Nykykoulu äärimmäisen negatiivinen, kaikesta etsitään negatiivisuutta, vaikka oppilas olisi hyväkäytöksinen ja akateemisesti osaava
Olen menettänyt uskoni koulun positiiviseen ilmapiiriin. Lapseni on hyväkäytöksinen ja saa hyviä arvosanoja, mutta kannustusta ei tule. Lapsi nyt kuudennella luokalla. Hän on saanut tänä syksyn kokeista samaa arvosanaluokkaa kuin aiemminkin, eli 9,5 (yhdeksän puoli), 10, 10- ja 9+. Yhteenkään kokeeseen ei ole kirjoitettu esim. hyvä, tai muuta kannustavaa, mitä omalta kouluajaltani muistan lukeneen huonompienkin arvosanojen vieressä. Hops-keskustelussa luokanopettaja valitti luokan huonosta työrauhasta ja ilmapiiristä. Kysyin häiritseekö oma poikani, ei kuulemma, mutta jatkoi valitustaan, vaikkei oma lapseni häiritse. Kysyin onko oma lapseni aktiivinen tunneilla, on kuulemma, osallistuu ja viittaa paljon, mutta valitti muista lapsista edelleen. Yhtään huonoa ei todennut lapsestani, mutta aika meni opettajan muista lapsista valittamisen kuunteluun. Wilmassa ei tule hyviä merkintöjä, kaksi kertaa kirja unohtunut kotiin, niistä on kyllä merkinnät Wilmassa.
Olen kuullut, että muissa maissa lapsia kannustetaan. Miksi Suomessa koulunkäynti on pelkkää negatiivista palautetta, sitä yritetään etsimällä etsiä. Jos oma lapsi ei tee pahojaan, välitetään koko luokasta.
Ei ihme, että hyville koululaisille tulee tunne, ettei jaksa ja halua, koska kuitenkin vain huonot asiat muistetaan ja ne vain otetaan esille.
Kommentit (43)
Onko minulla deja vu vai onko tämä viesti ollut foorumilla noin kolme kertaa aikaisemminkin?
Kovat arvosanarivit ovat yleistyneet. Tuntuu siltä, että joka toisella on nykyään pelkkiä kymppejä ja ysejä todistukset täynnä. Opettajat ovat vähän turtuneet?
Nykykoulu ei ole sama asia kuin lapsesi opettaja. Hänellä on varmaan asenneongelma mutta sellaisia opettajia nyt on ollut aina.
Eikä ihme että opettajat väsyvät, kun Wilmaan pitää kirjata suunnilleen jokainen pierun narahduskin. Kyllä jokainen unohtaa joskus jonkun kirjan tai läksyn tai ei käyttäydy joka hetki kaikkien sääntöjen mukaan. Minusta joka ikistä pikkujuttua on täysin turha kirjata ylös ja lähettää viestiä kotiin, jos unohdukset yms. ovat satunnaisia. Eri asia sitten jos on jatkuvaa tai jos kiusaa muita tms. millä oikeasti on väliä.
Aivan sama fiilis. Hyvästä ei saa palautetta, ainoastaan huonosta.
Hieman samoja kokemuksia omista lapsistani. Yksi lapsi on myös kuudennella ja kokeista oikeasti lähes pelkkää kymppiä jo vuosia (1-2)poikkeusTA taitaa olla, mutta nekin kiitettäviä). Koskaan ei omalta opettajalta mitään positiivista Wilmassa. On erittäin hyväkäytöksinen (käytösnumero 10, ei koskaan tee tyhmyyksiä). Muilta opettajilta kuin luokanvalvojalta on onneksi tullut kannustusta.
Meidän kolmesta lapsesta nuorimmainen poika saa myös aina kiitettäviä, usein kymppejäkin. Pari kertaa tehnyt jonkun pienen typeryyden (häirinnyt muiden mukana) ja niistä sitten kamala numero. Tällainen ei mitenkään kannusta lapsia. Koitamme sitten itse kannustaa.
