Nykykoulu äärimmäisen negatiivinen, kaikesta etsitään negatiivisuutta, vaikka oppilas olisi hyväkäytöksinen ja akateemisesti osaava
Olen menettänyt uskoni koulun positiiviseen ilmapiiriin. Lapseni on hyväkäytöksinen ja saa hyviä arvosanoja, mutta kannustusta ei tule. Lapsi nyt kuudennella luokalla. Hän on saanut tänä syksyn kokeista samaa arvosanaluokkaa kuin aiemminkin, eli 9,5 (yhdeksän puoli), 10, 10- ja 9+. Yhteenkään kokeeseen ei ole kirjoitettu esim. hyvä, tai muuta kannustavaa, mitä omalta kouluajaltani muistan lukeneen huonompienkin arvosanojen vieressä. Hops-keskustelussa luokanopettaja valitti luokan huonosta työrauhasta ja ilmapiiristä. Kysyin häiritseekö oma poikani, ei kuulemma, mutta jatkoi valitustaan, vaikkei oma lapseni häiritse. Kysyin onko oma lapseni aktiivinen tunneilla, on kuulemma, osallistuu ja viittaa paljon, mutta valitti muista lapsista edelleen. Yhtään huonoa ei todennut lapsestani, mutta aika meni opettajan muista lapsista valittamisen kuunteluun. Wilmassa ei tule hyviä merkintöjä, kaksi kertaa kirja unohtunut kotiin, niistä on kyllä merkinnät Wilmassa.
Olen kuullut, että muissa maissa lapsia kannustetaan. Miksi Suomessa koulunkäynti on pelkkää negatiivista palautetta, sitä yritetään etsimällä etsiä. Jos oma lapsi ei tee pahojaan, välitetään koko luokasta.
Ei ihme, että hyville koululaisille tulee tunne, ettei jaksa ja halua, koska kuitenkin vain huonot asiat muistetaan ja ne vain otetaan esille.
Kommentit (43)
Valitettavasti voi käydä joskus niin, että hyvätasoisessa ryhmässä opettajat tottuvat, että kaikki sujuu hyvin ja niin ei tule mieleen laittaa erikseen hymyjä. Jos taas heikompitasoisessa ryhmässä on ongelmaoppilaita, jotka vievät opettajan ajan ja energian ja heidän asioidaan joutuu setvimään huoltajien kanssa wilmassa, jää hyvä ja hiljainen oppilas pimentoon. Tämä on erittäin valitettavaa mutta johtuu nykyisin oppilasaineksen muuttumisesta ääripäistä toiseen. Itse pyrin aina muistanaan myös ns.maan hiljaisia eli kilttejä, tunnollisia oppilaita hymyillä ja tsemppimerkinnöillä eli he hoitavat koulunkäynnin niin kuin se pitäisikin hoitaa! Wilmakulttuureissa on paljon eroja saman kunnan koulujen keskenkin. T. Yläkoulun ope
Ope evp. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettaja evp. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä ihme että opettajat väsyvät, kun Wilmaan pitää kirjata suunnilleen jokainen pierun narahduskin. Kyllä jokainen unohtaa joskus jonkun kirjan tai läksyn tai ei käyttäydy joka hetki kaikkien sääntöjen mukaan. Minusta joka ikistä pikkujuttua on täysin turha kirjata ylös ja lähettää viestiä kotiin, jos unohdukset yms. ovat satunnaisia. Eri asia sitten jos on jatkuvaa tai jos kiusaa muita tms. millä oikeasti on väliä.
Juuri näin. Eiväthän aikuisetkaan muista aina kaikkea, unohtavat joskus asioita jne. Onneksi kukaan ei niin tarkkaan kontrolloi. Meillä kerran lapsella oli erilaiset housut liikunnassa mukana kuin pyydetty (housut kuitenkin sopivat kyseiseen liikuntaan hyvin), niin tästäkin heti läksytettiin. Lapsillakin on paljon muistettavaa ja he ovat vasta lapsia. Ei voi aina täydellinen olla.
Opettaja itse on myöhästynyt ensimmäiseltä tunnilta syksyn aikana 2 kertaa ja hukannut oppilaiden vihkoja. Miksi tästä nouse niin kamala haloo, kuin jos oppilas olisi tehnyt saman?
Niinpä. Ja muutenkin tuollainen jatkuva asioiden wilmaan kirjailu (johon vaatimus ilmeisesti tulee ylemmiltä tahoilta) luo minusta vain ihan turhaan sellaista kyttäysmentaliteettia. Oppilaat on jatkuvan tarkkailun alla. Miettikää jos työpaikoillakin olisi jotkut wilmat ja merkintöjä tehtäisiin yhtä vähäisistä asioista, niin kuinka paljon sieltä puskisikaan viestiä!
Tarkoituksena on opettaa ja kasvattaa lapsia täsmällisyyteen (ei myöhästytä), huolellisuuteen (muistan ottaa mukaani vihkon) sekä hyviin käytöstapoihin (en häiriköi, kiroile tai puhu päälle - noudatan koulun sääntöjä).
Näitä opetetaan siksi, että lapsi olisi isona omaksunut sellaiset sosiaaliset taidot sekä käytöstavat, että hän osaisi tulla yhteiskunnassa ja työpaikallaan muiden ihmisten kanssa toimeen ja hoitaisi hänelle annetut tehtävänsä hyvin.
Jotkut lapset osaavat nämä kouluun tullessaan ihan ongelmitta, toisille se on hankalampaa. En tiedä, kuinka paljon kotona sitten vaaditaan perus käytöstapoja tai kotitöiden hoitamista.
Totta kai tiedän tämän, mutta jos oppilas on 90-99 % ajasta ajoissa tunneilla, muistaa työvälineet, muistaa läksyt jne., niin eivät ne satunnaiset unohdukset maata kaada. Etkö ole itse koskaan myöhästynyt mistään tai unohtanut mitään? Aika harva ihminen toimii kuin kone.
Olen myöhästynyt, olen unohtanut. Mutta edelleen: kaikki pitää kirjata, ihan jokaisen oppilaan asiat.
Laki vaatii.
Laki ei varmastikaan vaadi lähettämään Wilma-viestejä unohduksista. Meillä on kolmas- ja ekaluokkalainen, eikä kumpikaan ole koskaan saanut yhtään henkilökohtaista Wilma-viestiä. Ei kehuja, ei haukkuja. Kaikki viestit ovat olleet yhteisiä yleisluontoisia tiedotteita.
Lapset ovat sitten saaneet palautetta palautekeskusteluissa.
Riippuu ihan opettajasta. Minulla on kolme lasta, jotka kaikki saavat joka päivä plussaa Wilmasta. Usein useamman kerran päivässä. Joskus todella harvoin tulee negatiivista palautetta. Ovat myös saaneet ihan sanallisiakin kehuja opettajilta suoraan itselleen sekä stipendejä. Yhden lapsen alakoulun opettaja kehui harva se viikko kuinka ihana luokka hänellä on. En voi sanoa, että olisi negatiivinen meininki.