Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaupassa tinkijät ja ilmaistavaran vinkujat vituttaa

Vierailija
06.02.2014 |

Olen ollut elämäni aikana usean alan kaupassa myyjänä ja taas tänään rasittava tinkivä äijä kassalla. Eikö ihmiset oikeasti tajua, että myyjä ei voi kellekään jaella omia alennuksia eikä antaa ilmaistavaraa kaupanpäällisiksi? Pahimpia on ne, jotka ei ensi sanomisesta usko vaan alkavat INTTÄÄ, luullen että myyjä yhtäkkiä antaakin sen ja sen tuotteen ilmaiseksi. Tämänpäiväinen äijä osti kengät ja vaatimalla vaati saada niihin hoitoaineen kaupan päälle tai ei osta ollenkaan. Siis WHAT?? Tai se kun jotkut yrittävät tinkiä jonkun hinnan lähimpään alempaan tasakymppiin...luuleeko ne oikeasti että jokaisen myytävän tuotteen hinta on sen myyjän yksin päätettävissä ja ihan fiiliksen mukaan voi myydä millä hinnalla vaan? Hohhoijaa. Basaarit ja kirppikset on asia erikseen, saatana.

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäjän näkökulmasta ei naurata tinkiminen yhtään. Kuinka moni asiakas tulee ajattelleeksi, että yrittäjälläkin on laskut maksettavana ja usein perhe elätettävänä?

Vierailija
2/40 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 22:24"]

Useimmissa paikoissa myyjä kyllä pystyy laskemaan hintaa, oikein kivoja summiakin. Mua hävettää, kun mies tinkii aina, mutta se summa mikä säästettiin rakentaessa, auttoi kyllä kestämään häpeän hyvinkin.

[/quote]

No rakennusala on vähän toista kun kenkäkauppa. Itse huomasin noissa kaikenmaailman sisustus- ja rautakaupoissa saman homman, että 15% lähti edes mitään pyytämättä, ja kun vähän vinkaisi, että "onpa kallista", niin alennus oli 30-50%. En tiedä oisko ne myyjät MAKSANEET mulle, jos ois oikein ruvennut tinkimään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollessani töissä myyjänä meillä oli sääntönä, että virheettömistä tuotteista alennusta ei saanut antaa ollenkaan, pienestä virheestä rivimyyjä saattoi antaa 10 prosenttia ja ainoastaan esimies saattoi antaa 15 tai 20 prosentin alennuksen. Yleensä asiakkaat ymmärsivät tilanteen, ja ehkä yksi asiakas koko työurani aikana pyysi esimiestä paikalle. Jotkut toki jankkasivat, varsinkin turistit, mutta ei siinä auttanut kuin pysyä jämptinä. En muista yhtäkään tilannetta, että tinkaaja olisi lopulta jättänyt tuotteen kokonaan ostamatta.

Joskus huomasi, että joillekin asiakkaille tuli pelottava kiilto silmiin ja hullun hymy huulille, kun totesin, että ehjistä tuotteista ei voi antaa alennusta. Vähän peläten sitten ajattelin, että he menevät vähän nurkan taakse ratkomaan saumoja tai rikkomaan vetoketjun alennuksen toivossa. Varmuudella en voi toki sanoa, koska tuskin kukaan olisi niin tyhmä, että tulisi vieläpä samalle myyjälle tarjoamaan samaa tuotetta, joka oli hetkeä aikaisemmin täysin ehjä.

Vierailija
4/40 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myyjät yleensä voivat antaa tuotteista alennusta, mutta ei sitä kassalla enää kuulu kysyä. Eri tuotteiden välillä on eroja; rakennustarvikkeista, kodinkoneista ja huonekaluista saa ihan yleisesti alennusta, kun vain kysyy. Vaatteista ja kengistä taas ei saa alennusta muuten kuin silloin jos ostaa paljon kerralla tai käy usein samassa pikkuliikkeessä, jossa myyjät tuntevat jo asiakkaan (annetaan pieni alennus ja asiakas tulee aina uudestaan).

