Niskaläski
Miksi lihotessa joillekin tulee sellainen läskiniska? Onko se vaan nesteturvotusta vai mitä ihmettä?
Kommentit (4)
Kiitos tiedosta! En olekaan tuollaisesta ennen kuullut
Ihan läskiä se mulla ainakin oli. Myös kaula ja naama oli yhtä läskilöllöä kun pahimmillani painoin 110 kg (olen 155-senttinen nainen). Laihduttamalla lähti kyttyrä, mutta ärsyttävästi sieltä ja mahasta lähti läski vasta viimeiseksi, kun tissit oli jo ajat sitten kuihtuneet ja jalat näytti kuivilta lampaankintuilta.
Vierailija kirjoitti:
Ihan läskiä se mulla ainakin oli. Myös kaula ja naama oli yhtä läskilöllöä kun pahimmillani painoin 110 kg (olen 155-senttinen nainen). Laihduttamalla lähti kyttyrä, mutta ärsyttävästi sieltä ja mahasta lähti läski vasta viimeiseksi, kun tissit oli jo ajat sitten kuihtuneet ja jalat näytti kuivilta lampaankintuilta.
Voi näinkin olla. Toki
on mahdollista, että laihtuminen/laihduttaminen muutti liikuntatapojasi ja aktiivisuuttasi: Vähemmän kyhjötystä ruudun ääressä, enemmän yläselän liikkeitä. Niillä se ryhti oikenee ja kyttyräalueen verenkierto ja lihasaktiivisuus paranee.
Myös laihdutukseen.todennäköisesti liittyvä muutos ruokailussa (vähemmän sokeria, vähemmän suolaa) vähentää nesteturvotusta kaikkialla kropassa ja rasvat lähtee liikkeelle.
Emännänkyttyrä (englanniksi buffalo hump) johtuu aika usein niskan virheasennosta (pää roikkuu liian edessä) jonka takia alueen lihakset menee jumiin , verenkierto heikkenee, tulee nesteturvotusta ja alueelle kertyy myös rasvaa kudosten aineenvaihdunnan muuttumisen takia.
Tapahtuu kaikissa painoluokissa, mutta lihavilla on vaan enemmän rasvaa jota varastoidaan ja siksi myös niskaan kertyy enemmän.
Kiropraktikko voi virheasentoa suoristaa mutta myös kotiharjoiteilla voi ruotoaan palauttaa oikeaan asentoon ja siten tuo kyttyrä alkaa vähitellen pienetä.