Fitness siellä, fitness täällä! Mikä pakkomielle kansaa vaivaa?
Kaupassa myydään fitness-muroja. Uusia fitness-aiheisia lehtiä julkaistaan vähän väliä. Luontaistuotekaupoissa fitness-lisäravinteet alkavat olla nykyään esillä paremmin kuin muut tuotteet. Fitness-blogeja syntyy kuin sieniä sateella. 14-vuotiaat tytöt juttelevat, miten aikovat aloittaa fitness-harrastuksensa sitten, kun ikä riittää kuntosalille. Mistä ihmeestä tällainen fitness-kiihkoilu on yht´äkkiä parissa vuodessa saanut alkunsa ja noussut huippusuosituksi, lähes pakkomielteeksi?
Kommentit (166)
Mä ihmettelen lähinnä sitä, kunka nää fitnesskissat jaksaa tahkota sitä samaa saliatreeniä kolmijakoisesta ohjelmasta toiseen. Joskus vähän voi käydä lenkillä, mutta todella vähän koska aerobinen syö lihakset.
Olen itse harrastanut aktiivista liikuntaa jo kohta 20 vuotta, mutta mahdollisimman konipuolisesti. Lajeja tulee vuoden aikana kymmeniä, yleisimpiä ovat juoksu, kehonpainoharjoittelu, jooga, kahvakuula, spinning, tanssilliset tunnit, bodypump, pilates jne. Ulkona liikun mm. lasketellen, maastopyöräillen tai kiipeillen. Kuolisin tylsyyteen, jos en voisi vaihdella viikko-ohjelmaani fiiliksen mukaan.
Toki kroppa ei sitten ookkaan yhtä magee kuin fitspiration kuvien malleilla. Lähinnä olen hoikka, jäntevä ja ryhdikäs. Lihakset erottuvat vain liikkeissä.
jep,alkaa ärsyttää kun joka sali ''treenin'' jälkeen pitää laittaa facebookkin tila siitä kun kävi salilla ja tuli hiki (eiköhän homma mene niin että salilla tulee hiki)
ja jokaisesta 10min lenkistä sama homma.sitten ihmetellään kun ei kasva kuukaudessa mitään kunnon fitness kroppaa ja käydään ostaa kauhealla rahalla jotain proteiini puddingeja.
itse harrastanut liikuntaa monen vuotta enkä pahemmin mitään edes puhu siitä varsinkaan tekemään siitä show'ta,
että pitäisi leuhkia jollain lenkillä ja että käy puntilla.
Koska saamme kuulla Rosa Meriläisen puolustuspuheenvuoron fitnesskissojen puolesta? Kuinka "naistenkin täytyy saada olla vahvoja, voimakkaita ja lihaksikkaita. Ja kuinka naistenkin täytyy saada valua ja haista hieltä. Ja kuinka nainen saa kuvata ja julkaista kuvia pepustaan, jos haluaa. Ja kuinka fitnessbuumin kritisoijat ovat epätasa-arvoa kannattavia"
onneks nämä hehkuttajat jaksaa sen kuukauden elää ''fitness lifee''
yleensä näillä henkilöillä on lihasmassan kasvatus näissä liikunta ''harrastuksissaan''
luuleko he että 20 kilon ylätaljalla kun kuukauden vetelee saa habaa?
itse keskityn voimien kasvamiseen,siihen että jaksan vetästä taljalla sen 10 enemmän joku päivä enkä peilaile salilla habaa että koskahan habani olisi sen ja sen senttinen vaikka en nosta kuin höyheniä?
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 23:43"]
Minkä ikäsiä ja mistä päin olette?
Mietin vain, että omassa kaveripiirissäni en olen huomannut mitäån fitnessbuumia. Maastohiihto tuntuu olevan nyt SE juttu.
Olen kolmekymppinen nainen pk-seudulta.
[/quote]
Oletko akateeminen tain muuten hyväosainen.
