Ymmärrätkö sinä, mistä yh-kaverini valittaa?
En oikein ymmärrä, että kenellä olisi asiat helpommin kuin kaverillani. Hänellä on yksi lapsi ekaluokalla ja vakituinen työ päiväkodissa lastentarhaopettajana. On yh ja lapsen isä näkee lasta ehkä kerran kahdessa kuukaudessa, mutta:
Kaverini vanhemmat kuskaavat lapsen lähes kaikkiin tämän harrastuksiin, lapsella on ip-kerho, kaveri on valinnut kummeiksi lapsettomia, jotka kustantavat kummilapselleen mm. lehtitilauksia, risteilyjä Tallinnaan, elokuvakäyntejä ym. ja lisäksi nämä lapset saavat vielä näiltä kummeiltaa kunnon kalliit (aina vähintään jotain 100€) luokkaa lahjat niin synttäreille, nimppareille kuin joulunakin. Yksi äidin kavereista käy kuukausittain tämän luona siivoamassa, kun yh:lla on niin raskasta ja vaikeaa tuo siivoaminen :O
lapselle kaveri on valinnut kalliita harrastuksia: on tytöllä balettituntia, on pianotuntia, kuvataidekoulua yms. kaveri valittaa taloudellisesta taakasta, joka tuntuu suurelta. Lomat sujuvat ilmaiseksi vanhempien mökillä saaristossa ja pari viikkoa vuodesta on vanhemmilla ilmaiseksi saatavana talviloma-aikoihin osake Lapissa.
Lastenhoitoapua löytyy myös: on ne isovanhemmat, on lapsen isän entisiä tyttöystäviä, on äidin kavereita.
Ja tuo kaveri kehtaa vielä valittaa, että kun välillä tuntuu niin raskaalta, kun joutuu kaikki päätökset tekemään yksin, joutuu kantamaan seuraukset niistä päätöksistä yksin, taloudellisesti on yksin. Kun huomauttaa, että hänhän saa mukavia tukia kaikenlaisten lahjojen ja ilmaislomien suhteen, niin tänä sanoo, että nuo eivät ole niitä asioita, jotka helpottaisivat sitä peruselämää. Tottakai helpottavat, kun ei tarviste miettiä, että onko varaa joululahjoihin, synttärilahjoihin, matkoihin yms.
Itse joutuu parisuhteessa monen pienen lapsen vanhempana myös tekemään yksin päätöksiä. Mies on töissä ja kukaan ei auta (muuta kuin tuo yh joskus, mutta ei oikein uskalla sinne päästää lapsia, jos kerran on _niin_ uupunut jo noista omista päätöksistään.)
Kommentit (45)
[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 16:34"]
Ap kirjoitti, että tämä yh kokee rankaksi senkin, että joutuu yksin kantamaan taloudellisen vastuun. Mainittu yh ei taida ymmärtää, että taloudellinen tilannehan hänellä on paljon parempi kuin monella "ydinperheellä".
Mutta onhan näitä turhista vinkujia aina ja joka paikassa.
[/quote]
joo. Olen huomannut että monissa ydinperheissä taloudellinen tilanne tuntuu huonommalta koska rahat menee aikuisen miehen harrastuksiin ja leluihin ja perheen äiti joutuu tinkimään omista menoistaan.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 16:40"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 16:34"]
Ap kirjoitti, että tämä yh kokee rankaksi senkin, että joutuu yksin kantamaan taloudellisen vastuun. Mainittu yh ei taida ymmärtää, että taloudellinen tilannehan hänellä on paljon parempi kuin monella "ydinperheellä".
Mutta onhan näitä turhista vinkujia aina ja joka paikassa.
[/quote]
joo. Olen huomannut että monissa ydinperheissä taloudellinen tilanne tuntuu huonommalta koska rahat menee aikuisen miehen harrastuksiin ja leluihin ja perheen äiti joutuu tinkimään omista menoistaan.
[/quote]
Niin tai kaikilla ei ole taloudellista turvaverkkoa, jotka kustantaisivat lomamatkat ja harrastukset. Ko. yh:lla on. Niin, että katsois peiliin vaan. Suurimmalla osalla ei rahat mene "miehen harrastuksiin ja leluihin".
Mitä se yh muuten itse tekee, jos muut kuskaavat sitä lasta harrastuksiin ja lomille? Vähemmästäkin alkaa tuntua raskaalta, jos kaiket illat ja viikonloput miettii olematonta kurjuuttaan.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 13:45"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 13:10"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 12:57"]
Ja tuo kaveri kehtaa vielä valittaa, että kun välillä tuntuu niin raskaalta, kun joutuu kaikki päätökset tekemään yksin, joutuu kantamaan seuraukset niistä päätöksistä yksin, taloudellisesti on yksin. Kun huomauttaa, että hänhän saa mukavia tukia kaikenlaisten lahjojen ja ilmaislomien suhteen, niin tänä sanoo, että nuo eivät ole niitä asioita, jotka helpottaisivat sitä peruselämää. Tottakai helpottavat, kun ei tarviste miettiä, että onko varaa joululahjoihin, synttärilahjoihin, matkoihin yms.
[/quote]
Tässä kohtaa yh-ystäväsi on oikeassa. Hän joutuu tekemään kaikki päätökset yksin ja kantamaan niistä vastuun. Ei ole sitä puolisoa apuna ja tukena, ilmeisesti lapsen isä ei osallistu lasta koskeviin päätöksiin. Raha toki helpottaa elämää, kun ei tarvitse miettiä mm riittääkö raha ruokaan, elämiseen jne, mutta mikään määrä rahaa ei poista hänen vastuuta elämästään ja lapsensa elämästä.
[/quote]
Tuossakin tuli taas yksi asenne vastaan: joutuu tekemään päätökset ja kantamaan niistä vastuun. Itse koin niin että olen aina (myös avioliiton aikana) kantanut osuuteni vastuusta mutta yh:na sain tehdä päätökset ja valinnat itse.
Sehän oli parasta kaikessa!
2
[/quote]
Niin, sinä koet asian noin. Minä en. Minä en pidä siitä, että joudun tekemään kaikki päätökset yksin, lähinnä siis lasten elämää koskevia päätöksiä. Vastuu on raskas. Mutta myös se kääntöpuoli, kukaan ei ole jakamassa niitä (lasten elämän) ilon hetkiä kanssani.
En ymmärrä ap. Ja nimenomaan en ymmärrä ap:n kuvailemaa valittajaa. Monen muun yh/ydinperheen ahdingon ymmärrän oikein hyvin. Siellä kun ihan todellisia ongelmia.
Onpa kiva äiti tämä yh. Mahtaa siitä lapsesta tuntua kivalta, kun äiti ruikuttaa OMAA kurjaa oloaan ja niiiiiin raskasta elämäänsä, johon lapsi on syypää.
Kyllä vain, lapsi tietää tälläiset asiat. Ihan turha sanoa, että eihän se lapsen kuullen....