Vierailija
5/40 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en oikein ymmärrä sitä, että MIKSI pitäisi tinkiä? Eikö kauppa voisi myydä tuotteet kaikille sillä edullisella hinnalla, sillä eivät taatusti tappiolla myy kenellekkään. Jos jossain kaupassa saa tinkimällä alennusta, se on minusta "huijauskauppa" (=liian kalliit hinnat) enkä sellaisissa asioi jos kuulen että tinkimällä saadaan alennusta.

HUOM: poikkeuksia tietenkin on, ymmärrän sen jos joku ostaa kaiki kodinkoneet tai kaikki huonekalut tmv. samasta kaupasta ja saa ns. paljousalennusta,tuo on ihan ok, puhun nyt ns. tavallisista kaupoista, vaikka nuo kenkäkaupat ymv.

Monilla vanhemmilla ihmisillä voi olla se, että ennen kaupankäynti oli Suomessakin erilaista, enemmän sitä että oltiin tuttuja kauppiaiden ja torimyyjien kanssa ja hinnoista voitiin hieman neuvotella tai saatiin joku karamelli kaupan päälle tmv. =ihan eri meno mitä nykyään markettien ja viivakoodien aikana.

Vierailija
6/40 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tinkaan lähes aina, kun olen ostamassa jotain kalliimpaa. Aina siitä saa vähintään "kahvirahat", kun olen vaikkapa miettinyt raskinko ostaa. Säästöä se on eurokin, opiskelijalle :) tosin jos myyjä toteaa heti ettei voi antaa alennusta, en ala inttämään vastaan vaan asia on sillä selvä. Jos tuo jotain myyjää rassaa, vaihtakoon alaa. Kyllä hinnasta neuvottelu kuuluu normaaliin kaupankäyntiin, kun kyseessä on vaikkapa kolmen sadan sormus, 150 euron lenkkitossut jne.

Vierailija
7/40 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole koskaan tullut mieleen tinkiä kaupassa. Mutsi on samanlainen. Ollaan stadista kotoisin molemmat ja ajatellaan jotenkin niin, että hinta on mikä on eikä myyjä sitä voi päättää,  jos ei ole kyse jostain pienestä kivijalkaputiikista, jonka myyjä myös omistaa. Äiti on selittänyt jutun myös niin, että kaupan on saatava voittoa, muuten se ei kannata.

Mutta tunnen kyllä täällä kaupungissakin ihmisiä, jotka tinkivät tavarataloissa jne. He ovat kai niitä hyvin säästäväisiä ihmisiä sitten. En ole koskaan ollut myyjänä, mutta ymmärrän kyllä, että semmoinen voi ärsyttää. Jos ei ole varaa tavaraan sillä hinnalla, mikä tuotteeseen on laitettu, niin sitten ei vain ole. Se on niin yksinkertaista.

Vierailija
8/40 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 12:54"]

Eikö kauppa voisi myydä tuotteet kaikille sillä edullisella hinnalla, sillä eivät taatusti tappiolla myy kenellekkään. Jos jossain kaupassa saa tinkimällä alennusta, se on minusta "huijauskauppa" (=liian kalliit hinnat) enkä sellaisissa asioi jos kuulen että tinkimällä saadaan alennusta. [/quote]

No tämä! Minusta on hivenen epäilyttävää, jos kodinkoneista tai vaikkapa rakennustavarasta lähtee noin vain tyyliin silmiä räpäyttämällä hinnasta viidennes pois. Se kyllä kertoo aivan järkyttävistä katteista niissä normihinnoissa, koska ei kukaan myy tavaraa olemattomalla katteella tai jopa tappiolla jollekin ensimmäistä kertaa kaupassa käyvälle tavistallaajalle. Suurasiakkaat ja vakkarit ovat asia erikseen, heille nyt voi jo antaakin alennusta ihan vain sen takia, että heidät saadaan jatkossakin asiakkaiksi.

Vierailija
9/40 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää kosmetiikkamyyjät, jotka ottavat ilmaisnäytteitä itselleen mutta kitsastelevat niiden jakamista asiakkaille.

