Kaupassa tinkijät ja ilmaistavaran vinkujat vituttaa
Olen ollut elämäni aikana usean alan kaupassa myyjänä ja taas tänään rasittava tinkivä äijä kassalla. Eikö ihmiset oikeasti tajua, että myyjä ei voi kellekään jaella omia alennuksia eikä antaa ilmaistavaraa kaupanpäällisiksi? Pahimpia on ne, jotka ei ensi sanomisesta usko vaan alkavat INTTÄÄ, luullen että myyjä yhtäkkiä antaakin sen ja sen tuotteen ilmaiseksi. Tämänpäiväinen äijä osti kengät ja vaatimalla vaati saada niihin hoitoaineen kaupan päälle tai ei osta ollenkaan. Siis WHAT?? Tai se kun jotkut yrittävät tinkiä jonkun hinnan lähimpään alempaan tasakymppiin...luuleeko ne oikeasti että jokaisen myytävän tuotteen hinta on sen myyjän yksin päätettävissä ja ihan fiiliksen mukaan voi myydä millä hinnalla vaan? Hohhoijaa. Basaarit ja kirppikset on asia erikseen, saatana.
Kommentit (40)
Ap tarkoitti ilmeisesti kassamyyjää, jossain rautakaupoissa tms. ne varsinaiset myyjäthän voi antaa alennusta, mutta sekin on laskettu hintoihin jo valmiiksi. Jotkut ei vaan tajua tinkiä ;)
Mutta siis itsekin kassalla töissä olleena ärsytti suunnattomasti ne tinkijät, jotka ei tosiaan voi millään ymmärtää ettei siinä kassalla voi mitään alennuksia jaella. Ja ettei se kassa nyt vaan voi millään muistaa ulkoa ison marketin kaikkien tuotteiden koodeja... ajatella.
Noi kauppojen tarjoukseen kyltit laitetaan kyllä niin epämääräisiksi. Jos vaikka jostain tuotteesta on neljä makuvaihtoehtoa tarjouksessa, mutta ei sitä alkuperäistä, niin miksi sen tarjouskyltin viereen raahataan lavakaupalla sitä EI tarjouksessa olevaa tuotetta?
ja kyllä esim kodinkonekaupoilla ja huonekalukaupassa olen saanut alennusta.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 22:30"]
Olen sesonkimyyjänä, ja kohtaan juurikin tuota pskaa joka vuosi. Asiakas tuo tarjoustuotteen (tai luulee valinneensa tarjoustuotteen) kassalle,ja kun kassa antaakin paljon suuremman hinnan, nousee kauhea älämölö. Soitan osastolle, josta kerrotaan, että tarjouksessa oli saman tavaran pienempi koko, näitä isompia on siinä vieressä. Tarjoushintaisia on vielä jäljellä. Kun infoan tästä asiakasta ystävällisesti, alkaa vänkäys, että kai minä voin tämän tuplasti kalliimman antaa sillä tarjoushinnalla. "tän kerran". No en voi. Ilmaisen asian nätisti, ja jopa vielä tarjoudun hakemaan tarjoustuotteen (kun mies vaikuttaa kuntonsa puolesta siltä, ettei vaan Jaksa hakea), mutta ei. tässä vaiheessa keski-ikäinen mies kiukustuu lopullisesti, tiuskaisee "NO EN OSTA SITTEN OLLENKAAN. EN KYLLÄ IKINÄ ENÄÄ ASIOI TÄÄLLÄ" ja painelee ovesta ulos. jättäen minut kassalle tuotteen kanssa. Jasso. Meinasiko että juoksen perään kyynelehtien "tulkaa takaisin?" :D Minä TOIVON ettei hän enää asioi meillä, vaan vie lapsentasoisen asiointinsa muualle.. tarinoita riittäisi :P
[/quote]
Haha toi on mahtavaa kun asiakas loukkaantuu ja luulee, että se minua myyjänä kiinnostaa :D Pitää päästä se viimeinen naseva loppukommentti sanomaan ja leuka pystyssä kävellä loukattuna ulos. Muahhaha.
Vaatekaupassa myyjänä otti alejen aikaan päähän asiakkaat, jotka toivat aletavaraa kassalle ja alkoivat siinä aleprosentista kitisemään, että EIKÖ TÄSTÄ SAA ENEMPÄÄ ALEA, VAAN 40%?? ONPA KALLISTA. Ilmaiseksi pitäisi kaikki saada, en voi tajuta.