No jos johto vaatii nykyään että palautetta on annettava jatkuvasti, niin sitten on väännettävä vaikka tikusta asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Eikä ihme että opettajat väsyvät, kun Wilmaan pitää kirjata suunnilleen jokainen pierun narahduskin. Kyllä jokainen unohtaa joskus jonkun kirjan tai läksyn tai ei käyttäydy joka hetki kaikkien sääntöjen mukaan. Minusta joka ikistä pikkujuttua on täysin turha kirjata ylös ja lähettää viestiä kotiin, jos unohdukset yms. ovat satunnaisia. Eri asia sitten jos on jatkuvaa tai jos kiusaa muita tms. millä oikeasti on väliä.
Juuri näin. Eiväthän aikuisetkaan muista aina kaikkea, unohtavat joskus asioita jne. Onneksi kukaan ei niin tarkkaan kontrolloi. Meillä kerran lapsella oli erilaiset housut liikunnassa mukana kuin pyydetty (housut kuitenkin sopivat kyseiseen liikuntaan hyvin), niin tästäkin heti läksytettiin. Lapsillakin on paljon muistettavaa ja he ovat vasta lapsia. Ei voi aina täydellinen olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä ihme että opettajat väsyvät, kun Wilmaan pitää kirjata suunnilleen jokainen pierun narahduskin. Kyllä jokainen unohtaa joskus jonkun kirjan tai läksyn tai ei käyttäydy joka hetki kaikkien sääntöjen mukaan. Minusta joka ikistä pikkujuttua on täysin turha kirjata ylös ja lähettää viestiä kotiin, jos unohdukset yms. ovat satunnaisia. Eri asia sitten jos on jatkuvaa tai jos kiusaa muita tms. millä oikeasti on väliä.
Juuri näin. Eiväthän aikuisetkaan muista aina kaikkea, unohtavat joskus asioita jne. Onneksi kukaan ei niin tarkkaan kontrolloi. Meillä kerran lapsella oli erilaiset housut liikunnassa mukana kuin pyydetty (housut kuitenkin sopivat kyseiseen liikuntaan hyvin), niin tästäkin heti läksytettiin. Lapsillakin on paljon muistettavaa ja he ovat vasta lapsia. Ei voi aina täydellinen olla.
Opettaja itse on myöhästynyt ensimmäiseltä tunnilta syksyn aikana 2 kertaa ja hukannut oppilaiden vihkoja. Miksi tästä nouse niin kamala haloo, kuin jos oppilas olisi tehnyt saman?
No ei ole kyllä itsellä tuollaista käsitystä, kolme lasta kuitenkin, joista kaksi vielä peruskoulussa. Ja ainoastaan yksi omista lapsista samaa akateemista tasoa sun lapsen kanssa. Kiittävää ja moittiva apalautetta tulee ihan sen mukaan mikä on aiheellista. Mutta jos keskustelu vanhempainvartissa lähtee lipeämään, sinä voit aivan hyvin sanoa ääneen, että sinä olet paikanpäällä puhumassa omasta lapsestasi, et muiden lapsista. Jos keskustelun suunta ei käänny, voi poistua paikalta ja antaa asiasta palautetta opettajan esimiehelle.
Vierailija kirjoitti:
Akateemisesti osaava koululainen?
Akateemisiin oppiaineisiin luokitellaan kaikki muut, paitsi ns. taideaineet.
