Mikä on BMI-raja sokerirasitukseen joutumiselle? ev
Kommentit (23)
Vierailija:
24,7 on aivan normaali BMI vielä neuvolankin kirjojen mukaan, varsinkin jos olet elämäntavoilta vielä normaali niin HUH HUH. En edes menisi jos olisin sinä.
Kaksi kertaa se on tehty ainoana syynä korkea BMI, koskaan ei ole mitään oireita ollut, ja lapset olleet ihan normaaleja keskikokoisia vauvoja. PAinoakaan en ole raskausaikoina juuri kerännyt lisää.
JOs olisin ap. en menisi. JOs tulisi vähääkään mitään oireita, niin asia erikseen.
Siis kun tuntuu että kriteerit ovat aika tiukat, vain vähän äitejä jää käsittääkseni " kiinni" . Ja kun määrätään näköjään kriteerien ulkopuoleltakin... turvaavatko terveydenhoitajat omaa selustaa vai mikä on?
Itsellekin tuli uhkaus kokeeseen kriteerien ulkopuolelta raskaudenaikaisen painonnousun vuoksi. Yritin selittää että edellisessä raskaudessa nousi paino ihan samaa tahtia ja lapsi ihan normaalin kokoinen, pissa ei koskaan plussalla kummassakaan raskaudessa, sf-mitta jopa reilusti alle keskikäyrän. No nyt kävin muusta syystä ultrassa ja ihan täsmälleen keskikäyrällä kasvaa kuten ensimmäinenkin lapsi, ja istukka toimii hyvin, joten kieltäydyn kyllä jos meinaavat vielä että pitäisi mennä.
Eihän siitä sokerirasituskokeesta ole mitään vaivaa, siihen menee tunti elämästä. Jos kaikki on ok, niin hyvä. Jos taas jotain heittoa johonkin suuntaan on, niin siinä on vihjettä tulevan varalle.
Hankkia 1,5-vuotiaalle esikoiselle hoitaja 3 tunniksi (eikö se kestä 2h? + matkat) ja tsempata itsensä menemään verikoepelkoisena. Monelle tulee kuulemma vielä aika huono olo siitä litkusta.
Tottakai sitä tekee jos se vauvan parhaaksi on, mutta jos ei edes täytä kriteerejä millä siihen joutuu, niin ei se nyt mikään huvimatka ole.
mun BMI ennen raskautta 23 ja silti sain raskausdiabeteksen. Koko raskausaikana kiloja tuli lisää 7. Lääkäritkin vähän ihmeissään että miten me löydettiin sut.
Minä olin ylipainoinen odottaessani kaikkia lapsiani, kolmas painoi reilu 4,5 kg ja ei meinannut mahtua edes syntymään. Vielä siinäkin raskaudessa sokerirasitus oli normaali. Vasta neljännessä raskaudessa sokerirasitus vilkutti eli kärsin raskausdiabeteksestä, siinä raskaudessa tajusin, että minun itse on tehtävä asialle jotakin eli noudatin tiukasti saamaani dieettiohjetta ja lapsi painoi syntyessään karvan alle 4kg. Raskauden jälkeen olen sitten saanut pois ylimääräiset tai on niitä kiloja nyt sen verran, että bmi on nyt 26 eli vielä olisi pudotettavaa, mutta kun se oli yli 35 aiemmin. Tajusin vasta tuollloin, mikä riski minulla olisi saada II-tyypin diabetes, jos en asialle tee jotakin. Olen ainakin tyytyväinen, että minulle suotiin mahdollisuus sokerirasitustesteihin joka kerta, vaikkei se mitään mukavaa ollut.
tosin se että on joskus virtsassa sokeria ei tarkoita että olisi automaattisesti raskausdiabetes, joku on saattanut syödä vain makean aamupalan.
molemmilla kerroilla, vaikka BMI 19 :(. virtsaan vaan erittyy sokeria raskauksien aikana, vaikka ei olekaan raskausdiabetesta. katsotaan, miten kolmannella kerralla käy...