Kyllä kaupat huijaa näiden hintojen kanssa systemaattisesti! Jopa isot marketit, jotka nyt mun kokemuksen mukaan ovat parhaimmasta päästä tässä asiassa sentään. Esimerkiksi viimeksi otin alennuskorista Citymarketista erään sähkölaitteen. Isossa kyltissä luki hintana 30 Euroa, ovh 39,90. Isot kärryt oli täynnä tavaraa ja kokonaislasku oli melkein 150 Euroa, joten olisi tuokin mennyt helposti silmien ohi, ellen olisi sattunut juuri sillä hetkellä vilkaisemaan kasvavaa saldoa, kun siihen tupsahti 39,90. No, myyjä oikaisi kyllä sen soitettuaan osastolle. Tuntuu vaan, että näitä tapahtuu AINA tähän suuntaan. Pahin kaikista on Tokmanni. Se on oikeastaan vitsi, kuinka on kori, jonka vieressä lukee "huulipunat alkaen 1 euroa" ja sitten tönkiessä koria huomaat, ettei sieltä löydy yhtään Euron huulipunaa vaan hinnat on 4-5 Euroa. Kerran oli lasten loppuja tarroja -50%. Minusta ne näytti silti kalliilta ja rapsuttelin hintalappua hiukan, kunnes alta paljastui alkuperäinen hinta, joka olisi siis sama kuin tuo alehinta. Kyllä on laiskaa meininkiä: lyödään vanhan päälle ottamatta sitä pois tuplahinta ja sitten koriin -50%.:) Hauskaa.
Cittarissa oli vasta kaikki talviurheiluvälineet -30%. No, se ei tullut kassalta suoraan, vaikka kysyin. Myyjä totesi alennuksen ehkä tulevan plussakortin vilauttamisen jälkeen. No ei tullut. Eikun soittamaan kassavastaavalle, joka teki kuitinkorjauksen. Pahoitteli kovasti "kun tätä ei saada tulemaan suoraan oikein". Saattanut mennä muutamat sukset normihinnalla jos jengi ei oo tarkistanut kuittia. Argh!
Tinkaaminenhan on osa sosiaalista kanssakäymistä ja Euroopassa tärkeä osa kaupankäyntiä. Se on peliä ja kihelmöivää sellaista, hauskaa ja mukavaa. Sä olet ihan väärällä alalla, vaihda alaa!
Tinkiminen on minusta OK, kunhan homma hoituu asiallisesti. Jos haluatte maksaa normihinnan mukisematta niin sekin on OK. Itse olen muutaman kerran saanut alennusta sillä perusteella, että tiesin jonkun muun hankalammassa paikassa olevan kaupan myyvän tavaraa huokeammalla.
Minä laitan anopin asialle jos pitää tinkiä. Hänen jäljiltään on tullut tavaraa lunastettaessa kommenttia tyyliin "aseellako uhkasitte kun tähän hintaan menee??". Vanhempi sukupolvi osaa nämä hommat paremmin.
UP!
Tinkijät ovat vastenmielisiä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kaupat huijaa näiden hintojen kanssa systemaattisesti! Jopa isot marketit, jotka nyt mun kokemuksen mukaan ovat parhaimmasta päästä tässä asiassa sentään. Esimerkiksi viimeksi otin alennuskorista Citymarketista erään sähkölaitteen. Isossa kyltissä luki hintana 30 Euroa, ovh 39,90. Isot kärryt oli täynnä tavaraa ja kokonaislasku oli melkein 150 Euroa, joten olisi tuokin mennyt helposti silmien ohi, ellen olisi sattunut juuri sillä hetkellä vilkaisemaan kasvavaa saldoa, kun siihen tupsahti 39,90. No, myyjä oikaisi kyllä sen soitettuaan osastolle. Tuntuu vaan, että näitä tapahtuu AINA tähän suuntaan. Pahin kaikista on Tokmanni. Se on oikeastaan vitsi, kuinka on kori, jonka vieressä lukee "huulipunat alkaen 1 euroa" ja sitten tönkiessä koria huomaat, ettei sieltä löydy yhtään Euron huulipunaa vaan hinnat on 4-5 Euroa. Kerran oli lasten loppuja tarroja -50%. Minusta ne näytti silti kalliilta ja rapsuttelin hintalappua hiukan, kunnes alta paljastui alkuperäinen hinta, joka olisi siis sama kuin tuo alehinta. Kyllä on laiskaa meininkiä: lyödään vanhan päälle ottamatta sitä pois tuplahinta ja sitten koriin -50%.:) Hauskaa.
