Vinkkejä, mistä pihi voisi vielä säästää?
Kaipaisin ulkopuolisen näkökulmaa siihen, missä olisi mahdollista vielä kiristää vyötä ja miten. Kyseessä kahden aikuisen ja kahden koiran talous. Tässä säännölliset kuukausittaiset menot:
Asuminen 430 (sis. vesi)
Sähkö 30
Puhelimet 40
Internet 30
Harrastukset 30
Ruoka 200-300
Koirat 30
Polttoaine 100
Lisäksi
Kotivakuutus 70 e/vuosi
Autovakuutus ja -vero 500 e/vuosi
Vaatteet noin 300 e/vuosi
Unohdinkohan jotakin? Lisäksi tulee tietysti satunnaiset kulut kuten mahdollinen hammaslääkärikäynti (julkisella), elokuvaliput tms. tai auton huolto, katsastushan on hoidettava joka vuosi.
Meillä on siis yksi auto, mikä on valitettavasti välttämätön kulkuväline työn vuoksi. Ruoassa ainakin voisi pihistää enemmänkin. Miehen kytkypuhelinsopimus päättyy toukokuussa, jolloin puhelinkuluista lähtee 30 euroa pois. Sähkö on kilpailutettu ja sitä käytetään säästeliäästi. Polttoaineessa pystynee myös hieman säästämään minimoimalla turhat ajot niin, että kauppareissut hoidetaan työmatkalla ym.
Kertokaa parhaita pihistelyvinkkejänne! Jos mietit samaa, jaa ketjuun myös omat menosi, niin mietitään yhdessä pihistelyä.
Kommentit (101)
Ihaien elämäntapanne ekologisuutta!
Tuossa rinnalla kalpenee minä ja moni muukin, joka haluaisi mieltää itsensä ekologiseksi...
mutta kuitenkin kuluttaa luonnonkosmetiikkaa ja suomalaisten suunnittelijoiden vaatteita ja käy aina joskus barcelonassa ja ja ja...
[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 11:30"]
Ja ihan mielenkiinnosta kysyn käyttekö koskaan ulkona syömässä, leffassa tai matkoilla vai onko elämä yhtä pihistelyä ja kahdestaan kotona käkkimistä.
[/quote]
Häh? Minä en tee mitään noista asioista, muttei se mistään pihistelystä johdu, vaan siitä, ettei kiinnosta.
(Lainaus kommentista nr. 8)
Mukava huomata, että löytyy noin fiksusti talouteen suhtautuvia naisia! Valitettavasti omani on tälläinen blogeista aina uutta ihanaa ostettavaa löytävä ja säästöistä huolehtiminen jää vain minulle. Pihiksi haukkuu jos mainitsen jonkin blogaajan mainostaman tuotteen hankinnan tarpeellisuudesta. -M40-
[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 11:40"]
. Miksi ihmeessä tuosta pitäisi edes enää pihistää, jos teillä jää muutenkin rahaa säästöön?
[/quote]
Arghh - tämä on jjust tätä kadestä suuhun ajattelijoiden tuumailua eli ihannoidaan ajatusta siitä että rahat riittää tänään kaikkeen välttämättömään. EI kovin järkevää, mielestäni.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 11:40"]
eteneminen pienempää vaihdetta asteittain vaihtaen voi välttää pysähtymisen kokonaan.
[/quote]
täh? mikä hyöty tuossa on verrattuna siihen, että vaihtaa vapaalle?
Tämä ei ehkä toimi 2 hengen taloudessa, mutta jos on enemmän perhettä, niin riisit kannattaa ostaa 5 kg:n säkeissä etnisistä ruokakaupoista.
Ja muista hyödyntää kauden kasviksia, esim juureksista saa paljon muutakin kuin niitä perinteisiä ruokia. Mm. Virossa tämä juuresten käyttö mielestäni osataan.
Tuota viljelypalstaa kannatan. Vaikka sieltä ei kauhean isoja määriä vihanneksia tms saisikaan, on puuhailu palstalla mukavaa ja tietää mitä syö. Omalla paikkakunnallani palstan vuosivuokra on 20 €.
Tee itse leivät pakkaseen ja ota sieltä tarvittaessa.
Voisi kyllä myös harkita ompelevansa puuvillaisia nenäliinoja vanhoista vaatteista, heittää sitten käytön jälkeen pyykkikoriin. Täytyy vaan olla tarpeeksi monta.
Käytä huonekasvien kastelemiseen lunta ja sadevettä.
Osta ruokaa työpuhelimesi laskuun.
Hae ruuat ruokajonosta ja vaatteita kirpparilta.
Ota selvää, miten tehdä itse koirille sopivaa ruokaa. Satunnaisesti voi antaa oman ruuan jämät koirille, niin niiden ruokakulut pienenee.
Myykää telkkari ja katsokaa ohjelmat tietokoneelta. Ei tartte erikseen digiboxeja, dvd-soittimia.
Jos teillä on jotain urheilutarvikkeita yms. muuta, niin niitä voi vuokrata muille ihmisille pienellä summalla.
Jos teette pidemmän reissun autolla, ottakaa kimppakyytiin ihmisiä.
Yrtit voi tosiaan kasvattaa itse, mutta suosittelen kasvattamista suoraan siemenistä. Kaupan valmispurkkikasvit ainakin itsellä on joka kerta kuolleet heti.
Meikkejä ja voiteita voi tehdä ite.
Lapaset, pipot, kaulaliinat ja villasukat voi neuloa itse. Tai neuloa myytäväksi.
Kesällä kalaan.
Ne kaupan yrtit kannattaa heti istuttaa isompaan ruukkuun. Onnistuu kyllä kasvatus. Tosin nyt ihan talvella on haasteellista valon takia, mutta keväämmällä.