Hiihto on yläluokan trendilaji. Tästä oli juuri muutama päivä sitten mediassa.
ja sitten mennään salille ilman oikeita liikkeitä ja paikat menee paskaksi.
sillä saa vaan vahinkoa kropassa aikaan.oikeen tehdyn liikkeen opettelu vaatii harjoitusta jos ei ole ketään opastamassa.myös useasti nämä muoti salilaiset eivät muista venytellä, vaan mennää kylmintään nostelemaan ja seuraksena tästä kivut.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 23:35"]
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 23:29"]
Fitnessmurot on ihan terveellinen vaihtoehto riks raks poks-muroille. Olen syönyt niitä aika ajoin varmaan 10 vuotta ja aion jatkaa edelleen. Mukavasti kuitua ja lisättyjä vitamiineja, kohtalainen määrä kaloreita. Parempia kuin aikuisten kuitumurot, joita ei syö erkkikään.
[/quote]
Mä en kyllä suosittelisi noita Fitness-muroja kellekään! Niissä on reilusti sokeria.
[/quote]
Mutta herkkuja ovat! Korvaan niillä makeannälkää, ja edelleen suosittelen. Kun käyttää ohjeen mukaisen annoksen ja maitoa kanssa, niin se pesee minkä hyvänsä makean välipalan, eikä sokerimääräkään niin valtavan suureksi kasva. Viimeksi olin ostanut jogurttifitness-muroja, ja kyllä otti hermoon kun mies oli ahneuksissaan nyppinyt kaikki jogurttimurot pois.
Ei tarvii pingottaa!
Hienoa, että wt-ihmisetkin on löytäneet itselleen sopivan liikuntalajin, fitness!
[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 00:08"]
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 23:43"]
Minkä ikäsiä ja mistä päin olette?
Mietin vain, että omassa kaveripiirissäni en olen huomannut mitäån fitnessbuumia. Maastohiihto tuntuu olevan nyt SE juttu.
Olen kolmekymppinen nainen pk-seudulta.
[/quote]
Oletko akateeminen tain muuten hyväosainen.
Hiihto on yläluokan trendilaji. Tästä oli juuri muutama päivä sitten mediassa.
[/quote]
Tääkö selittää sen, miksi AV:lla ei juuri koskaan keskustella hiihdosta?
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 22:38"]
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 22:08"]
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 22:00"]
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 18:23"]
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 18:20"]
Tämähän on vain hyvä juttu! Niin suuri osa suomalaisistakin on ylipainoisia, että kaikki mikä saa kansan liikkumaan niin on hyvä juttu!
[/quote]
Onhan se tavallaan, mutta
a) muotivillityksillä on tapana tulla ja mennä
b) homma tuntuu menevän pahasti överiksi
[/quote]
Komppi tälle. Ja c) liikunnan käsite vääristyy. Tavallinen kuntoliikunta ei ole enää salonkikelpoista, pahimmat tapaukset eivät pidä sitä ollenkaan liikuntana, vaan kaikkien pitäisi käydä salilla.
[/quote]
Ah niitä aikoja, kun naiset vielä 1920-50 -luvuilla vain harrastivat rytmistä naisvoimistelua! Niin somasti pyöriteltiin keiloja ja vanteita oikein isoina ryhminä. Kyllä siihen aikaan nainen tiesi paikkansa, ei ollut nykyisiä bodaajamimmejä eikä vuoristokiipeilijättäriä eikä fitnesshirmuja. Vai mitä? Sitäkö sä haluat? Paluuta menneisyyteen?
[/quote]
Minä haluan sitä, että (tehokkaaksi/hyödylliseksi) liikunnaksi hyväksytään muutakin kuin salilla hikoilu. Haluan sitä, että saa hikoilla lenkkipolulla tai hiihtoladulla tai vaikka pyöränsatulassa ilman alentuvia hymähtelyjä, että "onhan se parempi kuin maata sohvalla". Siis yksinkertaistetusti, haluan, että yhä enemmän yleistyvä mielikuva kuntoilu=salillakäynti väistyisi ja menisi nopeasti muodista.
