Tyttöni oli 2-v täytettyään tomera ja rohkea ja nyt
3-vuotiaana hän on selkeästi ujompi esim. kohtaamaan vieraita lapsia. Hän myös parahtaa itkuun jos komennan vaikken edes korota ääntä. Jotenkin on selvästi ujomman/aremman tuntuinen tyttö nyt kuin vielä vuosi sitten. Voikohan olla vain ikään liittyvää..? Itseasiassa ihmettelinkin että miten tämä toinen lapsi onkin niin paljon rohkeampi kuin esikoinen, mutta nyt on sitten kuopuskin tullut hitaasti lämpiäväksimm
Kommentit (8)
Voi olla joku vaihekin.
Oman kokemukseni mukaan parivuotias on vielä vahvemmin minä-keskeinen taapero (hyvässä ja pahassa) mutta kolmevuotias on jo tietoisempi itsen ulkopuolisesta elämästä ja siten jotenkin herkempi. Meillä 2v. pikkusisko on varsinainen hetkessä elävä "maailmannapa" ja 3v. isosisko tiedostaa jo eri tavalla asioiden välisiä suhteita ja muistaa huonoja ja hyviä kokemuksiaan. Toki tämä voi olla persoonallisuuserojakin, mutta muistan vielä kun vanhempi lapsi oli tuossa "täältä tulen minä"-vaiheessa.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 23:06"]Hei,minun 3v.aivan samanlainen,liittyykö ikään?
[/quote] Kiva kuulla! Ehkäpä olisi ikään liittyvää. Ja jospa myös se luonne alkaa muotoutua, meillä ainakin tyttö on nyt enemmän isoveljensä kaltainen kuin mitä oli rohkeana 2-veenä. T.ap
[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 23:06"]Hei,minun 3v.aivan samanlainen,liittyykö ikään?
[/quote] Kiva kuulla! Ehkäpä olisi ikään liittyvää. Ja jospa myös se luonne alkaa muotoutua, meillä ainakin tyttö on nyt enemmän isoveljensä kaltainen kuin mitä oli rohkeana 2-veenä. T.ap
[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 23:07"]Miten lapsen uhmaikään on suhtauduttu?
[/quote] Uhma oli kovimmillaan heti 2v synttäreiden jälkeen ja tyttö saattoi itkeä ja karjua tunnin putkeen jotain. Annoin huutaa..En tiedä teinkö oikein mutta meillä taustalla myös se, että tyttö valvotti melkein 3v päiväänsä asti joka yö ja olin aivan puhki väsynyt. Olen kyllä aina yrittänyt olla huutamatta pienelle. T.ap
[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 23:07"]Miten lapsen uhmaikään on suhtauduttu?
[/quote] Uhma oli kovimmillaan heti 2v synttäreiden jälkeen ja tyttö saattoi itkeä ja karjua tunnin putkeen jotain. Annoin huutaa..En tiedä teinkö oikein mutta meillä taustalla myös se, että tyttö valvotti melkein 3v päiväänsä asti joka yö ja olin aivan puhki väsynyt. Olen kyllä aina yrittänyt olla huutamatta pienelle. T.ap
On joko järki kasvanut tai ollut ikäviä kokemuksia ehkä?