Vinkki Kielitoimistolle: ihminen on "se", koira on "hän".
Nyt kun Kielitoimisto on lähtenyt sille linjalle, että kielioppivirheen yleistyttyä tarpeeksi paljon se lakkaa olemasta virhe, ehdotan seuraavaa.
Ihmisistä on tapana sanoa puhekielessä "se", kun ei haluta käyttää liian viralliseksi koettua muotoa "hän". Koiranomistajat puolestaan ovat alkaneet kutsua koiriaan sanalla "hän", toisin kuin ennen vanhaan oli tapana.
Koska molemmat käytännöt ovat aivan yleisiä, ehdotan, että ne lakkaavat olemasta kielioppivirheitä ja Kielitoimisto virallistaa ne ja julistaa oikeakielisiksi muodoiksi.
Eläimellistetään siis ihminen ihan reilusti, ja otetaan kaikkialla käyttöön sana "se", joka oli ennen varattu ei-inhimillisille kohteille. Inhimillistetään puolestaan koira, ja aletaan käyttää koirasta virallisissakin yhteyksissä sanaa "hän".
Kommentit (51)
Tämä oli hyvä! Lisäksi ehdotan, että 6-vuotias on nykyisin 6 vuotias, koska näin se kirjoitetaan keskustelupalstoilla, sosiaalisessa mediassa ja kaikkialla, missä nykykieltä käytetään.. Myös ehdotan johdonmukaisesti, että "toinen" lyhennetään 2:nen ja "kuudeksi" 6:deksi.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 14:19"]
Tampereella mies on "toi".
[/quote]
Ja bussikuski (sukupuolesta riippumatta) on "myyrä".
Tyttären synonyymi on "meidän neiti", aviopuolison "munmies".
Ette oo ihan ymmärtäny niitä perusteluita. Luetun ymmärtäminen onkin vaikeaa ja kommunikaatio onnistuu melkein vain sattumalta.
Kannattaisi tutustua ilmaisun "alkaa tekemään" taustoihin. Se on ollut käytössä suomessa aivan yhtä pitkään ja aivan yhtä yleisesti kuin "alkaa tehdä", ja itse asiassa vanhassa kirjakielessä käytettiin nimenomaan muotoa "alkaa tekemään". Jossain vaiheessa kielestä haluttiin alkaa karsia rinnakkaisuuksia, ja jostain syystä muoto "alkaa tehdä" vei voiton ja "alkaa tekemään" julistettiin vääräksi ilman minkäänlaisia kielihistoriallisia, kieliopillisia tai loogisia perusteita. (Toisaalta esimerkiksi "ehtiä tehdä" ja "ehtiä tekemään" saivat molemmat jäädä olemaan.) Kuten usein järjettömien kieltojen kanssa käy, tätäkään eivät ihmiset oppineet noudattamaan. Koska sitä ei noudatettu eikä sille ollut mitään perusteita, oli aikakin kumota kielto.
Mielestäni kielenhuollon uskottavuus vain lisääntyy tämän päätöksen perusteella. Säännöille on oltava perustelut.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 14:24"]Ette oo ihan ymmärtäny niitä perusteluita. Luetun ymmärtäminen onkin vaikeaa ja kommunikaatio onnistuu melkein vain sattumalta.
[/quote]
Oletko pikkuisen tosikko?
[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 14:21"]
Tämä oli hyvä! Lisäksi ehdotan, että 6-vuotias on nykyisin 6 vuotias, koska näin se kirjoitetaan keskustelupalstoilla, sosiaalisessa mediassa ja kaikkialla, missä nykykieltä käytetään.. Myös ehdotan johdonmukaisesti, että "toinen" lyhennetään 2:nen ja "kuudeksi" 6:deksi.
[/quote]
Lisäisin tähän vielä "6-vuotta täyttänyt".
Ja sä-passiivin, "lastensuojeluilmon" (raivostuttava "lyhenne"), "2kk äiti"... Mitäs vielä?
Minä käytin meidän kesyrottamme eläinlääkäriasemalla ja siellä myös rottaani puhuteltiin nimellä "hän" :)
[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 14:19"]
Tampereella mies on "toi".
[/quote]
Eli niinkuin esitoi, sähkötoi ja toimainen toiasiatoi?
Suoria lauseita voi nykyään käyttää kysymyksinä? Sä ot ihan varma tästä? Kaalikeittoon kuuluu paprika?
kysymyslauseen voi aloittaa myös tähän tapaan: Onko miten pitkät lahkeet niissä housuissa? Otatko monta palaa sokeria, vrt., montako palaa sokeria otat?
[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 14:21"]
[/quote]
Mutta ehdottomasti täytyy sitten hyväksyä myös muoto "6vuotias", joka myös on hyvin yleinen nykyään. Suosittelisin hyväksymään myös muodot "40-kymppinen" ja "40 nainen".
Toisaalta täytyy määrätä, että jos puhutaan vaikkapa jonkin asian kestosta tai tekemisen kerroista, niin täytyy käyttää väliviivaa. Esim. "Olen asunut täällä 6-vuotta" ja "Olen käynyt siellä jo 6-kertaa".
"Se" tarkoittaa jo nyt joissain yhteyksissä ihmistä täysin hyväksytysti. Esimerkiksi "Joka toiselle kuoppaa kaivaa, se itse siihen lankeaa". Kun ihmiseen viitataan relatiivisivulauseella, käytetään nimenomaan muotoa "se, joka". Sen sijaan lauserakenne "se, mikä" on tarkoitettu ei-ihmisille.
Jo Aleksis Kivi aikoinaan käytti "hän"-pronominia paitsi ihmisistä myös eläimistä, säästä, tavaroista ja ihan mistä vain. Ei ole mikään nykypäivän ilmiö tuo.
Rajat on kuitenkin vedettävä johonkin, jotta saataisiin virallisia sääntöjä aikaan.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 14:27"]
Jossain vaiheessa kielestä haluttiin alkaa karsia rinnakkaisuuksia, ja jostain syystä muoto "alkaa tehdä" vei voiton ja "alkaa tekemään" julistettiin vääräksi ilman minkäänlaisia kielihistoriallisia, kieliopillisia tai loogisia perusteita.
[/quote]
Tämä voisikin selittää sen, miksi minua ei ole koskaan häirinnyt tuo "alkaa tekemään" -muoto vaikka muuten olenkin tunnettu kielinatsina. (Varmasti tosin myös länsisuomalaisuus vaikuttaa asiaan. Kuitenkin tuo on varmaan suunnilleen ainut kielivirhe, joka ei ole koskaan mua haitannut ja jota olen itsekin käyttänyt.)
Ehdottomasti ensimmäisenä hyväksyttävien listalla pitäisi olla "enään"!
Tarkoittanet koiruuksia. Heitä ei ole sopivaa nimittää koiriksi!
Ehdottomasti sitten "Hän" isolla hoolla, kun eläimiin viitataan.
Tavallinen on tavan, säästyy monta kirjainta.
Ja parhaimmillaan on parhaillaan. Eihän siinä ole mitään väärinymmärtämisen riskiä ja taas säästyi kirjaimia!
Naisia voidaan myös kutsua sanalla "se". Miehistä käytetään kuitenkin joko "hän" tai teitittelymuotoa "te".