Vierailija kirjoitti:
Kovat arvosanarivit ovat yleistyneet. Tuntuu siltä, että joka toisella on nykyään pelkkiä kymppejä ja ysejä todistukset täynnä. Opettajat ovat vähän turtuneet?[/
Samaa mieltä. En voi ymmärtää, että esimerkiksi kymppejä jaellaan, jos kokeiden keskiarvo ei ole vähintään 9,5, mielellään yli ja tuntiaktiivisuus ja asenne pitää olla kunnossa. Samoin taitoaineissa on ihme, jos luokalla on yli 2-3 kymppiä per aine, ellei sitten ole jokin painotettu luokka tai vaikka liikunnassa poikkeuksellisen lahjakas ja kouluajan ulkopuolella myös kilpaurheilua harrastava luokka (taidot, asenne ja kunto kohdillaan myös koulussa). Kympit menettävät täysin merkityksensä ja kannustavuutensa, jos kaikilla on sama kymppi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Akateemisesti osaava koululainen?
Akateemisiin oppiaineisiin luokitellaan kaikki muut, paitsi ns. taideaineet.
Juu, ei peruskoulussa. Siellä on kyllä tieto- ja taitoaineita, mutta ei akateemisi-aineita.
Vierailija kirjoitti:
Eikä ihme että opettajat väsyvät, kun Wilmaan pitää kirjata suunnilleen jokainen pierun narahduskin. Kyllä jokainen unohtaa joskus jonkun kirjan tai läksyn tai ei käyttäydy joka hetki kaikkien sääntöjen mukaan. Minusta joka ikistä pikkujuttua on täysin turha kirjata ylös ja lähettää viestiä kotiin, jos unohdukset yms. ovat satunnaisia. Eri asia sitten jos on jatkuvaa tai jos kiusaa muita tms. millä oikeasti on väliä.
Wilma-merkinnöillä ope seuraa jokaisen oppilaan tekemisiä. Enää ei ole niitä opettajan muistikirjoja (tai reissuvihkoja), joihin ope muinoin kirjoitti ylös oppilaan unohdukset ja onnistumiset. Wilma on oppilaan oikeusturvankin kannalta hyvä. Sinne kirjataan tasapuolisesti jokaisen oppilaan unohdukset, myöhästymiset - ja toivottavasti erityiset onnistumisetkin. Siitä vanhemmatkin näkevät, missä suurinpiirtein mennään.
Kun lukukausi on päättymässä tai on vanhempainvartti tms. keskustelu, on Wilmasta helppo katsoa tämän kyseisen oppilaan asiat. Oppilaita kun on luokassa monta, ettei muistinvaraisesti oikein pysy ihan kaikesta perillä. Varsinkin, jos on sellainen oppilas, ettei hirveästi häiritse luokkaa tai vaadi opettajalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä ihme että opettajat väsyvät, kun Wilmaan pitää kirjata suunnilleen jokainen pierun narahduskin. Kyllä jokainen unohtaa joskus jonkun kirjan tai läksyn tai ei käyttäydy joka hetki kaikkien sääntöjen mukaan. Minusta joka ikistä pikkujuttua on täysin turha kirjata ylös ja lähettää viestiä kotiin, jos unohdukset yms. ovat satunnaisia. Eri asia sitten jos on jatkuvaa tai jos kiusaa muita tms. millä oikeasti on väliä.
Juuri näin. Eiväthän aikuisetkaan muista aina kaikkea, unohtavat joskus asioita jne. Onneksi kukaan ei niin tarkkaan kontrolloi. Meillä kerran lapsella oli erilaiset housut liikunnassa mukana kuin pyydetty (housut kuitenkin sopivat kyseiseen liikuntaan hyvin), niin tästäkin heti läksytettiin. Lapsillakin on paljon muistettavaa ja he ovat vasta lapsia. Ei voi aina täydellinen olla.
Opettaja itse on myöhästynyt ensimmäiseltä tunnilta syksyn aikana 2 kertaa ja hukannut oppilaiden vihkoja. Miksi tästä nouse niin kamala haloo, kuin jos oppilas olisi tehnyt saman?
Niinpä. Ja muutenkin tuollainen jatkuva asioiden wilmaan kirjailu (johon vaatimus ilmeisesti tulee ylemmiltä tahoilta) luo minusta vain ihan turhaan sellaista kyttäysmentaliteettia. Oppilaat on jatkuvan tarkkailun alla. Miettikää jos työpaikoillakin olisi jotkut wilmat ja merkintöjä tehtäisiin yhtä vähäisistä asioista, niin kuinka paljon sieltä puskisikaan viestiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Akateemisesti osaava koululainen?