Vierailija
10/40 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 13:10"]

Tinkaan lähes aina, kun olen ostamassa jotain kalliimpaa. Aina siitä saa vähintään "kahvirahat", kun olen vaikkapa miettinyt raskinko ostaa. Säästöä se on eurokin, opiskelijalle :) tosin jos myyjä toteaa heti ettei voi antaa alennusta, en ala inttämään vastaan vaan asia on sillä selvä. Jos tuo jotain myyjää rassaa, vaihtakoon alaa. Kyllä hinnasta neuvottelu kuuluu normaaliin kaupankäyntiin, kun kyseessä on vaikkapa kolmen sadan sormus, 150 euron lenkkitossut jne.

[/quote]

Ei kuulu, tuhansien eurojen ostosten kohdalla voi kuulua, tuotteesta riippuen, mutta ei missään tapauksessa kuulu tuon hintaluokan tuotteisiin.

Vierailija
11/40 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ehkä perusmarketissa ei toimi mutta huonekaluliikkeissä ja kodinkoneissa on lähes aina tinkivaraa. Ostin sängyn ja väännettiin hinnasta ehkä puoli tuntia. Kyseessä siis monen tonnin sänky. Lopulta sain sängystä alea 250e, kaupan päälle tinkasin pari tyynyä ja ruokailuryhmän (arvo n. 200e).

Tein keittiöremontin. Yhdestä kaupasta ostin kaikki kodinkoneet kerralla. Vääntämisen jälkeen laskin että alejen jälkeen sain astianpesukoneen lähes ilmaiseksi.

Olen huomannut että tinkivaraa kyllä on mutta aina sitä alea ei vaan saa. Menin giganttiin ostamaan pesukonetta, malli ja merkki oli valmiina. Myyjä sanoi että hintaa ei voi tiputtaa. Esitelli toista konetta, vähän parempaa ja kalliimpaa. Sen hintaa sai tiputettua niin että maksoin lopulta alle satasen vaan enemmän tuosta paremmasta koneesta :D

Tinkikää hyvät ihmiset! Vaikka sitten prismassa, vaikka se ketä ärsyttäisi

Vierailija
12/40 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin joskus pienessä erikoisliikkeessä myyjänä, ja kyllähän noi tinkaajat olivat vihoviimeisiä. Mulla ei ollut lupaa antaa alennusta kuin jollekin tietyille ostajille, mutta auta armias kun yritit sanoa ettet vaan voi siitä kahden euron tarjoustuotteesta alentaa. Lopuksi asiakas esim. huutaen haukkui minut ja hygieniani, ja totisesti toivoin että pitää lupauksensa olla tulematta enää.

Vierailija
13/40 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pitänyt monta kesää jätskikipsaa (en pidä enää) ja huomannut ilmiön, että mitä enemmän rahaa käytössä, sitä enemmän vongutaan itselle ilmaiseksi. Pikkulapset, mummelit ja jopa pultsarit maksoivat aina pennilleen oikein, eivätkä vaatineet mitään ylimääräistä. Mutta annas olla, kun luukulle pelmahti keski-ikäinen pukumies, niin vaadittiin samalla rahalla isompaa palloa, ilmaisia lisukkeita ja mitä nyt mieleen sillä kertaa juolahtikaan. Ja sitten tietysti vittuiltiin päälle.

Vierailija
14/40 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tingin sillä tavalla, että kysyn, voiko hintaa vähän pyöristää. Tämä siis, jos on kyse vähän isommasta summasta. Myyjä voi vastata sitten siihen joo tai ei, mä hyväksyn kummatkin vastaukset.

Tietyissä liikkeissä alennus on selvä. Esim. suurimmassa osassa moottoripyörärompetta myyvissä liikkeissä alennusta saa ihan pyytämättä. Ja siis ihan isoja alennuksia, mm. kypärästä sain _kysymättä_ 50 % alennuksen. Luulen, että täyden hinnan joutuvat maksamaan vain rahoillaan leveilevät tai muulla tavoin mulkut tyypit.