Tokmannilta ostin takin ja otin sen telineestä jossa luki takit 39,90 ja kassalla takin hinta oli jotain 59,90 ja piti maksaa tuo 59,90 kun en jaksanut alkaa tapella myyjän kanssa asiasta. Myyjä soitti toiselle myyjälle ja tämä sanoi että kyseessä eri takki (näkemättä edes ostamaani takkia). Kyseisessä telineessä oli useita samanlaisia takkeja joten ei voinut olka yhdestä takista jonka asiakas olisi jättänyt väärään paikkaan. Tokmannilla ilmeisesti yleistä tällainen hinnoittelu.
Koska se toimi ennen kun kauppiaat itse olivat kaupassa. Olen kyllä saanut itsekin hyvät alennukset kysyessäni. Jos tuote on toisessa kaupassa halvempi, niin silloin tietää hinnassa olevan ainakin sen verran tinkimisvaraa.
En yleensä tinkaa mutta kerran ostin pari hieman kalliimpaa tuotetta normaalihinnalla ja sain niistä alennusta ja mielestäni se oli hyvää asiakaspalvelua. Kyseinen liike on melko kallis ja välillä alennusmyynneissä tuotteita myydään -50-70 % alennuksella enkä usko että liike tekee tappiota silloinkaan.
Muuten kovin tinkijä ystäväpiirissäni on kauppias itseki ja jo toiseesa polvessa. Hän kyllä usein pyytää myyjän hakemaan esimies paikalle.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 13:41"][quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 13:10"]
Tinkaan lähes aina, kun olen ostamassa jotain kalliimpaa. Aina siitä saa vähintään "kahvirahat", kun olen vaikkapa miettinyt raskinko ostaa. Säästöä se on eurokin, opiskelijalle :) tosin jos myyjä toteaa heti ettei voi antaa alennusta, en ala inttämään vastaan vaan asia on sillä selvä. Jos tuo jotain myyjää rassaa, vaihtakoon alaa. Kyllä hinnasta neuvottelu kuuluu normaaliin kaupankäyntiin, kun kyseessä on vaikkapa kolmen sadan sormus, 150 euron lenkkitossut jne.
Ei kuulu, tuhansien eurojen ostosten kohdalla voi kuulua, tuotteesta riippuen, mutta ei missään tapauksessa kuulu tuon hintaluokan tuotteisiin.
Miten niin ei kuulu? Kauppa on maksanut satasen kengistä kympin ja päälle tulee kuluja sanotaanko 30e, jos ajatellaan kyseisen parin osuutta myyjän palkassa jne. Eli hinnoissa on reippaasti ilmaa, joten tinkaaminen on täysin aiheellista.
Hohhoijaa... tervetuloa tutustumaan kauppojen kulurakenteeseen. Unohdit tyystin sen,että kenkien hinnoissa pitää olla sisällytettynä myös mm. Arvonlisäverot (pelkästään se on 24% hinnasta!), tilojen vuokrat,sähköt, palkan sivukulut, yrittäjän eläke- ja vakuutusmaksut, jne... Siis sen lisäksi, että yrittäjä muutaman roposen taskuunsa siitä kenkäparista saisi. Et ei niissä hinnoissa nyt ihan niin paljon ilmaa ole kuin kuvittelet.
Kaupat kusettaa sen verram paljon ihmisiä suomessa muutenkin, mutta se ei ole itse myyjän vika kuitenkaan. Täsmälleen samoja tavaroita näkee ulkomailla kauppaa tehdessä ,mutta suomessa ne on järkiään 3-5 kertaa kalliimpaa. :D :D Sit ku se on halpaa niin väitetään järkiään "kiinakopioksi" tai lätkitään postikustannuksiin lisäveroja. Aika pitkälti merkkituotteilla on valmistus tänä päivänä kiinassa!
Vierailija kirjoitti:
Mua ärsyttää kosmetiikkamyyjät, jotka ottavat ilmaisnäytteitä itselleen mutta kitsastelevat niiden jakamista asiakkaille.
Voin kertoa miksi näin: näyttteiden tarkoitus on LISÄTÄ MYYNTIÄ. Myyjien kannattaa kokeilla tuotteita itse, jotta osaavat myydä niitä paremmin eli tehdä kaupalle rahaa. Näytteet kannattaa jakaa asiakkaille, joille ne todennäköisimmin sopivat, jotta asiakas ihastuu tuotteeseen ja tuo sitten kaupalle rahaa. Näytteitä ei ole loputtomasti, joten totta kai niiden jakaminen optimoidaan tavalla, joka tuo eniten taloon rahaa.