Oli BMI sitten mikä tahansa. Mutta toisin päin se ei kyllä tunnu mitenkään järkevältä vaan liialliselta hysterialta.
merkkejä että olisi ollut ns. sokerivauva
t.12
ei sekään ole mikään tae että jos löytyy sokeria virtsasta niin sinulla on raskausdiabetes, ystäväni ei edes mennyt rasitustestiin vaikka häneltä löytyi kerran sokeria virtsasta ja ihan terve normaalipainoinen vauva syntyi
Mulle sanottiin neuvolassa, että ne virtsatestit ei ole luotettavia, koska ne voi näyttää puhdasta vaikka virtsassa on sokeria tai toisinpäïn. Ja siksi pitää mennä sokerirasitustestiin. Mä olen kaksi kertaa käynyt, kaksi kertaa olen ollut raskaana. Ja kaksi kertaa olen saanut alle 3,5 kiloisen vauvan ja negatiivisen tuloksen sokerirasituksesta.
Testille on määrätty aika löyhät kriteerit ja silti niiden kriteerien ulkopuoleltakin määrätään. En itse ymmärrä mitä järkeä siinä on. Esimerkiksi ap on ihan normaali odottaja, joka ei kuulu mihinkään riskiryhmään.
Tietysti on hyvä olla olemassa helppoja testejä, mutta pitääkö niitä järjestää " summanmutikassa" sellaisillekin joilla ei ole riskiä? Kuluttaa yhteiskunnan rahoja ja vaikeuttaa testattavan elämää ilman mitään erityistä syytä.
t. aiemmin kirjoittanut, en muista numeroa
Avoimen yliopiston lääketieteellisen sivuilta löytyi tällainen juttu:
Kenelle glukoosirasituskoe raskausaikana? Tuoreimpien suositusten (The Expert Committee 1997, Metzger ym. 1998) mukaan raskausdiabeteksen seulonnan tulisi kohdistua vain riskiryhmiin. Niiden määrittäminen vaihtelee eri maissa, mutta vaaraan vaikuttavat mm. äidin etninen alkuperä, ikä, paino, diabeteksen esiintyminen suvussa ja aiempien raskauksien kulku (Metzger ym. 1998). Suomessa noin 30 % synnyttäjistä kuuluu vaararyhmään
Vaaratekijöitä:
Glukosuria aamuvirtsassa
Ylipainoinen synnyttäjä (painoindeksi >25 kg/m2)
Synnyttänyt aiemmin yli 4 500 gramman painoisen lapsen
Yli 39-vuotias synnyttäjä
Makrosominen sikiö
Aikaisemman raskauden aikana todettu diabetes
eivät olleet kumpikaan sokerivauvoja: normaalipainoisia 3,6 kg ja 3,4 kg eikä sokeriarvojen heittelyä heillä syntymän jälkeen. ja siis kuulemma munuaiset voivat joillain naisilla toimia niin, että sokeria erittyy virtsaan, vaikkei ole raskausdiabetesta. täällä vaan on pakko mennä siihen rasitukseen tai saa armottomat saarnat synnärillä :). onhan se hyvä, että tutkivat mutta kun se alkaa olla jo ihan selvä homma mun osalta...no kaipa sinne tälläkin kerralla pitää mennä, saa nähdä.
ei mullakaan ollut sokeria aamuvirtsassa koska kävin terkkarilla keskellä päivää ja mikään mukaan edellämainituista ehdoista ei täyttynyt, ikä, suku ...
Ja nuo kriteerit ei täyttyneet.
Terkka ite sellainen alipainoinen, joka mussutti, että kun sulla on tota ylipainoa. JOO, EHKÄ max. 4kg. Hohoo.
Syntyy turhaa ennakkoluuloa sitten terkkarille, kun joutuu olemaan eri mieltä.
t: Oliko 22?
24,7 on aivan normaali BMI vielä neuvolankin kirjojen mukaan, varsinkin jos olet elämäntavoilta vielä normaali niin HUH HUH. En edes menisi jos olisin sinä.