S-ryhmän kaupat on keskimäärin halvempia kuin K-ryhmän. S-bonusta kannattaa kerätä, koska hinnanalennusta tulee kaikista ostoksista. K-ryhmän bonukset naurettavan pienet.
Tietysti kaikki eri bonuskortit kannattaa hankkia ettei mene keskittämishalpaan ja ala maksaa turhasta!
Mites tuon pyykinpesun kanssa, onko teillä taloyhtiössä pesutupaa, jossa voi maksutta pestä pyykkiä? Sinne kun roudaat pyykit, niin ei tarvi maksaa vedestä, ja yleensä saat pesuaineet ja huuhteluaineet kaupan päälle.
Mites kampaamokäynnit? Pidä yksinkertaista hiusmallia, jota ei tarvi siistiä usein. Opettele leikkaamaan itse miehesi hiukset.
, miten saisi säästettyä eniten.
.
Jos kiinnostuksena on omaisuuden kartuttaminen (HUOM! Tässähän se ristiriita tulee), niin kannattaa alkaa vaan tienata enemmän. Kerätä vaikka pulloja tai jakaa mainoksia otona.
kumpi arvokkaampi, säästetty euro vai tienattu euro?
...........
kunoi
Ja vielä selvennän ristiriitaa. PIHIÄ kiinnostaa RAHA, normaalisti elelevää ei niinkään. Ja normaalistikin voi elellä kerskakuluttamatta ja ihan ekologisestikin.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 19:46"]
S-ryhmän kaupat on keskimäärin halvempia kuin K-ryhmän. S-bonusta kannattaa kerätä, koska hinnanalennusta tulee kaikista ostoksista. K-ryhmän bonukset naurettavan pienet.
[/quote]
Säästön määrä k-kaupoissa on kuitenkin isompi, koska prismassa ei ole mitään kortti tarjouksia, kun taas cittarissa on. Siellä kuitin perässä lukee cittarista ostettuna plussa-alennusten määrä. Minulla yleensä n. 10e per ostoskerta, ja näinollen, jos ostokseni maksavat ensin 60e, ja vilautan korttia, laskee summa 50 euroon, ja minä käyn 8 kertaa kuussa kaupassa. Yhteensä alennusten määrä n 75€/kk, ja siihen vielä sitten ne mainitsemasi naurettavan pienet bonukset.
Ja minun ostosteni määrällä ei saa s-bonusta 75 euroa. Itse hyödyn siis cittarista enemmän.
Itse tosin ostan aina tuotteita alennuksien mukaan. Prismasta ei alennuksia saa.
N21
[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 12:08"]Miehen puhelimessa on whatsapp, kuulostaa käyttävänkin sitä. Mutta ette kai luule, että näin pihillä eukolla olisi mitään älypuhelinta...;D Tarkemmin ajateltuani matkan varrelle osuu parikin leipomoa/tehtaanmyymälää, taidankin käydä tsekkaamassa tarjonnan ja täydentämässä pakastinta!
Ja nro 22: Unohdin mainita, että koirat ovat pienikokoisia, joten 3 kg ruokasäkki (joka maksaa tuon 30 e) riittää kuukaudeksi. Isojen koirien omistajien näkökulmasta voi siksikin tuntua erikoisen halvalta.
Ap
[/quote]
Tilaa koiranruuat netistä isommissa erissä. Pienen koiran ruokiin 30 €/kk on paljon.
T. Pienen koiran omistaja
Aikuinen ei tarvitse vaatteita läheskään sitä määrää, mikä useimpien kaapissa, mutta siitähän teillä säästetäänkin. Itse olen päättänyt, etten tänä vuonna osta yhtäkään vaatekappaletta, ellei joku tärkeä, kuten esim. ainoat lenkkarini, mene täydellisesti rikki. Eikä kenkien rikkoutuminen vielä tarkoita, että tarttee uudet, vaan kannattaa miettiä voiko korjata. Sama vaatteiden kohdalla. Keittiörättejä voi tehdä loppuunkuluneista pyyhkeistä ja lakanoista. Tiskatessa mulla on sellainen tapa - vesi siis kulutuksen mukaan - että laitan altaaseen vain vähän vettä ja pesuainetta normimäärän. Sitten pesen siitä pari astiaa ja huuhtelen niin, että huuhteluvesi menee tiskiveteen ja tällä tavalla täytän altaan. Tiskikonekin on, mutta joskus tiskaan käsin ja osa astioista ei tiskikoneeseen edes käy. Tiskikone on aina täysi, kun se pyörii. Tietokonekin käyttää sähköä päällä ollessaan, eli lopeta av-surffailu! Latauskin vie sähköä, jos kännykkää tai läppäriä käytät ja kännykässä netti kuluttaa akkua nopeasti.
Vakuutuksia voi välillä kilpailuttaa. Minä teen paljon keittoja, ne ovat edullisia ja täyttäviä itseleivotun sämpylän kanssa. Leikkeleitä en käytä.
Iltalehdet sivuille vaan odottelemaan, kyllä kohta joku keksii sinne säästämisohjeartikkelin pienen palkkansa eteen kirjoittaa.
Olen yksinhuoltaja. En käy usein edes suihkussa. Syön vain makaronia,mutta lapselle ostan kunnon ruokaa ja vaatteet. Itse kuljen ryysyissä. En halua miestä enää niin ei sen väliä. Olen luopunut lähes kaikesta jo . Tamponit ja siteet yritän tilata näytteitä ja käytän vanhoja rättejä. Niin missäpä vielä säästäisin.
Dyykkaa ruokaa. Kerää pulloja.