Muistan kun lapsena äiti tinki aina kaupassa. Ihan hävettävyyteen asti vänkäsi myyjien kanssa. Silloin päätin etten ikinä aikuisena tinkaa kaupassa ja päätös on pitänyt aika hyvin. Kerran muistan kun ostin kalliin matkalaukun ja kysyin voisiko hintaa vähän pyöristää. Se on ollut ainoa kerta ja silloinkin olisin tyytynyt vastaukseen, ettei onnistu. En todellakaan olisi alkanut vänkäämään asiasta.
Tinkaajat ovat kyllä rasittava asiakasryhmä. Ymmärrän sen, jos yksityisyrittäjältä tingataan, mutta miten ihmeessä te asiakkaat kuvittelette, että ketjuliikkeessä rivimyyjä voisi mennä sooloilemaan hintojen kanssa? Joka ikinen kassakoneen napin painallus tallentuu kassajärjestelmään ja on jälkeenpäinkin nähtävissä että kuka teki ja mitä teki. Haluan kuitenkin pitää työni ja toimin siksi ohjeiden mukaan. Myöskään myyjät eivät päätä tuotteiden hintoja tai tarjouksia, kaikki tulee ketjusta.
Ja sitten se, että verrataan johonkin toiseen liikkeeseen: "Hölmöhallissa tämä maksoi vähemmän kuin teillä!" Niin....? Ja minun pitäisi tehdä mitä? Mitä kuvittelet minun voivan tehdä? Itse menisin sinne, mistä saisin halvemmalla, enkä menisi toiseen liikkeeseen mussuttamaan kalliimmasta hinnasta.
Kaikista inhottavinta tuossa tinkaamishommassa on se, että olet sanonut asiakkaalle jo pari kertaa ettet voi antaa alennusta ja sitten paikalle pölähtää sattumalta esimies, joka kuulee keskustelun ja toteaa, että no anna vaan 5% alennusta kun on noin isot ostokset.
Siinä sitten asiakas katsoo minua voitonriemuisena ja saattaa jopa todeta ilkeällä äänensävyllä, että noni pystyihän siitä antamaan!
Jep. Tinkaajat on kyllä vihoviimeisiä mulkkuja ja se on noloa toimintaa.
Sellaisiakin asiakkaita on, jotka vaahtoavat suureen ääneen korkeista hinnoista. Harmi että olet köyhä erkkiseni, mutta ei ne hinnat sillä kiukuttelulla laske.
Kaupassamme myydään hintavampia merkkituotteita, joten hintatason ei luulisi tulevan yllätyksenä.
Onkohan Suomessa muuten alaa, jossa tinkiminen olisi ihan jokapäiväistä ja normaalia toimintaa. Ja tarkoitan tässä nyt lähinnä kauppoja tms. enkä jotain yrityssopimuksia jne.
Olen sesonkimyyjänä, ja kohtaan juurikin tuota pskaa joka vuosi. Asiakas tuo tarjoustuotteen (tai luulee valinneensa tarjoustuotteen) kassalle,ja kun kassa antaakin paljon suuremman hinnan, nousee kauhea älämölö. Soitan osastolle, josta kerrotaan, että tarjouksessa oli saman tavaran pienempi koko, näitä isompia on siinä vieressä. Tarjoushintaisia on vielä jäljellä. Kun infoan tästä asiakasta ystävällisesti, alkaa vänkäys, että kai minä voin tämän tuplasti kalliimman antaa sillä tarjoushinnalla. "tän kerran". No en voi. Ilmaisen asian nätisti, ja jopa vielä tarjoudun hakemaan tarjoustuotteen (kun mies vaikuttaa kuntonsa puolesta siltä, ettei vaan Jaksa hakea), mutta ei. tässä vaiheessa keski-ikäinen mies kiukustuu lopullisesti, tiuskaisee "NO EN OSTA SITTEN OLLENKAAN. EN KYLLÄ IKINÄ ENÄÄ ASIOI TÄÄLLÄ" ja painelee ovesta ulos. jättäen minut kassalle tuotteen kanssa. Jasso. Meinasiko että juoksen perään kyynelehtien "tulkaa takaisin?" :D Minä TOIVON ettei hän enää asioi meillä, vaan vie lapsentasoisen asiointinsa muualle.. tarinoita riittäisi :P