kertovat suoraan myyvänsä DNA datan eteenpäin. Toki lisää todennäköisyyttä, että jää kiinni, jos tekee rikoksen jenkeissä. 

Vierailija
14/21 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuonne voi luovuttaa DNA:nsa ilman omaa nimeä. Sitä ei tarvitse suinkaan yhdistää itseensä. Itse ostin noita 6kpl ja jakelin sukulaisille ja ystäville. Vain yksi halusi laittaa oman nimensä. Minua kiinnosti ne etnisyystiedot mitkä todistivatkin erään teorian suvustamme.

Vierailija
15/21 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuonne voi luovuttaa DNA:nsa ilman omaa nimeä. Sitä ei tarvitse suinkaan yhdistää itseensä. Itse ostin noita 6kpl ja jakelin sukulaisille ja ystäville. Vain yksi halusi laittaa oman nimensä. Minua kiinnosti ne etnisyystiedot mitkä todistivatkin erään teorian suvustamme.

nimesi/sukusi (biologinen siis) tulee ilmi siinä vaiheessa, kun pari (josksu yksikin riittää) päättää tehdä nimellisen testin.

Vierailija
16/21 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kohta on turha itkeä kun et saa vakuutuksia. Vakuutusyhtiöt ottavat dna-tietosi ja löytävät ties mitä sairauksia

Tämä toiminta edellyttäisi mittavaa tietosuoja- ja vakuutuslainsäädännön uudistusta - näkisin, että näiden DNA -palveluiden osalta kotimaiset vakuutusyhtiöt ovat yksi pienimpiä huolia.

MyHeritage ilmottaa sivuillaan ettei se luovuta mitään tietoja vakuutusyhtiöille.

Vierailija
17/21 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just mietin tätä samaa, mitä ap. 

Eräs tuttavani kitisee jatkuvasti vainoharhaisuuteen saakka, miten tietoja varastetaan ja stalkkaillaan siellä sun täällä. Pelkää, että hänen s-posteilleen on murtauduttu ym. 

Sitten hän on itse osallistunut juuri tähän Heritage-vouhotukseen ja antanut itse tietojaan kaikille, jotka on "mahdollisia sukulaisia". 

Kun ei tajua, ei tajua. 

Vierailija
18/21 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

nimesi/sukusi (biologinen siis) tulee ilmi siinä vaiheessa, kun pari (josksu yksikin riittää) päättää tehdä nimellisen testin.

No, meitä on useammalle vanhemmalle ja useita lapsia, osa tunnustettuja osa ei, että ei se ihan niin helppoa ole.

Mutta mikäli joku haluaisi juuri minun dna:ni, niin ei se niin kamalan vaikeaa olisi saada. Käyn usein ulkona syömässä jne.

Vierailija
19/21 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, meitä on useammalle vanhemmalle ja useita lapsia, osa tunnustettuja osa ei, että ei se ihan niin helppoa ole.

Mutta mikäli joku haluaisi juuri minun dna:ni, niin ei se niin kamalan vaikeaa olisi saada. Käyn usein ulkona syömässä jne.

dna ei välitä siitä onko lapsi tunnustettu tai ei-tunnustettu.

Vierailija
20/21 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä toiminta edellyttäisi mittavaa tietosuoja- ja vakuutuslainsäädännön uudistusta - näkisin, että näiden DNA -palveluiden osalta kotimaiset vakuutusyhtiöt ovat yksi pienimpiä huolia.

MyHeritage ilmottaa sivuillaan ettei se luovuta mitään tietoja vakuutusyhtiöille.

Hahhaa, saahan ne ilmoittaa mitä vaan, ei varmaan Vastamokaan itde niitä tietoja luovuttanut.

Olen itse dna-analyyseja tehnyt, kun oli alkeelliset systeemit, ja pelkään jo silläkin perusteella.

T.tutkija

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä seitsemän