Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Entinen ystävä ottanut minun ”identiteetin”

Vierailija
28.10.2020 |

En oikein tiedä mistä aloittaa, kun koko tilanne kuulostaa niin naurettavalta. Minulla oli ystävä, joka matki monessa asiassa minua, jopa ärsyyntymisen saakka. Joku saattaa pitää minua pikkumaisena, mutta entinen ystäväni herättää minussa jotenkin erittäin kummallisen fiiliksen.

Tyylini on aina ollut hieman ns. massasta poikkeava. En seuraa muotia vaan pukeudun siten miten itse tykkään. Huomasin ystäväni matkivan minua alusta saakka, mutta en kiinnittänyt siihen huomiota erityisemmin. Ajattelin muutenkin, että antaa kaikkien olla mitä haluaa.

Minulla on oma tyylini myös sisustuksessa ja ystäväni osti samoja tavaroita kuin minä. Esim. olin puhunut pitkään tietystä sohvakalustosta minkä aion hankkia, mutta opiskelijana ei ollut niihin heti varaa. Ystäväni meni ostamaan ne ennen minua. Kerran puhuin mitkä verhot haluaisin ja ystäväni oli päättänyt hankkia myös sellaisen ja tuli kahville verhoja esitellen. Tilanteita on lukuisia tämän kaltaisia. Niin monta etten pysy laskuissa mukana.

Jos erehdyin mainitsemaan minkä vaatteen ostan niin ystäväni oli heti hankkinut sen. Tai jos olin ostanut jonkin vaatteen niin pian sellainen oli ystäväni päällä. Olin lähdössä tiettyyn maahan matkalle ja eiköhän hänkin halunnut lähteä sinne ja vielä ennen minua oli pakko päästä, vaikka ei ollut ikinä puhunut edes kyseisestä matkustuskohteesta.

Matkiminen paheni vuosi vuodelta ja lopulta viimeinen niitti ystävyydellemme oli se, kun ystäväni yritti jopa viedä poikaystäväni. Oikeastaan vasta tässä vaiheessa ystäväni matkiminen oli alkanut häiritsemään pahasti. Katkaisin välit ja ystäväni vei samalla yhden ystävistäni, joka oli ollut minun pitkäaikainen ystäväni, johon ystäväni oli tutustunut minun kautta.

Eilen näin sattumalta netistä, että ystäväni oli ruvennut harrastamaan jopa samaa harrastusta mitä minä (kyseessä erikoisempi harrastus) ja hän oli kuvassa kuin kopio minusta. Asia jäi vaivaamaan.

Onko tämä entisen ystäväni käytös teistä normaalia? Mikä ihme saa aikuisen ihmisen tekemään tällaista?

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen ihmisen, joka oli sitä mieltä , että muut ihmiset "kopioivat" häntä. Hän oli maininnut kollegalle että olisi kiva lähteä Kroatiaan, ja työkaveri olikin matkustanut sinne seuraavana kesänä. Ettäs kehtasi, mokoma kopioija! Hän itse siis ei ollut edes käynyt Kroatiassa.

Näitä esimerkkejä on lukuisia.

Useimmat ihmiset eivät ajattele olevansa joku yksilöllinen kokonaisteos, jonka jokainen kulutuspäätös on osa ainutlaatuista identiteetin performanssia. Tai jos haluaa tehdä tai ostaa jotain, tämän asian voisi "apustaa" itselleen vain mainitsemalla, että tällaista haluaisin tehdä. Ystävätkin voisi "varata" itselleen, eikä heillä ole oikeutta olla kenenkään muun ystäviä.

Ei ole tervettä tällainen.

Vierailija
42/50 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sisareni on ikänsä ollut tuollainen. Matkii kaikessa. Omia  ideoitani hän kertoo myöhwmmin jopa minullekin ikäänkuin ominaan.

Ellei hän löydä kaupoista haluamaansa samanlaista juttua kuin minulla on, hän varastaa sen minulta tilaisuuden tullen.

On jo kuusikymppinen. Tätä on jatkunut nuoresta asti. Muutoinkin hän on hyvin erikoinen henkilö. Keskellä katua saattaa alkaa huutaa ja rähjätä, kyselee tarkkaan henk.koht. asioitani, mutta omistaan ei kerro mitään.jne. pelaa pelejään ihmisuhteilla. Kontrolloi minua kaikin tavoin. Yleensä kaikista hänellä on vain negatiivista sanottavaa.

Hänen pitää kaikessa olla parempi. Olen varma että todellakin on epävakaa persoona, sekä lisäksi narsisti.

Lisäksi tämä  henkilö on silläkinlailla sairas, että jäätyään omasta halustaan lapsettomaksi, on alkanut nyt vanhemmiten puhua minun lapsistani ominaan. ! Sekä koettaa kääntää lapsiani minua vastaan.

On eronnut, tätä nykyä hyvin yksinäinen sinkku lukuisten miessuhteittensa jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt ihan ymmärrä tuota mustasukkaisuutta ystävän tekemisistä. Jos oma ystäväni ihastelee jotain tekemääni, niin opetan hänellekin sen  tekemisen, että saa tehdä omaan kotiinsa samanlaisen, Ei se minulta ole poissa.