[/quote]
Ööh, jos tuttavapiirisi on hymähteleviä urpoja, kannattaa vaihtaa tuttavia eikä olettaa että kaikki maailman ihmiset ovat yhtä pöljiä.
En usko että kukaan järkevä ihminen missään kuvittelee että kuntosalin jäsenmaksu nostaa kuntoa paremmin kuin omaehtoinen liikunta. Muut ovatkin sitten niin urpoja että heidän mielipiteillään ei ole väliä.
Kaikista pahimpia ovat ne, jotka aloittavat ja tähtäävät heti puolen vuoden päästä kisoihin ja ovat niin "huippu-urheilijaa". Samoin tuo jatkuvat itsensä korostus ja fitneksestä höpöttäminen, pepun kuvailu jne.
Olen itsekin urheillut aktiivisesti 30 vuotta, mutta en koe mitään tarvetta todistella ja kehuskella kenellekään liikuntamäärilläni. Liikun koska pidän siitä. Niin ja voin kertoa että ainakin kestävyysurheilu on totaalisen paljon rankempaa, vaativampaa ja haastavampaa kuin salitreenailu. Molemmista siis kokemuksia. Kestävyysurheiluaikoinani salitreenit olivat helpompia, vaikka kovaa silloinkin vedettiin.
Entinen kestävyysurheilija ja nykyinen aktiivinen omaksi ilokseen liikkuja
Muotijuttu... ehkä tulevaisuudessa huvittaa, kuten nyt ehkä 80-luku ja aerobic-buumi :)
Joka paikka pursuaa näitä peilin kautta salilla otettuja kuvia "muskeleistaan" (facebook,blogit jne..). Joka toinen akka töissä mättää purkkitolkulla rahkaa, kotona syödään kanaa kanaa ja kanaa ja protskujauhoja. Sitten nauretaan kun itse kerron harrastavani hiihtoa tai jumppaa kotona, ei siitä ole kuulemma todellisuudessa mitään hyötyä..
Sitten tämä laihaläskihössötys. Enää ei ole hoikkia tai normaalipainosia, vaan ne on kaikki laihaläskejä, jos ne ei käy salilla bodaamassa. Ei riitä että syöt ja liikut terveellisesti, sun täytyy bodata, ettet ole vain pelkkä laihaläski kuvotus. Laihaläskit kun on niiiiiiin rumia roikkuvine perseineen. Voit olla joko laihaläski, läski tai fitnesspimu.
Niin ja lisäksi nämä fitnesspimut ovat ravintotieteiden ylijumalattaria ja vain heillä on oikea tieto siitä miten syödään terveellisesti.
T. Normaalipainoinen
Minä oon ns fitnesspimu ja entinen laiha läski. Kyklä pidän nyk ulkomuodostani paljon enempi. Kateelliset!
Ajanilmiö ja muodissa. Myös anorektisen laihat mallit olivat muotia vielä vuonna 2008. Karppaus oli vuonna 2007. Persut 2011. Kommunistit vielä 80-luvun lopussa. Hipit silloin 70-luvulla. Ihmiset ovat vain lihoneet. Ehkä fintess on vastapaino tälle. Vähän kuin historiassa erilaiset vastarintaliikkeet. Yritetään hakea eroa valtavirtaan ja olla hyväkuntoisia. Joidenkin mielestä fitness on uusi musta.
Fitness ja saliharjoittelu itsessään on iha jees. Se että siihen yhdistetään naisten sairaalloisen itsensäihailun ja tyrkyttämisen näiden instagram/blogi persekuvien jne muodossa tekee siitä naurettavan.
Mua ärsyttää fitnes ihan helvetisti. Naisen pitää olla siro eikä mikään lihaksikas. Liian maskuliineselta näyttää lihakset naisella.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 22:04"]
Harmi vain, että se tavallinen nainen ei ole koskaan ollut muodissa.
[/quote]
On ollut, antiikin Kreikassa. Oikeasti kaunis, normaali, terve nainen.