Akateemisiin oppiaineisiin luokitellaan kaikki muut, paitsi ns. taideaineet.
Joo, mutta ei:
akateeminen
Korkeakoulun, yliopiston, yliopistollinen.
Esimerkiksi: Akateeminen oppiarvo. Akateeminen kansalainen. Akateeminen neljännes, puhekieltä vartti yliopiston luentojen (ja myös muiden tilaisuuksien) alkamisesta neljännestuntia ilmoitettua myöhemmin.
kaavoihin kangistunut, kaavamainen, sovinnainen
pelkästään teoreettinen, käytännön elämälle vieras.
Esimerkiksi: Akateeminen arvokkuus ja kankeus. Puhtaasti akateeminen ongelma.
https://www.suomisanakirja.fi/akateeminen
Myös taideaineiden opetus on akateemista, kun se on korkeakoulutasoista.
Kaikki johtuu ihmisten tasapäistämisestä! Tämä on vihervasemmiston tavoite!
Vierailija kirjoitti:
Meillä alakoulu oli tuollaista. Yläkoulussa tuli positiivista palautetta.
Samaa oli meillä.
Tuntui siltä että opetus perustuu virheiden hakemiseen.
Mistään hyvästä ei tullut palautetta, mutta kun kerran oli kynä jäänyt kotiin, niin heti kilahti Wilmaan "opiskeluvälineet puuttuvat". Oikein monikossa, vaikka kyse oli vain yhdestä kynästä.
Kokeista sai ysiä ja kymppiä ja oli opettajan mukaan tunneilla aktiivinen. Raukka vaan esitti vääriä kysymyksiä ja toimi hitaasti siirtymistilanteissa. Oli vielä kömpelökin. Nämä kaikki saivat opettajan suhtautumaan häneen tylysti ja sehän näkyi todistuksen numeroissa. Kasin keskiarvolla lähti alakoulusta.
Yläkouluun siirtymisen jälkeen huomattiin nopeasti että lapsella on autismin kirjon häiriö. Tämä oli alaluokilla jäänyt huomaamatta, vaikka vikoja oli etsitty ihan erityisopettajan kanssa. Ja ne viat olivat tasoa "huono käsiala", "valittaa metelistä", "saivartelee", "arvailee matikan tehtäviä" (kun teki tehtävät liian nopeasti ja opettajasta näytti että ei edes katso laskuja). Ja se yksi kynän unohtuminen.
Kun kytätään ja haetaan vikoja, niin tarttuisivat oikeisiin asioihin eivätkä lähtisi tikulla kaivamaan ongelmaa sieltä missä sitä ei ole.
Osaava erityisopettaja olisi nähnyt hyvin nopeasti, että lapsi on autisti.
Lasten neurolle kun mentiin ensimmäistä kertaa, niin hoitaja näki sen heti kun tultiin ovesta sisään ja ihmetteli että miksi ei ole diagnoosia.
Nyt teininä saa terapiaa ja tukea opiskeluun, mutta en tiedä saadaanko koskaan korjattua sitä minkä alakoulu lapsessa rikkoi.
Nämä ovat valitettavan yleisiä koulukokemuksia nepsylapsilla. Mutta ei se pakonomainen vikojen hakeminen hyvää tee muillekaan lapsille.
Pahoittelut että meni ohi aiheesta. Alakoulu ja koulu yleensäkin on vaan jättänyt niin syvän haavan, että siihen sattuu vieläkin.
Tilannetta ei ole korjannut edes se, että muut lapset ovat selviytyneet koulusta ongelmitta, eikä tyly kohtelu ole rikkonut heitä.
Meillä alakoulu oli tuollaista. Yläkoulussa tuli positiivista palautetta.