Vierailija
15/40 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 13:41"][quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 13:10"]

[/quote]

Ei kuulu, tuhansien eurojen ostosten kohdalla voi kuulua, tuotteesta riippuen, mutta ei missään tapauksessa kuulu tuon hintaluokan tuotteisiin.

[/quote]

Miten niin ei kuulu? Kauppa on maksanut satasen kengistä kympin ja päälle tulee kuluja sanotaanko 30e, jos ajatellaan kyseisen parin osuutta myyjän palkassa jne. Eli hinnoissa on reippaasti ilmaa, joten tinkaaminen on täysin aiheellista.

Vierailija
16/40 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 22:34"]Ap tarkoitti ilmeisesti kassamyyjää, jossain rautakaupoissa tms. ne varsinaiset myyjäthän voi antaa alennusta, mutta sekin on laskettu hintoihin jo valmiiksi. Jotkut ei vaan tajua tinkiä ;)

Mutta siis itsekin kassalla töissä olleena ärsytti suunnattomasti ne tinkijät, jotka ei tosiaan voi millään ymmärtää ettei siinä kassalla voi mitään alennuksia jaella. Ja ettei se kassa nyt vaan voi millään muistaa ulkoa ison marketin kaikkien tuotteiden koodeja... ajatella.

[/quote]

Minä olen ihan myyjä myyjä enkä kassa "rautakaupan" tyyppisessä liikkeessä ja meillä ei saa edes päällikkö tiputtaa hintaa (erikseen sitten jos kyseessä joku pikkuvikainen tai mallikappale). Meillä ei voi tinkiä ja vaikka tämän kuinka monta kertaa sanoo niin jotkut ei vasn tajua! Ketjun päätös on että hintoja ei neuvotella ja piste. Kassaan ei voi lyödä omia summia. Miksi ihmiset ei tajua kun sanoo??

Vierailija
17/40 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 22:34"]

Ap tarkoitti ilmeisesti kassamyyjää, jossain rautakaupoissa tms. ne varsinaiset myyjäthän voi antaa alennusta, mutta sekin on laskettu hintoihin jo valmiiksi. Jotkut ei vaan tajua tinkiä ;)

Mutta siis itsekin kassalla töissä olleena ärsytti suunnattomasti ne tinkijät, jotka ei tosiaan voi millään ymmärtää ettei siinä kassalla voi mitään alennuksia jaella. Ja ettei se kassa nyt vaan voi millään muistaa ulkoa ison marketin kaikkien tuotteiden koodeja... ajatella.

[/quote]Minua asiakkaana vituttaa se että hintoihin laitetaan tinkimisvaraa. Ostan sieltä joka ilmoittaa halvimman hinnan.

Vierailija
18/40 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 14:01"]

[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 22:34"]Ap tarkoitti ilmeisesti kassamyyjää, jossain rautakaupoissa tms. ne varsinaiset myyjäthän voi antaa alennusta, mutta sekin on laskettu hintoihin jo valmiiksi. Jotkut ei vaan tajua tinkiä ;)

[/quote]

Minä olen ihan myyjä myyjä enkä kassa "rautakaupan" tyyppisessä liikkeessä ja meillä ei saa edes päällikkö tiputtaa hintaa (erikseen sitten jos kyseessä joku pikkuvikainen tai mallikappale). Meillä ei voi tinkiä ja vaikka tämän kuinka monta kertaa sanoo niin jotkut ei vasn tajua! Ketjun päätös on että hintoja ei neuvotella ja piste. Kassaan ei voi lyödä omia summia. Miksi ihmiset ei tajua kun sanoo??

[/quote]Miksi? No siksi että asiakas on oppinut jo sen että monesti myyjä ensin valehtelee että hintaa ei voi pudottaa, mutta voi sitten kuitenkin.

Vierailija
19/40 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kellään ole vastaavia kokemuksia tai tarinoita jaettavaksi?

ap

Vierailija
20/40 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmissa paikoissa myyjä kyllä pystyy laskemaan hintaa, oikein kivoja summiakin. Mua hävettää, kun mies tinkii aina, mutta se summa mikä säästettiin rakentaessa, auttoi kyllä kestämään häpeän hyvinkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kaksi