Entä jos ystävä jonain päivänä osta kaupasta leipää. " kyllä se taas matkii minua, kun meni ostamaan leipää", sta na.

Ja miksi ihmeessä pitäisi ylipäänsä hengailla sellaisen ystävän kanssa, jota inhoaa ja vihaa niin kuin ap. Pitäisi oveni lukossa.

Kyllä akat osaa olla outoja.

Vierailija
44/50 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuo sohvakalusto on ollut joku tyyliin Ektorp, niin siitä nyt en vetäisi mitään sen kummempia johtopäätöksiä. Mutta tuo loppuosa kuulostaa kyllä häiritsevältä. Ehkä sä sitten olet niin inspiroiva että saanut intoa toteuttaa asioita, jos ei ole omia mielipiteitä tai rohkeutta muuten. Mutta aika outoa silti. Kokeile muuttaa ulkonäköäsi radikaalisti, tekeekö hän saman perässä 😄

Minusta on hyvä että ei olla ystävien kanssa aivan samanlaisia. Toki maku on osan kanssa hyvin samanlainen. Meillä oli omasta keittiöremontista piirustukset, mutta ystäväpariskunta toteutti omansa ensin. Keittiöstä tuli hyvin lähelle sitä, miltä meidän piirustukset näytti, mutta ei ystävä piirustuksia ollut nähnyt, vaikka toki jotain näistä puhuttiin. Mutta ystävän kanssa naurettiin, että uskomatonta kuinka samanlainen maku on. Tämä toki on ihan eri asia,

Vierailija
45/50 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nyt ihan ymmärrä tuota mustasukkaisuutta ystävän tekemisistä. Jos oma ystäväni ihastelee jotain tekemääni, niin opetan hänellekin sen  tekemisen, että saa tehdä omaan kotiinsa samanlaisen, Ei se minulta ole poissa.

Entä jos ystävä jonain päivänä osta kaupasta leipää. " kyllä se taas matkii minua, kun meni ostamaan leipää", sta na.

Ja miksi ihmeessä pitäisi ylipäänsä hengailla sellaisen ystävän kanssa, jota inhoaa ja vihaa niin kuin ap. Pitäisi oveni lukossa.

Kyllä akat osaa olla outoja.

Kyllä näissä on kyse aivan muusta kuin leivänoston matkimisesta.

Toki nyt jokainen varmasti vähentää kanssakäymistä epävakaan narsistisen henkilön kanssa, mutta kokonaan on välejä vaikea katkaista, ainakin lähisukulaisen ollessa kyseessä.

Itse ainakin harkitusti kutsun, jos ollenkaan matkijaa kotiini. Tämä tuppaa silti tulemaan kyselemättä sopiiko! Ja näpistelyn kun tiedän, en jätä henkilöä yksin missään vaiheessa!

Tällainen henkilö on kuin pohjaton kaivo. Mikään ei riitä. Toisen tuhoaminen, vähättely, mitätöinti ja kontrollointi jatkuu hamaan hautaan asti!

Vierailija
46/50 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin ihminen tarvitsee ystäviä. Eivätkö tavan ihmiset riitä.

Vierailija
47/50 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku voi myös kiusata toista pitkäänkin matkimalla tai varastamalla tämän ideat. Ei siedä, että toisella on jotain, mitä itseltä puuttuu. Alkaa kilpailla pienistäkin asioista ja tulee melkein sairaaksi, jos ei ole niissäkin parempi. Eräällä tuttavalla on juuri tällainen naapuri, joka kyttäilee ja ärsyyntyy kaikesta. Heti pitää saada tai tehdä samoin. Matkiminen yksi kiusaamistapa muun häirinnän lisäksi. Huvittaviakin tempauksia sattuu. 

Vierailija
48/50 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaali ihminen ei ainakaan kovin monta kertaa viitsi matkia toista. Kyllä jatkuvassa matkimisesta on kyse jostakin häiriöstä. Ainakin jos tämä toiminta jatkuu vuosiakin.

Voisiko matkija olla kateellinen jostain, haluaa juuri sen mitä toisella on.? Lisäksi toisen jatkuva kontrollointi mm seuraamalla toisen ostoksia, valintoja jne on jo sinällään sairasta.

Vierailija
49/50 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaali ihminen myöntää ns matkineensa ystäväänsä. Esim. Katsoin suosittelemasi sarjan, ja olen nyt suuri fani! Tai tykästyin sun Vallilan verhoihin, kävin hakemassa samanlaiset.

Ap:n esimerkki on epävakaasta henkilöstä

Vierailija
50/50 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n teksti voisi olla omasta kynästäni. Minulla oli samanlainen "ystävä". Hän kopioi kaiken, esimerkiksi vaatteet, meikit, hajuvedet, sisustuksen, sanonnat, lemmikkien nimet, ystävät ym. Lisäksi hän oli kateellinen ja pahansuopa. Monta vuotta jaksoin, mutta sitten tuli mitta täyteen. Nyt nautin siitä, kun saan olla rauhassa.

Tätä asiaa ei ehkä täysin ymmärrä kuin sellainen henkilö, joka on joutunut samanlaisen kopioinnin kohteeksi. Se ei ole tervettä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yhdeksän